کت بایکر چیست؟ روش‌های شیک و جذاب برای ست کردن

کت‌ چرم یکی از محبوب‌ترین آیتم‌های دنیای فشن است که انواع گوناگونی دارد. کم‌تر فرد شیک‌پوش و خوش‌سلیقه‌ای را می‌توان پیدا کرد که حداقل یکی از مدل‌های این محصول را در کمدش نداشته باشد. کت بایکر هم یکی از همین آیتم‌های جذاب است. در این مطلب، می‌خواهیم برایتان بگوییم کت بایکر چیست؟ چه تاریخچه‌ای دارد؟ و چگونه می‌توان آن را به زیبایی با دیگر آیتم‌ها ست کرد؟ با ما در «منومد» همراه باشید.

کت بایکر چیست؟

کت بایکر چیست؟
کت بایکر یکی از محبوب‌ترین انواع کت چرم است که در صد سال گذشته هواداران بسیار زیادی برای خودش دست‌وپا کرده است./ عکس از: kcastagnola

کت بایکر به‌طور سنتی، نوعی کت چرمی کوتاه، فیت و مشکی رنگ است که معمولا تعداد زیادی زیپ و گل‌میخ دارد و اغلب، توسط افراد موتورسوار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ابتدا، این آیتم برای محافظت از موتورسواران در مقابل وزش شدید باد و همچنین، سقوط احتمالی و پرشتاب آن‌ها بر روی زمین طراحی شد. به همین دلیل، آستر داخلی و بخش‌های مختلف یک کت‌ بایکر واقعی با لایه‌های ضخیم و محافظ تقویت می‌شوند. کافی است مواد به‌کار رفته در آرنج، سینه و پشت یکی از این آیتم‌ها را بررسی کنید تا متوجه تفاوت آن با کت‌های چرمی شیکی بشوید که به‌صورت تجاری در دسترس علاقه‌مندان قرار دارند و برای استفاده روزمره طراحی شده‌اند.

تاریخچه کت بایکر چیست؟

تاریخچه کت بایکر چیست؟
بیش‌تر از صد سال پیش، برادران اسکات کت چرمی زیبا و مستحکمی را طراحی کرده و از این طریق، نام خودشان را در دنیای مد جاودانه کردند.

با شنیدن اسم کت بایکر، ممکن است یاد موتورسیکلت‌سواران، خالکوبی، ریش‌های بلند، اکسسوری‌های شلوغ یا شخصیت‌های نمادینی از قبیل، جیمز دین (James Dean)، الویس پریسلی (Elivs Presley) و مارلون براندو (Marlon Brando) بیفتید. حق با شماست؛ چرا که حدود یک‌صد سال پیش، این آیتم برای موتورسوارانی طراحی شد که بیش‌تر آن‌ها از روحیه خاصی برخوردار بوده و عاشق سرعت و هنجارشکنی بودند. با این حال، فراگیر شدن این آیتم و مطابقت آن با نیازهای روزمره و اصول رایج دنیای مد و فشن را، در واقع مدیون سلبریتی‌های بسیار مشهوری هستیم که پیش‌تر از آن‌ها نام بردیم.

داستان تولد کت بایکر چیست؟

داستان تولد کت بایکر چیست؟
محبوبیت بسیار زیاد کت بایکر در سراسر جهان درست مانند بسیاری دیگر از محصولات، مدیون دنیای هالیوود و ستارگان جذاب آن است.

کت بایکر برای نخستین بار در سال ۱۹۱۳، توسط برادران اسکات (Schott) طراحی شد. با این حال، راه‌اندازی برند Schott و عرضه اولین مدل این آیتم با نام پرفکتو (Perfecto) تا سال ۱۹۲۸ طول کشید. جالب است بدانید، این مدل کت بایکر در اصل به سفارش برند معروف Harley Davidson طراحی شده و به‌طور اختصاصی برای آن تولید شده بود.

هارلی دیویدسن (Harley Davidson) یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین برندهای تولیدکننده موتورسیکلت و لوازم جانبی آن است. به این ترتیب، برای نخستین بار یک کت عالی و کاربردی در اختیار علاقه‌مندان به موتورسواری قرار گرفت که با زیپ باز و بسته می‌شد. حالا دیگر این محصول، به‌سادگی قابل استفاده بود و می‌شد آن را به‌صورت لایه لایه استایل کرد.

خوب است بدانید، مدل‌های قدیمی‌تر این نوع کت که توسط برندها و تولیدکنندگان دیگری ساخته شده بودند اغلب با دکمه باز و بسته می‌شدند. همین موضوع ساده، پوشیدن این آیتم را مشکل‌تر و سطح محافظت آن را کم‌تر می‌کرد.

نقش هالیوود در گسترش کت بایکر چیست؟

نقش هالیوود در گسترش کت بایکر چیست؟
در این تصویر، مارلون براندو را در حالی می‌بینید که کت بایکر معروف‌اش را به‌تن کرده است./ عکس از: Alain-BENAINOUS

در دهه ۱۹۵۰ میلادی، کت بایکر به اوج محبوبیت خودش رسید. دلیل‌اش هم این بود که مارلون براندو ستاره دوست‌داشتنی و خوش‌استایل سینمای آن دوران، کت زیبا و با کیفیت پرفکتو از برند اسکات را در فیلم موفق The Wild One به‌تن کرد.

در این فیلم، براندو نقش رهبر یکی از باندهای سرکش و تبهکار را بازی می‌کرد. به این ترتیب، این بازیگر مشهور با آن خوش‌تیپی نهادینه شده‌اش موفق شد ذهنیت هواداران پر و پا قرص‌اش را نسبت به این مدل کت چرم تغییر دهد چرا که تا آن زمان، پوشیدن کت بایکر تنها مختص موتورسوارانی بود که با ریش بلند، خالکوبی‌های فراوان و ظاهری اغراق‌آمیز و تهاجمی در جامعه دیده می‌شدند.

این‌گونه بود که کت بایکر در مدت زمان کوتاهی به یکی از دوست‌داشنتی‌ترین نمادهای نسل جوان، مترقی و با اعتماد به‌نفس تبدیل شد.

داستان تغییر هویت کت بایکر چیست؟

داستان تغییر هویت کت بایکر چیست؟

 

با به پایان رسیدن جنگ جهانی دوم و با شروع دهه ۱۹۶۰ میلادی، مردم به‌تدریج آزادی بیش‌تری را در نحوه لباس پوشیدن‌شان تجربه کردند. در این دوران، کت بایکر به نماد جوانان بی‌دغدغه‌ای تبدیل شد که با فرهنگ رایج جامعه مقابله می‌کردند. حالا دیگر، از نوازندگان تازه‌کار گرفته تا دوست‌داران هنر و موتورسواران غیر حرفه‌ای همگی این آیتم را به‌تن می‌کردند.

سپس، با شروع دهه ۱۹۷۰ میلادی و با اوج گرفتن موسیقی راک به‌عنوان یک ژانر اعتراضی مخصوص نسل جوان، کت بایکر به پوشش رایج ستاره‌های راک تبدیل شد. کافی است به تصاویر به‌جا مانده از آن دوران توجه کنید تا گروه‌های پرطرفداری مانند Ramones را ببینید که در کاور معروف‌ترین آلبوم‌های موسیقی‌شان این آیتم را پوشیده‌اند.

تاثیر پانک راک بر محبوبیت بیشتر کت بایکر چیست؟

تاثیر پانک راک بر محبوبیت بیش‌تر کت بایکر چیست؟

در طول دهه ۱۹۸۰ میلادی، موسیقی پانک به‌شدت مورد توجه قرار گرفت و به‌نوعی با ژانر راک تلفیق شد. در این دوره، توجه برخی از مشهورترین طراحان مد مانند ویوین وست وود (Vivienne Westwood) هم به این آیتم جلب شد. در این مقطع تاریخی، پوشیدن کت‌های بایکر اورسایزی که با گل‌میخ و زیپ تزئین شده بودند به یکی از جدی‌ترین نمادهای ضد دولتی تبدیل شد.

 کت بایکر هنوز هم محبوب است؟

جایگاه کنونی کت بایکر چیست؟

با گذشت زمان، یعنی با شروع دهه ۱۹۹۰ میلادی، محبوبیت پانک راک و کت بایکر در جامعه کم‌تر شد. این‌جا بود که باز هم هالیوود به میدان آمد تا کاراکتر نرم‌تر و محجوب‌تری را از این آیتم را به‌نمایش بگذارد. در این زمان، تصویر ستاره‌هایی مانند جانی دپ (Johnny Depp) و لئوناردو دی کاپریو (Leonardo DiCaprio) را می‌شد دید که در کت‌های موتورسواری زیبای خود می‌درخشیدند. این روند، به‌تدریج کت بایکر را به یکی از ملزومات اساسی کمد خانم‌ها و آقایانی تبدیل کرد که پیرو مد بودند و در هر حالتی دوست داشتند شیک‌پوش و بی‌عیب‌ونقص به‌نظر برسند.


حتما بخوانید: بررسی استایل جانی دپ؛ یک استایل خاص شخصی

مهم‌ترین ویژگی‌های کت بایکر چیست؟

مهم‌ترین ویژگی‌های کت بایکر چیست؟
عکس از: BROOK-PIFER

• جنس چرم

اولین چیزی که در خرید کت چرم باید به آن توجه کرد جنس آن است. کت‌های بایکر زیبایی که برای مصارفی غیر از موتورسواری طراحی می‌شوند معمولا از چرم‌های سبک‌تری مانند پوست بز یا بره ساخته می‌شوند. این در حالی است که کت‌های ویژه موتورسیکلت سوارها باید مستحکم‌تر باشند. به همین دلیل، برای ساخت آن‌ها معمولا از پوست گاو یا گاومیش استفاده می‌کنند.

• ضخامت چرم

اگر به‌دنبال یک کت بایکر اصیل هستید لازم است به‌سراغ انواع سنتی آن بروید. چرم به‌کار رفته در کت موتورسواری حداقل ۱.۱ سانتی‌متر ضخامت دارد. این در حالی است که دیگر کت‌های چرمی شیکی که تنها با الگوبرداری از مدل بایکر طراحی می‌شوند از چرم‌های سبک‌تر و انعطاف‌پذیرتری ساخته شده و دارای برش‌ها و طرح‌های دلخواه هستند.

• توان محافظت

کت بایکر در اصل برای محافظت از موتورسواران در برابر وزش باد شدید ناشی از حرکت سریع موتور طراحی می‌شود. همچنین، این لباس به‌گونه‌ای دوخته می‌شود که جراحات ناشی از سقوط و ساییدگی بر روی زمین ناهموار و سخت را کاهش دهد. به همین دلیل، انواع اصیل آن به‌مراتب سخت‌تر و ضخیم‌تر از مدل‌های تجاری بوده و در بخش‌هایی مانند سر آرنج، سینه و پشت دارای لایه محافظ هستند.

روش ست کردن کت بایکر چیست؟

روش ست کردن کت بایکر چیست؟

۱. استایل کژوال را امتحان کنید

فارغ از سن‌وسال یا جنسیت شما کم‌تر آیتمی به‌اندازه یک کت بایکر مرغوب می‌تواند استایل کژوال استایل‌تان را به زیباترین شکل ممکن جلوه دهد. هر دو گروه خانم‌ها و آقایان برای آن‌که در عین راحتی، ظاهری آراسته و برازنده داشته باشند، می‌توانند این کت را با یک هودی به رنگ متضاد و یک شلوار جاگر باکیفیت ست کنند. برای تکمیل این استایل هم می‌توانید از کفش ورزشی یا اسنیکر استفاده کنید.

 

۲. از کلیشه‌ها فاصله بگیرید

پیش‌تر گفتیم که اصیل‌ترین انواع کت بایکر معمولا با رنگ مشکی در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. اما واقعیت این است که شما با فاصله گرفتن از کلیشه‌های رایج می‌توانید استایل شخصی خودتان را بسازید. خوشبختانه، این روزها کت‌های موتورسواری چرمی در انواع رنگ‌ها تولید می‌شوند. بنابراین، برای داشتن استایلی متفاوت و چشمگیر کافی است یک کت بایکر به رنگ دلخواه‌تان تهیه کرده و آن را با پیراهن و شلوار مورد علاقه خود ست کنید.

جدیدترین هودی‌های زنانه را ببینید

جدیدترین هودی‌های مردانه را ببینید

۳. سبک مدرن و کلاسیک را تلفیق کنید

خانم‌هایی که به پوشیدن کت بایکر علاقه دارند اصلا مجبور نیستند همیشه آن را با شلوارهای مختلف ست کنند. کافی است پیراهن ماکسی، میدی یا مینی دلخواه‌تان را به‌تن کرده و یک کت موتورسواری زیبا را با آن همراه کنید. پیشنهاد می‌کنیم، بوت‌های بلندتان را هم به پا کنید و از استایل جذاب‌تان لذت ببرید. آقایان هم بسته به سلیقه و موقعیت می‌توانند کت موتورسواری مدرن‌شان را با پیراهن و شلوار رسمی، کمربند چرمی کلاسیک و یک جفت کفش‌ دربی یا آکسفورد استایل کنند.

۴. سر تا پا مشکی بپوشید

یک کت بایکر مشکی را به‌سادگی می‌توان با شلوار، هودی، بلوز یقه اسکی، تی‌شرت یا پیراهن سیاه ست کرد. کافی است بوت‌های چرمی مرغوب یا کفش‌های کالج جذاب‌تان را هم به این ترکیب اضافه کنید تا ظاهری پر رمز و راز و شیک داشته باشید. این استایل جذاب هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان مناسب است.

۵. قدر کت‌های چرمی فرسوده را بدانید

با گذشت زمان، کت بایکر محبوب شما ظاهری فرسوده و قدیمی پیدا خواهد کرد. قدر این فرسودگی را بدانید و تحت هیچ شرایطی آن‌ها را از رده خارج نکنید. شما به آسانی می‌توانید یک کت چرمی رنگ و رو رفته را با شلوار جین و بوت محبوب‌تان ست کرده و سال‌های طولانی همچنان از آن استفاده کنید.

روش نگهداری از کت بایکر چیست؟

روش نگهداری از کت بایکر چیست؟
عکس از: Westend61

• کت بایکر محبوب‌تان را در مکانی خنک نگهداری کرده و از قرار دادن آن در مجاورت رادیاتور، نور خورشید و دیگر منابع گرمازا اجتناب کنید. در غیر این‌صورت، احتمالا پوسته‌پوسته و خشک می‌شود و ترک می‌خورد.
• هرگز نباید کت چرمی خود را اتو کنید یا بخار دهید.
• برای افزایش طول عمر کت بایکر لازم است به‌طور مرتب آن را با استفاده از پنبه و انواع محصولات نگهدارنده چرم جلا دهید.
• هرگز کت بایکرتان را در منزل و با استفاده از آب، به‌صورت دستی یا با کمک ماشین لباسشویی نشوئید. در صورت لزوم، باید آن را تحویل یک خشکشویی معتبر دهید. پیش از هر چیزی، مطمئن شوید که کارشناسان آن مجموعه در کار تمیز کردن محصولات چرمی تبحر دارند.


حتما بخوانید: اصول مهم مراقبت و نگهداری از کت و پالتوی چرم

کدام سلبریتی‌ها به پوشیدن کت بایکر علاقه دارند؟

برد پیت، دیوید بکهام، سیندی کرافورد، هیلی بیبر (Hailey Bieber)، لانا دل ری، تیلور سویفت، لئوناردو دی کاپریو و آن هاتوی (Anne Hathaway) تنها چند تن از سلبریتی‌های امروزی هستند که به پوشیدن کت بایکر علاقه دارند.

کدام سلبریتی‌ها به پوشیدن کت بایکر علاقه دارند؟
لانا دل ری با پوشیدن یک کت بایکر جذاب درست مانند همیشه می‌درخشد.
کدام سلبریتی‌ها به پوشیدن کت بایکر علاقه دارند؟
سیندی کرافورد در هر سن‌وسالی بهترین گزینه‌ها را برای پوشش خود انتخاب می‌کند.
کدام سلبریتی‌ها به پوشیدن کت بایکر علاقه دارند؟
در این تصویر، برد پیت را در اوج جوانی و در حالی می‌بینید که کت بایکر اصیلی را به‌تن کرده است.

چند مدل کت بایکر در دیجی‌استایل

سخن آخر

در این مطلب، برایتان گفتیم کت بایکر چیست؟ در چه زمانی و توسط چه کسانی ابداع شد؟ و چگونه محبوبیت یافت؟ در عین حال، روش‌های ست کردن و همچنین، نگهداری از آن را نیز با شما به‌اشتراک گذاشتیم. نظر شما چیست؟ شما هم کت موتورسواری را دوست دارید؟ چه رنگی را ترجیح می‌دهید؟ لطفا دیدگاه‌ها و نظرات‌تان را با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: بررسی استایل لانا دل ری؛ ساختارشکن و در عین حال شیفته سبک کلاسیک
منبع www.bodaskins.com www.rhinoleather.com.au www.marksandspencer.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.