بررسی مد و فشن در دهه ۲۰۰۰ میلادی؛ خلاق، زنده و نه‌چندان زیبا

مد در دهه ۲۰۰۰ میلادی اغلب با عنوان «مش‌آپ» به معنی ترکیب، میکس و ادغام یاد می‌شود. به‌این دلیل که در این دهه صنعت مد شاهد ادغام مد و سبک‌های دهه‌های قبلی بود اما نه به این معنی که سبک جدیدی ایجاد نشد. برای توضیح و بررسی دقیق‌تر این مطلب را به بررسی مد و فشن در دهه ۲۰۰۰ میلادی اختصاص داده‌ایم.

گذری کوتاه به مد و فشن در دهه ۹۰ میلادی

برخلاف سال‌های گذشته، مردم در دهه ۹۰ میلادی اغلب لباس‌های کژوال را ترجیح می‌دادند و استایل کژوال به‌معنای واقعی استایل محبوب مردم بود. همچنین در این دهه مفهوم مینیمالیسم در صنعت مد رایج شد که شامل تمام اقشار جامعه بود؛ حتی لباس‌های کودکان اغلب نشان‌دهنده شخصیت‌های والت دیزنی بودند. در حالت کلی، صنعت مد در دهه ۹۰ میلادی ابعاد بسیار متفاوت و هیجان‌انگیزی داشت. برای مثال طراحان مد با طراحی لباس‌های مینیمال عصر جدیدی در صنعت مد رقم زدند. همچنین در ۹۰ میلادی، مفهوم جدیدی از مدلینگ در بین مردم تعریف شد و نسل جدیدی از مدل‌ها فعالیت خود را آغاز کردند.


حتما بخوانید: استایل بازیگران فرندز؛ ۱۱ درس مد از این سریال جذاب که هرگز قدیمی نمی‌شوند

مدل‌های مهم دهه ۹۰ میلادی

کیت ماس

گروه « ۶ بزرگ» عنوان بزرگ‌ترین سوپر‌ مدل‌های این دهه را به خود اختصاص می‌دهند. این شش نفر شامل کریستی تورلینگتن، نائومی کمپبل، تاتیانا پاتیز، کلودیا شیفر، سیدنی کرافورد و کیت ماس بود.

نکته۱:‌ کیت ماس از مهم‌ترین و تاریخ‌ساز‌ترین مدل‌های دهه ۹۰ میلادی است که نوع جدیدی از استانداردهای زیبایی و مدلینگ را معرفی کرد. برای مثال «داشتن اندام بسیار لاغر» یکی از این استانداردها بود که تاکنون نیز جایگاه محکمی در صنعت مد دارد.

نکته۲: از استایل‌های محبوب دهه ۹۰ می‌توانیم به استایل هروئین شیک و استایل گرانج اشاره کنیم. برای دانستن جزئیات بیشتر می‌توانید به مطلب بررسی مد و فشن در دهه ۹۰ میلادی مراجعه کنید.

بررسی مد و فشن در دهه ۲۰۰۰ میلادی

با آغاز هزاره جدید، صنعت مد تا حد زیادی تحت تاثیر سال‌های آخر دهه قبل بود و مردم همچنان از مدل‌ها، خوانندگان و هنرمندان صاحب نام تاثیر می‌گرفتند. همچنین بسیاری از المان‌های مد‌ در اواسط و اواخر دهه ۹۰ میلادی همچنان به عنوان نماد‌های مهم در سراسر جهان باقی مانده بودند. اما ماجرا از اواسط دهه تغییر کرد.

همانطور که در ابتدای مطلب نیز اشاره شد، مد در دهه ۲۰۰۰ میلادی به عنوان یک مفهوم ترکیبی توصیف می‌شود. به این معنی که مردم سبک‌های قدیمی را با مفاهیم جدید ترکیب می‌کردند (برای مثال ترکیب مد بوهو و برخی از فرهنگ‌های جدیدی که در جامعه رواج داشت). برای فهم بهتر، در ابتدا ابعاد مهم مد و فشن در دهه ۲۰۰۰ میلادی را باهم بررسی می‌کنیم.

بررسی ابعاد مهم مد و فشن در دهه ۲۰۰۰ میلادی

۱. ظهور مفهوم مد سریع

از اوایل تا اواسط دهه، اجزای استایل‌های خیابانی با قیمت‌های مقرون به صرفه در تمامی بوتیک‌ها به فروش می‌رسید. استقبال مردم از این دست لباس‌ها به اندازه‌ای زیاد بود که موجب شد میزان فروش بوتیک‌های صاحب نام و بزرگ به صورت قابل توجهی کاهش یابد. بااینکه این لباس‌ها جذابیت آنچنان زیادی نداشتند، اما به‌دلیل اینکه بر اساس جدید‌ترین طرح‌های مد سطح بالا با قیمت کم به فروش می‌رسید، با عنوان مد سریع در بین مردم محبوبیت یافت و به یک عامل مهم در رشد و توسعه صنعت مد در دهه ۲۰۰۰ میلادی تبدیل شد.

اگر بخواهیم مد سریع را چند خط تعریف کنیم، باید بگوییم که مد سریع روشی از طراحی و تولید لباس‌های مد روز است که روی تولید انبوه لباس‌ و لوازم لوکس ارزان‌قیمت تاکید دارد. به‌طوری‌که فاصله بین طراحی لباس تا تولید انبوه آن و قرار گرفتن در فروشگاه‌های خرده‌فروشی بسیار کم است.

امروزه یکی از سیاست‌های اصلی تولیدکنندگان اجرای استایل مد سریع، تشویق کردن افراد جامعه به مصرف‌گرایی است به این معنی که آنها معمولا مردم را به خرید لباس بیشتر و جدیدتر و دور ریختن لباس‌هایی که هنوز کهنه نشده‌اند، تشویق می‌کنند.


حتما بخوانید: همه چیز درباره مد سریع یا فست فشن؛ کوهی از لباس‌های ارزان اما بی‌کیفیت

ابعاد منفی مد سریع برای طراحان

با اینکه مد سریع از نظر اقتصادی به نفع مردم بود اما طراحان و برند‌های مهم را  با ضرر و زیان مالی مواجهه کرد. زمانی که طراحان متوجه شدند طرح‌هایشان در حال کپی‌برداری و تقلید به صورت غیرقانونی است، تصمیم گرفتند خود را با شرایط روز جامعه تطبیق بدهند. آنها با پایین آوردن قیمت لباس‌هایشان هم درصدد جبران ضرر‌های مالی خود برمی‌آمدند و هم به‌نوعی با شرایط مد روز همراه شدند.

از آنجایی که در این شیوه از تولید لباس، اخلاقیات به چند دلیل زیر سوال می‌رود، از گذشته تاکنون مد سریع با انتقادات زیادی مواجه است. برای مثال:

۱. پایین بودن دستمزد کارگران و کارکنان

۲. ایجاد زباله‌ها و ضایعات بسیار زیاد در طبیعت

طبق بررسی‌های متعدد، آمریکایی‌ها سالانه ۱۴ میلیون تن لباس را در جهت به‌روزرسانی مد سریع دور می‌ریزند و کارگران نیز با دستمزده‌های بسیار ناچیز به زندگی خود ادامه می‌دهند.

نکته: ذکر این مطلب ضروری است که خرده‌فروشی‌هایی مانند «Forever 21» و  «H&M» به خاطر حرکت در مسیر مد سریع از اوایل سال ۲۰۰۰ با رشد صعودی مواجه بودند. همچنین به‌دلیل بیگاری کشیدن از افراد مورد انتقاد شدیدی قرار گرفته‌اند. با تمام این تفاسیر اما مباحث مربوط به مد سریع بسیار وسیع است که ما در این مطلب به همین چند پاراگراف بسنده می‌کنیم.

۲. تاثیرات حوادث روز یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ بر صنعت مد و فشن

بیشتر ما این تاریخ را بارها و بارها شنیده‌ایم؛ روزی که اعضای گروه تروریستی القاعده، چهار هواپیمای مسافربری را ربودند و در فواصل زمانی گوناگون به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی نیویورک، مرکز پنتاگون و شهر شکنزویل کوبیدند. طی این حملات، تمام مسافران هر چهار هواپیما و شمار زیادی از شهروندان حاضر در محل حملات جان خود را از دست دادند.

در آن روزها، طراحان مد برای هفته مد نیویورک آماده می‌شدند و به‌نوعی در حال برنامه‌ریزی و ارائه طراحی‌های خود در هفته مد نیویورک بودند. با این حال به دنبال این حادثه، کل نیویورک تعطیل شد و هفته مد نیز لغو شد. این اتفاق تلخ جدا از دیگر زوایا که از موضوع بحث ما خارج است، ضرر‌های اقتصادی جبران‌ناپذیری برای برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان هفته مد نیویورک به‌دنبال داشت. برای مثال، طراحان و برند‌های نوپایی که برای اولین بار می‌خواستند در این هفته مد شرکت کنند این فرصت مهم را از دست دادند و با ضرر مالی مواجه شدند. زیرا آنها به نوعی تمام پس‌انداز خود را برای طراحی‌های خود در این هفته مد هزینه کرده بودند و بعد از این حادثه تمام سرمایه و اندوخته خود را از دست دادند.

شرایط به اندازه‌ای فاجعه‌آمیز بود که انتظار می‌رفت تعداد بسیار محدودی از کسب و کارها بتوانند به حیات خود ادامه بدهند. در این مورد  یک طراح تازه‌کار بعد از این حادثه در مصاحبه‌ای اعلام کرد:

۱۱ سپتامبر واقعاً تکان دهنده بود؛ احساس می‌کردیم کور شده‌ایم و نمی‌دانستیم که قدم بعدی ما چه می‌تواند باشد!

اقدام تحسین‌برانگیز مجله ووگ

با اینکه جبران کامل ضرر مالی برای طراحان تازه کار عملاً غیر ممکن به نظر می‌رسید، مجله ووگ با همفکری آنا وینتور و کارولینا هررا تصمیم گرفتند که یک نمایشگاه کوچک برگزار کنند تا به استعدادهای جوان کمک کنند؛ زیرا از آنجایی که بعد از این حادثه هیچ راهی برای ثبت سفارش و برقراری ارتباط  طراحان با مردم وجود نداشت، با این حال طی همکاری ووگ مدل‌های صاحب‌نامی که هیچ کدام از آن طراحان نمی‌توانستند به تنهایی آنها را برای اولین نمایش مد خود دعوت کنند به دلیل ارتباط خوب با ووگ، در جهت حمایت از طراحان جوان به صورت رایگان در این نمایشگاه شرکت کردند و این نمایشگاه موفقیت آمیز به پایان رسید.

با اینکه درآن روز‌ها،‌ طراحان فکر می‌کردند که همه چیز متوقف شده است و حتی توانایی هضم این تراژدی وحشتناک را نداشتند، نگاهشان به دنیای مد و برخی طراحان صاحب‌نام تغییر یافت. همچنین با وجود اینکه جنبه حمایتی مجله ووگ در یکی از تاریک‌ترین روز‌های تاریخ رونمایی شد، همیشه برای طراحان دیگر به‌عنوان نماد امید،خوشبینی و مثبت‌اندیشی شهرت یافت.

۳. محبوبیت روز‌افزون استایل و مد Y2K

این مد که از سال ۱۹۹۷ و در پی گسترش استایل گرانج ایجاد شده بود، در اوایل دهه ۲۰۰۰ به اوج محبوبیت خود رسید. استایل  Y2K  یک سبک پوشش منحصر به فرد و خاص است که به دلیل نشان دادن پیشرفت‌های علمی و فرهنگی مربوط به همان سال‌ها برای مردم جذابیت دارد. مانند اکثر مفاهیم مهم در صنعت مد، بازهم فیلم‌ها، سریال‌ها و بازیگران محبوب وقت در افزایش محبوبیت این استایل نقش بسیار مهمی داشتند. از بین آنها می‌توانیم به فیلم «ماترکیس» و استایل «کیانو ریوز» و همچنین استایل مدل معروف دهه، پاریس هیلتون اشاره کنیم.

نشانه‌ها و اجزای مهم مد Y2K

استفاده از رنگ‌های زنده، وجود آیتم‌های متالیکی و الگوهای خلاقانه در طراحی از نشانه‌های مهم این استایل است. همچنین دیگر مشخصه‌های مهم این استایل شامل:

۱. شلوار جین‌های پاچه گشاد و فاق کوتاه

۲. کت و ژاکت‌های چرمی

۲. شلوار کارگو

۳. تی‌شرت‌ها و پیراهن‌های اسپرت

۴. کیف‌های باگت

۵. کفش‌های آگز

۶. عینک‌ آفتابی با فریم‌های خاص

۷. اکسسوری‌های طرح چشم، ستاره و پروانه

۸. استایل موی منحصر‌به‌فرد

در نظر داشته باشید که آیتم‌های استایل Y2K محدود به همین نیست. یک مشخصه مهم دیگر از این استایل کت‌ها و شلوار‌های جین است. جایگاه استایل جین در این مد بسیار متفاوت از دیگر موارد است. به‌گونه‌ای که هیچ محدودیتی برای انتخاب رنگ پارچه و مدل آن وجود ندارد و می‌توانید با هر نوع لباسی که دوست دارید آنها را استایل کنید.

نکته:‌ در سال‌های اخیر این استایل بازهم به محبوبیت رسیده است.

بررسی استایل‌های ترند زنانه در مد و فشن دهه ۲۰۰۰ میلادی

بسیاری از سبک‌های زنانه از اوایل تا اواخر دهه ۲۰۰۰ همچنان محبوب بودند. اما برخی لباس‌های دیگر جایگزین شدند. برای مثال، دامن‌های میدی جای خود را به لباس‌های عروسکی دادند و تاپ‌های کوتاه نیز جایگزین جلیقه‌ها شدند. با این‌حال استایل‌های ترند را به‌طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

بخش اول؛ لباس‌ها

۱. دامن‌های چین‌دار کوتاه

دامن کوتاه چین دار

از مهم‌ترین لباس‌های ترند زنانه می‌توانیم به دامن‌های چین‌دار کوتاه اشاره کنیم. این دامن‌ها از نشانه‌های اصلی مد زنانه در دهه ۲۰۰۰ میلادی بودند. پاریس هیلتون از جمله کسانی بود که این دامن‌ها را در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف با بوت‌های بلند و کلاه استایل می‌کرد. همچنین او نقش‌ مهمی در ترند شدن دامن‌های چین دار کوتاه ایفا کرده است.

۲. تاپ‌های باندو

این تاپ‌ها برای اولین بار در دهه ۸۰ میلادی تولید و روانه بازار شدند. تاپ باندو در اصل یک تاپ شانه باز یا دکلته است که در قسمت سینه تنگ است ولی هرچه به سمت کمر می‌رود گشاد‌تر می‌شود. زنان جوان دهه ۲۰۰۰ میلادی به‌طور معمول این لباس را با شلوار جین‌های کلاسیک فاق بلند ست می‌کردند. همچنین پوشیدن جواهرات استیتمنت نیز جلوه‌ای ویژه در استایل نهایی ایجاد می‌کرد.

۳. تاپ‌های بولرو

تاپ‌های بولرو در دهه ۲۰۰۰ میلادی

تاپ بولرو از محبوب‌ترین لباس‌های زنانه در مد و فشن دهه ۲۰۰۰ میلادی بود. با یک جستجوی ساده متوجه می‌شویم که کمد لباس زنان این دهه پر از تاپ‌های بولرو در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف بوده است. تاپ بولرو در اصل یک بالاپوش آستین‌دار است که فقط قسمت‌ شانه‌ها و آرنج تا دست را پوشش می‌دهد و در حالت عادی یک لباس مناسب برای فصل بهار و تابستان است. همچنین ازآنجایی که تاپ بولرو و باندو مکمل یکدیگرند، ترکیب این دو لباس یک انتخاب عالی برای ساخت استایل کژوال در فصول گرم است.

۴. شلوار‌های کارگو

از مهم‌ترین اجزای استایل وای‌تو‌کی است و از این جهت بین مردم محبوبیت زیادی داشت. البته این شلوارها در دسته لباس‌های بدون جنسیت قرار دارد و بین زنان و مردان به یک اندازه محبوب بودند. همچنین جنیفر آنیستون و آوریل لوین از هنرمندانی بودند که در محبوبیت این شلوار نقش داشتند.

شلوار‌های کارگو از همان زمان تاکنون در انواع طرح‌ها و رنگ‌ها در بازار موجود‌ هستند.

۵. جلیقه

جلیقه در دهه ۲۰۰۰ میلادی

جلیقه نیز از مهم‌ترین نماد‌های استایل زنان در مد و فشن دهه ۲۰۰۰ میلادی است. به‌اندازه‌ای که تمام سلبریتی‌های محبوب دهه مانند جنیفرلوپز، کشا، تیلور سوییفت و بریتنی اسپیرز حداقل یک عکس با جلیقه دارند. جلیقه در ترکیب با تاپ‌ها و کت‌های کراپ یا تاپ‌های توری مشکی عالی به‌نظر می‌رسد.

۶. ست اسپورت وِلور (مخملی)

ست راحتی مخملی یک لباس محبوب در دهه ۲۰۰۰ بود که تقریبا تمام اقشار جامعه نیز از آن استقبال کردند. هنرمندان زن هم این لباس را می‌پسندیدند و هربار که با آن دیده می‌شدند، بر محبوبیت لباس‌ها افزوده می‌شد.

بخش دوم؛ کیف، کفش و اکسسوری

۱. کیف‌های باگت

این کیف‌ها از شناخته‌شده‌ترین المان‌های مد دهه ۲۰۰۰ میلادی هستند. کیف‌‌های جمع و جور و کوچکی که برای تکمیل یک استایل رسمی کاربرد داشتند. با اینکه در نگاه اول به دلیل اندازه کوچکی که دارند ممکن است چندان کاربردی به‌نظر نرسند، اما شما می‌توانید لوازم ضروری خود را مانند گوشی موبایل، سوئیچ ماشین و در نهایت چند قطعه از لوازم آرایشی در آن جای دهید.

چند مدل کیف مناسب مهمانی ببینید

۲. کفش‌های پلتفرم

تاریخ محبوبیت این کفش‌ها مربوط به دهه ۷۰ میلادی است. زمانی که با ظهور عصر دیسکو، این کفش‌ها به کفش‌های مهمانی معروف شدند؛ به‌گونه‌ای که افرادی که به دیسکو می‌رفتند استایل خود را با کفش‌های پلتفرم تکمیل می‌کردند. به‌دنبال علاقه قشرجوان، طراحان نیز انواع مختلفی از این کفش‌ها را با دیزاین‌های مختلف روانه بازار کردند. پس از آن این کفش‌ها در هر دهه با شکل خاصی بازتولید شدند. در ارتباط با مد دهه ۲۰۰۰ نیز ما با انواع وسیعی از کفش‌های پلتفرم مواجه هستیم.

۳. کفش‌های آگ

کفش‌های آگ در دهه ۲۰۰۰ تولید شدند و به محبوبیت رسیدند. این کفش‌ها از تاثیر‌گذارترین پوشاک در استایل جوانان آمریکایی دهه بودند و به مرور آوازه آنها به سراسر جهان رسید. حتی امروز نیز این کفش‌ها خواهان خود را دارند. منابع مد می‌گویند:

ما هرگز فکر نمی‌کردیم که روزی کفش‌های آگ بتوانند به هفته مد نیویورک راه یابند اما این اتفاق افتاد.

۴. زنجیرشکم

این اکسسوری از باید‌های مهم استایل در مد و فشن دهه ۲۰۰۰ میلادی بود. البته برای کسانی که با پوشیدن لباس‌هایی که شکم آنها را نمایان می‌کرد مشکلی نداشتند. چون زنجیرشکم همانطور که از نماش پیداست دور ناف بسته می‌شود. در دهه ۲۰۰۰، این اکسسوری در اشکال مختلف برای عموم مردم در دسترس بود و بیشتر برای استایل کژوال کاربرد داشت. البته زنان از روی لباس پوشیده نیز می‌توانستند آن را استایل کنند.

معرفی فشن آیکون‌های زن در مد و فشن دهه ۲۰۰۰ میلادی

۱. بریتنی اسپیرز

خواننده و ترانه‌نویس آمریکایی که به دلیل تاثیراتی که در اواخر دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی بر موسیقی داشته است شناخته می‌شود. جالب است بدانید که او اولین قرارداد موسیقی خود را زمانی که ۱۵ سال داشت امضا کرد؛ از‌این‌رو موفق‌ترین هنرمند نوجوان تاریخ موسیقی است و از وی به عنوان «پرنسس پاپ» یاد می‌شود. در سال‌های اخیر بریتنی به دلیل خبر‌ساز شدن بیماری‌اش و همچنین ازدواج و جدایی از سام اصغری مدل ایرانی بازهم برسر زبانهاست.  در نهایت بریتنی اسپرز علاوه بر موفقیت در دنیای موسیقی در دهه ۲۰۰۰ با استایل و لباس‌های مد روز و تابوشکنانه خود نیز توجه دنیای مد را به خود جلب می‌کرد. به‌همین دلیل از مهم‌ترین فشن آیکن‌های دهه ۲۰۰۰ هم هست.

۲. بیانسه نولز کارتر

بررسی مد و فشن در دهه 2000 میلادی - بیانسه

بیانسه خواننده محبوب و مطرح آمریکایی است و به علت خلاقیت در سبک موسیقی و توانایی بالا در آواز خواندن معروف است. او حرفه آواز را از کودکی با حضور در مسابقات خوانندگی آغاز کرد و در اواخر دهه ۱۹۹۰ به عنوان یکی از اعضای پرفروش‌ترین گروه‌های موسیقی دخترانه تاریخ به شهرت رسید. بیانسه استایل بسیار خاصی دارد و لباس‌هایش تائیدی بر این ادعا هستند. همچنین تاثیر او بر دنیای مد غیرقابل‌انکار است.

۳. ریانا

خواننده، بازیگر و کارآفرین اهل کشور باربادوس است. از ریانا به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین خوانندگان زن قرن بیست و یکم یاد می‌شود. او در سال‌های آغازین دهه ۲۰۰۰ با کمک ایوان روجرز تهیه کننده موسیقی آمریکایی کشف شد و پس از بستن قرارداد با یک شرکت موسیقی در سال ۲۰۰۵  و انتشار اولین آلبوم به شهرت جهانی رسید. آلبوم‌های بعدی زیانا نیز در مدت زمان بسیار کم به جدول فروش بیلبورد ۲۰۰ ایالات متحده رسیدند.

ریانا از همان سال‌های ابتدایی فعالیت حرفه‌ای‌اش با استایل تابوشکنانه خود شناخته می‌شود که تا امروز نیز این انحصار برای او ادامه دارد. همچنین ریانا جایگاه بسیار مهمی در صنعت مد دارد و با هر اقدام جدید خود تاریخ جدیدی در دنیای مد رقم می‌زند. او علاوه بر دهه ۲۰۰۰ در دهه ۲۰۱۰ و دهه کنونی نیز فشن آیکن است.

۴. آوریل لِوین

با اینکه آوریل لوین به دلیل سبک موسیقی و استایل خود محبوبیت کمتری نسبت به فشن آیکون‌های دیگر دهه دارد؛ اما به دلیل اینکه سبک موسیقی پاپ پانک را احیا کرد شهرت جهانی دارد و آلبوم‌های او تا به امروز بیش از ۳۰ میلیون نسخه در جهان به فروش رسیدند. آوریل لوین علاوه بر فعالیت در زمینه موسیقی، بازیگر و طراح لباس نیز هست. او در سال ۲۰۰۸ یک برند پوشاک تاسیس کرد و اولین عطر خود را با نام تجاری «بلک استار» عرضه کرد.  سبک موسیقی و استایل آوریل لوین مختص خودش است و به نوعی یک استایل امضا‌دار دارد. از‌این‌رو می‌توانیم بگوییم آوریل لوین نیز از فشن آیکن‌های مطرح دهه ۲۰۰۰ است.

۵. پاریس هیلتون

بررسی مد و فشن در دهه 2000 میلادی - پاریس هیلتون

او نوه کنراد هیلتون، موسس هتل‌های زنجیره‌ای هیلتون و از وارثان این ثروت عظیم است. بیشه اصلی او مدلینگ است و فعالیت خود را در این زمینه از اواخر دهه ۱۹۹۰ آغاز کرد. پاریس در دهه ۲۰۰۰ میلادی به دلیل پوشیدن لباس‌های گران‌قیمت و دست‌نیافتنی در مرکز توجهات قرار گرفت و به اوج شهرت  رسید. به همین دلیل او یکی از مهم‌ترین فشن آیکن‌های دهه ۲۰۰۰ است.

بررسی استایل‌های ترند مردانه در مد و فشن دهه ۲۰۰۰ میلادی

مد مردانه در اواخر دهه ۲۰۰۰ میلادی ترکیبی از استایل‌های قدیمی رایج در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۸۰ میلادی بود. برای مثال کت‌های چرم مشکی، استایل جین، تی‌شرت‌های برند اد هاردی، پیراهن‌های فلانل و ژاکت‌های یقه هفت از نمونه‌های مهم استایل مردانه در این دهه بود. اما اگر بخواهیم جزئی‌تر بررسی کنیم شامل موارد زیر است:‌

بخش اول؛ لباس‌ها

۱. استایل مونوکروم جین

البته این استایل فقط شامل استایل مردانه نیست و یک استایل بدون جنسیت است؛ در دهه ۲۰۰۰ نیز چنین بود ولی بیشتر مرد‌ها این استایل را ترجیح می‌دادند. در تعریف کلی، استایل تمام جین همانطور که از نامش پیداست، به این معنی است که تمامی اجزای استایل حتی کلاه و گهگاه کفش‌ها نیز از پارچه جین هستند. استایل جین از مشخصه‌های مهم استایل مردانه در مد و فشن دهه ۲۰۰۰ میلادی بود و محبوبیت بسیاری بین هنرمندان و مردم عادی داشت.

۲. استایل رِترو

در اواسط دهه ۲۰۰۰، سبک رترو دوباره محبوبیت یافت. این سبک در اصل الهام گرفته از استایل دهه ۱۹۶۰ است و یک استایل غیر‌رسمی به حساب می‌آید. در حالت کلی، استایل رترو ابتدا در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ ظهور یافت و در دهه ۱۹۸۰ مجددا احیا شد؛ در دهه ۱۹۹۰ خبری از آن نبود تا اینکه در اواسط دهه ۲۰۰۰ بازهم به گروه استایل‌های ترند بازگشت. این استایل شامل کت و شلوارهای چرم و کت و شلوارهای نسبتا تنگ بود.

۳. پیراهن‌های راگبی

در بین قشر نوجوان و دبیرستانی، پیراهن راگبی یک الزام مطلق بود. با اینکه پیراهن راگبی تاریخچه‌ای وسیع در مراکز خرید کشور آمریکا دارد ولی از اواخر دهه ۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰، محبوبیت این پیراهن به‌طور قابل توجهی افزایش یافت و بسیاری از برندها درصدد برآوردن نیاز روز جامعه برآمدند. پیراهن راگبی یک لباس راحت است و برای ساخت استایل کژوال کاربرد دارد.

۴. کاپشن پولار

آوازه و محبوبیت این کاپشن‌ها از همان تولید اول به سراسر جهان رسید. کاپشن‌های پولار که به‌طور کامل یکی از اجزای استایل کژوال است، یک لباس گرم با پارچه پشمی نرم است و به راحتی می‌توانیم آن را بشوییم. در دهه ۲۰۰۰ مرد‌ها این لباس را با شلوار جین و کفش کتانی سفید ست می‌‌کردند.

محبوب‌ترین مدل‌های کاپشن مردانه در دیجی‌استایل

بخش دوم؛ اکسسوری

۱. کلاه‌های تِراکر

این کلاه‌ها که از اجزای مهم استایل خیابانی بودند، در طول تمام سال‌های دهه ۲۰۰۰ در گروه استایل‌های ترند قرار داشتند. چه مردم عادی چه افراد معروف، رنگ‌های مختلف این کلاه‌ها را در اجزای استایل خیابانی خود جای می‌دادند.

۲. عینک‌های آفتابی استایل Y2K

این عینک‌ها باید مهم استایل مردم عادی و مشهور در سرتاسر جهان بود و در انواع لنز‌ها و رنگ‌ها در بازار برای عموم در دسترس بود. زمانی که عکس‌های هنرمندان را در این دهه مرور می‌کنیم، تعداد زیادی از آنها این عینک را به چشم دارند.

معرفی فشن آیکن‌های مرد در مد و فشن دهه ۲۰۰۰ میلادی

۱. جاستین تیمبرلیک

بررسی مد و فشن در دهه 2000 میلادی - جاستین تیمبرلیک

جاستین تیمبرلیک ملقب به جی تی، خواننده، ترانه‌ سرا، بازیگر، تهیه‌کننده و آهنگساز آمریکایی است. از جاستین به عنوان یکی از برترین موسیقی‌دانان پاپ آمریکا یاد می‌شود. او بعد از شرکت در یک مسابقه خوانندگی بعد به سرعت وارد حرفه خوانندگی شد و با شرکت‌های معتبر موسیقی قرارداد امضا کرد. در کنار موارد مذکور او با استایل مونوکروم جین خود  در دهه ۲۰۰۰ میلادی و بعد با ویژگی‌های خاص استایل خود توجه دنیای مد را به خود جلب کرد و نام خود را به‌عنوان فشن آیکن در مد این دهه به ثبت رسانید.

۲. تراویس بارکر

نوازنده ساز درام و آهنگساز مستقل آمریکایی است. با اینکه تراویس در سال ۲۰۰۳ به دلیل ازدواج با «شانلی موکر» ملکه زیبایی سال ۱۹۹۵ بیشتر مطرح شد اما ماجرای جنجالی زندگی او به سال ۲۰۰۸ باز می‌گردد. هنگامی که او و چهار نفر از همکارانش با هواپیمای شخصی از یک اجرا بازمی‌گشتند،‌ هواپیما دچار نقص فنی شده و سقوط می‌کند؛ به‌دنبال این حادثه تمامی همراهان تراویس جان خود را از دست می‌دهند اما خود تراویس زنده می‌ماند و بعد از درمان به کار خود ادامه می‌دهد. از آن پس، تمام توجهات به سمت او جلب شد و کوچک‌ترین اقدامات او نیز برای هوادارانش جذابیت داشت. به‌همین دلیل تراویس نیز در دهه ۲۰۰۰ میلادی یک فشن آیکن بود.

۳. دیوید گَندی

او بریتانیایی است و از موفق‌ترین مدل‌های تاریخ مدلینگ به‌حساب می‌آید. دیوید در دهه ۲۰۰۰ میلادی به دلیل داشتن بدن عضلانی و ظاهر جذاب مردانه، شیوه فعالیت طراحان مد را دگرگون کرد. طبق ادعای مجله فوربز، دیوید در سال ۲۰۱۳، دومین مدل مرد پردرآمد جهان بود و تا سال ۲۰۱۶ نیز توانست این عنوان را حفظ کند.

۴. جانی دپ

با اینکه جانی دپ عنوان فشن آیکن را از دهه قبل به خود اختصاص داده بود، اما استایل او در دهه ۲۰۰۰ سبک و سیاق جدیدی به خود گرفت. برای مثال او عینک‌های لنزرنگی را همراه با مو‌های بسته و اکسسوری‌های معروفش به استایل خود اصافه کرد. مشخصه‌ای که از سال‌های آغازین دهه ۲۰۰۰ تاکنون به عنوان ویژگی‌های اصلی استایل او مطرح هستند.

سخن آخر

تاریخچه، استایل‌های ترند و فشن‌ آیکن‌ها را در مد و فشن دهه ۲۰۰۰ میلادی بررسی کردیم. بررسی این مطالب از این جهت حائز اهمیت است که استایل‌های ترند دهه ۲۰۰۰  امروز نیز ترند هستند و دانستن اینکه اجزای استایل ما چه تاریخچه و سابقه‌ای دارد، خالی از لطف نیست. ضمن تشکر از همراهی شما، لطفا نظرات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما درمیان بگذارید.


در ادامه بخوانید: بررسی استایل جانی دپ؛ یک استایل خاص شخصی
منبع elle hespokestyle na-kd
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.