فواید ماساژ صورت و روش‌های انجام آن در خانه

ماساژ صورت، درمانی است که می‌توانید با کمک پزشک‌تان یا خودتان در خانه انجام دهید. در این مقاله، هر آنچه را که لازم است درباره ماساژ صورت بدانید، آورده‌ایم.

ماساژ صورت فواید بسیاری دارد. در این تکنیک، نقاط فشار روی صورت و گردن تحریک می‌شود. می‌توانید از لوسیو‌ن‌ها، روغن‌ها، یا کرم‌های پاکسازی پوست، همراه با ابزار ماساژ صورت یا جیدرولرهای صورت یا سنگ گواشا انجام دهید.

ماساژ صورت در عین حال که ماهیچه‌های صورت را آرام می‌کند، سلامت پوست‌ صورت را هم بهبود می‌بخشد. چه بخواهید از ماساژ صورت برای پاکسازی استفاده کنید، چه به دنبال آرامش‌سازی بدن‌تان باشید، تکنیک‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید از آنها بهره ببرید. از این تکنیک‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تخلیه لنفاوی، رفلکسولوژی، شیاتسو، گواشا، سوئدی، اصلاحی، سینوسی و طب فشاری

فواید ماساژ صورت

ماساژ صورت

بنابر بررسی‌های محققان، ماساژ صورت فواید زیر را دارد:

۱. بهبود چین و چروک‌ها و ضدپیری

یکی از فواید اصلی ماساژ صورت، بهبود کلی ظاهر پوست صورت است. محققان سال ۲۰۱۷ در تحقیقی، اثربخشی ماساژ صورت را بررسی کردند. از داوطلبان در آزمایش خواسته شد به مدت ۸ هفته با استفاده از ابزار ماساژ صورت و نوعی کرم، صورت و گردن‌شان را ماساژ دهند. در پایان بررسی، اثربخشی کرم با استفاده از ابزار ماساژ صورت به‌مراتب بیشتر شده بود. در واقع چروک و افتادگی پوست کمتر و بافت پوست محکم‌تر شده بود.

محققان در آزمایشی دیگر اثر ماساژ صورت را روی بافت‌های پوست خارج از بدن و در شرایط آزمایشگاهی بررسی کردند. در این آزمایش، نمونه‌های بافت زنده پوست به مدت ۱۰ روز، روزانه ۲بار و هر بار یک دقیقه، با استفاده از ابزار ماساژ، ماساژ داده شدند. در پایان آزمایش مشخص شد این نمونه‌های پوستی بیشتر از نمونه‌هایی که ماساژ ندیده بودند، پروتئین‌های مربوط به پوست را دارند. این پروتئین‌ها مانند کلاژن و الاستین می‌توانند پوست را جوان نگهدارند.

۲. فشار سینوسی

اگر بیماری و عفونت سینوسی نداشته باشید یا مشکل سینوزیت‌تان حاد نباشد، می‌توانید از ماساژ برای تسکین فشار، ناراحتی و احتقان سینوسی استفاده کنید.

ماساژ سینوس‌ها می‌تواند به تخلیه مخاط، کاهش سردرد، بهبود جریان خون کمک کند.

۳. آکنه

تحریک پوست صورت از طریق ماساژ می‌تواند به بهبود گردش خون و کاهش آکنه‌های پوست صورت کمک کند. البته بررسی‌ها در این مورد هنوز کافی نیست اما در اندک تحقیقات انجام شده مشخص شد ماساژ صورت آکنه‌ها را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. برای این ماساژ و درمان آکنه‌ها بهتر است از روغن زیتون استفاده شود. پیش از ماساژ کل صورت، ابتدا بخش کوچکی از پوست را ماساژ دهید و خیلی تهاجمی عمل نکنید. همچنین از هرگونه حرکات خشن یا لایه‌برداری در نقاط حساس پوست صورت‌تان و بخش‌هایی که به آکنه مبتلاست، پرهیز کنید.

۴. مفصل گیجگاهی ‌زیرواره‌ای

افرادی که به مشکلات مفصل گیجگاهی ‌زیرواره‌ای مبتلا هستند، معمولا در فک یا صورت احساس درد و ناراحتی دارند. این مفصل در دو طرف صورت وجود دارد و گاه به درد، عفونت یا دررفتگی دچار می‌شود.

بنابر بررسی پزشکان کلینیک کلیولند در آمریکا، ماساژ صورت می‌تواند از گرفتگی، التهاب یا درد عضلات فک بکاهد. ماساژ صورت وقتی با تمرین‌های مربوط به فک انجام شود، علائم این مشکل را بهتر درمان می‌کند.

۵. درخشیدن پوست

اگر می‌خواهید پوستی روشن و درخشان داشته باشید، بهترین درمان، ماساژ صورت است. بررسی‌های محققان نشان داده ۵۹درصد از زنانی که ماساژ صورت انجام داده بودند، پوست‌شان جوان و شاداب و در عین حال درخشان شده بود.

شواهد متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد تحریک عضلات صورت می‌تواند پوست را سفت کرده و از گرفتگی عضلات بکاهد و جریان خون را در بخشی که ماساژ داده شده است بهبود بخشد و در نتیجه پوست روشن و درخشان شود.

۶. بهبود جریان خون در پوست

با استفاده از رولرهای ماساژ صورت می‌توان اثر مثبتی روی جریان خون پوست گذاشت که موجب بهبود ظاهر پوست می‌شود. بنابر یک بررسی کوچک در سال ۲۰۱۸، افرادی که با ابزارهای ماساژ ۵دقیقه صورت‌شان را ماساژ دادند، ۱۰دقیقه بعد تاثیر آن را روی بهبود جریان خون مشاهده کردند. پس از ۵ هفته ماساژ روزانه با این روش، به‌طور کل جریان خون صورت این افراد در وضعیت بسیار خوبی قرار گرفت.

۷. بهبود آثار زخم روی صورت

اگر روی صورت‌تان اثری از زخم دارید، ماساژ برای بهبود این اثر بسیار مفید است. در واقع با ماساژ بافت‌‌های مربوط به اثر زخم و اطراف آن، جریان خون بهبود یافته و بافت‌های صدمه‌دیده شل و از برآمدگی‌های آنها کم می‌شود.

همچنین ماساژ صورت می‌تواند از درد، خارش و حساسیت‌های پوست صورت بکاهد. در تحقیقی در سال ۲۰۱۴ مشخص شد، ماساژ صورت می‌تواند از خارش و درد زخم‌های صورت ناشی از سوختگی بکاهد و در عین حال اثر این زخم‌ها را بهبود بخشد.

روغن‌های مناسب ماساژ صورت

ماساژ صورت با روغن

بنابر نوع پوست از روغن‌های متفاوتی برای ماساژ صورت استفاده می‌شود. استفاده از روغن یا سرم مناسب می‌تواند اثربخشی ماساژ صورت را دوچندان کند. البته تمام روغن‌ها برای ماساژ صورت مناسب نیستند. بسته به نوع پوست‌تان (خشک، مستعد آکنه و چرب)، باید مناسب‌ترین روغن را انتخاب کنید تا به جوش و آکنه یا واکنش‌های حساسیتی مبتلا نشوید.

روغن‌های زیر برای ماساژ پوست مناسب هستند:

۱. روغن بادام

روغن بادام برای پوست‌های خشک ایده‌آل‌اند و پوست را مرطوب نگه می‌دارند. روغن بادام سرشار از ویتامین E است. این ویتامین آسیب‌های پوستی را درمان می‌کند. همچنین روغن بادام ویژگی‌های ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد. ویژگی‌ ضدباکتریایی روغن بادام برای درمان آکنه خوب است و مشکلات قارچی پوست هم با توجه به ویژگی ضدقارچی این روغن درمان می‌شود. روغن بادام حاوی پروتئین، روی و پتاسیم نیز هست.

این روغن همچنین برای درمان عفونت‌های پوستی شدید مانند اگزما، داء‌الصدف و درماتیت هم استفاده می‌شود. روغن بادام موجب کاهش تیرگی‌های زیر چشم می‌شود. همچنین ویژگی‌های روشن‌کنندگی آن به کمک  افرادی می‌آید که می‌خواهند پوست‌شان را که قبلا برنزه کردند، دوباره روشن کنند.

البته روغن بادام شیرین ممکن است منجر به واکنش‌های حساسیتی می‌شود. پس اگر پوست حساسی دارید از روغن بادام شیرین استفاده نکنید.

انواع روغن بادام تلخ

۲. روغن مورینگا (گز روغنی)

روغن مورینگا از گیاهی به نام مورینگا اولیفیرا (گز روغنی) به‌دست می‌آید. این روغن برای افرادی که پوست حساسی دارند، مناسب است. در ضمن از این روغن در محصولات آرایشی و مراقبت از پوست استفاده شده و ویژگی‌های مفیدی برای پوست دارد. روغن مورینگا به‌دلیل داشتن خواص ضدپیری پوست معروف است.

روغن دانه مورینگا سرشار از پروتئین است و محتوای بالایی از اسید‌های چرب مانند اسید‌اولئیک دارد. این اسید می‌تواند از پوست‌تان در برابر آلوده‌کننده‌ها مراقبت کند. همچنین این روغن حاوی ماده زیاتین است که می‌تواند پیری و افتادگی پوست را به تعویق اندازد. در ضمن زیاتین در رشد بافت‌های پوستی در سطح سلولی موثر است.

روغن مورینگا خواص ضدمیکروبی داشته و سرشار از ویتامین C است که منجر به افزایش کلاژن پوست می‌شود.

۳. روغن نارگیل

روغن نارگیل مناسب افراد دارای پوست نرمال است و از آن در ماساژ صورت استفاده می‌شود. اما اگر پوست‌تان حاوی منافذ باز درشت یا مستعد آکنه است، نباید از روغن نارگیل استفاده کنید.  این روغن حاوی مواد  کومدوژنیک جوش‌زاست. روغن نارگیل یک مرطوب‌کننده طبیعی است که سرشار از ویتامینE و اسیدلوریک است. این مواد ویژگی‌های ضدقارچ و ضدباکتری دارد و می‌تواند برای بیماری‌های پوستی مانند اگزما را هم درمان کند.

محتوی اسید‌‌های چرب این روغن، مانند اسیدلینولنیک، به حفظ رطوبت در پوست کمک می‌کند. وقتی روغن نارگیل روی پوست‌های نرمال استفاده شود، آن را مرطوب کرده و موجب صافی و یکنواختی آن می‌شود. همچنین این روغن برای درمان پوست‌های صدمه‌دیده و ملتهب مفید است.

انواع روغن نارگیل

۴. روغن درخت چای

روغن درخت چای برای تمام انواع پوست‌ها (چرب، خشک و مستعد آکنه) مناسب است. این روغن نوعی دئودورانت طبیعی و دافع حشرات است. ویژگی ضدباکتریایی این روغن آکنه را درمان می‌کند. اما از آنجایی‌که این روغن نوعی اسانس است، نباید آن را مستقیما روی پوست تان بمالید. ۲ تا ۳ قطره از این روغن را با یک قاشق چایخوری روغن حامل مانند روغن بادام یا کنجد ترکیب کنید، سپس به پوست صورت‌تان بمالید.

روغن درخت چای ضدالتهاب است و از قرمزی و تورم پوست می‌کاهد. این روغن همچنین به کاهش اثر آکنه و خلاصی از خارش کمک می‌کند.

انواع روغن درخت چای

۵. روغن زیتون

روغن زیتون معمولا واکنش‌های حساسیتی را موجب نمی‌شود اما برای رسیدن به بهترین نتیجه ماساژ صورت، از روغن زیتون فرابکر استفاده کنید. روغن زیتون حاوی ویتامین A، D، E و K است. بررسی‌ها نشان داده که این روغن می‌تواند مرطوب‌کننده هم باشد.

۶. روغن دانه آفتابگردان

روغن دانه آفتابگردان که به‌وفور یافت می‌شود، مملو از ویتامین E است و خیلی راحت جذب پوست می‌شود. به همین دلیل می‌تواند یک مرطوب‌کننده طبیعی باشد.

۷. شی‌باتر (کره شیا)

مراقبت از پوست با ماساژ صورت

شی‌باتر نوعی روغن استخراج‌شده از دانه‌های درخت روغن قلم است که به‌طور گسترده‌ای در مواد آرایشی به عنوان مرطوب‌کننده و لوسیون استفاده می‌شود. این کره شبیه «پیه» و به صورت جامد است و وقتی به بدن مالیده می‌شود، حرارت بدن آن را آب می‌کند. این ماده واکنش‌های حساسیتی ایجاد نمی‌کند. آن را می‌توان با روغن زیتون یا روغن نارگیل ترکیب کرد تا به بافتی نرم‌تر برای استفاده دست یابید.

انواع محصولات با شی‌باتر اینجاست

۸. روغن جوجوبا

روغن جوجوبا خواص ضدالتهاب و اثرات ترمیم زخم و فواید دیگری برای پوست دارد. این روغن ضدباکتریایی و ضدقارچ است و اینکه ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی دارد و به پوست در برابر مضرات تنش اکسایشی کمک می‌کند. تنش اکسایشی بر اثر آلوده‌کننده‌ها و سموم دیگر ایجاد می‌شود.

روغن جوجوبا نه‌تنها می‌تواند تولید کلاژن را افزایش دهد، بلکه در درمان مشکلات پوستی مانند آکنه، اگزما و داء‌الصدف هم موثر است.

انواع روغن جوجوبا اینجاست

۹. روغن هسته انگور

این روغن حاوی ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری است. روغن هسته انگور در مقایسه با روغن‌های طبیعی دیگر سبک‌ترست. این روغن ویژگی‌های آنتی‌اکسیدان، ضدمیکروب و ضدالتهاب دارد. این روغن اگرچه برای ماساژ صورت کمتر استفاده شده، به‌دلیل آنتی‌اکسیدان‌های قوی موجود در آن می‌تواند برای مراقبت از پوست مفید باشد.

انواع روغن هسته انگور اینجاست

۱۰. روغن گل سرخ

روغن گل سرخ که محبوبیت فراوانی پیدا کرده، بیش از پیش راه خود را به محصولات مراقبت از پوست صورت پیدا کرده است. این روغن مزایای مرطوب‌کننده و ضدپیری دارد. در یک بررسی سال ۲۰۱۸، محققان دریافتند این روغن اسیدهای چرب ضروری و آنتی‌اکسیدان‌هایی همچون پرویتامین A دارد. این مواد از فرد در برابر التهاب و صدمات پوستی ناشی از اکسیداتیو مراقبت می‌کند. روغن گل سرخ، بیماری‌های پوستی مانند اگزما را درمان می‌کند.

روغن گل سرخ برای ماساژ

۱۱. روغن مارولا

روغن مارولا در عرض چند دقیقه ماساژ جذب پوست می‌شود و آنقدر قوی است که پوست خشک‌تان را تمام روز – یا شب- مرطوب و آرام نگه می‌دارد. این روغن مناسب پوست‌های خشک است.

۱۲. روغن آرگان

اگر می‌خواهید پوست صورت‌تان را کاملا آرام و خنک کنید و از التهاب‌ آن بکاهید، بهترین روغن، آرگان است. این روغن مملو از ویتامین E است. این آنتی‌اکسیدان به بهبود صدمات پوستی، نقاط تیره و چروک ظریف پوست کمک می‌کند. ماساژ صورت با این روغن، صبح‌ یا شب، بهترین گام برای مراقبت‌های روزانه پوست‌تان است.

انواع روغن آرگان اینجاست

روش گام به گام ماساژ صورت در خانه

برای ماساژ صورت در خانه، روش‌های زیر را انجام دهید. اما پیش از ماساژ کارهای زیر را انجام دهید:

  • ابتدا صورت خود را با یک پاک‌کننده ملایم تمیز کنید. در واقع پیش از ماساژ، صورت‌تان را تمیز کنید.
  • از یک روغن مناسب برای صورت‌تان استفاده کنید. به‌طور کلی روغن بادام، مارولا یا آرگان مناسب پوست‌های خشک و روغن جوجوبا و دانه انگور برای پوست‌های چرب مناسب است. همچنین افراد دارای پوست‌های مستعد به آکنه باید از روغن گل سرخ و افراد دارای پوست‌های حساس از روغن آلوئه‌ورا یا مورینگا استفاده کنند.
  • اگر علاقه‌ای به استفاده از روغن ندارید، می‌توانید یک مرطوب‌کننده یا کرم باکیفیت خوب برای ماساژ صورت استفاده کنید.

یادتان باشد دست‌هایتان را هم کاملا تمیز بشویید. می‌توانید با کمک انگشتان دست‌تان، صورت‌تان را ماساژ دهید یا از یک رولر صورت، مانند جیدرولر، استفاده کنید.

وقتی صورت‌تان را روغن یا کرم مالیدید، طبق مراحل زیر آن را ماساژ دهید:

گام اول: ماساژ پیشانی

ماساژ پیشانی

انگشتان خم‌شده خود را روی پیشانی‌تان، درست بین ابروهایتان، قرار دهید. اکنون آنها را به آرامی به سمت بالا تا خط رویش موی پیشانی‌تان پیش ببرید و سپس به سمت شقیقه‌ها حرکت کنید. این حرکت را ۵ بار تکرار کنید.

گام دوم: ماساژ اطراف چشم

ماساژ چشم

نوک انگشتان میانی و اشاره‌تان را روی شقیقه‌هایتان قرار دهید. آرام انگشتان‌تان را از زیر چشم‌ها به سمت پل بینی‌تان حرکت دهید. سپس روی ابروهایتان رفته و دوباره به زیر ناحیه چشم بازگردید. در واقع مسیر ماساژ، یک مسیر بیضی‌شکل است. این حرکت را هم ۵ بار تکرار کنید.

گام سوم: ماساژ گونه‌ها

ماساژ گونه

انگشتان را درحالی که خم کرده‌اید، روی گونه‌هایتان و نزدیک پل بینی‌تان قرار دهید. سپس آرام روی گونه‌ها و به سمت گوش‌ها حرکت کنید. این حرکت را هم ۵ بار انجام دهید.

گام چهارم: ماساژ اطراف دهان

ماساژ اطراف دهان

انگشتان دو دست‌تان را روی قسمت دهان‌تان، طوری بگذارید که انگشت سبابه، بالای لب بالایی و انگشت میانی زیر لب پایینی قرار بگیرد. در این حالت انگشتان میانی و سبابه هر دو دست‌تان با چانه‌تان، باید شبیه علامت حرف لاتین «V» شود. وقتی انگشتان‌تان را درست روی مکان‌های مورد نظر گذاشتید، به آرامی آنها را روی صورت‌تان فشار دهید و به سمت گوش‌هایتان حرکت کنید. این حرکت را هم مانند حرکات قبلی ۵ بار انجام دهید.

گام پنجم: ماساژ نواحی چانه

ماساژ نواحی چانه

انگشتان خم‌کرده‌تان را روی چانه‌تان به‌شکلی قرار دهید که خط فک‌تان به انگشتان‌تان تکیه کند. اکنون به‌آرامی انگشتان‌تان را از روی خط فک حرکت داده و به سمت گوش‌هایتان بروید. این حرکت را ۵ بار تکرار کنید.

گام ششم: ماساژ گردن

ماساژ گردن

انگشتان‌تان را خم کنید و زیر چانه قرار دهید. اکنون به آرامی حرکت کنید و تا زیر گردن بیایید. دوباره انگشتان‌تان را به سمت چانه بیاورید. این حرکت را ۵ بار انجام دهید.

گام هفتم: ماساژ کل خطوط بیرونی صورت

ماساژ خطوط بیرونی صورت

انگشتان‌تان را خم‌ کرده و بین ابروهایتان قرار دهید. سپس به سمت بالا تا خط رویش مو حرکت کرده و به سمت شقیقه‌ها بروید. سپس تا کناره‌ها و پایین صورت‌تان، تا خط فک حرکت کنید.

وقتی تمام گام‌های فوق را انجام دادید، کف دست‌تان را روی صورت‌تان گذاشته و به‌آرامی فشار دهید و در همان حال نفس عمیق بکشید. این کار باعث آرامش‌تان می‌شود.

چند توصیه برای ماساژ صورت

۱. بهترین روش برای ماساژ، استفاده از ابزار ماساژ است. می‌توانید از جیدرولر یا گواشا استفاده کنید تا از تجربه ماساژ صورت‌تان لذت ببرید. فرآیند ماساژ با ابزار، دقیقا مانند ماساژ با انگشتان دست است.

۲. هرگز ماساژ گردن‌تان را فراموش نکنید. گردن هم به اندازه صورت به مراقبت و توجه نیاز دارد. هر زمان صورت‌تان را ماساژ می‌دهید، حرکات‌تان را تا گردن و سینه‌تان گسترش دهید.

۳. از کرم‌های ضدپیری پوست استفاده کنید. موقع ماساژ، حتما از کرم‌های مراقبتی پوست استفاده کنید تا نه‌تنها سلامت پوست‌تان را افزایش دهد، بلکه از خطوط ظریف کاسته و علایم دیگر پیری را به تاخیر اندازد.

کلام آخر

نتایج ماساژ صورت را به‌مرور و پس از گذشت مدتی مشاهده خواهید کرد. اما برای اینکه به این نتایج برسید، باید این کار را مداوم انجام دهید. بنابراین هر روز وقتی را به ماساژ اختصاص دهید. اگر شما در مورد ماساژ صورت تجربه یا توصیه‌ای دارید خوشحال می‌شویم با ما هم در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: جید رولر چیست؟ فواید این ماساژور کوچک برای پوست
منبع healthline.com stylecraze.com kamaayurveda.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.