فواید روبالشی ساتن برای پوست و مو؛ آیا واقعا تاثیری دارد؟

شاید قبلا درباره مزایای روبالشی‌های ابریشمی برای پوست و مو شنیده باشید. بد نیست بدانید که روبالشی ساتن هم تقریبا از همان مزایا برخوردار است، با این تفاوت که ارزان‌تر است. در این مطلب می‌خواهیم درباره فواید روبالشی ساتن برای پوست و مو، معایب آن و باورهای نادرستی که درباره این محصول وجود دارد صحبت کنیم.

روبالشی ساتن؛ ساتن پارچه نیست

ساتن برخلاف تصور بسیاری از ما، اصلا پارچه (Fabric) نیست! ساتن در واقع نوعی بافت (Weave) است؛ اما به‌دلیل آنکه بافت آن فوق‌العاده ریز است و با چشم غیرمسلح نمی‌توان آن را دید، فکر می‌کنیم مانند ابریشم یا کتان، ساتن هم پارچه است. برای تهیه ساتن مصنوعی از پلی‌استر یا ابریشم مصنوعی و برای تهیه ساتن طبیعی از الیاف ابریشم طبیعی استفاده می‌کنند.

ساتن یا ابریشم؛ کدام بهتر است

ساتن شباهت زیادی به ابریشم دارد. مهم‌ترین تفاوت آنها در این است که ساتن ارزان‌تر از ابریشم است. تفاوت دیگر آن این است که ابریشم پارچه‌ای است که از پیله کرم ابریشم تهیه می‌شود و فرایند آن بسیار سخت و زمان‌بر است؛ اما ساتن از خود ابریشم یا سایر الیاف بافته می‌شود و فرایند تهیه آن چندان سخت نیست.

 آیا واقعا روبالشی ساتن برای پوست و مو مفید است؟

آن‌طور که پست‌های اینستاگرامی می‌گویند، روبالشی ساتن هم برای پوست و هم برای مو عالی است. اما واقعا تا چه حد این گزاره درست است؟ این مزایا معجزه‌آسا نیستند؛ برای مثال اینطور نیست که انتظار داشته باشید خوابیدن روی روبالشی ساتن همه موخوره‌هایتان را از بین ببرد یا جوش‌های صورت‌تان را درمان کند. این مانند سبکی از زندگی است که به شما کمک می‌کند مو و پوست سالم‌تری داشته باشید.

فواید روبالشی ساتن برای پوست و مو و معایب آن

فواید روبالشی ساتن
روبالشی ساتن سطح صاف و لغزنده‌ای دارد و با موها و پوست‌تان سازگار است

ابتدا فواید روبالشی ساتن برای پوست و مو و معایب آن را به‌شکل اجمالی ببینیم:

مزایا

  • ارزان‌تر از ابریشم است؛
  • شکستگی، موخوره و خشکی مو را کمتر می‌کند؛
  • موی سشوارکشیده روی آن مدت طولانی‌تری صاف می‌ماند؛
  • برای پوست راحت و نرم است و حتی می‌تواند به کاهش خطوط ظریف صورت کمک کند؛
  • برای افراد دارای آلرژی بهتر است، زیرا گردوغبار و کپک کمتری را جذب می‌کند؛
  • تا حدی علائم بیماری‌های پوستی مانند درماتیت را کاهش می‌دهد.

معایب

  • از پارچه‌هایی مانند پنبه گران‌تر است؛
  • برای شستشو به مراقبت بیشتری نیاز دارد؛
  • ممکن است به‌علت لیز بودنش خوابیدن روی آن سخت باشد و گردنتان خشک شود؛
  • نسبت به پنبه قابلیت تنفس کمتری دارد.

مزایای روبالشی ساتن برای مو

فواید روبالشی ساتن برای پوست و مو - مزایایی که برای موها دارد
افراد موفرفری می‌توانند روی روبالشی ساتن بخوابند بدون اینکه موهایشان گره بخورد

به‌گفته متخصصان، ساتن به‌دلیل دارابودن سطح صاف و لغزنده، مخصوصا اگر از الیاف ابریشم تهیه شده باشد برای موها مفید است.


حتما بخوانید: همه نکات برای مراقبت از موی فر؛ مخصوص خانم‌ها و آقایان

محافظت از موها در برابر موخوره

ساتن به‌خاطر سطح نرم و صافش، اصطکاک خشن کمتری با موها ایجاد می‌کند. معمولا وقتی در خوابید یا فقط دراز کشیده‌اید، بارها موقعیت سرتان را روی بالش تغییر می‌دهید. این کار باعث مالش و سایش مداوم موها روی روبالشی می‌شود. اگر روبالشی نخی یا پنبه‌ای باشد، موها را می‌کشد یا اصطکاک ایجاد می‌کند که باعث می‌شود موها موخوره بگیرند. روبالشی ساتن این اصطکاک را حذف می‌کند و به این ترتیب موهایتان کمتر موخوره خواهد گرفت.

کاهش گره‌ها

افرادی که موهایشان زبر و مجعد است، بیشتر از افرادی که موهای صاف دارند با چالش گره‌خوردن موها مواجه‌اند. درست است که از زیبایی حلقه‌های موی مجعد و فر نمی‌توان گذشت، اما شانه‌کردن موهای درهم‌رفته و گره‌خورده واقعا دشوار است. روبالشی ساتن باعث می‌شود موها روی آن سُر بخورند و درهم فرو نروند. به این ترتیب موهایتان گره کمتری خواهد داشت.

جلوگیری از وز شدن موها

بازکردن موهای وزشده مخصوصا صبح‌هایی که عجله دارید واقعا عذاب‌آور است. روبالشی ساتن می‌تواند به جلوگیری از وز شدن مو کمک کند؛ زیرا همان طور که گفتیم با موها اصطکاک ایجاد نمی‌کند. اگر اصطکاک وجود نداشته باشد، موها درهم یا وز نمی‌شوند.

حفظ رطوبت مو و پوست سر

وقتی روی روبالشی نخی می‌خوابید، خاصیت جاذب آن باعث می‌شود رطوبت و سبوم طبیعی پوست سر و موها از بین برود. این سبوم و رطوبت موهاست که ظاهر سالم و براق به آنها می‌دهد. وقتی سبوم از بین می‌رود، موها شکننده و خشک به نظر می‌رسند.

پیچ‌وتاب‌های طبیعی موهای مجعد باعث می‌شود سبوم به‌سختی از پوست سر به‌سمت انتهای موها جریان یابد. به همین دلیل معمولا موهای مجعد بیشتر مستعد خشکی و شکنندگی هستند.

جلوگیری از ورود پرز به موها

وقتی روی روبالشی پنبه‌ای خوابیده‌اید، پرزهای آن در طول شب به موهایتان راه می‌یابند و لابه‌لای آنها جمع می‌شوند. اگر هم موهایتان فر یا موج‌دار باشد این پرز بیشتر در آنها فرو می‌رود و به همین دلیل شانه‌کردن آن عذاب‌آور خواهد شد.

سطح براق و صاف روبالشی ساتن پرزی ندارد که در موهایتان جمع شود، هرچقدر هم سرتان را روی بالش بچرخانید و بکشید باز هم پرز لای موها گیر نمی‌کند.

کمک به سلامت پوست سر

روبالشی ساتن علاوه بر موها می‌تواند برای سلامت پوست سر هم مفید باشد. از آنجا که ساتن از الیاف بافته شده است، نمی‌تواند رطوبت پوست سرتان را جذب کند. به همین دلیل افرادی که مشکل خشکی و پوسته‌پوسته‌شدن پوست سر دارند می‌توانند از روبالشی ساتن استفاده کنند.

مزایای روبالشی ساتن برای پوست

فواید روبالشی ساتن برای پوست و مو - مزایایی که برای پوست دارد
روبالشی ساتن به سلامت پوست کمک می‌کند

سطح صاف و لغزنده روبالشی ساتن به همان اندازه که برای موها خوب است برای پوست هم مفید است.

کاهش چین و چروک پوست

سطح ساتن نرم و صاف است و به همین دلیل برای کاهش چین‌وچروک و نمایان‌شدن خطوط ظریف پوست مفید است.

روبالشی‌های نخی یا پنبه‌ای سفت هستند و لغزندگی ندارند. به همین دلیل در طول شب با کشیدن و ساییدن پوست، چین‌وچروک‌ها را بیشتر می‌کنند. از آن مهم‌تر چون جاذب هستند، رطوبت پوست را جذب می‌کنند و باعث خشکی پوست می‌شوند که خود عاملی برای چین‌وچروک است.

کمک به تسکین آکنه

افرادی که مشکل آکنه دارند، بهتر است برای خوابیدن از روبالشی‌هایی استفاده کنند که سطحشان صاف باشد. روبالشی ساتن با ازبین‌بردن اصطکاک باعث می‌شود پوست‌های آکنه‌دار که حساس هستند کمتر تحریک شوند.

حفظ رطوبت پوست

روبالشی ساتن مانند پنبه رطوبت پوست را جذب نمی‌کند، به همین دلیل مخصوصا برای افرادی که پوست خشک دارند مفید است.

فایده روبالشی ساتن برای مژه‌ها

فواید روبالشی ساتن برای پوست و مو - مزایایی که برای مژه‌ها دارد
وقتی روبالا نمی‌خوابید، روبالشی ساتن در تماس با مژه‌هایتان باعث شکستن و کنده‌شدنشان نمی‌شود

خیلی‌ها عادت دارند روی صورت بخوابند و به این ترتیب مژه‌هایشان با روبالشی تماس پیدا می‌کند. برخی مژه‌ها شکننده‌اند و برخی دیگر اکستنشن هستند و ممکن است به‌راحتی ریزش کنند.

روبالشی نخی یا فلانل چون سفت است و لغزندگی ندارد، با مژه‌ها برخورد می‌کند و باعث ریزش یا شکستگی آنها می‌شود. در حالی که ظاهرا روبالشی ساتن (و نیز ابریشم)، به‌دلیل سطح صاف و لغزنده‌ای که دارد به مژه‌ها آسیب نمی‌رساند.

انواع روبالشی ساتن اینجاست

جمع‌بندی

استفاده از روبالشی مناسب در هنگام خواب، مخصوصا در ساعات شب که طولانی‌تر می‌خوابید، بسیار مهم است. روبالشی‌هایی با سطح سفت و خشک مانند پنبه یا نخ که جاذب رطوبت هم هستند به پوست و مو آسیب می‌رساند. روبالشی ساتن به‌دلیل سطح صاف و لغزنده و به این دلیل که رطوبت را جذب نمی‌کند، به حفظ سلامت پوست و مو کمک کرده و با سطح خنکی که دارد خوابی راحت برایتان به ارمغان می‌آورد. به‌دلیل همین فواید روبالشی ساتن برای پوست و مو طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

شما از چه پارچه‌ای برای روبالشی استفاده می‌کنید؟ اگر از ساتن استفاده کرده‌اید و تغییراتی در پوست و موهایتان ایجاد شده است، لطفا در دیدگاه‌ها از تجربیات‌تان برایمان بگویید.


در ادامه بخوانید: ۱۰ راز جوانی و شفافیت پوست زنان ژاپنی
منبع healthline manchesterwarehouse
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.