جید رولر چیست؟ فواید این ماساژور کوچک برای پوست

موقع بررسی ابزارهای مراقبت از پوست ممکن است با نام جید رولر یا سنگ گواشا مواجه شده باشید. اگر نمی‌دانید این ابزارها چیست و چه کاربردی دارند، با ما در این مقاله از «منومد» همراه شوید تا هر آنچه را که باید درباره این ابزارها بدانید برایتان بگوییم.

 جید رولر چیست؟

جید رولر، تکنیکی برای ماساژ

جید رولر در قرن هفتم میلادی در چین باستان ابداع شد و ابزاری برای مراقبت‌های روزانه از پوست به حساب می‌آمد که خاص افراد طبقه مرفه جامعه بود. جید به معنای یشم است و مردم چین، این سنگ باارزش و قیمتی را دارای قدرت ضدپیری می‌دانند و به زبان چینی به آن «یوشی گانلون؛ Yushi Gunlun» می‌گویند.

چینی‌ها با استفاده از نوعی ابزار دستی مجهز به سنگ یشم (که امروزه به‌شکل جید رولر فعلی در بازار وجود دارد) صورت‌شان را ماساژ می‌دادند.

یشم، «سنگی از بهشت» در طب سنتی چین

تاریخچه کامل جید رولر کاملا مشخص نیست. اما نوشته‌های متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد شاهزاده خانم‌های چینی برای جوان نگه‌داشتن پوست خود از این سنگ بسیار استقبال می‌کردند. همچنین در طب سنتی چین، قرن‌هاست که از این سنگ استفاده می‌شود و اعتقاد بر این است که یشم ویژگی‌های بهبوددهنده پوست و آرامش‌بخشی دارد.

در دوران باستان، سنگ یشم نشاندهنده سلامتی، ثروت و سعادت بوده است و بیش از ۵۰۰ سال مصریان و مایاها از این ابزار زیبایی استفاده می‌کردند. باور بر این بود که یشم می‌تواند اندام‌های تحت فشار و استرس را آرام و آلودگی‌ها را از بدن بیرون کند و از سرعت فرآیند پیری بکاهد. همچنین چینی‌ها معتقدند این سنگ انرژی حیات‌بخش شی (Chi) را افزایش می‌دهد و این انرژی توانایی احیا ماهیچه‌های صورت و جوان کردن بافت‌های پوستی صورت را دارد.

گفته می‌شود جید رولر می‌تواند از طریق غدد لنفاوی آلودگی‌های پوست را دفع کند. با استفاده از ابزار غلتک (رولر)، می‌توان ماهیچه‌های زیر پوست صورت را به حرکت درآورد و صورت را ماساژ داد. با این کار گردش خون بهبود یافته و پوست شفاف‌تر و روشن‌تر می‌شود. همچنین از پف‌های صورت می‌کاهد. از آنجایی‌که سنگ یشم کاملا صاف و بدون منفذ است، پس هیچ نوع باکتری در آن جمع نشده و موقع استفاده به پوست بدن نفوذ نمی‌کنند. بدین‌ترتیب پوست از ابتلا به بیماری‌های ناشی از باکتری‌ها مبتلا نمی‌شود.

اگرچه جید رولرها قرن‌هاست نقش مهمی در فرهنگ چین دارد، این سنگ، اخیرا در کل جهان محبوبیت به‌دست آورده است.

نظر علم درباره جید رولر

ابزار جید رولر

بنابر نظر کارشناسان، هر نوع ماساژی می‌تواند فواید خوبی برای پوست داشته باشد. ماساژ صورت، گردش خون را افزایش داده و پوست را روشن‌ و درخشان‌تر نشان می‌دهد. درضمن با ماساژ مرتب، پف‌های موجود روی صورت برطرف شده و پوست باطراوت‌تر دیده می‌شود.

جید رولر ابزاری ارزان‌قیمت با سنگ‌های متنوع توانسته روشی خوب برای مراقبت از پوست باشد و فواید ملموسی داشته باشد. ماساژ دائمی، به‌مرور زمان منافذ پوست را می‌بندد و پوست را تمیزتر کرده و از چین و چروک‌های ظریف پوست می‌کاهد.

فواید و معایب جید رولر

فواید جید رولر

علاوه بر فوایدی که در ابتدای این مقاله از ماساژ جید رولر گفتیم، باید استفاده آسان از این ابزار را هم به آن بیفزاییم. این نوع ماساژ به مهارت خاصی نیاز ندارد و می‌توانید هر زمان که خواستید، با استفاده از جید رولر، صورت‌تان را خودتان ماساژ دهید.

همچنین این ابزار با بهبود جریان خون در بدن، انرژی را افزایش داده و حال روحی فرد ماساژگیرنده را خوب می‌کند.

معایب جید رولر

  • شستشوی سخت: گاهی‌اوقات تمیز کردن ابزار جید رولر سخت می‌شود. تمیز کردن غلتک‌های جید رولر کمی مشکل است.
  • فرسایش غلتک‌ها: ابزار جید رولر بخش‌های مختلفی از جمله غلتک‌ها و دسته دارد که به‌مرور زمان دچار فرسایش می‌شوند. درضمن اگر موقع کار به زمین بیفتند، سنگ آن ممکن است بشکند.
  • سادگی جید رولر: ابزار جید رولر به‌اندازه سنگ گواشا، قدرت ندارد.

روش استفاده از جید رولر

استفاده از جید رولر

استفاده از جید رولر بسیار ساده است. اگر می‌خواهید از این سنگ بیشترین فایده را ببرید، آن را پیش از استفاده در یخچال بگذارید. سپس مراحل زیر را انجام دهید:

۱. صورت‌تان را ابتدا خوب بشویید و سپس خشک کنید.

۲. اکنون به صورت‌تان کمی سرم مرطوب‌کننده یا روغن مناسب پوست بمالید. البته آن را خیلی ماساژ ندهید تا بتوانید به‌راحتی از جید رولر استفاده کنید. وقتی با کمک جید رولر این محصولات را به پوست بمالید، به نتیجه‌ای مطلوب خواهید رسید.

۳. جید رولر را از قسمت پایین صورت‌تان به سمت بالا حرکت دهید. البته برخی از متخصصان می‌گویند، بهتر است حرکت جید رولر را از زیر گردن شروع کنید تا پوست این بخش‌های بدن هم ترمیم و سفت شوند. درضمن مراقب باشید جید رولر را محکم روی پوست نکشید، زیرا ممکن است مویرگ‌های صورت دچار پارگی شود و خطوط قرمز روی صورت‌تان باقی بگذارد.

۴. جید رولر را دور چشم و روی پف‌های زیر چشم‌تان بکشید. از گوشه چشم شروع کنید و تمام زیر چشم را ماساژ دهید. از آنجایی‌که پوست زیر چشم ظریف و لطیف است، جید رولر را باید با ملایمت روی این نواحی بکشید تا صدمه‌ای به آن وارد نشود.

۵. پس از ماساژ کامل پوست صورت، جید رولر را باید کاملا بشویید و برای استفاده بعدی در مکانی تمیز نگهدارید. اگر جید رولر تمیز نباشد، به پوست صدمه زده و آن را دچار حساسیت می‌کند. می‌توانید سنگ جید رولر را با استفاده از صابون‌های ملایم یا شامپو بچه و زیر آب گرم بشویید. در پایان آن را با پارچه‌ای تمیز خشک کنید.


حتما بخوانید: بهترین کرم‌های مرطوب‌کننده ایرانی؛ این برندها را با خیال راحت بخرید

انواع سنگ‌های مورد استفاده در جید رولرها

این روزها علاوه بر سنگ یشم، از سنگ‌های باارزش دیگر هم برای ماساژ صورت استفاده می‌شود که گاهی‌اوقات انتخاب یکی از آنها سخت می‌شود. بهترین روش انتخاب سنگ مناسب جید رولر، شناخت توانایی هر کدام از این سنگ‌هاست.

کوارتز صورتی

کوارتز صورتی

کوارتز صورتی (رز)، سنگ قدرتمندی است که به باور قدیمی‌ها قلب و روان را پاک می‌کند و باعث می‌شود نسبت به دیگران احساس محبت داشته باشید. همچنین این سنگ می‌تواند جریان خون پوست و تولید کلاژن را بهبود بخشد و حساسیت‌های پوستی را برطرف کند. در ضمن کوارتز صورتی با تخلیه و پاکسازی سیستم لنفاوی، سموم بدن را دفع می‌کند.

ماساژ صورت با استفاده از کوارتز صورتی، پوست را احیا و جوان می‌کند.

آبسیدین سیاه (شیشه آتشفشانی)

آبسیدین سیاه

آبسیدین سیاه می‌تواند انرژی‌های منفی، اضطراب‌های ذهنی، تنش و حملات روحی و روانی را از بدن پاک کند. این سنگ می‌تواند تمام سموم و آلودگی‌های پوست را پاک کرده و منافذ باز پوست را ببندد و همچنین رنگ پوست‌تان را یکنواخت کند.

یشم سبز

یشم سبز

یشم (جید) سبز، سنگ رایج مورد استفاده در جیدرولرهاست. این سنگ می‌تواند اعتماد به نفس فرد، حس معنوی و تعادل روحی او را افزایش دهد. یشم سبز سلول‌های پوست را محکم کرده و پف زیر چشم را برطرف می‌کند. این سنگ با تحریک تولید کلاژن، موجب انعطاف‌پذیری و تقویت سلول‌های پوست می‌شود.

از این سنگ قرن‌هاست استفاده می‌شود. یشم سبز می‌توان حال روحی انسان را خوب و انرژی بدن را تقویت کند که در نهایت روی سلامت پوست اثر مثبت می‌گذارد.

یشم سفید

یشم سفید

اعتقاد بر این است که یشم سفید می‌تواند ذهن را تقویت کرده و حس آرامش، تعادل و خوشبختی به فرد القا کند. این سنگ می‌تواند پوست را خنک کند و طراوت را به پوست خسته بازگرداند. همچنین با کاستن تنش عضلات صورت، تیرگی‌های زیر چشم و روشن کردن پوست، موجب جوان‌تر شدن پوست صورت می‌شود.

گوا-شا (Gua Sha) چیست؟

گواشای صورت

سنگ گواشا هم در طب سنتی چین برای مراقبت از پوست استفاده می‌شود. از این سنگ هم برای ماساژ پوست صورت استفاده می‌شود. موقع انجام ماساژ، حرکات و فشار خیلی آرام و ملایم است تا پوست فرد دچار سوزش و ناراحتی نشود و هیچ رد قرمزی روی پوست باقی نگذارد.

فواید گواشا چیست؟

۱. بهبود گردش خون

گواشای پوست صورت، جریان خون را بهبود بخشیده و موجب تخلیه لنف و خروج سموم از بدن می‌شود. با افزایش کیفیت گردش خون، انرژی فرد بیشتر می‌شود و در عین حال پوست صورت روشن‌ و شفاف‌تر می‌شود.

۲. جذب بهتر محصولات مراقبتی

با استفاده از گواشا (که معمولا با یک مرطوب‌کننده یا روغن‌های مخصوص صورت انجام می‌شود) محصولات مراقبتی پوست بهتر و عمیق‌تر جذب پوست می‌شوند.

۳. رهایی از تنش

اگر ماساژ با سنگ گواشا به‌درستی انجام شود، تمام تنش‌های موجود در عضلات صورت و گردن کاملا برطرف می‌شوند. وقتی عضلات صورت دچار گرفتگی است، چهره فرد به نظر «نگران» یا «خسته» می‌آید. اما با استفاده از ماساژ با سنگ گواشا می‌توان عضلات صورت را در حالت استراحت قرار داد.

۴. فرم‌دهی به صورت

با استفاده از این نوع ماساژ می‌توان به صورت فرم داد. مثلا، استخوان گونه و خط فک مشخص‌تر شود.

۵. برطرف کردن چین و چروک ظریف

گواشا و چین و چروک

اگرچه جیدرولر می‌تواند چین و چروک‌های ظریف را برطرف کند، گواشا تاثیر بسیار بهتری از خود به جای می‌گذارد.

۶. احساس خوب

ماساژ گواشا با افزایش جریان خون می‌تواند احساس خوبی به افراد دهد . برخی از افراد پس از دریافت این ماساژ گفته‌اند که سردرد و گرفتگی‌ موجود در سینوس‌هایشان درمان شده است.

۷. شستشوی آسان

سنگ‌های گواشا را می‌توان به‌راحتی با صابون و آب داغ به‌راحتی شست.

۸. استفاده بی‌دردسر

سنگ‌های گواشا را به‌گونه‌ای تراشیده‌اند تا بتوان آنها را به آسانی روی تمام صورت (فک، گونه‌ها و پیشانی) حرکت داد و تمام عضلات صورت را ماساژ داد.

معایب گواشا چیست؟

۱. شکنندگی

سنگ‌های گواشا اگر به زمین بیفتند، ممکن است به‌سرعت بشکنند و آسیب ببینند.

۲. مهارت

برای اینکه بتوانید از تکنیک ماساژ با استفاده از سنگ گواشا بهترین فایده را ببرید باید کار با آن را به‌خوبی بیاموزید. اگر این نوع ماساژ را درست انجام ندهید، نتیجه‌ای برایتان نخواهد داشت.

روش کار با سنگ گواشا چگونه است؟

سنگ گواشا

گواشا هم مانند جیدرولر با فشار آوردن روی پوست و بافت‌های پوستی به گردش بهتر جریان خون کمک می‌کند. اما سنگی که در تولید گواشا استفاده می‌شود نه‌تنها به پوست فشار می‌آورد، بلکه اندکی هم موجب کشیدگی پوست و بافت‌های آن می‌شود.

با استفاده از این ابزار، بهتر می‌توان عضلات صورت را از تنش خارج کرد. گواشا گرفتگی‌های بافتی را باز می‌کند و حتی بهتر از جیدرولر گردش خون را بهبود می‌بخشد.

در ابزار گواشا، علاوه‌بر سنگ‌هایی که در جید رولر استفاده می‌شود، از سنگ دلربا و یاقوت ارغوانی هم استفاده می‌شود.

انواع جید رولر اینجاست

کلام آخر

هر دو تکنیک‌ ماساژ جید رولر و سنگ‌گواشا روش‌هایی عالی برای جوان‌سازی پوست هستند و می‌توانید از فواید‌شان بهره‌مند شوید. اگر شما هم در استفاده از این ابزارها تجربه‌ای دارید، خوشحال می‌شویم با ما هم در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: ۱۰ راز جوانی و شفافیت پوست زنان ژاپنی
منبع chelseamamma.co.uk lanshin.com knesko.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.