۱۰خاصیت فوق‌العاده روغن آرگان برای پوست و مو

حتما شما هم نام روغن آرگان را در ردیف محصولات خوب مراقبت از پوست‌ومو شنیده‌اید. این روغن برخلاف بسیاری از محصولات بازار که تبلیغ می‌شوند واقعا کیفیت خوبی دارد و اثرگذاری‌اش بالاست. در این مقاله می‌خواهیم از خواص روغن آرگان برای پوست و مو بگوییم.

خواص روغن آرگان برای پوست و مو را بشناسید

خواص روغن آرگان برای پوست و مو
روغن آرگان

آرگان درختی است در مراکش که از هسته میوه‌اش روغنی به همین نام گرفته می‌شود. این روغن هم خورده می‌شود و هم بوی خوشی دارد که در تولید محصولات معطر به کار می‌رود. از همه مهم‌تر، خواص فراوان آن برای بدن است.

خواص روغن آرگان برای پوست و مو را نمی‌توان نادیده گرفت. نویسنده این خطوط (یعنی بنده) هم از طرفداران پروپاقرص روغن آرگان است. اثرگذاری آن روی تقویت موها و خوش‌حالت‌شدن آنها خیلی زود پس از مصرف خودش را نشان می‌دهد.

روغن آرگان برای پوست هم مزایای زیادی به همراه می‌آورد. می‌خواهیم در ادامه مقاله از این‌ها برایتان بگوییم. همراهمان باشید.

مزایای روغن آرگان برای پوست چیست؟

روغن آرگان سرشار از مواد مغذی و مفید برای بدن است. علت اینکه می‌تواند اثرات خوبی روی پوست بگذارد هم ریشه در ترکیباتش دارد. این روغن حاوی مواد زیر است:

  • ویتامین A و C
  • ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی
  • اسیدهای چرب
  • ملاتونین
  • و… .

از مزایای این روغن برای پوست باید به موارد زیر اشاره کرد.

۱. مرطوب‌کردن پوست و مقابله با پیری

روغن آرگان می‌تواند به‌طور عمیقی به پوست رطوبت وارد کند. توانایی این روغن در آبرسانی هم فوق‌العاده است. مواد مغذی مختلفی که این روغن به پوست می‌رساند، باعث می‌شود که دیرتر چروک شود و حالت ارتجاعی‌اش را حفظ کند. پوست صاف و کشیده دیرتر چروک و پیر می‌شود.

۲. درمان آکنه پوست

خواص روغن آرگان برای پوست و مو
قطره روغن آرگان

از خواص روغن آرگان برای پوست و مو می‌توان به توانایی‌اش در درمان آکنه اشاره کرد. این روغن بدون اینکه منافذ پوست را مسدود کند، چربی سطح آن را متعادل می‌کند. در نتیجه آکنه کمتری روی پوست‌تان نقش خواهد بست. خاصیت ضدمیکروبی این روغن هم به بهبود آکنه‌های موجود روی پوست کمک می‌کند.

۳. رفع خشکی پوست

آرگان حاوی اسید اولئیک و لینولئیک است. ضمن اینکه ویتامین E فراوانی هم دارد. وجود این‌ها باعث می‌شود که پوست بسیار مرطوب شود. اگر مشکل خشکی پوست دارید، روی روغن آرگان حساب کنید. نفوذ روغن آرگان در پوست از درون آن را مرطوب می‌کند.

۴. از بین‌بردن جای زخم

در این روغن آنتی‌اکسیدان وجود دارد. برای همین امکان تولید سلول‌های جدید را فراهم می‌کند و مانع از تجمع رادیکال‌های آزاد در پوست می‌شود. این ویژگی‌ها به پوست کمک می‌کند که در مقابل ضربه‌ها و آسیب‌ها به‌ندرت زخم شود. اگر هم جای زخمی روی پوست به وجود آمده باشد، استفاده از آرگان می‌تواند به کم‌رنگ‌شدن و از بین‌رفتن آن کمک کند.

۵. درمان مشکلات پوستی مختلف

خواص روغن آرگان برای پوست و مو
روغن آرگان برای پوست

مشکلات پوستی مختلف مانند اگزما، پسوریازیس و درماتیت هم با مصرف آرگان التیام پیدا می‌کنند. ویتامین E و خواص ضدالتهابی موجود در این ماده موجب ترمیم پوست می‌شوند. ضمن اینکه کاری می‌کنند که التهاب از آن دور شود و حالتی صاف و معمولی پیدا کند. آرگان می‌تواند باعث از بین‌رفتن عفونت‌های پوستی هم شود. خواص ضدمیکروبی و ضدقارچ‌بودن این روغن است که چنین ویژگی جذابی را برایش رقم می‌زند.

۶. تقویت ناخن‌ها

یکی از دلایل اصلی شکنندگی ناخن‌ها خشک‌شدن لایه سطحی آنها و کمبود آب است. روغن آرگان مرطوب‌کننده بی‌نظیری است. برای همین با استفاده از آن می‌توانید ناخن‌ها را تقویت کنید و نگذارید که به‌سادگی خشک و شکننده شوند.

۷. از بین‌بردن استرچ‌مارک

استرچ‌مارک‌ها خطوطی هستند که به دلایل مختلف از جمله اضافه وزن روی بدن به وجود می‌آیند. استفاده از روغن آرگان می‌تواند باعث افزایش خاصیت ارتجاعی پوست شود و در نتیجه، مانع از شکل‌گیری استرچ‌مارک‌ها روی پوست شود یا آنها را کم‌رنگ کند و از بین ببرد.

مزایای روغن آرگان برای مو چیست؟

خواص روغن آرگان برای پوست و مو
روغن آرگان برای مو

از خواص روغن آرگان برای پوست و مو نمی‌توان غافل شد. اثرگذاری این روغن بالاست و امتحان کردنش ضرری ندارد.  اجازه بدهید به شما بگوییم که مصرف آن چه اثرات مثبتی روی موها دارد.

۸. کمک به رشد موها

ماساژدادن پوست سر و ساقه‌های مو با این روغن می‌تواند موجب تسریع رشد جوانه‌های مو شود. ماده‌ای موسوم به فنول در روغن آرگان وجود دارد که موها را تقویت می‌کند. از سوی دیگر، آنتی‌اکسیدانی که در این روغن موجود است هم تولید سلول‌های تازه را ممکن می‌سازد؛ در نتیجه موها بهتر و سریع‌تر رشد می‌کنند. جالب این است که بدانید، برای تقویت مژه‌ها و ابروها هم روغن آرگان کاربرد دارد.

۹. رفع شوره سر

وجود اسیدهای چرب و انواع ویتامین در آرگان پوست سر و موها را مرطوب می‌کند و باعث آبرسانی به این نواحی می‌شود. بنابراین، دیگر خبری از شکنندگی و خشکی موها و پوست سر نخواهد بود. این‌ها موجب می‌شود که شوره سر هم از بین برود و اصلا از همان ابتدا به ساکن ایجاد نشود. اگر سرتان شوره می‌زند، چند قطره از روغن آرگان را به موها و پوست سر بزنید و نتیجه مثبتش را به مرور مشاهده کنید.

۱۰. ایجاد بافت ابریشمی در مو و حفظ رنگ موها

خواص روغن آرگان برای پوست و مو
روغن آرگان

روغن آرگان می‌تواند موها را براق، درخشان و نرم کند. بازکردن گره‌ها و رفع وِز موها با این روغن هم از مزایای جذابش است. با مصرف روغن، امکان ابریشمی‌شدن بافت موها به وجود می‌آید. زمانی که از حمام بیرون می‌آیید و نم موها را می‌گیرید از این روغن برای ماساژدادن موها استفاده کنید. آرگان می‌تواند نقش نرم‌کننده‌ای درجه‌یک را هم برای موها ایفا کند.

پیری و عوامل محیطی مختلف روی رنگ طبیعی موها اثرات منفی می‌گذارند اما اگر از روغن آرگان استفاده کنید، این مشکل پیش نخواهد آمد. روزانه چند قطره کوچک از روغن مذکور را به موها بزنید و ضمن حفظ حالت درخشانشان به حفظ رنگ طبیعی‌شان هم کمک کنید.

ویژگی‌های روغن آرگان اصل چیست؟

تشخیص روغن آرگان اصل از قلابی هم بسیار مهم است. اما از کجا می‌توانید متوجه این موضوع بشوید؟ به نکات زیر برای تشخیص روغن آرگان اصل دقت کنید:

  • فهرست مواد موجود در ترکیب روغن؛ همیشه مواد سازنده موجود در روغن را از روی بروشور یا بسته محصول مرور کنید. اگر فهرستی بلندبالا از مواد مختلف را می‌بینید در صحت و طبیعی‌بودن روغن شک کنید.
  • قیمت فروش محصول؛ فرایند تهیه و تولید و البته صادرکردن روغن آرگان کار کم‌هزینه‌ای نیست پس اگر روغن آرگانی با قیمتی بسیار نازل دیدید، یادتان باشد که به‌احتمال زیاد اصل نیست.
  • عطر و رایحه روغن؛ بوی روغن آرگان حالتی خوش و طبیعی دارد و زمانی که محصول را به پوست یا موها می‌زنید، سریع جذب می‌شود. پس اگر بوی عطرآگین ماندگار و تندی در روغن وجود داشته باشد، به‌احتمال زیاد خالص نیست و نمی‌توان چندان رویش حساب کرد.
  • رنگ و بافت روغن؛ روغن آرگان اصل به رنگ زرد طلایی است. در غیر این صورت، امکان قلابی‌بودن آن وجود دارد. بافت روغن مذکور هم صاف و روان است؛ نه حالت چسبناک دارد و نه کِش‌دار و غلیظ. البته شُل هم نیست. در واقع بافت این روغن روان است و وقتی روی پوست می‌نشیند حالت خوشایندی به وجود می‌آورد.

انواع روغن آرگان اینجاست

در آخر

برندهای مختلفی اقدام به تولید روغن آرگان کرده‌اند. باید به سراغ محبوب‌ترین‌ها و معتبرترین‌های بازار بروید. خواص روغن آرگان برای پوست و مو بسیار زیاد است. از آن برای خود تهیه و رویش حساب کنید. آرگان محصولی بی‌کاربرد و غیرمفید نیست که فقط تبلیغات مختلف پیرامونش وجود داشته باشد. این ماده واقعا می‌تواند به وضعیت موها و پوست‌تان سروسامانی اساسی بدهید. تجربه استفاده از آن را داشته‌اید؟


در ادامه بخوانید: شی باتر چیست؟ خواص این ماده موثر برای پوست و مو را بشناسید
منبع isabellasclearly.com healthline.com qnet-india.in
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.