۸ خاصیت شگفت‌انگیز روغن جوجوبا برای پوست و مو

این روزها، مواد و محصولات مختلفی برای مراقبت از پوست و موها در بازار وجود دارد. اسامی برخی نو و تازه‌اند و شاید به کیفیت و اثرگذاری‌شان هم شک داریم. با کمی تحقیق مشخص می‌شود که کدام محصول خوب و کاربردی است و کدام نه؛ روغن جوجوبا هم تازگی‌ها زیاد شنیده می‌شود. برای همین در این مقاله  با بررسی خواص روغن جوجوبا برای پوست و مو می‌خواهیم به کیفیت و کاربردش نگاهی دقیق‌تر بیندازیم.

خواص روغن جوجوبا برای پوست و مو؛ نگاهی دقیق به کاربرد این روغن

خواص روغن جوجوبا برای پوست و مو
روغن جوجوبا

روغن جوجوبا خواص زیادی دارد؛ مثلاً برای بهبود وضعیت پوست و موها مفید است و می‌تواند جایگزین خوبی برای بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و مو در روتین‌های همیشگی‌تان باشد.

احتمالاً تا اینجا برایتان این پرسش پیش آمده که اصلاً این روغن با نام عجیبش از چه چیزی تهیه و تولید می‌شود. واقعیت این است که روغن جوجوبا از دانه درختچه‌هایی به همین نام به‌دست می‌آید. این درختچه‌ها بیشتر در کالیفرنیا و آریزونای جنوبی آمریکا و بخش‌هایی از مکزیک می‌رویند.

جوجوبا سرشار از اسیدهای چرب مفید است؛ اسید اولئیک، استئاریک و پالمیتیک. این را هم بدانید که از روغن جوجوبا برای مصارف خوردنی هم استفاده می‌شود. دقت کنید که پژوهش‌هایی علمی در خصوص اثرگذاری روغن جوجوبا وجود دارد اما نیاز به تحقیقات بیشتری هم هست. بنابراین، احتمال وجود مزایایی که در ادامه می‌خوانید، بسیار بالاست اما شاید فواید این روغن در ۱۰۰درصد موقعیت‌ها دیده نشود.

خواص این روغن برای پوست بسیار زیاد است؛ برای مثال، پوست را مرطوب می‌کند بدون اینکه باعث مسدودشدن منافذش شود. عالی نیست؟ برای اینکه ببینیم واقعاً عالی است یا نه، در ادامه مقاله به خواصش بیشتر دقت می‌کنیم. آماده‌ بررسی هستید؟ مزایای جوجوبا را دوره کنیم؟

۱. اثرگذاری در رفع آکنه

روغن جوجوبا یکی از بازیگران مهم در تولید بسیاری از محصولات مراقبتی از پوست است. مطالعات علمی نشان می‌دهند که این ماده خواص ضدالتهابی دارد. وجود استرهای مومی در جوجوبا به درمان زخم‌ها و رفع آکنه کمک می‌کند. استر ترکیبی شیمیایی در جوجوباست که در از بین‌بردن جای زخم‌ها مؤثر است.

نکته مهمی که درباره جوجوبا وجود دارد، این است که ضمن رفع آکنه‌ها مانع از مسدودشدن منافذ پوستی هم می‌شود. پس اگر پوست‌تان حساس است و منافذش زود مسدود و پُر می‌شوند در استفاده از جوجوبا جای نگرانی برایتان باقی نمی‌ماند.

۲. مرطوب‌سازی پوست

مرطوب‌سازی روغن جوجوبا
روغن جوجوبا برای پوست و مو

از خواص روغن جوجوبا برای پوست و مو می‌توان به ویژگی مرطوب‌کنندگی آن اشاره کرد. جوجوبا به حفظ لایه کراتین بیرونی پوست کمک می‌کند. بنابراین، پوست منعطف می‌شود و نرم. کیفیت روغن جوجوبا مانند چربی طبیعی پوست است.

این روغن با انواع پوست سازگاری دارد و بعد از پاک‌سازی پوست و استفاده از تونرها می‌توانید ۵ تا ۶ قطره از آن را کف دست بریزید و با حرکات دایره‌ای روی پوست صورت ماساژ بدهید.

۳. رشد بهتر موها

شواهد و نشانه‌های استفاده از روغن جوجوبا نشان می‌دهند که این ماده به‌احتمال زیاد می‌تواند در بهبود رشد موها نقش داشته باشد. برای رفع وزوزی‌شدن موها و نرم‌کردنشان هم می‌توانید اندکی از روغن جوجوبا را به نرم‌کننده خود اضافه کنید.

این روغن نمی‌گذارد که موخوره پیدا کنید و موهایتان خشک و زبر شود. ویژگی‌های مرطوب‌کنندگی جوجوبا در رفع شوره و خشکی پوست سر هم مؤثر است. ویتامین E موجود در این ماده در بهبود وضعیت پوست سر و موها نقش مهمی دارد.

البته تحقیقات علمی دقیقی وجود ندارد که نشان بدهد جوجوبا باعث رشد موها می‌شود اما توانایی آن در رفع خشکی مو و پوست سر حتمی است. چنین ویژگی مطلوبی هم می‌تواند به بهبود وضعیت موها کمک کند.

۴. کُندکردن روند پیری

مرطوب‌کنندگی و آبرسانی روغن جوجوبا به پوست می‌تواند روند پیری پوست را به تعویق بیاندازد. بافت چربی این روغن مشابه بافت سبوم پوست است. سبوم ماده چربی است که لیپیدها را به سطح پوست می‌رساند و نقش مهمی در سلامت و ظاهر مطلوب پوست دارد.

خشکی پوست از عوامل چروک‌شدن زودهنگامش هم هست. پس با استفاده‌ از روغنی با چربی مناسب مانند جوجوبا می‌توانید مانع از خشکی و چروک‌شدن پوست شوید.

۵. درمان پسوریازیس

روغن جوجوبا
دانه و روغن جوجوبا

برخی از پژوهش‌های علمی نشان می‌دهند که روغن جوجوبا می‌تواند در کاهش عوارض پسوریازیس هم نقش داشته باشد. پسوریازیس نوعی بیماری پوستی است و جوجوبا با توانایی نفوذ زیاد به عمق پوست می‌تواند در کاهش علائم و عوارض این مشکل پوستی مؤثر باشد.

۶. مؤثر در پاک‌کردن آرایش

برای پاک‌کردن آرایش از روغن‌های طبیعی استفاده می‌کنید؟ روغن نارگیل؟ گزینه خوبی است اما یادتان باشد که روغن جوجوبا بهترین انتخاب برای این کار است. چرا؟ چون منافذ پوست را مسدود نمی‌کند. این روغن آبرسان و مرطوب‌کننده، پوست‌تان را بیش از حد چرب نمی‌کند و برای پاک‌کردن آرایش بسیار مورد مناسبی است.


حتما بخوانید: فرق آبرسان و کرم مرطوب‌ کننده دقیقا چیست؟

۷. ضخیم‌کننده مژه و بالم لب

از خواص روغن جوجوبا برای پوست و مو می‌توان به توانایی آن در ضخیم‌کردن مژه‌ها و نرم‌کردن پوست لب اشاره کرد. با نوک انگشتان آغشته به روغن جوجوبا کمی مژه‌ها را ماساژ بدهید. این کار می‌تواند روی ضخیم‌شدنشان اثرات مثبت بگذارد. امکان استفاده از این روغن برای ابروها هم وجود دارد.

روغن جوجوبا کاربرد آرایشی و درمان دیگری هم دارد. از آن برای چرب‌کردن لب‌های خشکتان استفاده کنید. این روغن می‌تواند در جایگاه بالم لب به درخشش لب‌هایتان کمک کند. برتری‌اش نسبت به بالم‌های موجود در بازار این است که فاقد مواد شیمیایی است و بدون اینکه از روی پوست تبخیر شود یا روی آن بماسد، لب‌ها را تروتازه می‌کند.

۸. رفع عفونت‌های قارچی

پژوهش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد، روغن جوجوبا توانایی مبارزه با عفونت حاصل از قارچ‌هایی مانند اشریشیا کلی (E. Coli) و سالمونلاتیفی (Salmonella typhimurium) را دارد.

جوجوبا با دفع التهاب قارچی می‌تواند به بهبود عفونت‌ها کمک کند. برای رفع عفونت‌های این‌چنینی در ناحیه ناخن‌ها هم می‌توانید از روغن جوجوبا استفاده کنید. روزی دو تا سه مرتبه، چند قطره روغن را روی نواحی قارچی بمالید.

چطور از روغن جوجوبا استفاده کنید؟

مزایای روغن جوجوبا
روغن جوجوبا برای موها

روغن جوجوبا را در دمای اتاق نگه دارید و یادتان باشد که معمولا تا ۲ سال می‌توان از آن استفاده کرد. با چند قطره از این روغن می‌توانید پوست سر را برای رفع شوره و خشکی ماساژ بدهید.

اگر قصد دارید که از جوجوبا به عنوان بالم لب استفاده کنید هم چند قطره از آن را به لب‌ها بمالید؛ این کار را قبل از آرایش‌کردن انجام بدهید. اگر بخواهید که فقط لب‌هایی شفاف و براق داشته باشید هم کافی است که چند قطره از آن را روی لب‌ها بمالید و تمام! دیگر نیازی به استفاده از رژ و آرایش لب هم نخواهد بود.

برای استفاده از این روغن در جایگاه پاک‌کننده آرایش هم کارتان ساده است. چند قطره از آن را روی پنبه بریزید و روی پوست بکشید. برای پاک‌کردن آرایش چشم، بهتر است که یک عدد گوش پاک‌کن را آغشته به این روغن کنید و به مژه‌ها بمالید تا ریمل و… پاک شود. بعد از پاک‌کردن آرایش با جوجوبا، صورت‌تان را بشویید.

انتخاب روغن جوجوبای باکیفیت

در انتخاب روغن باکیفیت دقت به خرج بدهید. مثلاً چه کنید؟ حواستان به مواد موجود در روغن باشد. روغنی مطلوب است که با روغن‌ها و مواد دیگر ترکیب نشده باشد. پس همیشه روی شیشه و بسته روغن را بخوانید و اگر دیدید که ترکیبات متنوعی در آن وجود دارد از خرید منصرف شوید.

نکته مهم؛ آزمایش حساسیت قبل از مصرف روغن

آزمایش حساسیت به روغن جوجوبا

از خواص روغن جوجوبا برای پوست و مو برایتان گفتیم اما باید به نکته به‌شدت مهم دیگری هم اشاره کنیم. گیاهی و طبیعی‌بودن محصولات مراقبتی پوست به این معنا نیست که صددرصد بی‌خطر هستند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

شاید شما به این روغن حساسیت داشته باشید؛ پس قبل از اینکه بخواهید از روغن برای نقاط مختلف پوست یا مو استفاده کنید، آن را بیازمایید. چطور؟ ۳ تا ۴ قطره از روغن را روی بازو یا ساعدتان بمالید و روی آن را با تکه‌ای باند بپوشانید. ۲۴ ساعت صبر کنید و بعد ببینید که حساسیت داشته‌اید یا خیر. اگر مشکلی نبود به مصرف روغن ادامه بدهید.

انواع محصولات روغن جوجوبا

در آخر

اگر به‌دنبال محصول و ماده تازه و مؤثری برای مراقبت از پوست و موهایتان هستید، نیم‌نگاهی به روغن جوجوبا هم داشته باشید. باز هم تأکید می‌کنیم که این روغن به‌طور صددرصد ویژگی‌ها و مزایای مذکور را ندارد اما می‌تواند مؤثر واقع شود. به‌عبارت دیگر، با مصرف آن، انتظار نداشته باشید که حتماً مشکلاتی مانند آکنه یا عفونت رفع شوند.

ضمن اینکه برای مصرف حتماً به آزمایش حساسیت توجه داشته باشید. قبل از اینکه شروع به استفاده از روغن جوجوبا کنید، کمی از آن را روی پوست امتحان کنید و مطمئن شوید که به روغن حساسیت ندارید. شما تجربه استفاده از جوجوبا را داشته‌اید؟


در ادامه بخوانید: راهنمای کامل انجام روتین روزانه پوست؛ برای انواع پوست + جدول
منبع stylecraze.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.