بررسی استایل کیانو ریوز؛ جذابیت بی‌اندازه در عین سادگی

استایل هنرمندانی همچون کیانو ریوز که در تاریخ ماندگار شده‌اند یکی از بهترین روش‌های بررسی حال‌وهوا و تحولات دنیای مد و فشن است. این ستاره‌ها معمولا آغازگر ترندهای فراوانی بوده‌اند. بنابراین، بررسی سبک پوشش و علایق آن‌ها به ما کمک می‌کند تاریخ مد معاصر را بیش‌تر بشناسیم و ریشه‌های آن را پیدا کنیم. در ضمن، با الهام گرفتن از این هنرمندان می‌توانیم استایل خودمان را هم بهبود بخشیم. در این‌جا قصد داریم درباره استایل کیانو ریوز صحبت کنیم. با «منومد» همراه باشید.

کیانو ریوز کیست؟

کیانو ریوز کیست؟
کیانو ریوز یک هنرپیشه محبوب هالیوودی است که به خاطر بازی در نقش‌های به‌یادماندنی و همچنین، به دلیل چهره جذاب و نگاه نافذش طرفداران پر و پا قرصی دارد./ عکس از: Bauer-Griffin

قبل از بررسی استایل کیانو ریوز، خوب است او را بهتر بشناسید. کیانو چارلز ریوز، ستاره هالیوود و دنیای سینما، در سپتامبر سال ۱۹۶۴ در شهر بیروت متولد شد. این هنرپیشه با استعداد که اصالتا اهل کاناداست در تورنتو بزرگ شده و در سال ۱۹۸۶ برای اولین بار وارد عرصه سینما شد. «ریوز» اولین نقش بزرگ و قابل توجه خود را در سال ۱۹۸۹ در فیلم علمی تخیلی «ماجراهای جالب بیل و تد» (Bill & Ted’s Excellent Adventure) ایفا کرد. به این ترتیب، طرفداران سینما در سراسر نقاط جهان کم‌کم با چهره و بازی‌های‌اش آشنا شدند.

در دهه ۹۰ میلادی، او در نقش‌های متعددی ظاهر شد و موفقیت‌های کوچک و بزرگ زیادی را به کارنامه‌اش اضافه کرد. در عین حال، این هنرپیشه جوان در همان دهه، چندین شکست نه چندان کوچک را نیز تجربه کرد. برخی از فیلم‌هایی که او در آن‌ها نقش‌آفرینی کرده بود هیچ موفقیتی کسب نکردند. اما سرانجام شانس با کیانو ریوز همراه شد. در سال ۱۹۹۷، او در فیلمی نقش‌آفرینی کرد که موجب شکوفایی غیر قابل توصیف‌اش در دنیای سینما شد و نام‌اش را برای همیشه در فهرست بازیگران به‌یادماندنی ثبت کرد. این فیلم که «وکیل مدافع شیطان» یا The Devil’s Advocate نام داشت به یکی از موفق‌ترین آثار او تبدیل شد و نقطه بسیار درخشانی را در کارنامه او ایجاد کرد.

جالب است بدانید، با وجود این موفقیت چشمگیر بعدها مشخص شد که کیانو ریوز حتی در این فیلم بسیار تماشایی و فوق‌العاده هم هنوز به نقطه اوج بازیگری‌اش نرسیده بود. چرا که تنها دو سال بعد، تماشاگران مشتاق سینما چهره او را در فیلمی دیدند که کارنامه حرفه‌ای «ریوز» را برای همیشه متحول کرد. این فیلم محبوب همان سه‌گانه «ماتریکس» (Matrix) بود که هنوز هم در اقصا نقاط دنیا هواداران پر و پا قرصی را دارد. به این ترتیب، در سال ۱۹۹۹ و از طریق بازی هنرمندانه در این مجموعه فیلم، نام و چهره کیانو ریوز جای ویژه‌ای را در ذهن مخاطبان جهانی به خود اختصاص داد. در این مجموعه فیلم‌ها او نقش «نیو» (Neo) را بازی کرد و به دنیای سینما حال‌وهوایی فلسفی بخشید.

پس از آن، «ریوز» با موفقیت در نقش‌های متعدد دیگری جای پای‌اش را در دنیای سینما محکم کرد. با این حال، اگر بخواهیم صادق باشیم هیچ‌کدام از آن‌ها از هیچ نظر به‌پای «ماتریکس» نمی‌رسیدند. در سال ۲۰۱۴، «ریوز» در مجموعه فیلم‌های «جان ویک» (John Wick) هم بازی کرده و نظر قشر متفاوتی از هواداران را به خود جلب کرد. شاید بزرگ‌ترین مشکل کیانو ریوز این بود که پس از بازی در فیلم ماتریکس انتظارات و توقع تماشاچیان و منتقدان سینما را به شکلی باور نکردنی افزایش داده بود. علاوه بر بازی‌های درخشان، استایل کیانو ریوز و چهره جذاب او را نیز می‌توان از دیگر موارد مهمی دانست که وفاداری طرفداران‌اش را بیش‌تر می‌کردند.

درس‌هایی که می‌توان از استایل کیانو ریوز گرفت

درس‌هایی که می‌توان از استایل کیانو ریوز گرفت
کیانو ریوز هم مانند هر فرد با اعتماد به‌نفس دیگری در انتخاب لباس‌های خود بیش از هر چیز راحتی و سادگی را در نظر می‌گیرد./ عکس از: Dave-J-Hogan

استایل کیانو ریوز به‌ویژه در دهه‌های ابتدایی فعالیت سینمایی‌اش خصوصا در بین جوانان هواداران زیادی را پیدا کرد. جالب است بدانید، این روند سالهاست ادامه دارد و این سلبریتی موفق حتی در دهه ۵۰ زندگی‌اش هم دست از تاثیرگذاری بر طرفداران برنداشته است. در سال ۲۰۲۰ میلادی، مجله مشهور GQ اسم «کیانو» را در فهرست خوش‌پوش‌ترین مردهای سال هالیوود قرار داده و جایگاه ششم این لیست را به او اختصاص داد. در این‌جا به نکات قابل توجهی می‌پردازیم که با نگاه به استایل این سلبریتی توانمند می‌توان یاد گرفت:

• در زندگی روزمره هم می‌توانید از کفش‌های کوهنوردی استفاده کنید

استایل خیابانی کیانو ریوز

 

کیانو ریوز یکی از اولین کسانی بود که استفاده از کفش‌های کوهنوردی و هایکینگ را در استایل روزمره‌اش عادی‌سازی کرد. احتمالا شما هم این ترند را بارها در فشن شوهای مطرح دیده‌اید. اما زمانی که این سلبریتی با اعتماد به‌نفس تمام برای نخستین بار یک جفت کفش کوهنوردی را با کت‌وشلوار رسمی خود ست کرد همه متعجب شدند. اما حالا برندهای شناخته‌شده و معتبری مانند لویی ویتون و گوچی از این ترکیب در استایل مدل‌های خود استفاده می‌کنند. اگر این برندها می‌توانند چنین ترکیب عجیبی را به‌کار برند چرا شما امتحان‌اش نکنید؟ بنابراین، زمان آن رسیده که کفش‌های هایکینگ‌تان را از انتهای کمد بیرون بیاورید و سبک‌وسیاق متفاوت و منحصر به‌فردی داشته باشید.

• ست کردن جین با جین دیگر قدیمی شده؛ حالا مخمل را با مخمل امتحان کنید

 

با بررسی استایل کیانو ریوز احتمالا بارها شگفت‌زده خواهید شد. در دهه ۹۰ میلادی، ستارگانی مانند «بریتنی اسپیرز» و «جاستین تیمبرلیک» پوشیدن هم‌زمان کت و پیراهن جین را ترند کردند. ممکن است شما هم این کار را انجام داده باشید. با این حال، این کیانو ریوز بود که در سال ۲۰۰۳ و در رونمایی از فیلم «فرشته‌های چارلی» (Charlie’s Angels) برای نخستین بار چندین آیتم مخمل را با هم ست کرد. پس از او، دیگران هم به انجام این کار علاقه نشان دادند و به این ترتیب بود که ترند تازه‌ای به دنیای مد اضافه شد. متاسفانه، موفق نشدیم تصویر مناسبی پیدا کنیم که این استایل را به درستی برایتان نمایش دهد.

• استفاده از اکسسوری در شکل‌گیری استایل، بی‌نهایت تاثیرگذار است

استفاده از اکسسوری در شکل‌گیری استایل بی‌نهایت تاثیرگذار است

احتمالا شما هم به‌خوبی با اهمیت اکسسوری و نقش آن در شکل‌گیری استایل‌تان آشنا هستید و می‌دانید که هر آیتمی را باید به‌دقت انتخاب کنید و در موقعیت درستی به‌کار برید. اما، با بررسی استایل کیانو ریوز می‌توانید از عمق این تاثیرگذاری مطمئن شوید. کافی است کمی به عقب برگردیم و به سبک پوشش او در سال ۲۰۰۳ و در هنگام حضورش در فرودگاه بین‌المللی توکیو نگاهی بیندازیم. در آن زمان، کیانو ریوز با وجود استایل بسیار ساده و روزمره‌اش دوباره خوش درخشید. دلیل این درخشش هم ساده بود. او شلوار جین، تی‌شرت و کت ساده‌اش را با یک ساک دستی بسیار چشمگیر ست کرد. این ساک دستی لوکس که از برند فرانسوی مشهور «گویارد» (Goyard) بود موجب تحول استایل این ستاره شد. به خاطر داشته باشید، اکسسوری‌هایی همچون کیف‌وکفش بر استایل شما تاثیر غیر قابل انکاری می‌گذارند.

• درباره انتخاب پیراهن‌ سخت‌گیری نکنید

درباره انتخاب پیراهن سخت‌گیری نکنید
عکس از: Gabe Ginsberg

با نگاهی به استایل کیانو ریوز می‌توان فهمید که شما برای تکمیل تاکسیدو یا هر کت و شلوار گران‌قیمت و خوش‌دوخت‌ دیگری لزوما به پیراهن رسمی نیازی ندارید. او این پیام را به‌خوبی و با استفاده از تی‌شرت‌های ساده منتقل کرد. بله، درست شنیدید. کیانو ریوز در فرش قرمز فیلم «وکیل مدافع شیطان» یک تی‌شرت قهوه‌ای را با کت‌وشلوار رسمی و کرم رنگ‌اش ست کرد. در این مراسم، او کفش‌هایی را به‌پا کرده بود که عینا هم‌رنگ تی‌شرت‌اش بودند. بنابراین، این هنرپیشه توانا و با اعتماد به‌نفس از نخستین افرادی بود که این ترند را پایه‌گذاری کرد. بعدها، بسیاری از افراد خوش‌پوش از این سبک پیروی کردند. جالب است بدانید، در طول این مراسم کیانو ریوز یک کلاه بافتنی را هم ضمیمه استایل متفاوت‌اش کرده بود. چه کسی فکرش را می‌کرد که تی‌شرت را بتوان با کلاه بافتنی ست کرد و در عین حال، روی فرش قرمز درخشید؟

• لباس‌های‌تان را لایه لایه بپوشید

لباس‌های‌تان را لایه لایه بپوشید

ممکن است این جمله را بارها در مقالات مربوط به مد و فشن خوانده باشید. لایه لایه پوشیدن به‌خصوص در استایل‌های زمستانی و در فصل سرد نه تنها به گرم‌تر کردن بدن‌تان کمک می‌کند، بلکه جلوه استایل را ارتقا می‌دهد و باعث می‌شود استایل شما منحصر به‌فردتر و جذاب‌تر به‌نظر بیایید. جالب است بدانید، «ریوز» تقریبا دو دهه قبل از ترند شدن این نوع پوشش، همین کار را انجام می‌داد. کیانو ریوز با به‌تن کردن یک ژاکت چرمی بر روی پیراهن‌اش و همراه کردن آن با یک کت اورسایز، این سبک پوشش را در سنین جوانی ابداع کرده بود.

• تی‌شرت‌های یقه هفت را فراموش نکنید

لباس‌های‌تان را لایه لایه بپوشید
عکس از: Jason-Kempin

ممکن است شما هم از جمله افرادی باشید که پیراهن و تی‌شرت‌های یقه هفت را دوست ندارند یا شاید از آن می‌ترسید که پوشیدن این مدل لباس‌ها استایل‌تان را خراب کند. خب، جالب است بدانید کیانو ریوز با جسارت و شجاعت تمام بارها با پیراهن‌های یقه هفت دیده شده و حتی آن‌ها را در زیر کت‌های گران‌قیمت و روی فرش قرمزها نیز امتحان کرده است. در واقع، با انجام این کار او به‌طور هم‌زمان دو نوآوری را به‌کار برده است. یعنی، هم زیر کت‌اش تی‌شرت پوشیده و هم تی‌شرت‌ یقه هفت را انتخاب کرده است.

استایل کیانو ریوز در گذر سال‌ها چگونه بوده است؟

استایل کیانو ریوز در گذر سال‌ها چگونه بوده است؟
با وجود تغییراتی که در طی سال‌ها در استایل کیانو ریوز دیده می‌شود، او همیشه به مینیمالیسم و سادگی پایبند بوده است./ عکس از: Christian-Petersen

برخی از منتقدان عقیده دارند استایل کیانو ریوز در طول سال‌ها تغییر چندانی نکرده و او از آغاز فعالیت‌اش تا کنون، همیشه یک جور لباس پوشیده است. این تحلیل درستی نیست. البته، نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که این سلبریتی محبوب همیشه راحتی خود را در الویت قرار داده و در هر شرایطی پوششی را انتخاب کرده که با حال وهوای‌اش تناسب بیش‌تری داشته است. با این حال، او در عین رعایت کامل اصول مینیمالیسم بارها ترندهای تازه‌ای را ابداع کرده و با خلاقیت‌اش دنیای مد را تحت تاثیر قرار داده است.


حتما بخوانید: استایل مینیمال و اصول ست کردن لباس با این استایل خلوت جذاب

استایل کیانو ریوز در نخستین سال‌های فعالیت حرفه‌ای چگونه بوده است؟

استایل کیانو ریوز در نخستین سال‌های فعالیت حرفه‌ای چگونه بوده است؟

چنان‌که پیش‌تر هم گفتیم، کیانو ریوز در سال ۱۹۸۹ یعنی در اواسط دهه دوم زندگی‌اش با نقش‌آفرینی در فیلم علمی-تخیلی «ماجراهای جالب بیل و تد» توجه عموم را به خود جلب کرد. در این هنگام، برای نخستین بار به‌طور حرفه‌ای از او عکاسی شد و طرفداران سینما در سراسر جهان با استایل مینیمال و همچنین، با ظاهر کژوال او آشنا شدند. با نگاهی به این تصاویر قدیمی می‌توانید چهره کیانوی جوان را ببینید که معمولا یک تی‌شرت ساده و یک شلوار جین راسته را به‌تن کرده و بوت جیر و قهوه‌ای رنگی را هم با این لباس ست می‌کرد. جالب است بدانید، کیانو ریوز همیشه به این مدل بوت وفادار بوده است. حتی حالا هم با وجود از مد افتادن این بوت‌ها، استایل کیانو ریوز با بوت‌های کوتاه و عموما قهوه‌ای رنگ‌اش تکمیل می‌شود؛ گویی این بوت‌ها روح استایل او را زنده نگه می‌دارند.

مدل‌های بوت مردانه را ببینید

استایل کیانو ریوز در رویدادها و مراسم رسمی

استایل کیانو ریوز در رویدادها و مراسم رسمی
عکس از: Karwai-Tang

• مراسم اهدای جوایز Independent Spirit، سال ۱۹۸۹

مراسم اهدای جوایز Independent Spirit، سال ۱۹۸۹
کیانو ریوز جوان هم به‌جای تلاش برای تحت تاثیر قرار دادن منتقدان مد و فشن، همیشه سعی داشته راحت و بی‌آلایش به‌نظر برسد./ عکس از: Ron-Galella

استایل کیانو ریوز در این مراسم کاملا کژوال و روزمره بود. او به‌ویژه در سال‌های نخستین زندگی حرفه‌ای خود از اعتماد به‌نفس بسیار زیادی برخوردار بود. بنابراین، راحتی خودش را در اولویت قرار می‌داد و می‌دانست جذابیت‌ ذاتی‌اش تحت تاثیر لباس‌ها و استایل‌اش قرار نمی‌گیرد. او در این رویداد یک شلوار جین گشاد را با یک تی‌شرت سفید ست کرده و یک پیراهن آستین بلند، گشاد و راحتی را هم ضمیمه آن کرده بود. کفش‌های ورزشی سفید و کت چرم هم این ظاهر خودمانی و صمیمی را تکمیل می‌کردند.

پس از انتشار تصاویر این رویداد، بسیاری از طرفداران جوان سینما یک دل نه صد دل دلباخته کیانو ریوز شدند. در برخی از این عکس‌ها، او علاوه بر کت بایکر (موتورسواری) چرمی،‌ یک کلاه کاسکت را هم در دست گرفته بود. علاقه بسیار زیاد کیانو ریوز به موتورسواری از هیچ‌یک از هواداران‌اش پنهان نیست. در واقع، او از همان ابتدا تلاش کرده این علاقه را به‌نحوی در عکس‌های‌اش به‌نمایش بگذارد. جالب است بدانید دو سال بعد از این رویداد، کیانو در مراسم رونمایی از فیلم Another You سوار بر یکی از موتورهای‌اش از مراسم خارج شد.

انواع کت چرم مردانه را ببینید

• مراسم رونمایی از فیلم نقطه شکست (Point Break)، سال ۱۹۹۱

مراسم رونمایی از فیلم نقطه شکست (Point Break)، سال ۱۹۹۱
در این عکس، کیانو ریوز و پاتریک سوویزی در کنار هم و در اوج جوانی دیده می‌شوند./ عکس از: Ron-Galella-Ltd

تا سال ۱۹۹۱، چرم مشکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده استایل کیانو ریوز به حساب می‌آمد. اما در این سال، سرانجام او این پارچه را کنار گذاشت و جیر قهوه‌ای را جایگزین آن کرد. از آن زمان به بعد، تا مدت‌ها این بازیگر توانا در اغلب رویدادها با یکی از کت‌های جیر قهوه‌ای رنگ‌اش ظاهر می‌شد. در مراسم رونمایی از فیلم «نقطه شکست» هم کیانو ریوز یکی از این کت‌های محبوب‌اش را با یک پیراهن طرح‌دار ست کرده بود. طرح و الگوی پیراهن او که به «پیسلی» (Paisley) مشهور است در اصل به دهه ۷۰ میلادی تعلق دارد. او این استایل دهه هفتادی را با یک شلوار جین آبی تیره تکمیل کرده بود.

• مراسم اهدای جوایز فیلمMTV ، سال ۱۹۹۲

مراسم اهدای جوایز فیلمMTV ، سال ۱۹۹۲
کیانو ریوز جوان جزو اولین بازیگرانی بود که کت و شلوار رسمی را با تی‌شرت ست کرد./ عکس از: Jeff-Kravitz

با بررسی استایل کیانو ریوز به‌سادگی می‌توان فهمید که او همیشه در منحصر به‌فرد جلوه دادن لباس‌های رسمی‌اش استعداد خاصی داشته است. در واقع، کیانو ریوز هرگز مانند افراد عادی یک دست کت‌وشلوار را به شکل معمول به‌تن نکرده و همواره امضای خود را پای استایل‌اش گذاشته است. در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی، او بارها کت‌های رسمی خود را با پولوشرت، پلیور و پیراهن‌های ظریف بافته شده از جنس کشمیر ست کرد. با توجه به آن‌چه گفته شد، تعجب‌آور نیست که در مراسم اهدای جوایز فیلم MTV ۱۹۹۲ هم او در حالی در مقابل دوربین رسانه‌ها ظاهر شد که یک تی‌شرت مشکی ساده و یقه گرد را با کت‌وشلوار رسمی‌اش ست کرده بود. در این رویداد، بوت‌های قهوه‌ای رنگ همیشگی و یک کمربند چرمی مشکی هم این سبک پوشش را تکمیل می‌کردند.

پرطرفدارترین تیشرت‌های مردانه مشکی

• مراسم Cannes، سال ۲۰۰۳

مراسم Cannes، سال ۲۰۰۳
با نگاه کردن به این عکس می‌توان به این نتیجه رسید که کیانو در عین رعایت قواعد این رویداد اهمیت چندانی هم برای آن قائل نیست./ عکس از: Jean-Baptiste-Lacroix

کیانو ریوز هم درست مثل هر سلبریتی مشهور و خوش‌پوش دیگری به پوشیدن لباس‌های مشکی علاقه دارد. او در مراسم فیلم کن سال ۲۰۰۳ استایلی بسیار کلاسیک و رسمی داشت. در این رویداد، او با به‌تن کردن یک دست تاکسیدوی مشکی ساده به همراه پیراهن سفید و کلاسیک رسم دیرینه مراسم کن را با زیبایی تمام به‌جا آورد. البته، او با محکم نبستن پاپیون مشکی بر دور گردن‌اش دوباره امضای شخصی‌اش را پای این پوشش رسمی گذاشت. در ضمن، موهای بلند مشکی و معروف کیانو هم زینت‌بخش استایل او در این مراسم بود.

جذاب‌ترین مدل‌های پاپیون مردانه

• رونمایی از فصل دوم فیلم جان ویک (John Wick: Chapter 2)، سال ۲۰۱۷

رونمایی از فصل دوم فیلم جان ویک (John Wick: Chapter 2)، سال ۲۰۱۷
در این رویداد، کیانو ریوز تلاش کرد روی وجوه تمایز کاراکتر فردی‌اش با شخصیت جان ویک پافشاری کند./ عکس از: Bauer-Griffin

سری فیلم‌های جان ویک هم از پروژه‌های موفق «ریوز» به حساب می‌آیند. در رونمایی از فصل دوم این فیلم، این هنرپیشه محبوب تمام سعی خودش را کرد تا از کاراکتر جان ویک فاصله بگیرد و استایل شخصی خودش را در مقابل دیدگان مشتاق طرفداران‌اش به‌نمایش بگذارد. خوب است بدانید، شخصیت جان ویک با استایلی ساده، تاکسیدوی مشکی و لباس‌های کلاسیک گره خورده بود. در مقابل، کیانو ریوز در مراسم نخستین اکران قسمت دوم این فیلم با پوشیدن یک دست کت‌وشلوار براق به رنگ بژ و ست کردن آن با کفش و کمربند قهوه‌ای به مراتب چشمگیرتر از همیشه خودنمایی کرد.

سخن آخر

«ریوز» در بیش‌تر مواقع استایل راحت و ساده‌ای داشته است. با این حال، همیشه سبک پوشش خود را شخصی‌سازی کرده و امضای‌اش را پای آن گذاشته است. با بررسی استایل کیانو ریوز به‌سادگی فهمیدیم که این هنرپیشه به ژاکت‌های چرم، کت‌های جیر، چکمه‌های هایکینگ، تی‌شرت‌های ساده و پاپیون علاقه زیادی دارد. او که در طول زندگی خود همیشه مظهر جذابیت بوده به این نتیجه رسیده که استایل‌های شلوغ ممکن است حواس مخاطبان را از خوش‌تیپی ذاتی او پرت کنند. در نتیجه، «ریوز» همیشه با مینیمال نگه داشتن پوشش خود کاراکترش را حفظ می‌کند. نظر شما درباره استایل این ستاره هالیوودی چیست؟ آیا فکر می‌کنید سادگی بیش ازحد آن جالب است؟ شما چه استایلی را بیش‌تر می‌پسندید؟ دوست دارید درباره سبک پوشش کدام‌یک از سلبریتی‌ها بیش‌تر بدانید؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: بررسی استایل کیرا نایتلی؛ سفیر عطر و جواهر شنل چه می‌پوشد؟
منبع www.gq-magazine.co.uk i-d.vice.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.