شی باتر چیست؟ خواص این ماده موثر برای پوست و مو را بشناسید

شی باتر چیست و چه می‌کند؟ نامش را در کنار محصولات مختلف مراقبت از پوست و مو شنیده‌اید؟ احتمالا شنیده‌اید، چون این روزها محصولاتی با اسانس و به‌کارگیری این ماده زیاد شده‌اند. در این مقاله برایتان درباره‌اش بیشتر می‌گوییم.

شی باتر چیست؟

شی باتر چیست
شی باتر روغن دانه میوه درخت شیبا

شی باتر (Shea butter) چربی استخراج‌شده از دانه‌های درخت شی است. این روغن رنگ سفید یا استخوانی دارد. درخت شی بومی نواحی غرب آفریقاست و سالیانِ سال است که از سوی بومی‌ها و نواحی دیگر دنیا به عنوان محصول مناسبی برای مراقبت از پوست و مو استفاده می‌شود.

البته در ایران، در سال‌های اخیر مشهور و معروف شده است. وجود ویتامین‌های مختلف و اسیدهای چرب در آن باعث شده که گزینه خوبی برای رسیدگی به پوست و موها باشد. در ادامه برایتان می‌گوییم که مزایای شی باتر برای پوست و مو چیست.

مزایای شی باتر برای مو چیست؟

شی‌باتر سرشار از مواد مفید و مغذی است و برای همین می‌تواند روی پوست و مو اثرات بسیار خوبی داشته باشد. از جمله مزایای این روغن برای مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ترمیم موهای آسیب‌دیده

استفاده از سشوار، اتوها یا حالت‌دهنده‌های دیگر مو باعث می‌شوند که رطوبت آن از بین برود و خشک شود. اما فایده شی باتر چیست؟ استفاده از این روغن می‌تواند به بازگرداندن رطوبت به موها کمک کند. این روغن در برابر اشعه نور خورشید هم از موها محافظت می‌کند. به‌طور کلی، در آب‌وهوای خشک‌وخشن می‌توانید از شی‌باتر استفاده کنید و خیالتان بابت سلامت سطحی موها راحت باشد؛ منظور از سطحی یعنی مراقبتی که روغن مذکور از سطح بیرونی مو به عمل می‌آورد.

شی‌باتر برای موهای رنگ‌شده هم گزینه مناسبی است و نمی‌گذارد که موی رنگ‌شده رطوبتش را از دست بدهد و شکننده شود. اگر به استخر می‌روید هم از این روغن استفاده کنید چون در مقابل نمک و کلر موجود در آب از موهایتان محافظت می‌کند.

مقابله با ریزش مو

اسیدهای چرب موجود در روغن شی‌باتر پوست سر و موها را نرم می‌کنند. مواد مغذی مختلف دیگر موجود در آن هم جذب مو و پوست سر می‌شوند و به سلامتی بیشتر آنها کمک می‌کنند.

نفوذ این روغن به سطح پوست و موها به قوی‌شدن نسبی آنها می‌انجامد و مانع از ریزش مو می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب شی‌باتر که با ریزش مو مقابله می‌کند، خاصیت ضدالتهابی‌اش است. این روغن نمی‌گذارد که پوست سر ملتهب و بیمار شود و در نتیجه رویش مو هم ساده‌تر پیش می‌رود و موهایی با ریشه قوی‌تری در سر می‌رویند.

رفع خشکی و خارش پوست سر

روغن شی باتر چیست
روغن شی‌باتر

خشکی و خارش پوست سر هم به کمک روغن شی‌باتر از بین می‌رود. خشکی و خارش از جمله دلایل شوره سر هستند. اگر پوست سر را با این روغن ماساژ بدهید، دیگر شاهد این مشکلات نخواهید بود.

نکته بسیار جذاب درباره شی باتر چیست؟ این است که علیرغم چربی مناسبی که دارد و باعث نرمی موها و پوست سر می‌شود، حالتی ناخوشایند به مو پوست نمی‌دهد. به‌عبارت ساده‌تر، چربی این روغن روی پوست و مو نمی‌ماسد.

از بین‌بردن موخوره

شی‌باتر منبعی غنی از ویتامین E و A است. در نتیجه می‌تواند به تقویت موهای سر کمک شایانی کند. این ویتامین‌ها پوست سر و موها را قوی می‌کنند و نمی‌گذارند که موها دچار عارضه موخوره شوند. از آنجا که این روغن سبک است و به‌خوبی هم جذب می‌شود، در نقش نرم‌کننده می‌تواند قهرمانی بی‌بدیل برای سروسامان‌دادن به وضعیت موهایتان باشد.

رفع وزشدن و شکنندگی موها

روغن شی باتر چیست
فواید شی‌باتر برای موها

از مزایای دیگر شی باتر چیست؟ این روغن محبوب می‌تواند وِز موها را از بین ببرد و در صورتی که مو شکننده شده یا دارای فِرهایی است که در هم فرومی‌روند و حالتی ناخوشایند به وجود می‌آورند، اوضاع را راست و درست کند. نرمی و لطافتی که شی‌باتر به موها پیشکش می‌کند، همه این مشکلات را از بین می‌برد.

اگر دوست دارید که استفاده از این روغن را به روتین مراقبت از موهایتان اضافه کنید، باید هفته‌ای دوبار موهایتان را با آن ماساژ بدهید. صاحبان موهای فرفری هم می‌توانند برای تقویت موها و درخشان‌کردن موهای سرشان روی شی‌باتر حساب کنند.

مزایای شی‌باتر برای پوست چیست؟

شی‌باتر برای پوست هم فواید بسیار زیادی دارد. اجازه بدهید که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره کنیم.

مرطوب‌سازی پوست خشک

چربی شی‌باتر برای مرطوب‌کردن پوست صورت و بدن فوق‌العاده است. این روغن می‌تواند رطوبت را در بدن حفظ کند و آبرسانی قوی هم باشد. شی‌باتر به‌آسانی به داخل پوست نفوذ و آن را از خشکی خارج می‌کند.

اگر پوست‌تان خشک است یا پاها و دست‌هایتان ترک دارد، حتما به فکر استفاده از روغن شی‌باتر باشید که احتمالا ضرر نخواهید کرد. چربی مرطوب این ماده از آن گزینه‌ای خوشایند برای استفاده می‌سازد.

رفع لک و آکنه

وجود اسیدهای چرب مختلف در شی‌باتر می‌تواند وضعیت پوست را بهبود ببخشد و مانع از آکنه‌زدن و بروز لک شود. اگر هم این موارد روی پوست وجود دارند، به کمک شی‌باتر می‌توانید تاحد زیادی به رفعشان کمک کنید.

وجود مشتقات سینامیک اسید در این روغن از جمله دلایلی است که به آن خواص ضدالتهابی می‌دهد. بریدگی‌ها، زخم‌ها و مشکلات مختلف پوستی که ناشی از التهاب هستند هم با شی‌باتر التیام پیدا می‌کنند.

مقاومت در برابر پیری

روغن شی باتر چیست
روغن مفید شی‌باتر برای مقابله با پیری

شی‌باتر باعث تحریک کلاژن‌سازی در پوست می‌شود و از پیری آن جلوگیری می‌کند. وجود ویتامین E و A در روغن مذکور از دلایلی است که پوست را صاف، کشیده و جوان نگه می‌دارد.

اگر هنوز روی پوست‌تان چروک ایجاد نشده، استفاده از این روغن یا محصولات حاوی آن می‌تواند فکر خوبی برای جلوگیری از پیری و ایجاد خطوط ظریف روی پوست باشد. وجود آنتی‌اکسیدان در روغن شی‌باتر با رادیکال‌های آزادی می‌جنگد که باعث تخریب پوست و پیری می‌شوند.

رفع استرچ‌مارک‌های پوستی

شی‌باتر در حفظ خاصیت ارتجاعی پوست نقش مهمی دارد. برای همین اگر بنا به چاق‌ولاغرشدن روی پوست‌تان ردی از استرچ‌مارک‌ها دیده می‌شود، از محصولات حاوی این روغن استفاده کنید.

افزایش خاصیت ارتجاعی پوست و تحریک کلاژن‌سازی در آن از جمله کارهایی است که از شی‌باتر برمی‌آید. اگر استرچ‌مارک‌ها روی پوست‌تان جای خوش کرده‌اند، از شی‌باتر استفاده کنید و امیدوار باشید که آن خطوط کم‌رنگ خواهند شد.

رفع التهاب بعد از اصلاح موها

بعد از اینکه با تیغ یا وسایل دیگر موهای بدن را اصلاح می‌کنید، معمولا حالت ناخوشایندی روی پوست ایجاد می‌شود. با کمی روغن شی‌باتر بدن را ماساژ بدهید و ببینید که چقدر نرم می‌شود و حالت ناخوشایند و آسیب‌پذیرش سریع به حالت عادی و مطلوب بازمی‌گردد. قبل از اصلاح هم می‌توانید پوست را با این روغن ماساژ بدهید تا کارتان راحت‌تر پیش برود و پوست‌تان آسیب‌پذیر و آزرده نشود.

محصولات مراقبت از پوست و مو حاوی شی‌باتر

در آخر

روغن شی باتر چیست
روغن شی باتر

پس در این مقاله با هم مرور کردیم که شی باتر چیست و چه کاربردهایی دارد. این روغن می‌تواند برای پوست و موها گزینه‌ای درجه‌یک باشد. رسیدگی به موها و پوست به شما کمک می‌کند که زیباتر و شاداب‌تر شوید. پس داشتن روتینی مناسب برای این دو را دست‌کم نگیرید.

پوست و موهایتان را با محصولات مربوط به شی‌باتر یا روغن آن ماساژ بدهید و نتایج درخشانش را ببینید. البته دقت کنید که گیاهی‌بودن محصولات و روغن‌های مختلف نمی‌تواند دلیل این باشد که صددرصد به آن‌ها اطمینان پیدا کنید. شاید به این مواد گیاهی هم حساسیت داشته باشید. پس همیشه ابتدا کمی از چنین محصولاتی را امتحان کنید و بعد به سراغ مصرف جدی بروید.


در ادامه بخوانید: ۱۰ راز جوانی و شفافیت پوست زنان ژاپنی
منبع medicalnewstoday.com stylecraze.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.