بررسی استایل مدونا؛ فشن آیکن همیشه آوانگارد دنیای مد

در طول تاریخ، سلبریتی‌های بی‌شماری پا به عرصه موسیقی گذاشته و هواداران زیادی داشته‌اند. با وجود این، تنها تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها به شهرت جهانی می‌رسند و الهام‌بخش طیف گسترده‌ای از افراد می‌شوند. مدونا هم از همین سلبریتی‌هاست. در این مقاله، قصد داریم استایل مدونا را بررسی کنیم. با «منومد» همراه باشید.

مدونا را بیش‌تر بشناسیم

مدونا را بیش‌تر بشناسیم
مدونا یکی از اسطوره‌های تکرار نشدنی دنیای موسیقی است که همواره با خلاقیت و اعتماد به‌نفس‌اش طیف گسترده‌ای از طرفداران خود را تحت تاثیر قرار داده است./ عکس از: BEN-STANSALL

پیش از بررسی استایل مدونا خوب است او را بهتر بشناسید. «مدونا لوییز چیکونی» در آگوست سال ۱۹۵۸ در ایالت میشیگان متولد شد. او نام کوچک خود را به عنوان اسم هنری‌اش برگزید و از زمان شروع فعالیت هنری خود در سال ۱۹۷۹ تاکنون به همین نام شناخته شد. این هنرمند برجسته لقب «ملکه پاپ» را در مدت زمانی نه چندان طولانی از آن خود کرد و برگ تازه‌ای از تاریخ موسیقی و فشن را رقم زد. سبک کاری مدونا شامل عناصر منحصر به‌فردی بوده که به‌طور مکرر در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، مذهبی و جنسی خودنمایی کرده و با وجود ظاهری پر زرق‌وبرق، پیام‌های متعددی را نیز به گوش مخاطبان‌اش رسانده‌ است. این ستاره تکرارنشدنی تاکنون بیش از ۳۰۰ جایزه از آکادمی‌های سرشناس هالیوود دریافت کرده و در سراسر جهان شناخته شده است. او علاوه بر ابتکار در موسیقی، اجرا و صحنه‌گردانی، همیشه استایل خاص و منحصر به خودش را داشته است. در ادامه نگاه عمیق‌تری به استایل این هنرمند خواهیم انداخت.

تحول استایل مدونا در طول زمان

تحول استایل مدونا در طول زمان
استایل مدونا هم درست مانند دیگر هنرمندان در طول زمان دستخوش تحولات قابل توجهی شده و به بلوغ رسیده است./ عکس از: Ezra-Shaw

درست مانند بیش‌تر هنرمندانی که بر روی صحنه و در مقابل چشم هواداران‌شان رشد کرده‌اند، استایل مدونا نیز در طول زمان دچار تحولات چشمگیری شده است. از زمان انتشار اولین آلبوم کامل‌اش در سال ۱۹۸۳، این هنرمند همواره در حال توصیف و بیان احوالات خود از طریق استایل‌اش بوده است. تمام منتقدین، اعم از موافق و مخالف، بر این باورند که مدونا به‌طور کاملا مستقیم بر ترندهای روز جهان و محتوای مجلات مطرحی از جمله ووگ تاثیرگذار بوده است. در ادامه تحول استایل مدونا را در طول زمان بررسی خواهیم کرد:

موزیک ویدیوی lucky star، سال ۱۹۸۳

موزیک ویدیوی lucky star، سال 1983
عکس از: Henry-Diltz

مدونا برای نخستین بار در دهه ۸۰ با این موزیک ویدیو استایل خود را به‌نمایش گذاشته و در مقابل دیدگان همگان به عرصه مد قدم گذاشت. او برای این ویدیو استایل مونوکروم و سر تا پا مشکی را انتخاب کرد. پوشیدن کراپ تاپ حریر مشکی به‌همراه دستکش‌های بی‌انگشت توری و پاپیونی بزرگ و سیاه‌رنگ که موهای‌اش را تزئین کرده بود و همچنین، با به‌تن کردن یک دامن مشکی بر روی لگینگ، خیلی زود به ترندی جهانی و جوان‌پسند تبدیل شد. یکی از بخش‌های اصلی استایل این هنرمند جسور را اکسسوری‌های او تشکیل می‌دهند. مدونا در این موزیک‌ویدیو اکسسوری‌هایی به‌شکل صلیب و ستاره به گوش‌ها و کمرش آویخته بود. این اشکال بعدها بارها و بارها در استایل مدونا دیده شدند و بخش مهمی از جزییات پوشش او را به خودشان اختصاص دادند.

مراسم VMAs، سال ۱۹۸۴

مراسم VMAs، سال 1984
این لباس برای مدتی در نمایشگاه اختصاصی Hard Rock Cafe برای عموم به نمایش گذاشته شده بود./ عکس از: Neilson-Barnard

مدونا برای اولین بار در سال ۸۴ میلادی در مراسم VMAs شرکت کرد. در این رویداد، او یک کرست سفیدرنگ را با دامنی توری به همان رنگ استایل کرد. جزییات لباس‌های او از ابتدا مورد توجه قرار می‌گرفت. مدونا در این مراسم گوشواره‌هایی ستاره‌ای شکل به گوش داشت و تعداد زیادی گردنبند مروارید به گردن‌اش آویخته بود. دستکش‌های سفید توری او از دیگر نکات قابل توجه استایل‌ش به حساب می‌آیند. جالب است بدانید، پوشیدن دستکش توری به یکی از عادت‌های تکرارشونده این خواننده برجسته تبدیل شد. برخی معتقدند، او به دلیل راضی نبودن از شکل ظاهری دست‌های‌اش این کار را دائما تکرار کرده است.

در این مراسم، او برای تکمیل استایل مونوکروم خود از یک کمربند فانتزی استفاده کرده بود. مدل موهای مدونا نیز در آن زمان بخش قابل توجهی از سبک پوشش او را تشکیل می‌دادند. مدونا موهای فر و حجیم‌اش را در اغلب مواقع بدون هیچ آرایش خاصی به‌نمایش می‌گذاشت. جالب است بدانید، با وجود به‌کار بردن اجزای تک‌رنگ این سبک پوشش در رده استایل ماکسیمال طبقه‌بندی می‌شد. چرا که از جزئیات فراوانی برخوردار بود.

اجرای برنامه در Madison square garden، سال ۱۹۸۵

اجرای برنامه در Madison square garden، سال 1985
در این تصویر، مدونای جوان را می‌بینید که با اعتماد به‌نفس و استایل مثال‌زدنی‌اش طیف گسترده‌ای از جوانان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می‌داد./ عکس از: Gary-Gershoff

مدونا در یکی از نخستین اجراهای خود در مشهورترین موقعیت مکانی شهر نیویورک، استایل ماکسیمال خود را به بهترین شکل به نمایش گذاشت. این نحوه پوشش که با الهام از سبک Thrift و با استفاده از اجزای مقرون به‌صرفه و دست دوم استایل شده بود بار دیگر هواداران او را تحت تاثیر قرار داد. در این اجرا، مدونا با به پا کردن یک لگینگ توری و بنفش زیر دامن‌اش و یک ژاکت بزرگ و رنگی همه حواس‌ها را به خودش جلب کرد. او درست مثل همیشه برای تکمیل استایل‌اش از دستکش‌های توری و بدون انگشت استفاده کرد.

فیلم  Desperately Seeking Susan، سال ۱۹۸۵

فیلم  Desperately Seeking Susan، سال 1985
عکس از: Mondadori-Portfolio

مدونا استایل مدرن، محرک و تا حدودی خشن خود را در اواسط دهه ۸۰ به اوج تکامل رساند. او در فیلم desperately seeking Susan این استایل را به‌طور تمام و کمال به رخ مخاطبان‌اش کشید. در اغلب سکانس‌های این فیلم، او یک تاپ توری و مشکی را زیر ژاکت پر زرق‌وبرقی به رنگ طلایی و مشکی به‌تن داشت. کمربند پهن او موجب می‌شد شلوار واید و گشادش بیش‌ترین جلوه را داشته باشد. مدونا که به استفاده از اکسسوری‌های متعدد مشهور است در این استایل نیز از تعداد بی‌شماری دستبند و گردنبند برای تکمیل پوشش خود کمک گرفته بود. پاپیون مشکی روی سرش و دستکش‌های توری سفیدش آخرین مکمل‌های استایل این هنرمند به حساب می‌آمدند.

موزیک ویدیوی Material Girl، سال ۱۹۸۵

موزیک ویدیوی Material Girl، سال 1985
این لباس برای مدتی در نمایشگاه اختصاصی Hard Rock Cafe برای عموم به نمایش گذاشته شده بود./ عکس از: ROBYN-BECK

«متریال گرل» تا همین امروز یکی از مشهورترین ترانه‌های مدونا به حساب می‌آید. موزیک‌ویدیوی این آهنگ در زمان نخستین اکران، غوغایی به پا کرد و تمام حواس‌ها را به خودش جلب کرد. این ویدیو که با الهام از اجرای مرلین مونرو در یکی از فیلم‌هایش ساخته شده کاملا القا کننده حس و حال دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی است. پوشش مدونا در این موزیک‌ویدیو نیز کاملا از مونرو و همان برهه تاریخی تاثیر گرفته است. یکی از استایل‌های معروف مدونا در این ویدیو پیراهن ساتن صورتی‌رنگ و دستکش‌های بلندی است که دقیقا همجنس لباسش هستند. مدونا در این استایل از اکسسوری‌های متنوعی مانند دستبند، گردنبند و گوشواره‌های پر زرق‌وبرق استفاده کرده است. در یکی دیگر از سکانس‌های این موزیک‌ویدیو که در اتومبیل ضبط شده، او بار دیگر با الهام از فشن دهه 50 میلادی استایل چشمگیری را به‌نمایش گذاشته است. او پیراهن کوتاه و قرمز رنگی را با دستکش و روسری کوچک هم‌رنگ لباس‌اش ست کرده و با استفاده از عینک آفتابی گربه‌ای این استایل را تکمیل کرده است.

موزیک ویدیوی  Papa Don’t Preach، سال ۱۹۸۶

موزیک ویدیوی  Papa Don’t Preach، سال 1986
موهای کوتاه، ظاهر ساده و در عین حال، خشن مدونا برای سالیان طولانی به یکی از رایج‌ترین استایل‌های محبوب جوانان تبدیل شد./ عکس از: Michael-Ochs-Archives

یکی دیگر از موزیک‌ویدیوهای معروف مدونا که در اواسط دهه ۸۰ میلادی منتشر شد، Papa Don’t Preach  نام دارد. در این موزیک ویدیو، مدونا دو استایل اصلی و کاملا متفاوت را به‌تصویر کشیده است. در یکی از آن‌ها او استایل «تام بوی» و ساده را برگزیده و با استفاده از یک شلوار جین ساده، بلوز آستین بلند راه‌راه و کاملا بیسیک، کمربند و کت چرم مشکی، نقش دختری امروزی و در عین حال راحت را ایفا می‌کند. در صحنه‌ای دیگر، او لباس دکلته مشکی رنگ‌اش را با یک شلوار مشکی ست کرده و یک کمربند پهن و سیاه را به‌عنوان تنها اکسسوری خود به‌کار برده است.

مراسم اسکار، سال ۱۹۹۱

مراسم اسکار، سال 1991
در این تصویر، مدونا را می‌بینید که با پیراهن زیبای‌اش در کنار یکی دیگر از اسطوره‌های بی‌تکرار دنیای موسیقی، مایکل جکسون، قدم برمی‌دارد./ عکس از: Ron-Galella

تنها در طی نیم دهه، مدونا به اوج شهرت خود رسید و دهه ۸۰ میلادی را با اجرای تورهای متعدد به پایان رساند. او در سال ۱۹۹۱ به همراه اسطوره دیگر موسیقی پاپ، مایکل جکسون، در شصت و سومین مراسم اسکار شرکت کرد. در این مراسم نیز مدونا با الهام از مرلین مونرو، پیراهنی ماکسی از جنس پولک به‌تن کرد و آن را با یک کت خز سفید آراست. او این استایل پر زرق‌وبرق را با اکسسوری‌هایی همچون جواهرات درخشان تکمیل کرد و حال و هوای اجرای Material Girl را بار دیگر زنده کرد.


حتما بخوانید: بررسی استایل مرلین مونرو؛ ستاره همیشه درخشان هالیوود چه می‌پوشید؟

اجرا در مراسم VMAs، سال ۲۰۰۳

اجرا در مراسم VMAs، سال 2003
عکس از: Frank-Micelotta

در بیستمین مراسم Video Music Awards، مدونا به‌همراه دو ستاره دیگر دنیای موسیقی، یعنی «بریتنی اسپیرز» و «کریستینا آگیلرا» اجرایی به یادماندنی را رقم زد. هر دوی این ستاره‌های جوان به یاد روزهای قدیمی و برای زنده کردن دوران درخشش مدونا، لباس‌های سفید توری به‌تن داشتند که با استایل آن روزهای این هنرمند بزرگ هماهنگی داشت. مدونا که در بین آن دو اجرا می‌کرد، با به‌تن کردن لباسی سر تا پا مشکی و یک کلاه سیلندر، توجه‌ها را بار دیگر به خودش جلب کرد.

مراسم مت گالا، سال ۲۰۱۳

مدونا با استایل پانک

در سال ۲۰۱۳ میلادی، تم مراسم مت گالا «پانک» اعلام شد. واقعا چه کسی بهتر از مدونا می‌توانست این تم را به درستی به جا آورد؟ در این مراسم فرش قرمز، او یک سرهمی فیشنت را زیر یک کت بلیزر با طرح چهارخانه به‌تن کرده بود. فیشنت یک پوشش سکسی از جنس تور است که با الهام از تور ماهیگیری ابداع شده و به دلیل بدن‌نما بودن معمولا به‌عنوان لباس زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. او جوراب‌هایی را به‌پا داشت که بلندی‌شان به زانوهایش می‌رسید. در عین حال، زنجیرهایی که از لباس‌اش آوبزان بودند مکمل خوبی برای تم پانک به حساب می‌آمدند.


حتما بخوانید: استایل پانک چیست؟ روش‌های ست کردن این استایل جسورانه

ضروریات استایل مدونا این اسطوره موسیقی و فشن چیست؟

ضروریات استایل مدونا این اسطوره موسیقی و فشن چیست؟
عکس از: Nicholas-Hunt

پس از بررسی برخی از مشهورترین نمونه‌های استایل مدونا به‌سادگی می‌توان دریافت با وجود همه تغییرات چشمگیر برخی آیتم‌ها همواره در استایل این هنرمند جسور تکرار شده‌اند. بعضی از مهم‌ترین نمونه‌های این آیتم‌ها عبارتند از:

• لباس‌های جین

پارچه جین همیشه مورد پسند مدونا بوده است. او در طول فعالیت هنری‌اش، چه بر روی صحنه و چه در موزیک ویدیوها و همچنین در پوشش روزمره، بارها از آیتم‌های جین استفاده کرده است. در این میان، کت جین به‌ویژه در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ یکی از بخش‌های جدانشدنی استایل این ستاره بی‌تکرار بوده است.

• انواع دستکش

مدونا از ابتدای شروع کار خود تا به امروز همواره هوادار استفاده از دستکش‌های تزئینی در اشکال متفاوت بوده است. از تور تا ساتن، از بلند تا بسیار کوتاه، چه با انگشت و چه بی‌انگشت، مدونا انواع مدل‌های دستکش را در استایل خود به‌کار برده است.

انواع دستکش توری زنانه اینجاست

• لباس‌های توری

مدونا به‌خصوص در دهه‌های اول کاری‌اش به دفعات از لباس‌های گوناگون با پارچه توری استفاده می‌کرد. او دامن‌های کوتاه توری، تاپ‌های مشکی دانتل و دستکش‌های متنوعی داشت که در موزیک ویدیوها و اجراهای‌اش به‌طور پیوسته از آن‌ها استفاده کرده است.

• اکسسوری‌های نمادین

به جرات می‌توان مدونا را سلطان استایل کردن اکسسوری‌های متفاوت و عجیب دانست. برخی از این آیتم‌ها با شکل‌های نمادین بارها در استایل او دیده شده و هرگز او را ترک نکرده‌اند. از این میان، می‌توان نمادهایی از قبیل صلیب و ستاره را برشمرد.

• عینک‌های آفتابی

چه در استایل روزمره و چه بر فرش قرمز، مدونا در اغلب اوقات با استفاده از عینک‌های آفتابی خاص، استایل‌اش را متنوع‌تر کرده است. او بارها با این عینک‌ها در فضاهای بسته و در مقابل دوربین رسانه‌ها دیده شده و خوش درخشیده است.

جدیدترین مدل‌های عینک آفتابی زنانه

• کت به جای پیراهن

استفاده از کت‌های بلیزر و ژاکت‌های بلند به‌جای پیراهن یکی از ترندهای مورد علاقه مدوناست. این سبک لباس پوشیدن که در سال ۲۰۲۲ دوباره به دنیای فشن برگشت، از ابتدا توسط ستاره‌هایی مانند مدونا ترند شد.

از بررسی استایل مدونا چه می‌آموزیم؟

از بررسی استایل مدونا چه می‌آموزیم؟
عکس از: Jason-Merritt

از بررسی استایل مدونا این اسطوره دنیای هالیوود می‌توان درس‌های مهمی را آموخت و تا ابد از این آموزه‌ها استفاده کرد. از این میان، می‌توان به جسارت قابل توجهی اشاره کرد که این هنرمند استثنایی در هنگام انتخاب نوع پوشش‌اش از آن بهره می‌برد. استایل این ستاره تکرار نشدنی به ما می‌آموزد که بدون ترس از قضاوت دیگران می‌توانیم آن‌گونه که می‌خواهیم لباس بپوشیم. مدونا از جمله کسانی است که از ابتدا تا کنون هرگز دنباله‌روی ترندهای رایج نبوده است. به همین خاطر، به‌ویژه نسل جوان و مترقی همیشه او را الگو قرار داده‌اند. به این ترتیب، مدونا نه تنها به‌خاطر هنرش بلکه به دلیل جسارت عجیب‌اش به یکی از اسطوره‌های دنیای هنر تبدیل شده است. او با تلفیق رنگ‌ها، طرح‌ها، جنس‌ها و پارچه‌ها، استایلی نو برای خودش خلق کرده است. در واقع، امضای او را پای تمام استایل‌هایش می‌توان دید. مدونا هیچ‌گاه دچار ترس از قضاوت نشده و همیشه کار خودش را کرده است. شاید به همین دلیل است که امروزه بعد از گذشت چند دهه هنوز زبان‌زد خاص و عام است.

سخن آخر

واقعیت این است که هرچه از مدونا و تاثیرات او بر دنیای موسیقی، مد و فشن و حتی تدوین بگوییم باز هم کم است. این هنرمند استثنایی درست در دوران اوج موسیقی پاپ به شهرت رسید و از نخستین کسانی بود که در این عرصه نوآوری کرده و این سبک را به شکلی تبدیل کرد که ما امروزه می‌شناسیم. مدونا به‌خاطر استایل منحصر به‌فرد خود در تمام دوران‌های کاری‌اش زبان‌زد خاص و عام بوده است. او که معمولا آغازگر ترندهای مشخصی بود، همیشه چیزی نو برای ارائه داشت. بررسی استایل مدونا می‌تواند از جنبه‌های متفاوت برای دنبال‌کننده‌های او مفید باشد. نظر شما در مورد استایل این هنرمند چیست؟ سبک پوشش کدام‌یک از هنرمندان مطرح جهان را بیش‌تر دوست دارید؟ لطفا دیدگاه‌ها و تجربیات‌تان را در بخش «نظرات کاربران» با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: بررسی استایل کیت ماس؛ ستاره درخشان و جذاب جهان مد
منبع ew.com/music/madonna-fashion-evolution www.vogue.co.uk/gallery amp.theguardian.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.