بررسی استایل پرنسس دایانا، شاهدخت الهام‌بخش دنیای مد

پرنسس دایانا معروف و محبوب است. سال‌هاست که این دنیا را ترک کرده اما هنوز اثرات او در این دنیا دیده می‌شود. یکی از ابعاد مهم اثرگذاری شاهدخت ولز و همسر سابق پرنس چارلز یعنی پسر ملکه انگلستان (ملکه الیزابت) در دنیای مدوفشن است. برای همین در این مقاله از استایل پرنسس دایانا برایتان خواهیم گفت.

استایل پرنسس دایانا چگونه بود؛ شاهدخت فقید ولز

استایل پرنسس دایانا
دایانا، شاهدخت ولز در لباسی متفاوت و زیبا

دایانا دختری از خانواده‌ای اشرافی در انگلستان بود که با ازدواجش با پسر ملکه الیزابت یعنی پرنس چارلز به شهرتی جهانی رسید. اگرچه زندگی زناشویی دایانا خوش‌وخرم نبود و حضور او در کاخ با مشکلات فراوانی روبه‌رو بود اما اثرات مثبت این بانو در دنیا در مدت حضورش در جایگاه شاهدختی نادیده‌گرفتنی نیست.

او در امور خیریه بین‌المللی به‌شدت فعال و مؤثر بود و در کنار تمام ویژگی‌های شاخصی که داشت، استایلی به‌شدت دیدنی و جذاب هم از او دیده می‌شد. حدود ۲۰ سال از مرگ او در سنین جوانی می‌گذرد اما  دنیای مدوفشن هر سال بیش از سال پیش به او توجه می‌‌کند. چرا؟ چون او فرد خوش‌پوشی بود که با داشتن ابتکارعمل در انتخاب لباس و استایل شخصی همیشه نگاه‌ها را به خود خیره می‌کرد.

استایل پرنسس دایانا
الگوبرداری عروس‌های دایانا از او در انتخاب استایل

با مروری بر استایل پرنسس دایانا به‌سادگی می‌توان متوجه شد که او از زمانه خود بسیار پیش‌تر حرکت می‌کرده است. در ادامه از او بیشتر خواهید خواند. البته قبل از آن به این نکته هم اشاره کنیم که اثرگذاری او روی نسل‌های بعدی بسیار زیاد بوده است. این موضوع درباره همسران پسران او هم صادق است.

کیت میدلتون و مگان مارکل که به‌ترتیب همسران پسر نخست و دوم دایانا هستند، سعی دارند که از استایل‌های شخصی دایانا در تیپ خود الهام بگیرند. این موضوع را نمی‌توان کتمان کرد. اما با وجود تلاش‌هایی که می‌کنند، هنوز در دنیای مدوفشن رقیبی برای دایانا نیستند و شاید بتوان گفت که هنوز به آن سطح از استایل شخصی و مخصوص‌به‌خود نرسیده‌اند که بتوان آنها را با دایانا مقایسه کرد.

شاخصه‌های استایل پرنسس دایانا

پرنسس دایانا خاص بود و این خاص‌بودن در استایل و ظاهرش هم دیده می‌شد. مدل موهای او که به بخش ثابتی از استایلش بدل شده بود، در کنار بی‌توجهی به کلیشه‌های پوششی در خاندان سلطنتی، او را مدام در معرض توجه قرار می‌داد. در ادامه به شاخصه‌ها و ویژگی‌های استایل او اشاره خواهیم کرد.

پوشیدن لباس‌های شاد و رنگارنگ

استایل پرنسس دایانا
استفاده از رنگ‌های شاد و روشن در استایل پرنسس دایانا

یکی از شاخصه‌های استایل پرنسس دایانا استفاده از رنگ‌های شاد است. این در حالی است که بسیاری از افراد از انتخاب رنگ‌های شاد و روشن واهمه دارند. کسانی که استایل شخصی خود را دارند و از اعتمادبه‌نفس کافی برخوردارند، هرگز خود را محدود نمی‌کنند. دایانا هم یکی از همین افراد است.

او رنگ‌های شاد و زیبایی را برای استایل خود انتخاب می‌کرد؛ رنگ‌هایی از طیف‌های مختلف. پوست سفید او هم با رنگ‌های مختلف در هماهنگی کامل بود و برای همین، زمانی که از رنگ‌هایی مانند قرمز، بنفش، آبی و… استفاده می‌کرد، جلوه بسیار خوبی در ظاهرش ایجاد می‌شود.

انتخاب لباس‌های مجلسی چشمگیر و باشکوه

استایل پرنسس دایانا
پرنسس دایانا و استایل‌های باشکوه

در بررسی استایل پرنسس دایانا متوجه می‌شویم که او اعتمادبه‌نفس زیادی در انتخاب لباس داشته است؛ گاهی ساده و بی‌زرق‌وبرق ظاهر می‌شده و گاهی تمام نگاه‌ها را به استایل خود جذب می‌کرده است. این یعنی او به انتخاب‌های خود اعتماد داشته و هروقت، هر چیزی را به تن می‌کرده که بیشتر دوست داشته است.

استایل پرنسس دایانا
مراسم عروسی پرنسس دایانا

البته حتی در زمان‌هایی که از زرق‌وبرق خاصی در لباس او استفاده نمی‌شده هم نگاه‌ها را به سمت خود می‌کشیده ولی در بعضی مراسم و موقعیت‌های رسمی شاهد پوشیدن پیراهن‌های بلندی از دایانا هستیم که بسیار باشکوه و پرجلوه‌اند. نمونه‌ معروفی از استایل باشکوه پرنسس دایانا در مراسم ازدواجش دیده می‌شود. لباس عروسی او بسیار باشکوه و بلند بود.

جسارت در استفاده از استایل‌های متفاوت

استایل پرنسس دایانا
پرنسس دایانا و استایل‌های متفاوت

یکی از نکات جالب‌توجه در استایل دایانا جسارتی بود که به‌ خرج می‌داد. او از متفاوت‌بودن لذت می‌برد و این را در لباس‌پوشیدن خود هم نشان می‌داد. برای مثال، استفاده از کت‌وشلواری که مایه‌های زنانه مدوفشن آن سال‌ها را نداشت از جمله حرکات جسورانه‌ای بود که از شاهدخت ولز دیده می‌شد.

در استایل‌های او می‌توان شاهد پوشیدن کت‌وشلواری بود که برش و دوخت مردانه‌ای دارد و آن را با یک پایپون سِت و هماهنگ کرده بود. در تصویر بالا دایانا را با کت‌وشلواری در کنسرتی راک می‌بینید.

به‌کارگیری اکسسوری‌های زیبا و مناسب

استایل پرنسس دایانا
پرنسس دایانا و استفاده دقیق از اکسسوری‌ها

دایانا بانوی خوش‌استایلی بود. پس انتخاب اکسسوری‌های زیبا برای تکمیل تیپ‌ها و استایل‌های مختلفش هم عجیب نیست. او در هماهنگ‌کردن اکسسوری‌ها هم خاص و باسلیقه عمل می‌کرد.

استفاده از کفش‌های خوش‌دوخت و خوش‌رنگ، عینک‌های آفتابی رنگی و خوش‌مدل و کمربندها در برخی از استایل‌های دایانا نشان می‌دهد که او بیهوده به یکی از خوش‌پوش‌ترین زن‌های تاریخ بدل نشده است.

جذاب‌ترین اکسسوری‌های زنانه را ببینید

استفاده از جواهرات باشکوه و زیبا

استایل پرنسس دایانا
استایل دایانا با جواهرت سلطنتی

یکی دیگر از نکات جالب‌توجهی که در استایل پرنسس دایانا دیده می‌شود، استفاده از جواهرات زیبا و باشکوه است. او می‌دانست که چطور باید قطعه‌ای از جواهرات جذاب و زیبا را با لباسی خوش‌رنگ و ساده هماهنگ کند و تعادل را در باشکوه‌بودن به تیپ و استایلش بیاورد.

در عکسی که می‌بینید، دایانا پیراهنی ساده، لطیف و خوش‌رنگ پوشیده و جواهرات باشکوه و تاج مخصوص خانواده‌شان (منظور خانواده پدری‌اش یعنی خانواده اسپنسرها) را به عنوان اکسسوری استفاده کرده است.

پوشیدن لباس‌هایی مطابق مُد روز

استایل پرنسس دایانا
پرنسس دایانا و پیروی از مد روز

معمولا پوشش در خانواده‌های سلطنتی قواعدی دارد و خانم‌ها دستشان برای انتخاب طیف وسیعی از گزینه‌ها باز نیست. برای نمونه، پوشیدن لباس‌های باز در خانواده سلطنتی انگلستان زیاد باب نیست اما دایانا از کلیشه‌ها و سنت‌ها پیروی نمی‌کرد البته حتما می‌دانید که رابطه او با خاندان سلطنتی هم پرچالش بود.

در تصویر بالا، استایل پرنسس دایانا از مد رایج دهه ۱۹۸۰ میلادی پیروی می‌کند. پیراهن زیبای پرنسس به‌رنگ آبی تیره است و جلوه چشمگیری دارد. این پیراهن در سفر پرنسس به ونیز ایتالیا به تن او بوده است.

حفظ خاص‌بودن در استایل‌های رسمی

استایل پرنسس دایانا
دایانا در موقعیت‌های رسمی‌

استایل پرنسس دایانا خاص است و این را نمی‌توان انکار کرد. حتی زمان‌هایی که مجبور بوده از استایل‌های رسمی‌تری استفاده کند، باز هم خوش‌پوشی خاص خود را به استایل وارد می‌کرده است. برای نمونه، به تیپ او در تصویر بالا دقت کنید.

در تصویر، دایانا را می‌بینیم که با کت‌ودامنی رسمی ظاهر شده و از کلاه‌هایی استفاده کرده که معمولا خانواده سلطنتی در مراسم بر سر می‌گذارند. انتخاب او در اینجا هم بسیار شیک، دیدنی و خوش‌رنگ است.

انتخاب کلاه‌های جذاب

استایل پرنسس دایانا
استفاده از کلاه‌های رسمی زیبا

اگر به خانواده‌های سلطنتی علاقه داشته باشید، حتما دیده‌اید که گاهی اعضایشان در موقعیت‌های رسمی از کلاه‌های عجیب و گاهی خنده‌دار استفاده می‌کنند. اما دایانا این‌طور نبود. او از همان نخست، در موقعیت‌های رسمی از کلاه‌های شکیلی استفاده می‌کرد که به استایلش جذابیت زیادی می‌دادند.

انتخاب استایل مونوکروم

استایل پرنسس دایانا
پرنسس دایانا در استایلی مونوکروم

استایل مونوکروم در گذشته‌ها رواج زیادی داشت؛ یعنی زن‌ها و مردها برای سنگ تمام‌گذاشتن برای استایلشان سعی می‌کردند که از سر تا نوک پا را یک‌رنگ انتخاب کنند و بپوشند.

این روزها، دوباره پوشیدن چنین استایلی رواج پیدا کرده و اتفاقا انتخاب شیک و جذابی هم به‌شمار می‌رود. دایانا هم در تصویر بالا و موقعیت‌های مختلف از این شیوه استایل استقبال زیادی می‌کرده است. البته در تصویر بالا، تاپ او خالخالی است که نشان از علاقه‌اش به این طرح از پارچه دارد.

علاقه به پیراهن‌های رومی

استایل پرنسس دایانا
دایانا در پیراهنی با مدل رومی

یقه‌های رومی همان یقه‌هایی هستند که یکی از شانه‌های لباس را پوشش نمی‌دهند. این پیراهن‌ها هم برای کسانی که بالاتنه ظریفی دارند، گزینه جذابی است. در استایل پرنسس دایانا هم می‌توان شاهد انتخاب چنین پیراهن‌هایی بود.

اندام زیبا و ظریف دایانا برای پوشیدن چنین مدلی مناسب است. در تصویر بالا، او را در یکی از این پیراهن‌ها می‌بینید. رنگ پیراهن هم جذاب و چشمگیر است. قبول دارید؟ به تاج زیبایش دقت کردید؟

دوری از کلیشه‌ها

استایل پرنسس دایانا
دایانا با تاکسیدو

روحیه جسور دایانا به او کمک می‌کرد که استایل‌های متفاوت را امتحان کند. درست است که او سبک شخصی در پوشش داشت اما هرگز اسیر کلیشه نمی‌شد و در موقعیت‌های مختلف، همه را با تیپ‌واستایلش شگفت‌زده می‌کرد.

تصویر بالا را نگاه کنید. پرنسس دایانا با تاکسیدویی بسیار خوش‌دوخت، جلیقه‌ای جذاب و خوش‌رنگ و البته پاپیونی مشکی ظاهر شده است. دقت کنید که در آن سال‌ها، پوشیدن لباس‌های تک‌جنسیتی و دوری از کلیشه‌های مردانه-زنانه هنوز مانند این روزها باب نشده بود.


حتما بخوانید: کت و شلوار تاکسیدو چیست؟ همه نکات درباره این استایل رسمی را بدانید

استایل پرنسس دایانا در دوران بارداری

دایانا در موقعیت‌های مختلف زندگی کوتاهش، خوش‌استایلی خود را به رخ می‌کشید. او در دوران بارداری و زایمان هم این ویژگی را داشت. برای همین، خوب است که با هم نگاهی به استایل‌های درخشانش در این دوران هم بیندازیم.

استایل دایانا در دوران بارداری شاهزاده ویلیام

استایل پرنسس دایانا
پرنسس دایانا در دوران بارداری

در تصویر بالا، پرنسس دایانا را می‌بینید که باردار است. او پیراهنی مجلل به‌رنگ قرمز پوشیده که یادآور شخصیت‌های نمایش‌های شکسپیری است. اکسسوری‌هایی که استفاده شده هم مانند همیشه عالی هستند: کیفی خوش‌رنگ و هماهنگ با پیراهن و گردن‌بندی پرجلوه که با یقه باز لباس همخوانی زیادی دارد.

استایل دایانا بعد از زایمان

استایل پرنسس دایانا
دایانا بعد از زایمان پرنس ویلیام

بعد از زایمان هم دایانا خوش‌پوش ظاهر شده است. لباس او انتخاب بسیار زیبا و هوشمندانه‌ای است. این لباس رنگ شادی دارد و از طرح خالخالی برای پارچه‌اش استفاده شده است. رنگ شاد و این طرح به‌طور غیرمستقیم پیام شادی و خوشحالی را به ذهن متبادر می‌کنند.

چنین انتخابی برای مراسم و موقعیتی شاد و خجسته بسیار دقیق و درست است. شاید برایتان جالب باشد که کیت میدلتون یعنی همسر شاهزاده ویلیام هم در سال ۲۰۱۳، بعد از زایمان از پیراهنی مشابهِ همین پیراهن دایانای فقید اما به‌رنگ آبی استفاده کرده بود.

استایل‌های کژوال (casual) پرنسس دایانا

یکی از جذاب‌ترین نکات درباره استایل دایانا مربوط به زمان‌هایی است که با لباس‌های اسپرت و غیررسمی یا دراصطلاح کژوال ظاهر می‌شود. انتخاب‌های او از زمانه خودش بسیار جلوتر بوده است و هنوز هم برای ترتیب‌دادن تیپی غیررسمی می‌توان از روی دست او نگاه کرد.

دایانا و متفاوت‌بودن

استایل پرنسس دایانا
دایانا و استایلی غیررسمی

دایانا رابطه خوبی با همسرش و خانواده سلطنتی نداشت. او همیشه احساس می‌کرده که غریبه‌ای است که با اعضای دیگر به‌خوبی نمی‌تواند ارتباط برقرار کند. شاید این حس‌وحال به نوعی انرژی برای جسورتربودن در رفتار و پوشش بدل شده بوده است.

در هر حال، علت تفاوت او در انتخاب استایل در میان دیگر اعضای خانواده سلطنتی، هر چه که باشد، نشان می‌دهد که سلیقه بسیار خوبی در حوزه مدوفشن داشته است. به لباس او در تصویر بالا نگاه کنید. هنوز هم چنین استایلی تازگی دارد.

انتخاب‌های متنوع

استایل پرنسس دایانا
دایانا در استایلی غیررسمی

استفاده از لباس‌هایی که کمتر در خاندان سلطنتی پوشیده می‌شوند از شاخصه‌های استایل دایانا بود. او با ترکیب درست رنگ‌ها و طرح‌ها، در موقعیت‌های غیررسمی هم شاخص و خاص ظاهر می‌شد.

برای نمونه، در تصویر بالا به شلوار او دقت کنید. بلوز گلدار و کیف اسپورت هم در همراهی با این شلوار لیمویی به‌شدت دیدنی از کار درآمده‌اند. قبول دارید که استایل‌های اسپرت دایانا در این روز و روزگار به‌شدت ترند(trend) و جالب‌توجه‌اند؟

در آخر

استایل پرنسس دایانا را بررسی کردیم. دایانا فقط چهره‌ای زیبا و الگویی برای الهام‌گرفتن در استایل نیست. او فعالیت‌های خیرخواهانه زیادی در خصوص ایدز، کمک به جذامیان و بینوایان داشته است. او از قدرت و حضورش در خانواده سلطنتی به‌خوبی استفاده می‌کرد. هرچند که ازدواجش با پرنس چارلز به طلاق رسید اما اثرات مثبت حضورش در جایگاه شاهدختی ولز تا سال‌ها باقی است.

از کدام‌یک از استایل‌های دایانا بیشتر خوشتان آمده است؟ چه چیزی را در پوشش و تیپ او می‌پسندید؟


در ادامه بخوانید: بهترین استایل‌های کیت میدلتون، دوشس خوش‌پوش کمبریج
منبع graziadaily.co.uk insider.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
2 دیدگاه
  1. آتوسا می‌گوید

    لباس های قرمزش خیلی قشنگه. لطفا از بقیه ملکه ها و خاندان سلطنتی هم بنویسید

    1. فائزه حاجی‌آبادی می‌گوید

      سلام و ممنون که با منومد همراه هستین. کیت میدلتون و مگان مارکل رو هم نوشتیم و امیدواریم از خوندنش لذت ببرید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.