مفهوم اعداد روی عینک طبی و عینک آفتابی چیست؟

تا به حال برای شما سوال شده که مفهوم اعداد روی دسته عینک طبی و آفتابی به چه معناست؟ برای پاسخ این مقاله را حتما بخوانید.

اعدادی که بر روی دسته عینک درج می‌شوند، هنگام خرید عینک جدید کمک کننده خواهند بود. با توجه به این اعداد می‌توانید خرید آسان‌تری داشته باشید. البته اگر مدل عینکی که قصد خرید آن را دارید با مدل قبلی یکسان نباشد، این اعداد متفاوت می‌شوند و نمی‌توان این اعداد را مبنای انتخاب قرار داد. زیرا طول و عرض عدسی، طول دسته و غیره در مدل‌های مختلف با هم فرق دارد. عینک‌های تولیدی بر اساس اعدادی که روی دسته آنها درج می‌شود به 4 دسته یا گروه تقسیم می‌شوند.

مفهوم اعداد روی عینک طبی و عینک آفتابی چیست؟

مفهوم اعداد روی عینک طبی و عینک آفتابی

عینک‌های اسمال: نخستین دسته عینک‌ها اسمال با عرض 130 میلی متر هستند. این مدل عینک مناسب صورت‌های ظریف و کوچک است.

عینک‌های مدیوم: دومین دسته عینک‌ها مدیوم هستند که عرض آنها یعنی فاصله میان دو دسته عینک 130 تا 135 میلی متر است، این مدل عینک مناسب صورت‌های متوسط می‌باشد.

عینک‌های لارج: دسته سوم عینک‌ها لارج نامیده می‌شوند، که فاصله میان دو دسته آنها چیزی بین 135 تا 140 میلی‌متر است. افرادی که صورت‌های بزرگ و درشت‌تری دارند بهتر است از این عینک استفاده کنند.

عینک‌های ایکس لارج: دسته چهارم و ‌آخرین دسته عینک‌ها ایکس لارج یا سایز بزرگ هستند، که عرض آنها بالای 140 میلی‌متر است. افراد با صورت‌های درشت باید از این دسته عینک‌ها استفاده کنند. هنگامی که قصد خرید آنلاین داشته باشیم توجه کردن به اعداد روی دسته عینک اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برای مشخص شدن سایز عینک باید بخش‌هایی مثل عرض فریم، طول دسته عینک، اندازه پل عینک، عرض عدسی و ارتفاع عدسی را اندازه گیری کنیم. این اندازه‌ها بر حسب میلی‌متر ‌هستند که در ادامه برای آشنایی بیشتر به تعریف این مفاهیم می‌پردازیم.

اندازه‌های عینک

عرض عینک

عرض عینک یا همان عرض فریم، یعنی میزان فاصله دو لبه عینک. اندازه دسته عینک روی دسته عینک درج می‌شود، و نقش مهم و اساسی در انتخاب فریم عینک دارد. همچنین میتوان اندازه دسته عینک را از نقطه‌ای که دسته به فریم وصل شده تا انتهای آن بدست آورد، یعنی از محل اتصال پیچی که دسته عینک را به فریم وصل کرده تا ابتدای خمیدگی بالای گوش را اندازه‌گیری می‌کنیم. سپس از همان نقطه تا انتهای دسته را اندازه‌گیری و این دو مقدار را با هم جمع می‌کنیم، و به این صورت اندازه دسته عینک بدست می‌آید.

پل عینک

پل عینک نیز یکی دیگر از اعداد بسیار مهم روی دسته عینک هنگام خرید اینترنتی است. پل عینک محلی است که عدسی‌های عینک را به هم متصل و روی بینی قرار می‌گیرد. اهمیت پل عینک در آن است که باعث میشود عینک انتخابی شما به خوبی روی صورت شما بنشیند، و یا فریمی که انتخاب می‌کنید برای صورت شما بزرگ یا کوچک باشد.

میتوانیم برای محاسبه پل عینک کمترین اندازه بین سطوح بینی را اندازه بگیریم. اگر استخوان بینی شما ظریف و نازک است فریم عینک با اندازه رو بینی 14 تا 16 میلی‌متر مناسب شما است در غیر این صورت رو بینی‌های 17 تا 19 میلی متر مناسب شما هستند.

عرض و ارتفاع عدسی عینک

عرض عدسی عینک برای هماهنگی محل مردمک با عدسی میباشد. برای بدست آوردن اندازه عرض عدسی، عریض‌ترین اندازه عدسی را در نظر میگیریم که به این قسمت، اندازه چشم نیز گفته می‌شود. برای محاسبه ارتفاع عدسی باید بلندترین و درازترین بخش عدسی را اندازه‌گیری کنید. محاسبه ارتفاع عدسی بیشتر برای عینک‌های دو کانونی کاربرد دارد.

به صورت کلی از اطلاعات روی دسته عینک برای موارد زیر می‌توان استفاده کرد.

  • تشخیص و  خرید عینک آفتابی اصل از طریق سریال
    سایز پل عینک
    سایز دسته عینک
    سایز عدسی عینک
    اعداد حک شده روی دسته عینک

وقتی به قاب عینک خود نگاه کنید روی آن سه عدد که بین آنها خط تیره قرار دارد می‌بینید. اندازه‌گیری این اعداد برحسب میلی‌متر است، که به چشم پزشک در انتخاب بهترین عینک متناسب با اندازه سر و ویژگی‌های چهره شما کمک شایانی می‌کند. برای اینکه متوجه این اعداد شویم باید آنها را بررسی کنیم.

نخستین عددی که مشاهده می‌کنید یک عدد دو رقمی است، که این عدد دو رقمی نشان دهنده قطر لنزها است. معمولا در اکثر قاب‌های عینک عددی بین 40 تا 62 میلی‌متر است. اگر به قاب عینک خود یا یکی از اعضای خانواده‌تان نگاه کنید، میبینید که اولین عدد از 40 شروع شده و تا 62 ادامه پیدا میکند.

دومین عدد هم باز یک عدد دو رقمی است که این عدد دو رقمی گویای اندازه پل عینک است، که دو عدسی را به هم متصل می‌کند و فاصله میان دو عدسی است. محل قرار گیری پل عینک بر روی بینی است و اندازه آن چیزی حدود 13 تا 24 میلی متر است.

در آخر عدد سوم، یک عدد سه رقمی است و نشان دهنده آن بخش از قاب عینک است که روی گوش قرار میگیرد. اندازه قاب عینک در محدوده چیزی بین 120 تا 150 میلی متر است. این بخش از قاب عینک به همراه پل عینک کمک میکنند، تا عینک به راحتی روی صورت شخص قرار گیرد. این اعداد ممکن است روی دسته عینک یا قاب عینک شما حک نشده باشند، که در این صورت میتوانید خودتان این اندازه‌گیری‌ها را انجام دهید.

و با ممکن است این اعداد پاک شده باشند و یا انقد ریز باشند که مجبور شوید برای دیدن و خواندن آنها از ذره بین استفاده کنید. اگر شما می‌خواهید بدانید که کدام قسمت از قاب نشان دهنده چه اندازه ای دارد، با استفاده از یک خط کش میلی متری به آسانی میتوانید آنها را اندازه گیری کنید.

نکاتی در مورد استفاده از عینک

عینک یکی از اکسسوری‌های پرفروش بازار مد و استایل و فروشگاه اینترنتی آیشاپ است، که مجموعه‌ای از لوازم جانبی مانند بند عینک، اسپری عینک، جعبه و غیره دارد. برای اینکه عینک شما در طول زمان استفاده مانند روز اول نو و تمیز باقی بماند توجه کردن به برخی نکات الزامی است. هنگامی که به صورت روزانه از عینک استفاده میکنید به طور حتمی روی شیشه آن اثر انگشت، گرد و غبار لکه‌های آب و غیره باقی میماند. در چنین حالتی باید عینک خود را با دستمال مخصوص تمیز کنید. بسیار مهم است که قسمت هایی از عینک مانند دسته‌ها که روزانه با پوست شما در ارتباط هستند را تمیز کنید.

هنگام در آوردن عینک از روی چشم حتما از دو دست خود استفاده کنید، زیرا استفاده کردن از یک دست به مرور زمان به پیچ‌ها آسیب وارد می‌کند. همچنین وقتی کار شما با عینک به پایان رسید باید آن را در جعبه مخصوص عینک نگه داری کنید، و آن را روی موهای خود قرار ندهید و یا درون کیف خود نیندازید. وقتی عدسی عینک شما کثیف و آلوده میشود باید عینک خود را با جریان آب ولرم و ملایم و با صابون مایع بدون چربی به آرامی بشویید. پس از شست و شو عینک را با دستمال مخصوص خشک کنید. همچنین برای این کار میتوانید از داروخانه‌ها اسپری تمیز کننده لنز تهیه کنید‌.

شماره مدل عینک برای تشخیص عینک اصل

شماره مدل عینک برای تشخیص عینک اصل

روی تمام عینک آفتابی‌ و طبی اورجینال شماره درج شده است، و تفاوتی نمی‌کند که شما محصول را از فروشگاه و یا به صورت آنلاین خریده باشید، روی محصول شما باید شماره مدل درج شده باشد. این شماره معمولا روی قاب عینک‌ها درج می‌شود. البته عینک‌های تقلبی هم ممکن است این شماره را داشته باشند، ولی با جستجوی شماره مدل عینک در وبسایت سازنده نمیتوانید محصول را پیدا کنید.

هشدار! وب‌سایت «منومد» در قبال محتواهای تحت دسته‌بندی «رپورتاژ» مسئولیتی نمی‌تواند بپذیرد. اطلاعات اینگونه محتواها صرفا توسط تبلیغ‌دهنده تدوین و جمع‌آوری شده و در منومد به‌عنوان «تبلیغ» منتشر می‌شوند. بنابراین قبل از هرگونه تصمیم‌گیری برای استفاده از خدمات و محصول تبلیغ‌دهنده، لطفا به‌خوبی از منابع دیگر هم تحقیق و بررسی کنید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.