بررسی مد و فشن در دهه ۸۰ میلادی؛ خلاق و بسیار چشم‌نواز

در صنعت مد و فشن دهه ۸۰ میلادی، به‌معنای واقعی خلاقیت حرف اول را می‌زند و از‌این‌رو مد این دهه بسیار ستودنی است. در این دهه بسیاری از طراحان سعی داشتند تاریخ را پشت سر بگذارند و بدون هیچ‌گونه تأثیرپذیری از گذشته، ذهنیات خود را روی کاغذ بیاورند. برای توصیف دقیق‌تر این دهه، این مطلب از منومد را به بررسی مد و فشن در دهه ۸۰ میلادی اختصاص داده‌ایم.

نگاهی کلی به مد دهه ۷۰ میلادی

مد و فشن در دهه ۷۰ میلادی با ادامه سبک هیپی‌های دهه ۶۰ آغاز شد. با اینکه در سال‌های آغازین دهه، عناصر مد دهه قبل با کمی تغییر همچنان مشهود بود؛ اما، صنعت مد در این دهه از یک بعد شگفت‌انگیز و از بعد دیگر تعجب برانگیز بود؛ چون به‌نوعی طراحی لباس‌ها چندان بر اساس قوانین مد نبود و قیمت ارزان لباس در جهت جلب توجه مشتریان حرف اول را می‌زد. همچنین مردم در مد دهه ۷۰ میلادی با نقطه مقابل استایل راحتی کژوال مواجه شدند؛ به این معنی که استایل کژوال با حفظ معنای اصلی، خود را در قالب‌ لباس‌هایی مانند ژاکت، تی‌شرت، سویشرت، شلوار جین و کفش‌های ورزشی باز تعریف کرد. چند بعد مهم در مد دهه ۷۰ میلادی وجود داشت که به‌طور خلاصه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

۱. مردم همچنان طرفدار خرید از بوتیک‌ها بودند.

۲. مد هیپی، لباس‌های پلی‌استری، مد دیسکو، استایل بوهمی و استایل پانک از مهم‌ترین المان‌های مد در این دهه بود.

۳. مانند دهه‌های گذشته، فشن‌آیکون‌های مطرح در معرفی المان‌های مد نقش مهمی داشتند.

بررسی مد و فشن در دهه ۸۰ میلادی

طبق ادعای منابع، مد دهه ۸۰ میلادی، جسورانه‌ترین دهه در عصر مد است؛ زیرا با گذر از المان‌های وسیع مد دهه ۱۹۷۰، عصر جدیدی در تاریخ مد به وجود آمد. عصری که تأثیر آن تا به امروز نیز بر صنعت مد و فشن ادامه دارد. مهم‌ترین چیزی که در رویدادهای مد در دهه ۸۰ میلادی، مشاهده می‌شود، طراحی‌های خلاقانه طراحان مد است؛ منظور از خلاقانه یعنی چیزی که تا آن زمان ارائه نشده بود.

رویداد‌های مهم در مد و فشن دهه ۸۰ میلادی

۱. مراسم ازدواج پرنس چارلز و دیانا اسپنسر

بررسی مد و فشن در دهه ۸۰ میلادی-مراسم ازدواج چارلز و دیانا

آغاز دهه ۱۹۸۰ میلادی با برگذاری مراسم باشکوه ازدواج پرنسس دایانا و پرنس چارلز مصادف بود. این مراسم که عروسی قرن نامیده شد، با عنوان نمادین‌ترین و پرطرفدارترین استایل عروس در تمام دوران مطرح است. از‌این‌رو، لباس عروسی پرنسس دایانا در صنعت مد بسیار پر اهمیت است. در تاریخ ۲۹ ژوئیه سال ۱۹۸۱، زمانی که عروس و داماد خاندان سلطنتی بریتانیا در برابر میهمانان حاضر شدند، یکی از تاریخی‌ترین لحظات صنعت مد در حال وقوع بود. لباس‌ها و اکسسوری‌های شاهزاده خانم واقعا خیره‌کننده بودند.


حتما بخوانید: بررسی استایل پرنسس دایانا، شاهدخت الهام‌بخش دنیای مد

نکات مهم لباس عروسی پرنسس دایانا

جنس پارچه لباس پرنسس از ساتن ابریشمی بود و در قسمت‌های مختلف پارچه، حدود ۱۰ هزار مروارید اصل دوخته شده بود. نکته جالب توجه دیگر درباره لباس این بود که طراحی و دوخت آن به‌طور مخفیانه انجام شد تا مدل آن زودتر از موعد لو نرود. خاندان سلطنتی حتی برای محافظت از لباس، نیرو‌های امنیتی استخدام کرده بودند.

نکته:‌ در سال ۱۹۴۷، لباس عروسی ملکه الیزابت دوم نیز به‌صورت مخفیانه طراحی شده بود.

طراح این لباس در یک مصاحبه با اکسپرس گفت:

لباسی طراحی کردم که در اولین نگاه از سوی مخاطبان، خانم دایانا در ابتدا هویت مستقل خود را به مخاطب منتقل کنند و سپس جایگاه جدید خود را به‌عنوان عروس خاندان سلطنتی معرفی کنند.

اکسسوری‌ها

پرنسس دایانا علاوه‌بر لباس عروس زیبایش، تاج خانوادگی‌شان را روی سر داشت. هم‌چنین دسته‌گل آبشاری او نیز به زیبایی لباسش می‌افزود. در نهایت کفش‌های پاشنه‌کوتاه پرنسس، استایل او را تکمیل می‌کردند. این کفش‌ها را طراح و کفش‌دوز مخصوص دربار یعنی کلایو شیلتون برای پرنسس دوخت. لباس عروسی و کفش‌های پرنسس دایانا هم‌اکنون در موزه نگهداری می‌شوند و بعد از گذشت ۴۲ سال همچنان الهام‌بخش طراحان است.

۲. محبوبیت استایل‌ها در برنامه‌های تلویزیونی

مورد مهم بعدی استایل بازیگران در برنامه‌های درام تلویزیونی بود. برای مثال سریال‌هایی مانند Dallas، Dynasty و Miami Vice از محبوب‌ترین سریال‌های دهه بودند که میلیون‌ها نفر مخاطب داشتند. به‌دلیل همین محبوبیت نیز لباس، پوشاک، اکسسوری و حتی مدل مو و نحوه آرایش بازیگران در سریال‌ها، در کمترین زمان ممکن وارد زندگی واقعی مردم می‌شد.

۳. تأثیر صنعت موسیقی بر مد و فشن دهه ۸۰ میلادی

مایکل جکسون در موزیک ویدئو بیلی جین

صنعت موسیقی و خوانندگان سبک‌های مختلف نیز تأثیر بسزایی در روند صنعت مد و فشن دهه ۸۰ میلادی داشتند. برخلاف موسیقی در دهه قبل، خوانندگان دیگر به فعالیت در گروه‌های موسیقی، علاقه چندانی نداشتند و بیشتر به سمت تک‌نوازی و تک‌خوانی می‌رفتند.

برای مثال خواننده پرینس، با سبک و استایل جدیدی از موسیقی و مد، خود را به مردم معرفی کرد. مورد مهم دیگر، مایکل جکسون بود که از گروه جکسون فایو جدا شد و یک سبک جدید و نمادین برای خود خلق کرد که تا دهه‌ها مورد استقبال مردم بود. همچنین خواننده مدونا نیز به‌عنوان یک نماد مهم موسیقی زنان در دهه ۸۰ میلادی معرفی شد. مثال‌های مذکور علاوه بر در هنر موسیقی، تأثیر شگرفی در صنعت مد و فشن به‌ویژه روی نسل جوان داشتند.

۴. طراحان لباس مطرح مد و فشن دهه ۸۰ میلادی

همان‌طور که در ابتدای تیتر اشاره کردیم، طراحی‌های خلاقانه استایلیست‌ها بخش مهمی از تاریخ صنعت مد و فشن در دهه ۸۰ میلادی را رقم زدند. برای مثال، می‌خواهیم سه تن از مهمترین طراحان این دهه را طبق عملکردهایشان بررسی کنیم.

طراحی تأثیرگذار نورما کمالی بر مد و فشن دهه ۸۰ میلادی

یکی از لباس‌های مجموعه نورما کمالی

نورما یک طراح لباس آمریکایی بود که با ارائه یک مجموعه از انواع مختلف لباس‌ها با پارچه پشمی خاکستری، توانست نام خود را در تاریخ مد این دهه ثبت کند.

اقدام تابوشکنانه عزالدین علیه در مد و فشن دهه ۸۰ میلادی

این طراح لباس که اهل کشور تونس بود، با طراحی یک مجموعه لباس از پارچه لایکرا، بیشتر توجهات منفی جامعه را به خود جلب کرد. لباس‌های او به‌طور کامل جذب بدن بودند و جنس پارچه به گونه‌ای بود که حالت جذب‌بودن لباس را تا چندین برابر افزایش می‌داد. از این رو چندان از سمت مردم و جامعه وقت از این مجموعه استقبال نشد. با این حال، کسانی هم بودند که از این لباس‌ها استقبال کردند.

معرفی پارچه ژرسه به مد و فشن دهه ۸۰ میلادی با دونا کاران

طبق ادعای منابع، خانم کاران اولین طراحی بود که  کاربرد پارچه ژرسه را در لباس به مردم معرفی کرد. از‌این‌رو کاران موجب شد تا هم تولید و فروش پارچه ژرسه افزایش یابد و هم مجموعه شخصی او با استقبال بسیار زیاد جامعه مواجه شد.

بررسی استایل‌های ترند در مد و فشن دهه ۸۰ میلادی

لباس‌های ترند در دهه ۸۰ میلادی، به‌طور کامل با رویدادهای مهم در صنعت مد این دهه مرتبط بود که پیش‌تر به آنها اشاره کردیم. در ادامه برخی از مهم‌ترین استایل‌های ترند دهه ۸۰ میلادی را باهم بررسی می‌کنیم.

۱. کت و شلوارهای گشاد

در طول دهه‌های مختلف، کت و شلوار عضو مهم استایل‌های ترند بوده است. با این تفاوت که در هر دهه، با ایجاد تفاوت‌هایی در سیلوئت، جنس پارچه و یا میزان تنگ و گشاد بودن آن به روز شده است. در حالت کلی، این لباس محبوب با وجود تغییر تغییرات وسیع، امروز نیز رسمی‌ترین لباس در سراسر تاریخ مد است.

با ظهور مد بدون جنسیت، کت و شلوار از دسته لباس‌های مردانه خارج شد و در دسته لباس‌های بدون جنسیت قرار گرفت. با اینکه از گذشته تاکنون، مردان بیشتر از زنان این لباس را می‌پوشند، همچنان به‌عنوان لباس رسمی در بین هر دو جنس بیشترین کاربرد را دارد.

نکته مهم: در مورد دهه ۸۰ میلادی، کت و شلوار به نماد قدرت در زنان تبدیل شد. یعنی زنانی که کت و شلوار می‌پوشیدند، به‌نوعی می‌خواستند قدرت درونی خود و جایگاه اجتماعی مهم خود را به مخاطب یادآور شوند.

۲. لباس‌های لایکرا

همان‌طور که در قسمت طراحان مهم دهه اشاره کردیم، پارچه لایکرا در این دهه به اندازه‌ای محبوب شد که در یک کلام مد دهه ۸۰ را به خود اختصاص داد. تمام اقشار جامعه انواع مختلف لباس‌های لایکرا می‌پوشیدند.

۳. شلوار جین

با اینکه محبوبیت جین از دهه‌های قبل تا به امروز همچنان ادامه دارد، در دهه ۸۰ میلادی شکل محبوبیت این لباس تغییر یافت. برای مثال، برند گس با تولید شلوارهای جین سنگ‌شور خود توجه تمام جوامع را به خود جلب کرد و توانست شلوار جین سنگ‌شور با زانوهای پاره را در رتبه‌های نخست لباس‌های ترند دهه ۸۰ قرار بدهد. قشر جوان این نوع شلوار را بسیار دوست داشتند؛ اما خانواده‌ها چندان با آن موافق نبودند.

محبوب‌ترین شلوار جین‌های زنانه در دیجی‌استایل

۴. شلوارهای فاق بلند

علی‌رغم محبوبیت زیاد در دهه ۵۰ میلادی، شلوار‌های فاق‌بلند در دهه ۶۰ و ۷۰ چندان مطرح نبودند. با این حال با آغاز دهه ۸۰، باز هم شلوارهای فاق‌بلند در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف، بین لباس‌های محبوب و ترند قرار گرفتند.

معرفی فشن آیکون‌های مرد در مد و فشن دهه ۸۰ میلادی

۱. مایکل جکسون

بررسی مد و فشن در دهه ۸۰ میلادی- مایکل جکسون

مایکل جکسون معروف به پادشاه پاپ، از مشهور‌ترین و محبوب‌ترین هنرمندان جهان است. هر اقدام او در تمام ابعاد فعالیت حرفه‌ای‌اش تاریخ‌ساز بود و استایل او هم از این قاعده مستثنا نیست. استایلی منحصربه‌فرد و ظاهری خاص که در هر دوره از زندگی‌‌اش تأثیرات شگرفی بر صنعت مد و فعالیت طراحان لباس داشته است. مایکل جکسون به‌دلیل ایده‌های منحصر‌به‌فرد و طراحی‌های خاصی که روی استایلش پیاده می‌کرد، از فشن آیکون‌های مهم تاریخ صنعت مد به‌شمار می‌رود و هنوز استایل ماندگارش برسر زبان‌هاست. علاوه‌بر دهه ۸۰، او در دهه‌های ۹۰ و ۲۰۰۰ نیز فشن آیکون بود.

۲. دیوید بویی

بررسی مد و فشن در دهه ۸۰ میلادی - دیوید بویی

دیوید رابرت جونز معروف به دیوید بویی، از چهره‌های پیشتاز صنعت موسیقی و همزمان یکی از تاثیرگذارترین موسیقی‌دانان در قرن بیستم است. تبحر و مهارت او هنگام اجرا روی صحنه تاثیر چشمگیری بر عرصه موسیقی داشت. استایل او چه روی صحنه و چه به‌عنوان بازیگر در فیلم‌هایش، فیلم‌هایش همیشه مورد توجه بود.

۳. پرینس راجرز نلسون

بررسی مد و فشن در دهه ۸۰ میلادی-پرینس

او یکی از پرفروش‌ترین هنرمندان موسیقی در جهان بود؛ به اندازه‌ای که مجله رولینگ استون، نام او را به‌عنوان نفر بیست و هفتم در فهرست ۱۰۰ هنرمند بزرگ تمام دوران قرار داد. پرینس به‌دلیل نوآوری‌هایش هنگام اجرا روی صحنه با لباس‌های خاصش معروف بود. همچنین از او به‌عنوان اسطوره موسیقی سبک سول و فانک یاد می‌شود.

۴. تام کروز

بررسی مد و فشن در دهه ۸۰ میلادی - تام کروز

بازیگر مطرح و محبوب آمریکایی که با استایل شخصی و سینمایی‌اش نظر طراحان مد و فشن را به‌خود جلب کرد. او در دهه ۸۰ میلادی یک فشن آیکون بود و با پوشیدن هرنوع لباس، پوشاک و اکسسوری باعث ترند شدن آنها می‌شد. برای مثال او در فیلم تجارت پرخطر محصول ۱۹۸۳، با پوشیدن عینک ریبن مدل وی‌فارر باعث شد تا  فروش این عینک به بیش از ۳۶۰۰۰ عدد برسد! سه سال بعد او در فیلم تاپ گان هم از عینک ریبن استفاده کرد و بازهم نتیجه همان بود. تام کروز تا امروز نیز محبوبیت زیادی بین هنر‌دوستان در سراسر جهان دارد.

عینک‌های جذاب برند ریبن را ببینید

معرفی فشن آیکون‌های زن در مد و فشن دهه ۸۰ میلادی

۱. پرنسس دایانا

بررسی مد و فشن در دهه ۸۰ میلادی - پرنسس دایانا

او از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶ عضو خاندان سلطنتی بود. علت محبوبیت و شهرت او انجام فعالیت‌های خیرخواهانه و جمع آوری پول برای خیریه‌های بین المللی است. استایل پرنسس دیانا، هم در مراسم‌های رسمی و هم در زندگی روزمره، همیشه مورد توجه مخاطبان میلیونی او قرار می‌گرفت. امروزه عروس‌های وی کیت میدلتون و مگان مارکل، المان‌های مهم استایل او را در استایل شخصی خود پیاده می‌کنند. پرنسس دایانا در سال ۱۹۹۷ و پس از چند ماه جدایی از چارلز سوم (پادشاه کنونی بریتانیا)، به‌صورت مشکوک در یک تصادف رانندگی در شهر پاریس درگذشت.

۲. مدونا

بررسی مد و فشن در دهه ۸۰ میلادی - مدونا

از مدونا با عنوان افتخاری ملکه پاپ یاد می‌شود. او یکی از تأثیرگذارترین چهره‌ها در فرهنگ عامه است. آثار مدونا، ترکیبی از مضامین اجتماعی سیاسی و هنری است. یعنی همزمان با اینکه مورد تحسین منتقدان قرار می‌گیرد، جنجال‌هایی نیز ایجاد می‌کند. او همیشه لباس‌های پر زرق و برق و خاصی را برای پوشیدن انتخاب کرده است.

۳. ویتنی هیوستون

بررسی مد و فشن در دهه ۸۰ میلادی - ویتنی هیوستون

نام او به عنوان جایزه‌دارترین هنرمند زن تاریخ در کتاب رکوردهای جهانی گینس در سال ۲۰۰۹ ثبت شد. ویتنی در طی بیش از سه دهه فعالیت هنری‌اش ۴۱۵ جایزه دریافت کرد و یکی از پرفروش‌ترین هنرمندان موسیقی در تمامی دوران‌هاست. سبک استایل او هنگام دریافت جایزه و یا در فیلم‌هایش همیشه توجه صنعت مد را به خود جلب می‌کرد. هیوستون در دوران فعالیت خود یک هنرمند بسیار محبوب بود.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم ابعاد مهم مربوط به مد و فشن در دهه ۸۰ میلادی را باهم بررسی کنیم. امروزه المان‌های این دهه در اکثر لباس‌های ترند امسال قابل مشاهده است و طرفداران زیادی دارد. لطفا نظرات خود را در این خصوص با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: استایل ملکه الیزابت دوم؛ سبکِ خاصِ ملکهِ خوش‌پوش جهان مد
منبع luxtailor catwalkyourself
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.