بهترین روش‌های مراقبت از پوست در افراد بالای ۵۰ سال

اگر قدم به ۵۰ سالگی گذاشته‌اید، باید بیش از گذشته به پوست‌تان توجه کنید. با مطالعه این مقاله از «منومد»، یاد می‌گیریم چگونه از پوست‌مان در این بازه سنی مراقبت کنیم.

مراقبت از پوست افراد بالای ۵۰ سال

مراقبت از پوست افراد بالای ۵۰ سال

شما چه بسیار به پوست‌تان برسید، چه زمان و هزینه کمی به مراقبت از آن اختصاص دهید، با گذر زمان نیازتان به روش‌های مراقبتی از پوست تغییر می‌کند. وقتی قدم به ۵۰ سالگی می‌گذارید، ممکن است یکسری خطوط در صورت‌تان نمایان شود که برخی از آنها بسیار ظریف و برخی دیگر عمیق و نیازمند توجه جدی باشند.

شایع‌ترین مشکلات پوستی افراد بالای ۵۰سال چیست؟

از ۵۰ سالگی به بعد، به دلیل سن و البته جاذبه زمین، نشانه‌های چین و چروک‌های عمیق و افتادگی پوست روی صورت نمایان می‌شود. گاهی همراه با این خطوط؛ لکه‌های خورشیدی (قهوه‌ای)، بافت خشن پوست و از دست دادن حجم ماهیچه‌های صورت‌تان هم نمایان می‌شود. در واقع اگر در محدوده سنی ۵۰ سال به بالا هستید، در معرض مشکلات پوستی زیر هستید:

خشکی و شل شدن بافت پوست

با افزایش سن، از تولید هیالورونیک اسید طبیعی پوست‌تان کم شده و سرعت از بین رفتن آن افزایش می‌یابد. در نتیجه کاهش این اسید، پوست‌ به سمت خشکی و از دست دادن رطوبت می‌رود.

همچنین کاهش چربی طبیعی سرامید در پوست منجر به افزایش حساسیت‌های پوستی، قرمزی، تحریک، خارش، خشکی و کدری پوست می‌شود.

نوسانات هورمونی

از حدود ۵۰ سالگی به بعد، بیشتر زنان، یائسگی را تجربه می‌کنند که این وضعیت روی ظاهر پوست آنها اثر منفی دارد. نوسانات هورمونی از چربی‌های صورت تا حد زیادی می‌کاهد و در نتیجه صورت‌تان لاغر و پیرتر به نظر می‌رسد.

پوکی‌استخوان و کاهش حجم استخوان‌ها

اگرچه پوکی استخوان ممکن است در سنین پایین‌تر از ۵۰ سالگی هم رخ دهد، از دست دادن تراکم استخوان در افراد بالای ۵۰ سال شایع‌تر است. کاهش حجم استخوان روی استخوان‌های صورت هم خود را نشان خواهد داد و هرچه مسن‌تر شوید، بیشتر شاهد تغییر چهره‌تان می‌شوید.

لکه‌های خورشیدی روی پوست

سر و کله این لکه‌ها که ناشی از قرار گرفتن در معرض بیش از حد نور خورشید است، معمولا از سنین ۶۰ سالگی به بعد پیدا می‌شود. این لکه‌های خورشیدی که به آنها هایپرپیگمانتاسیون هم گفته می‌شود معمولا روی صورت، دست‌ها و بازوها دیده می‌شوند.

روتین مراقبت از پوست در افراد بالای ۵۰ سال

روتین مراقبت از پوست

اگر در سنین بالای ۵۰ سالگی قرار دارید، بیش از هر زمان دیگر باید از پوست‌تان مراقبت کنید. در واقع از اواسط عمر به بعد باید بسیار مراقب پوست صورت و گردن‌تان باشید.

روتین زیر بهترین ترفند برای مراقبت از پوست‌تان است:

۱. پاکسازی پوست، اولین اقدام برای مراقبت از پوست

بهترین مراقبت از پوست افراد در هر سنی، به‌ویژه افراد بالای ۵۰ سال با شستشوی روزانه صورت شروع می‌شود. البته در این سن باید از محصولات شستشوی ملایم با ویژگی‌های ضدحساسیت استفاده کنید تا روغن‌های طبیعی پوست‌تان بیش از پیش از بین نرود.

درضمن اگر پوست‌شان به‌شدت خشک است، بهتر است از شوینده‌های حاوی مواد محافظتی پوست، مانند سرامید یا هیالورونیک اسید استفاده کنید. محققان در بررسی‌های اخیر متوجه شده‌اند کرم‌ها و لوسیون‌هایی که حاوی سرامید هستند،‌ حتی با یک بار استفاده، پس از ۲۴ساعت، رطوبت پوست را بهبود می‌بخشند.

ابتدا روی پوست صورت‌تان محصول پاک‌کننده (انواع فیس‌واش‌ها) بمالید  و سپس با آب ولرم صورت‌تان را بشویید. در آخر صورت‌تان را با حوله‌ای نرم، خیلی ملایم، خشک کنید. یادتان باشد هرگز حوله را روی صورت نکشید، بلکه با ضربه‌های ملایم، صورت‌تان را خشک کنید.

بعد از شستشوی صورت، برای اینکه تعادل pH صورت‌تان حفظ شود، از تونری که قابلیت تنظیم pH  را داشته باشد استفاده کنید. این تونر یک لایه رطوبت بیشتر به پوست‌تان اضافه کرده و برای کرم‌های مراقبتی پوست بعدی که به‌کار می‌برید، نقش حامل را بازی می‌کند.

محبوب‌ترین انواع ژل شست‌شوی صورت

۲. لایه‌برداری پوست؛ احتیاط کنید

افراد بالای ۵۰ سال هم باید لایه‌برداری پوست، فیزیکی یا شیمیایی، انجام دهند. البته از آنجایی‌که در این دوره سنی، لایه بیرونی پوست ظریف و نازک‌تر می‌شود، هنگام لایه‌برداری باید احتیاط کنید.

درواقع لایه‌برداری به‌شرطی که در آن افراط نشود، ضروری است. با این کار پوست‌های مرده روی صورت پاکسازی و پوست زیر آن که نو و تازه است نمایان می‌شود. برای انجام این کار حتما از لایه‌بردارهای ملایم استفاده کنید. درضمن این کار را بیش از سه بار در هفته انجام ندهید.

هنگام استفاده از لایه‌بردارها، از مواد تسکین‌دهنده چون کرم‌های حاوی سرامید یا بابونه استفاده کنید. همچنین می‌توانید از محصولاتی که حاوی اسیدگلیکولیک یا اسیدسالیسیلیک هستند استفاده کنید. محصولات حاوی ویتامینK که معمولا برای درمان جای جوش‌ها استفاده می‌شوند هم گزینه‌های مناسبی هستند.

انواع اسکراب لایه‌بردار صورت اینجاست

۳. ماساژ صورت؛ روشی برای بهبود پوست

ماساژ روزانه پوست صورت در هر سنی که باشید معجزه می‌کند. این ترفند برای سنین ۵۰ سال به بالا واقعا عالی است. ماساژ صورت از تجمع مایعات زیر پوست می‌کاهد و جریان خون و چرخه تولید سلولی را بهبود می‌بخشد و موجب تولید کلاژن بیشتر و استحکام بافت‌های پوستی می‌شود.

کلاژن در حفظ انسجام و یکنواختی ساختار پوست نقش بسیار مهمی دارد و با کاهش آن پوست شل شده و پف و چروک‌های متعددی روی پوست پدیدار می‌شود.

با استفاده از سنگ‌های ماساژ می‌توانید صورت‌تان را کاملا ماساژ دهید. برای این کار، از خط فک شروع کرده و به قسمت بالایی صورت حرکت کنید. برای اینکه کار ماساژ را به‌خوبی انجام دهید، بد نیست نگاهی به این مطلب داشته باشید.

پس از پایان ماساژ، تکه‌ای از گاز استریل برداشته و آن را به چای سبز یا بابونه ضدالتهاب آغشته کنید و روی پوست بمالید.


حتما بخوانید: همه‌چیز درباره فیشیال پوست؛ روش‌ها، فواید و مضرات احتمالی

۴. بازیابی حجم صورت؛ روشی برای جوان‌تر به نظر رسیدن

حجم صورت

از دهه ۳۰ و ۴۰ سالگی به بعد، از مقدار هیالورونیک‌اسید پوست به‌مرور کاسته می‌شود و این کاهش در افراد بالای ۵۰ سال به‌شدت خود را نشان می‌دهد. به همین دلیل، وقتی وارد سنین ۵۰ سال به بالا می‌شوید، خطوط ظریف و چین و چروک‌های عمیق‌تر خود را نشان می‌دهند. درضمن در این سن، همانطور که گفته شد، از حجم ماهیچه‌ها کاسته می‌شود و صورت لاغرتر به نظر می‌رسد.

بنابراین برای بازیابی حجم صورت‌تان می‌توانید از کرم‌های حاوی هیالورونیک‌اسید استفاده کنید. خوشبختانه استفاده از این اسید به‌طور موضعی می‌تواند پوست را به‌خوبی مرطوب کرده و این رطوبت را در سلول‌های پوستی حفظ کند. به همین دلیل این اسید در فرمول بیشتر مرطوب‌کننده‌ها و سرم‌ها یافت می‌شود. درضمن یادتان باشد که سرم‌ها بیش از کرم‌ها یا لوسیون‌ها حاوی مواد مغذی پوست هستند.

برخی از محصولات حاوی هیالورونیک‌اسید، نه‌تنها پوست‌تان را از این نوع اسید تغذیه می‌کنند، بلکه پوست را به تولید بیشتر این نوع اسید تحریک می‌کنند. بدین‌ترتیب انعطاف‌پذیری پوست‌تان افزایش می‌یابد.

همچنین برای بهبود حجم از دست رفته ماهیچه‌های پوست صورت‌تان می‌توانید از پرکننده‌ها استفاده کنید.

از طرفی برای اینکه از پوکی استخوان و در نتیجه کاهش حجم استخوان صورت پیشگیری کنید یا از خطر آن بکاهید، به تغذیه‌تان اهمیت دهید. باید با مصرف مقدار کافی پروتئین، کلسیم، ویتامین‌های D و K، به جنگ پوکی استخوان بروید.

سرم‌های هیالورونیک اسید اینجاست

۵. درمان چروک‌ها و لکه‌های قهوه‌ای

مراقبت از پوست

برای درمان چین و چروک‌های عمیق و لکه‌های هایپرپیگمانتاسیون، رتینول که یکی از مشتقات ویتامینA است، پیشنهاد می‌شود. رتینول می‌تواند پوست را احیا و روشن کرده و لکه‌های قهوه‌ای را از بین ببرد یا از شدت تیرگی آنها بکاهد.

با استفاده از کرم یا سرم‌های حاوی رتینول می‌توانید این ماده مغذی را به پوست‌تان برسانید. رتینول برای مشکلات اطراف چشم بسیار پرفایده است. این ماده در ترکیب با کرم‌های دور چشم حاوی پپتید موجب تولید کلاژن بیشتر در پوست می‌شود و بدین‌ترتیب پوست را محکم‌تر می‌کند.

برای کاهش پف و تیرگی‌های زیر چشم هم بهتر است از کرم‌های دور چشمی که حاوی عصاره کافئین، خیار یا مخمر هستند، استفاده شود.

درضمن پپتید‌هایی چون هالوکسیل که در انواع کرم‌های ضدپیری یافت می‌شود، می‌توانند لکه‌های قهوه‌ای را تا حد زیادی درمان کنند.

ماده مغذی مهم دیگری که در روشن کردن پوست صورت و پاک کردن لکه‌های قهوه‌ای اثر چشمگیری دارد، ویتامینC است. این ویتامین که نوعی آنتی‌اکسیدان است با از بین بردن رادیکال‌های آزاد، برخی از مشکلات پوستی مانند لکه‌های قهوه‌ای را درمان می‌کند. رادیکال‌های آزاد موجب تنش اکسایشی و در نتیجه پیری پوست می‌شوند.

با استفاده از سرم یا مرطوب‌کننده حاوی ویتامینC که سازگار با پوست‌تان باشد، می‌‌توانید از مشکلاتی چون لکه‌های قهوه‌ای رهایی یابید. البته یادتان باشد، ویتامینC به نور خورشید حساس است و موقع استفاده از آن باید از تشعشعات طیف وسیع اشعه‌ فرابنفش A و B دور بمانید.

همچنین برای پیشگیری از بیماری‌های پوستی، مانند سرطان، از کرم‌های ضدآفتاب با حداقل SPF30 استفاده کنید.

محبوب‌ترین سرم‌های ویتامین c

۶. استفاده از ماسک‌های التیام‌بخش

انواع ماسک‌های مرطوب‌کننده برای افراد در سنین مختلف کارایی دارند. این ماسک‌ها می‌توانند پوست خشک‌تان را آبرسانی کرده و از خشکی بیش از حد نجات دهند. اگر در سنین بالای ۵۰ سال قرار دارید، بهتر است از ماسک‌های استفاده کنید که قدرت بالایی در محکم کردن پوست‌تان داشته باشند. این نوع ماسک‌ها معمولا حاوی موادی چون پپتید و هیالورونیک‌اسید هستند.

۷. استفاده از محصولات حاوی رتینول

رتینول، ماده‌ای بسیار مهم در مراقبت از پوست، به‌ویژه افرادی است که به ۶۰ سالگی رسیده‌اند. در یک بررسی، محققان دریافتند ترکیب رتینول و ویتامینC، انعطاف‌پذیری پوست زنان یائسه را افزایش می‌دهد. در واقع این ماده فواید زیر را به پوست افراد می‌رساند:

  • افزایش الاستین و کولاژن، که برای انعطاف‌پذیری و انسجام پوست مهم‌اند
  • کاهش از دست دادن رطوبت پوست
  • جذب تشعشع فرابنفش نور خورشید و مانع از رسیدن آن به بافت‌های پوستی

 

کرم‌های حاوی ریتونول اینجاست

۸. مراقبت از پوست در مطب

علاوه‌بر مراقبت‌های خانگی از پوست می‌توانید از بازسازی پوست در مطب پزشک متخصص پوست هم بهره‌مند شوید. از این نوع درمان‌های پزشکی پوست می‌توان به بازسازی پوست با لیزر، میکرونیدلینگ رادیوفرکانسی و تزریق پرکننده‌ها اشاره کرد.

کلام آخر

اگر می‌خواهید پوست‌تان را سالم نگهدارید و از ردپای عمر روی آن تا حد امکان بکاهید، با استفاده از محصولات مناسب، به آن توجه کنید و برای مراقبت از پوست‌تان به‌اندازه کافی وقت بگذارید. درضمن فقط به پوست کل بدن‌تان توجه کنید. در کنار پوست صورت‌تان، باید به پوست نواحی گردن، بالای سینه و همچنین دست‌هایتان هم رسیدگی کنید.

اگر شما هم پیشنهادی برای مراقبت بهتر از پوست دارید، خوشحال می‌شویم با ما هم در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: همه چیز درباره میکرونیدلینگ؛ روشی کم‌هزینه برای داشتن پوستی صاف
منبع vogue.com healthline.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.