همه‌چیز درباره استایل گرانچ؛ تاریخچه، روش‌های ست کردن و نکات جذاب

فشن در دوره‌های مختلف درست مانند الاکلنگ عمل می‌کند و بین ایده‌های متفاوت در نوسان است. نتیجه این روند تحولات عظیمی است که در دنیای مد اتفاق می‌افتند. برای مثال، این صنعت که در دهه ۸۰ و ۹۰ غرق در زرق و برق بود طولی نکشید که به سبک و سیاق دیگری روی آورد. در این مطلب، قصد داریم استایل گرانج را بررسی کرده و روش‌های ست کردن آن را به شما معرفی کنیم. با ما در«منومد» همراه باشید.


استایل گرانج چیست؟

استایل گرانج چیست؟
استایل گرانج بر راحتی، بی‌اعتنایی به قواعد و ساختارهای نظام سرمایه‌داری و اعتراض به قوانین رایج در دنیای مد تمرکز دارد./ عکس از: Steven Meisel

استایل گرانج (Grunge) را می‌توان بخشی از فرهنگ آلترناتیو/راک و ترکیب آن با عناصر پانک دانست که در دهه ۹۰ رواج پیدا کرد. هواداران گرانج اهمیت چندانی برای مد روز قائل نیستند. این سبک نسبتا اعتراضی بیش‌تر بر استفاده از لباس‌های ارزان‌قیمت تمرکز دارد. به همین دلیل است که طرفداران آن به‌جای دنبال کردن ترند‌های رایج از لباس‌های پاره، شلوار جین و پارچه‌های تارتان استفاده می‌کنند. با ظهور این استایل، استقبال از پوشاک مجلل و پر زرق و برق دهه‌های پیشین به شکل قابل توجهی کم‌تر شده و لباس‌های ساده جایگزین آن شد.

گرانج اساسا بازتابی از بی‌تفاوتی نسبت به قراردادها و قواعد رایج است. شاید به همین دلیل است که برخی از منتقدان آن را ضدفشن می‌دانند. بسیاری از دنبال‌کنندگان این سبک، لباس‌های تیره رنگ را ترجیح می‌دهند. اما در مجموع، هر طیف رنگی که حالت رنگ و رو رفته داشته باشد در این سبک پوشش مناسب به حساب می‌آید. خوب است بدانید، این استایل به جنسیت خاصی تعلق نداشته و بر نمایش شکل اندام هم تاکیدی ندارد. بنابراین، لباس‌های محبوب این استایل معمولا آزاد و راحت هستند. در نهایت به جرات می‌توان گفت، سبک گرانج با روی باز از همه افراد با هر جنسیت و هر نوع اندامی استقبال می‌کند.

در ابتدا هدف از جنبش استایل گرانج چه بود؟

در ابتدا هدف از جنبش استایل گرانج چه بود؟
مهم‌ترین هدف استایل گرانج، هنجارشکنی و توجه به فردیت انسان به‌عنوان موجودی متفکر و صاحب عقیده است.

هدف اصلی از ایجاد استایل گرانج هنجارشکنی بوده و هست. این سبک پوشش، بیش از هر چیز برای فردیت انسان ارزش قائل است و افرادی را به خودش جلب می‌کند که می‌خواهند به‌خاطر افکار، ایده‌ها و عملکردشان مورد توجه قرار گیرند. این استایل هیچ‌گاه مطیع و پیرو ترند‌های دنیای مد نبوده و همواره از هنجار‌های اجتماعی، سنتی، جنسیتی و خصوصا مادی‌گرایی اجتناب کرده است. برخی از افراد، اعتقاد دارند که ظهور گرانج در پیشرفت دیدگاه فمنیستی تاثیر قابل توجهی داشته است. کافی است به دوست‌داران این استایل دقت کنید تا خانم‌هایی را ببینید که با مدل موهای بی‌نظم و ست کردن آیتم‌‍‌‌‌های نامتعارف ظاهری منحصر به‌فرد و بی‌تفاوت را برای خودشان ایجاد می‌کنند. برای مثال، ست کردن پیراهن‌های ساتن با بوت‌های نظامی را می‌توان نمونه‌ای از این نوع هنجارشکنی‌ دانست.

تاریخچه استایل گرانج چیست؟

تاریخچه استایل گرانج چیست؟
عکس از: Victor VIRGILE

برای بررسی تاریخچه این استایل، خوب است ابتدا به شهر سیاتل واقع در شمال غربی آمریکا برویم و از رشد اقتصادی آن در دهه ۸۰ میلادی صحبت کنیم. در آن زمان، گسترش نظام سرمایه‌داری در آمریکا با اثرات منفی زیادی همراه بود. به‌گونه‌ای که فاصله طبقاتی هر روز بیش‌تر و بیش‌تر می‌شد. تا جایی که بسیاری از افراد با پوشیدن لباس‌های مجلل و گران‌قیمت بیش از هر چیز می‌خواستند ثروت و موقعیت اجتماعی خود را به رخ دیگران بکشند. در این میان، نسل جوان آن دوران که نسل ایکس نامیده می‌شود، به سختی می‌توانست زندگی در جامعه‌ای را بپذیرد که بیش از هر چیز بر میزان دارایی‌، سرمایه و موقعیت اجتماعی‌ شهروندان‌اش تمرکز داشت.

در این‌جا، صحبت از نسلی است که غالبا به طبقه متوسط جامعه تعلق داشت و در مدارس دولتی تحصیل کرده بود. به عبارت ساده‌تر، نسلی که به‌هیچ عنوان در پر قو بزرگ نشده بود. بنابراین، جوانان آن سال‌ها پوشاک را صرفا وسیله‌ای کاربردی می‌‌دانستند و از افتادن در دام‌های سرمایه‌داری و تجاری‌گرایی اجتناب می‌کردند. این‌جا بود که اغلب آن‌ها برای خرید پوشاک به دست‌فروش‌ها، بازارهای محلی کوچک و فروشگاه‌های لباس دست دوم پناه بردند. هم‌زمان، بسیاری از این جوانان گروه‌های موسیقی کوچکی را تشکیل دادند و به جای پیروی از ژانرهای محبوب راک و هوی متال، سبک منحصر به‌فردی از راک آلترنیتیو را ایجاد کردند. به این ترتیب، سبک گرانج متولد شد. با انجام این کار، آن‌ها چه در زمینه فشن و چه در حوزه موسیقی صدای متفاوت و قابل تامل‌شان را به گوش همگان رساندند. نهایتا جنبشی که اولین بار در سیاتل شکل گرفت، خیلی زود در سراسر جهان گسترش یافت و توجه همه را به خودش جلب کرد.

آیتم‌های ضروری استایل گرانج چیست؟

آیتم‌های ضروری استایل گرانج چیست؟

دوران اوج استایل گرانج مدت‌هاست سپری شده، اما تاثیرات‌اش همچنان بر دنیای مد پا برجاست. طبیعتا، این سبک پوشش با گذشت زمان دچار تغییراتی هم شده؛ با این حال، عناصر اصلی‌اش هنوز هم به جا مانده ‌است. ظاهر ساده و بی‌تفاوت این استایل پس از گذشت سال‌ها همچنان دارای جذابیت است. آیتم‌های ضروری این استایل عبارتند از:

• تی‌شرت

تی‌شرت
در این تصویر ویونا رایدر (Wiona Ryder) بازیگر مشهور آمریکایی یک تی شرت گرافیکی سبک گرانج را به تن کرده است.

استفاده از آیتم‌های ساده و در دسترس را می‌توان از بهترین جنبه‌های این سبک دانست. بنابراین، هر نوع تی‌شرتی از تی‌شرت‌های ساده و آزاد گرفته تا تی‌شرت‌های گرافیکی، به‌ویژه آن‌ها که به‌طور خاص برای گروه‌های موسیقی گرانج طراحی شده‌اند از ضروریات این استایل به حساب می‌آیند. یادتان باشد، اگر می‌خواهید هوادار پر و پا قرصی به‌نظر برسید بهتر است از لباس‌های قدیمی‌تر استفاده کنید. در واقع، هر چه کهنه‌تر و پر وصله‌پینه‌تر باشند، بهتر است.

محبوب‌ترین تیشرت‌های زنانه دیجی‌استایل

• شلوار جین

شلوار جین

شلوار جین یکی از آیتم‌های حذف نشدنی استایل گرانج است. مدل‌اش هم اهمیت زیادی ندارد از جین مام استایل گرفته تا اسلیم فیت، بوی‌فرند کات و یا کاملا گشاد همگی قابل پذیرش هستند. فقط کافی است کمی پاره، کهنه و وصله‌دار باشند تا هویت شما را به‌عنوان یکی از طرفداران گرانج حفظ کنند. جالب است بدانید، سبک پوشش طبقه کارگر سیاتل الهام‌بخش چنین شلوارهایی بوده است.

پرفروش‌ترین شلوار جین‌های زنانه را ببینید

• بوت‌های Dr. Martens

بوت‌های Dr. Martens

در اوایل، استایل‌های گرانج و پانک شباهت‌های زیادی با هم داشتند. اما با گذشت زمان این شباهت‌ها کم‌تر شدند. با این حال، حضور پررنگ بوت‌های نظامی در استایل گرانج هرگز تغییری نکرد. به همین دلیل است که بوت‌های Dr. Martens را می‌توان از ضروریات کمد دوست‌داران این سبک پوشش به حساب آورد. این بوت‌ها به‌خاطر راحتی، ماندگاری، و ظاهر چشم‌نوازشان محبوبیت دارند.

• کت چرم

کت چرم
کت‌های بایکر کیت ماس (Kate Moss) از آیتم‌های مورد علاقه و ماندگار اوست./ عکس از: Neil Mockford

کسانی که در زمینه مد حرفی برای گفتن دارند، معتقدند که کت بایکر یکی از آیتم‌های اساسی هر کمدی است. قطعا اگر دوست‌دار استایل گرانج باشید این نیاز به مراتب بیش‌تر می‌شود. کت‌های چرم فارغ از ترند‌ها و مدهای در حال تغییر در هر دوره‌ای، محبوب و شیک بوده‌اند. این آیتم نه تنها به راحتی با دیگر آیتم‌ها ست می‌شود، بلکه کاملا کاربردی است و در عین حال، از شما در برابر سرما محافظت می‌کند. کت بایکر در استایل Grunge درست به اندازه استایل پانک محبوبیت دارد.

• پارچه تارتان

پارچه تارتان

پارچه تارتان یکی از گرانج‌ترین آیتم‌هایی است که در رنگ‌های گوناگون مورد توجه دوست‌داران این استایل قرار می‌گیرد. در مجموع، هر آیتمی که با این پارچه محبوب تولید شود می‌تواند به‌عنوان بخشی از استایل گرانج مورد استفاده قرار گیرد. در این میان، پیراهن چهارخانه دکمه‌دار جای خودش را دارد. این آیتم را به‌سادگی می‌توان با دیگر لباس‌ها ست کرد. پیشنهاد می‌کنیم شما هم پیراهن تارتان دکمه‌دارتان را به‌تن کنید و در حالی که یک تی‌شرت زیرش پوشیده‌اید و گوشه‌های‌اش را گره زده‌اید از راحتی و زیبایی استایل‌تان لذت ببرید.

• پیراهن‌های گشاد و طرح‌دار

پیراهن‌های گشاد و طرح‌دار

 

از عنصرهای دیگر استایل گرانج پیراهن‌های آزاد و گشاد است که اکثرا با طرح گل‌دار دیده می‌شوند. ست کردن این آیتم بسیار راحت است. کافی است آن را با بوت و کت بایکر دلخواه‌تان همراه کنید و استایلی زیبا و در خور توجه را به تصویر بکشید.

• کاردیگان و بلوز بافت گشاد

کاردیگان و بلوز بافت گشاد
در این تصویر، کرت کوبین را در حالی می‌بینید که کاردیگان معروف خود را به تن کرده است./ عکس از: The Guardian

کاردیگان‌های کهنه و گشاد و بلوز‌های بافت قدیمی از آیتم‌های محبوب کرت کوبین خواننده گروه نیروانا و دیگر آرتیست‌های گرانج به حساب می‌آمدند. طولی نکشید که دیگر طرفداران این سبک هم از این افراد پیروی کردند.

چند مدل ژاکت و پلیور مردانه ببینید


حتما بخوانید: کاردیگان چیست؟ چطور آن را به درستی ست کنیم؟

پالت‌ رنگ اصلی در استایل گرانج چیست؟

پالت‌ رنگ اصلی در استایل گرانج چیست؟

طرح‎های گرانج اغلب از رنگ‌های دلگیر و نه چندان درخشان تشکیل می‌شوند. در پالت رنگی این استایل بیش از هر چیز می‌توان رنگ‌های مشکلی، قهوه‌ای، بژ و خاکستری را دید. در نهایت می‌توان گفت که در استایل Grunge درست برخلاف استایل پانک، رنگ‌های زنده و جیغ جایی ندارند. به بیان ساده‌تر هر رنگی تنها به شرطی می‌تواند در این پالت قرار بگیرد که ظاهر رنگ‌ورو رفته و قدیمی‌‌‌‌‌اش حفظ شود و به‌هیچ عنوان براق یا اکلیلی نباشد. استفاده از پارچه‌های گل‌دار هم در این استایل بسیار رایج است. نگران ناهماهنگی آیتم‌های گل‌دار با دیگر بخش‌های پوشش‌تان نباشید. نیامدن آیتم‌ها به هم‌دیگر را می‌توان از اصلی‌ترین اصول گرانج به حساب آورد!

نام نخستین برندهای حمایت‌کننده استایل گرانج چیست؟

نام نخستین برندهای حمایت کننده استایل گرانج چیست؟
کیت ماس(Kate Moss) و کریستن مکمنمی (Kristen McMenamy) در حال نمایش کالکشن بهاره برند پری الیس

این مارک جیکوبز (Marc Jacobs)، طراح جوان برند پری الیس (Perry Ellis) بود که برای اولین بار در کالکشن بهاره ۱۹۹۳ این برند تماما از استایل گرانج الهام گرفت و راه آن را برای ورود به بازار لباس‌های لوکس باز کرد. بسیاری از صاحب نظران، نقد مثبتی در رابطه با این کالکشن نداشتند و برخی دیگر برای راه‌یابی این سبک و سیاق تازه به دنیای فشن هیجان‌زده بودند. اگرچه که مارک جیکوبز شغل‌اش را در برند پری الیس از دست داد. اما این شروع باشکوهی برای او به حساب آمد. چرا که در نهایت این طراح پرآوازه برند خودش را راه‌اندازی کرد و نام‌اش برای همیشه به‌عنوان نخستین طراح حامی گرانج در تاریخ فشن باقی ماند. به این ترتیب، جنبشی که ذره‌ای به دنیای مد اهمیت نمی‌داد و پیش‌تر از تجمل‌گرایی بیزار بود، موجب ایجاد تحولی جدی در این صنعت شد.

در ادامه برند‌های لوکس دیگری مانند ایو سن لورن (Yves Saint Laurent)، کلوین کلاین (Calvin Klein)، جورجیو آرمانی (Giorgio Armani)، دولچه اند گابانا (Dolce & Gabbana) و ورساچه (Versace) نیز از استایل Grunge در کالکشن‌های خود استفاده کردند. با این حال، مسئله‌ای که نباید فراموش شود خواستگاه و بازار اولیه این استایل است که از نسل جوان و قشر متوسط آمریکا تشکیل می‌شد؛ همان‌هایی که جین‌های پاره و بلوزهای گروه‌های موسیقی محبوب‌شان را از فروشگاه‌های کوچک محلی یا دست دوم فروشی‌ها با قیمت پایین تهیه می‌کردند و از موزیک نیروانا لذت می‌بردند.


حتما بخوانید: بررسی استایل کیت ماس؛ ستاره درخشان و جذاب جهان مد

روش آرایش صورت در استایل گرانج چیست؟

روش آرایش صورت در استایل گرانج چیست؟

برای آرایش به سبک گرانج لازم است به نکات زیر توجه کنید:

۱. در این استایل، بیس(base) صورت باید مات باشد. پس لازم است استفاده از هایلایتر و کرم پودر‌های شفاف و درخشان را کنار بگذارید.
۲. رژ‌‌لب‌های تیره و پررنگ از عناصر مهمی است که آرایش گرانج شما را تکمیل می‌کند.
۳. آرایش چشم اسموکی را فراموش نکنید.
۴. برخی از افراد در این سبک از مقدار زیادی ریمل استفاده می‌کنند.

همانطور که پیش‌تر گفتیم گرانج در واقع از طرز فکر و رفتار کسانی ریشه می‌گیرد که به الگوها و چهارچوب‌های تعیین شده جامعه اهمیتی نمی‌دهند. در آرایش صورت هم این قانون صدق می‌کند. بنابراین، شما برای سایه و رژ لب زدن نیاز به براش مخصوص ندارید و می‌توانید از انگشتان‌تان هم استفاده کنید. پخش شدن آرایش چشم در این سبک ایرادی ندارد و حتی تشویق هم می‌شود.

انواع گوناگون استایل گرانج چیست؟

انواع گوناگون استایل گرانج چیست؟

• گرانج شیک (Chic Grunge)

گرانج شیک (Chic Grunge)

گرانج شیک یکی از شاخه‌های این استایل است که در اواخر دهه ۹۰ ایجاد شد و کماکان به‌عنوان یکی از روش‌های محبوب لباس پوشیدن به‌کار می‌رود. در این سبک، عناصر اولیه گرانج حفظ شده و با آیتم‌های ظریف‌تر تلفیق می‌شوند. راحت‌ترین روش برای رسیدن به این سبک پوشش، ترکیب یک آیتم گرانج با یک آیتم شیک است. برای مثال، می‌توانید یک تی‌شرت کهنه و آزاد را با یک دامن حریر زیبا و بوت‌های چرمی یا اسنیکرهای گران‌قیمت ست کرده و استایل گرانج شیک را تجربه کنید.

• سافت گرانج (Soft Grunge)

سافت گرانج (Soft Grunge)

این ترند در سال ۲۰۱۰ و با فراگیر شدن فعالیت میکروبلاگرها در وبسایت تامبلر (Tumbler) بین نسل جوان رواج پیدا کرد و تفسیر جدیدی از استایل گرانج را ارائه داد. در این سبک، عناصر کلاسیک گرانج با رنگ‌های پاستلی به‌ویژه آبی و صورتی ترکیب شده و نتیجه جذابی را ایجاد می‌کند. از دیگر آیتم‌های مهم سافت گرانج می‌توان به جوراب شلواری نخ‌کش شده، جواب شلواری فیش‌نت (شبیه تور ماهیگیری)، کفش کانورس، گردنبند چوکر و تی‌شرت‌های گرافیکی گروه‌های موسیقی گرانج اشاره کرد. استفاده از رنگ موی پاستلی هم از دیگر روش‌هایی است که به شما کمک می‌کند استایل‌تان را گرانج‌تر کنید.

• پانک گرانج (Punk Grunge)

پانک گرانج (Punk Grunge)

 

با کمی دقت به استایل گرانج، متوجه الگوبرداری جزئی آن از استایل پانک می‌شوید. با این حال، به‌صورت کلی این دو سبک تفاوت بسیار زیادی با هم دارند. در این میان گرانج پانک جنبه‌‌‌های مختلف این دو را ترکیب و یک سبک جدید را خلق می‌کند. پانک در ژانر موسیقی و فشن به‌عنوان سبکی ساختارشکن، خشن، زنده‌ و هاردکور (hardcore) شناخته می‌شود. این در حالی است که گرانج از لطافت بیش‌تری برخوردار است. گنجاندن چوکر، آرایش اسموکی و استفاده از رنگ‌های تیره‌ روش خوبی برای رسیدن به استایل گرانج پانک است.

• گرانج راحت (Comfy Grunge)

گرانج راحت (Comfy Grunge)

 

دهه ۹۰ میلادی به‌عنوان دوره‌ای شناخته می‌شود که مینیمالیسم و سادگی راهش را به صنعت فشن باز کرد. بسیاری از قواعد اصلی گرانج با ترندهای همین دوره در ارتباط است. به عبارت ساده، گرانج بیش از زیبایی بر سادگی و راحتی تمرکز دارد. طبیعتا، Comfy Grunge این ویژگی را به مرحله بالاتری می‌رساند. بلوزها و تی‌شرت‌های اورسایز، شلوار جین آزاد، شلوارهای واید و انواع اسنیکر آیتم‌های مناسبی برای این استایل به حساب می‌آیند.

• ایندی گرانج (Indie Grunge)

ایندی گرانج (Indie Grunge)

 

رویکرد استایل ایندی و هیپستر (Hipster) تشابه زیادی با گرانج دارد. در این استایل انتخاب‌های فرد به ترند‌های دنیای مد محدود نمی‌شود و روح آزادش همانند گرانج است. لیز فر (Liz Phair) خواننده سبک ایندی راک در دهه ۹۰ از طرفداران این استایل است. این خواننده آمریکایی در روش زندگی، ژانر موسیقی و سبک پوشش خود از ترکیب ایندی و گرانج الهام می‌گرفت. او با ترکیب عناصر گرانج و هیپستر یعنی با استفاده از طرح‌های تای دای (رنگ کردن پارچه‌های قدیمی به روش ابر و باد)، پارچه‌های گل‌دار، مو‌های چتری و بوت جیر استایلی منحصر به‌فرد را برای خودش ایجاد کرد.

کدام سلبریتی‌ها به استایل گرانج علاقه دارند؟

• کرت کوبین (Kurt Cobain)

کرت کوبین (Kurt Cobain)
گروه نیروانا/ عکس از: Stephen sweet

کرت کوبین، خواننده آمریکایی و مشهور گروه راک نیروانا (Nirvana) مرکز همان زلزله‌ای است که در دهه ۹۰ دنیای مد و صنعت موسیقی را به‌طور کلی متحول کرد و همچنان رد پای او در این دو صنعت باقی مانده است. هلن سیمونز (Helen Seamons) سردبیر روزنامه گاردین (The Gaurdian) درباره استایل این خواننده افسانه‌ای می‌گوید: «کرت کوبین استایل شگفت انگیزی داشت. اگر چه چنین مسائلی برای او بی‌اهمیت بودند. او از معدود افرادی است که در هر شرایطی عالی به‌نظر می‌رسید.» بسیاری از افراد، استایل گرانج را با کرت کوبین میشناسند؛ چرا که این خواننده اهل سیاتل نماد گرانج است و از پیشگامان این سبک به حساب می‌آید.

• لانا دل ری (Lana Del Rey)

لانا دل ری (Lana Del Rey)
لانا دل ری/ عکس از: SplashNews

لانا دل ری، هنرمند صاحب سبک آمریکایی در سال ۲۰۱۲ با انتشار آلبوم Born to die بار دیگر توجه‌ها را به خود جلب کرد. ژانر آلترناتیو/راک این آلبوم موفق بیانگر علاقه شدید او به این سبک و همچنین دهه ۸۰ میلادی است. او بارها و بارها با استایل زیبای گرانج دیده شده و دائما از این سبک در تولید موسیقی و پوشش شخصی خود الهام گرفته است. پیراهن چهارخانه، کفش کانورس، کت بایکر، بوت‌های Dr. Martens و پیراهن‌های طرح‌دار از آیتم هایی هستند که او به صورت متداول از آن‌ها استفاده می‌کند.

• جانی دپ (Johnny Depp)

جانی دپ (Johnny Depp)
جانی دپ/ عکس از: Vogue Magazine

مگر می‌شود از استایل گرانج بگوییم اما نام هنرمند پرآوازه و خوش‌پوش آمریکایی، جانی دپ را به زبان نیاوریم؟ جانی دپ از دیرباز تا حالا، عمدتا با استایل گرانج دیده شده و از مدل مو و نحوه لباس پوشیدن‌اش گرفته تا ژانر موسیقی محبوب‌اش همگی به گرانج ختم می‌شوند.

از دیگر سلبریتی‌هایی که به استایل گرانج علاقه دارند می‌توان زوئی کراویتز (Zoe Kravitz)، کارا دلوین (Cara Delevingne)، کیت ماس (Kate Moss)، ایسپ راکی (A$ap Rocky)، ریانا (Rihanna)، گوئن استفانی (Gwen Stefani)، جرد لتو (Jared Leto) را نام برد.

چند مدل لباس بافت زنانه زیبا ببینید

سخن آخر

در این مطلب برایتان گفتیم که استایل گرانج چیست؟ و چگونه می‌توان آن را به روش ‌های گوناگون ست کرد؟ در ضمن، تاریخچه این سبک را نیز به صورت مختصر با شما درمیان گذاشتیم. نظر شما چیست؟ آیا با طرز فکر و روش مقابله گرانج با ساختارهای اجتماعی موافق هستید؟ آیا در آینده از این سبک برای استایل کردن لباس‌هایتان استفاده می‌کنید؟ استایل مورد علاقه شما چیست؟ خوشحال می‌شویم دیدگاه‎هایتان را در قسمت «نظرات کاربران» با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: بررسی استایل کیت ماس؛ ستاره درخشان و جذاب جهان مد
منبع www.vogue.com cosmiquestudio.com www.faverie.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.