همه‌چیز درباره فیشیال پوست؛ روش‌ها، فواید و مضرات احتمالی

فیشیال پوست نوعی درمان محبوب برای داشتن پوستی سالم و درخشان است. روش‌های مختلفی برای فیشال پوست وجود دارد. در این مقاله از منومد، هرچه را که می‌خواهید از فیشیال پوست بدانید برایتان آورده‌ایم.

فیشیال پوست چیست؟

فیشیال پوست، روشی برای جوانسازی پوست

فیشیال پوست یکی از این مراقبت‌های ضروری پوست است. در واقع فیشیال روشی برای پاکسازی پوست و در نتیجه به‌طور طبیعی درخشیدن آن است.

حتی اگر به جوش، جوش‌های سرسیاه یا آکنه شدید مبتلا نیستید، باز هم هر چند وقت یکبار باید به متخصص پوست مراجعه کنید تا با روش‌های مناسب، مانند فیشیال، سلامت پوست‌تان را حفظ کند.

فواید و مضرات فیشیال پوست چیست؟

فیشیال پوست مانند بیشتر درمان‌های زیبایی فواید و مضراتی دارد که بهتر است پیش از انجام آن، آنها را بدانیم:

فواید فیشیال پوست

۱. رهایی از استرس

بنابر بررسی‌ها مشخص شده که فیشیال و ماساژ پوست دستگاه عصبی سمپاتیک را فعال می‌کند که آن به نوبه خود موجب کاهش اضطراب می‌شود و در نهایت حال روحی‌تان را بهبود می‌بخشد. در صورت، صدها نقطه فشار وجود دارد که به سیستم‌های مختلفی در بدن متصل هستند. وقتی این نقاط فشار ماساژ داده شوند، بدن به آنها واکنش نشان می‌دهد. به همین دلیل فیشیال و ماساژ خوب صورت، علاوه‌بر اینکه پوست را درخشان می‌کند، روی عملکرد اندام‌های دیگر بدن هم تاثیر مثبتی دارد.

فیشیال پوست را می‌توان ورزشی مناسب برای صورت دانست. یافتن این نقاط فشار برای افراد معمولی و آموزش‌ندیده سخت است و برای این‌کار باید پیش یک متخصص کارآزموده رفت.

۲. پاکسازی پوست

با انجام دادن فیشیال پوست، کل صورت‌تان پاکسازی می‌شود. البته یادتان باشد برای انجام دادن حرفه‌ای فیشیال، حتی با وجود تمام وسایل مورد نیاز در خانه، باز هم بهتر است از یک متخصص پوست، انجام آن را بخواهید. متخصصان فیشیال، پیش از انجام کار، به نوع پوست‌تان و اینکه چه روشی بهترین کارکرد را برایتان دارد توجه می‌کنند. مثلا، ممکن است قبل از اینکه به تمیز کردن پوست‌تان مشغول شوند، با استفاده از بخار آب، منافذ بسته پوست را باز کنند.

۳. پیشگیری از پیری پوست

برای اینکه پوست‌تان دچار پیری و چروک‌های آزاردهنده نشود، باید همیشه از پوست‌تان مراقبت کنید. یکی از روش‌های مراقبت، انجام دادن مرتب فیشیال و ماساژ پوست است. با این کار سلول‌های پوستی احیا شده و تولید کلاژن بهبود می‌یابد. با این روش پوست‌تان جوان‌تر به نظر خواهد رسید.

۴. بهبود جریان خون

تحقیقات علمی نشان می‌دهد که فیشیال و ماساژ صورت می‌تواند جریان خون را بهبود بخشد و همین اتفاق هم برای صورت‌تان می‌افتد. جریان خون بهتر، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به پوست‌تان می‌رساند و در نتیجه صورت‌تان سالم‌تر و درخشان‌تر به نظر خواهد رسید.

۵. جوانسازی پوست

هر چه سن بالاتر می‌رود، پوست درخشندگی خود را از دست می‌دهد که این وضعیت کاملا طبیعی است. اما سبک زندگی و آلودگی محیط به پوست‌تان فرصت بازسازی خود را نمی‌دهد. بنابراین با انجام فیشیال پوست می‌توانید وضعیت پوست‌تان را بهبود بخشید. متخصص فیشیال پوست با بهره‌گیری از روش‌ها، محصولات و فناوری‌های جوانسازی پوست، بافت‌های پوستی‌تان را جوان‌تر می‌کنند.

۶. سم‌زدایی پوست

سم‌زدایی پوست

پوست را باید دائم تمیز کرد تا از شر مواد زائدی که روی آن انباشته می‌شود، خلاص شد. اگر این کار مرتب انجام نشود، احتمال اینکه صورت پر از جوش شود زیاد است. به همین دلیل سم‌زدایی پوست ضروری است. متخصصان پوست، با استفاده از مواد مختلف مانند کرم‌های حاوی آنتی‌اکسیدان، نمک دریا، عصاره‌ها و روغن‌های گیاهی سم‌زدایی را انجام می‌دهند و در نتیجه پوست‌تان شاداب و درخشان می‌شود.

۷. درمان جوش و اثر جوش

اگر از آن دسته افراد هستید که جوش‌های صورت‌تان را می‌کنید، مسلما جای جوش روی صورت‌تان باقی می‌ماند. برطرف کردن اثر این جوش‌ها معمولا سخت است. اما با انجام فیشیال پوست می‌توانید تا حد موثری آنها را درمان کنید. معمولا هنگام انجام فیشیال با استفاده از محصولات حاوی اسیدسالیسیلیک می‌توان جوش و اثر به‌جا مانده از آنها را درمان کرد.

۸. حذف جوش‌های سرسیاه و سرسفید

بخش مهمی از فیشیال پوست خارج کردن آلودگی‌های درون جوش‌های سرسیاه و سرسفید بدون صدمه زدن به پوست است. بیشتر مواقع این کار را نمی‌توان به‌راحتی انجام داد و بهتر است از یک متخصص آموزش‌دیده کمک گرفته شود. جوش‌های سرسیاه و سرسفید در واقع منافذ پوست را می‌بندند و پوست را تیره و کدر می‌کنند. بنابراین اگر پوست‌تان از این جوش‌های آزاردهنده دارد، فیشیال پوست انجام دهید.

۹. لایه‌برداری پوست

لایه‌برداری پوست، فرایندی است که در آن سلول‌های مرده به‌آرامی از سطح پوست‌تان جدا شده و لایه زیرین نرم و لطیف آن نمایان می‌شود. سلول‌های مرده معمولا روی سطح پوست انباشته می‌شوند و به‌مرور پوست‌تان خشک و زبر می‌شود. اما با استفاده از فیشیال پوست، این سلول‌های مرده پوست هم به‌خوبی پاک می‌شوند. در این نوع فیشیال از آن دسته مواد شیمیایی که می‌توانند پوست را لایه‌برداری کنند، استفاده می‌شود.

۱۰. محکم کردن پوست

با افزایش سن، از تولید کلاژن کاسته می‌شود و در نتیجه آن، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. متخصصان پوست هنگام انجام فیشیال پوست، با استفاده از مواد شیمیایی، ماسک، لوسیون و کرم‌ها و عصاره‌های مختلف پوست را درمان می‌کنند و در نتیجه این اقدامات کلاژن پوست تحریک و از علائم پیری پوست کم می‌شود.

۱۱. برطرف شدن پف و تیرگی‌های زیر چشم

پوست زیر چشم نازک‌تر از قسمت‌های دیگر پوست صورت است و اگر به آن توجه نشود، خیلی زود چروک می‌شود. در این وضعیت معمولا پف و تیرگی زیر چشم و چروک‌های پنجه‌کلاغی دیده می‌شود. با استفاده از کرم‌های ضدچروک یا حتی ورقه‌های خیار که حاوی ویتامین K است می‌توان این مشکلات را تا حدی برطرف کرد. متخصصان زیبایی معمولا با استفاده از روش فیشیال، پوست‌تان را درمان می‌کنند.

محبوب‌ترین کرم‌های دور چشم

۱۲. بهبود توانایی‌های جذب پوست

فیشیال پوست می‌تواند توانایی پوست را برای جذب مواد مختلف مراقبتی از جمله کرم‌های ضدچروک را افزایش دهد. با انجام دادن مرتب فیشیال پوست، آن را نرم و لطیف و آماده جذب محصولات مراقبتی خواهید کرد.

۱۳. یکنواختی رنگ پوست

یکنواختی رنگ پوست

اگر نگران لکه‌های مختلف روی صورت‌تان هستید، با استفاده از فیشیال می‌توانید این لکه‌ها را از روی صورت پاک و رنگ پوست‌تان را یکنواخت کنید. رنگ پوست و مو در نتیجه ترشح ملانین تعیین می‌شود. افزایش سن، در معرض زیاد نور خورشید قرار داشتن و تغییرات هورمونی موجب ترشح بیش از حد ملانین در بخش‌هایی از پوست می‌شود و در نتیجه لکه‌های تیره روی صورت نمایان می‌شود. فیشیال پوست این تیرگی‌ها را برطرف می‌کند و رنگ پوست‌تان را همچون گذشته یکنواخت می‌کند.

مضرات فیشیال پوست چیست؟

فیشیال پوست ممکن است مضراتی هم داشته باشد که از برخی از این مضرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. پیامدهای خطرناک ناشی از نبود بهداشت

اگر موقع فیشیال پوست، تمام شرایط بهداشتی رعایت نشود، فرد در خطر عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف قرار می‌گیرد. مثلا، از بیماری‌هایی که در اثر استفاده از سرنگ‌های آلوده در فیشیال پوست به روش میکرونیدلینگ ایجاد می‌شود، باید به هپاتیت و ایدز اشاره کرد.

۲. ایجاد جوش و جای جوش

گاهی‌اوقات پوست پس از انجام فیشیال به دلیل اینکه هنگام کار احتمال دارد باکتری‌ها راه خود را به درون پوست باز کنند، ممکن است جوش‌های تازه بزند. همچنین اگر تمیز کردن منافذ پر و بسته پوست ناشیانه انجام شود، می‌تواند موجب زخم و اثر آن روی پوست شود.

۳. قرمزی و تحریک‌پذیری پوست

قرمزی و تحریک‌پذیری

فشار ناشی از لایه‌برداری پوست یا پاک کردن آلودگی‌های داخل منافذ، پوست را به‌شدت قرمز و تحریک‌پذیر می‌کند که معمولا بعد از یک یا دو روز برطرف می‌شوند. اما این شرایط ممکن است در برخی از افراد بیش از ۳ روز باقی بماند و حتی برای درمان آن مجبور به مراجعه به پزشک متخصص پوست شوند.

۴. خشکی پوست

لایه‌برداری‌های سنگین، پوست را حساس و خشک می‌کند. این خشکی ممکن است ادامه داشته باشد. بنابراین برای پیشگیری یا درمان خشکی پوست، حتما باید مرطوب‌کننده به پوست‌تان بزنید.

محبوب‌ترین کرم‌های مرطوب‌کننده

روش‌ها و دفعات انجام فیشیال پوست چگونه است؟

فیشیال پوست با روش‌های مختلفی از جمله لایه‌برداری شیمیایی، استفاده از لیزر یا ماسک‌های متنوع انجام می‌شود. دفعات انجام فیشیال به عوامل متعددی از جمله نوع پوست، مقدار نیاز پوست به مراقبت و نوع فیشیال پوستی که می‌خواهید انجام دهید بستگی دارد.

فیشیال‌ شیمیایی پوست

تعداد دفعات فیشیال به نوع فیشیال و مواد شیمیایی که استفاده می‌کنید مرتبط است. در واقع پوست‌تان باید زمان کافی برای بهبود داشته باشد. مواد شیمیایی فیشیال در سه گروه طبقه‌بندی می‌شوند:

۱. لایه‌برداری سطحی

در این روش فیشیال پوست، فقط لایه بیرونی پوست (اپیدرمی)، لایه‌برداری می‌شود. در این نوع فیشیال معمولا از اسیدهای آلفا-هیدروکسی یا بتا-هیدروکسی استفاده می‌شود. ۴ تا ۶ جلسه هم برای انجام این نوع فیشیال ضروری است که بین هر جلسه حداقل ۲ تا ۴ جلسه فاصله گذاشته می‌شود. این نوع لایه‌برداری را فقط می‌توان ماهی یکبار انجام داد.

۲. لایه‌برداری از لایه متوسط تا عمیق پوست

در این فیشیال پوست، لایه پاپیلاری، لایه بالایی پوست، با استفاده از اسید گلیکولیک یا اسید تری‌کلرواستیک ۳۵ تا ۵۰ درصد لایه‌برداری می‌شود. این لایه‌برداری‌ها را می‌توان هر دو ماه یکبار انجام داد.

۳. لایه‌برداری عمیق پوست

این لایه‌برداری در لایه میانی پوست و بیشتر با استفاده از ماده شیمیایی به‌نام فنول انجام می‌شود. در این لایه‌برداری برای رسیدن به لایه میانی به نام رتیکولار، باید از لایه پیلاری عبور کرد. این نوع لایه‌برداری را فقط یک بار در عمرتان می‌توانید انجام دهید.

فیشیال پوست با لیزر

درمان‌های فیشیال با استفاده از لیزر یا نور LED معمولا در چند جلسه انجام می شوند و بسته به قدرت لیزر یا لامپ‌ها، مابین جلسات چند هفته یا چند ماه استراحت لازم است.

فیشیال پوست با ماسک

فیشیال پوست با ماسک

در مورد ماسک‌های خانگی که برای انجام فیشیال استفاده می‌شوند، بررسی‌های علمی صورت نگرفته و بنابراین دستورالعمل‌های بسیار دقیقی وجود ندارد. البته براساس تحقیقی که  سال ۲۰۱۸ انجام شده است، ماسک‌های صورت تنها محصولاتی هستند که بیش از محصولات دیگر هنگام فیشیال و جوانسازی پوست از آنها استفاده می‌شود. چراکه این نوع فیشیال را می‌توان به راحتی در خانه هم انجام داد.

از مواد رایج در ماسک‌های صورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرطوب‌کننده‌ها، لایه‌بردارها، ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین‌ها و مواد گیاهی

استفاده از هر کدام از مواد فوق در ماسک‌ها تعیین کننده تعداد دفعات انجام فیشیال با استفاده از ماسک‌های صورت است.

البته تعداد دفعات استفاده از برخی از ماسک‌های زیر را بنابر توصیه متخصصان آورد‌ه‌ایم. در واقع متخصصان حرفه‌ای فیشیال پوست بنابر تجربه به این زمان‌بندی در مورد ماسک‌ها دست یافته‌اند:

  • ماسک صورت ورقه‌ای: یکبار در هفته (برای بهبود، درمان و آبرسانی پوست)
  • ماسک صورت زغال فعال: یکبار در ماه (این ماسک جوش‌های سرسیاه و سرسفید را برداشته  و آلودگی‌های پوست را پاک می‌کند.)
  • ماسک صورت خاک رس: یک یا دو بار در هفته (روغن‌ و چربی اضافی صورت را حذف می‌کند و نقاط سیاه روی صورت و آفتاب‌سوختگی را درمان می‌کند.)
  • ماسک صورت ژلاتین: دو بار در ماه (تولید کلاژن را افزایش می‌دهد.)
  • ماسک صورت چای: یکبار در ماه (خطوط ریز پوست را درمان می‌کند و از اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد می‌کاهد و از ابتلا به آکنه پیشگیری می‌کند.)

در کنار ماسک‌های فوق می‌توانید از ماسک عسل برای مرطوب کردن و کاهش التهاب پوست و برای افزایش جریان خون در صورت از سنگ‌ گوآشا و ابزار جیدرولر استفاده کنید.

یکسری دیگر از ماسک‌های خانگی هستند که برای فیشیال پوست از آنها استفاده می‌شود و به‌کارگیری آنها بسیار ساده و در عین حال بی‌خطر است. از این ماسک‌ها می‌توان به ماست، روغن نارگیل، زردچوبه، گل سرخ و آلوئه‌ورا اشاره کرد.

محبوب‌ترین انواع ماسک صورت اینجاست

پیش از استفاده از هر نوع ماسک، آزمایش حساسیت انجام دهید. برای این کار ابتدا از ماسکی که آماده کرده‌اید، روی بازویتان بمالید و تا ۲۴ ساعت صبر کنید. اگر پوست‌تان واکنش حساسیتی نشان نداد، می‌توانید از آن ماسک با خیال راحت استفاده کنید.


حتما بخوانید: ۱۳ ماسک خانگی با عسل برای تقویت پوست

پوست‌های مستعد آکنه

افرادی که پوست‌شان مستعد آکنه است، هنگام فیشیال پوست باید دقت خاصی داشته باشند. اگر شما از این دسته افراد هستید، قبل از انجام فیشیال پوست، حتما با متخصص پوست صحبت کنید و از وضعیت پوست‌تان بگویید تا موقع انتخاب مواد به‌کار رفته در فیشیال، نوع مناسب پوست‌تان را در نظر بگیرند.

برخی از محصولات، از جمله رتینوئیدهای موضعی، اسید سالیسیلیک، بنزوئیل پراکسید و ایزوترتینوئین (آکوتان)، حساسیت پوستی‌تان را افزایش داده و موجب خشکی، پوسته‌پوسته شدن و سوزش می‌شوند. چنانچه به این موضوع اهمیت ندهید، حساسیت و آسیب‌پذیری پوست‌تان افزایش می‌یابد.

متخصصان فیشیال پوست

متخصصان فیشیال پوست

اگر می‌خواهید فیشیال پوست خود را به حرفه‌ای‌ها بسپارید باید بدانید که متخصصان زیبایی پوست که در سالن‌های زیبایی کار می‌کنند، فقط دوره‌های مراقبت از پوست را گذرانده‌ و مجوز کار دریافت کرده‌اند. آنها پزشک نیستند و در تشخیص بیماری‌های پوستی و درمان آنها هیچ تخصصی ندارند. بنابراین فقط برای انجام فیشیال‌های ساده پوست می‌توان به این افراد اعتماد کرد.

برای فیشیال و لایه‌برداری‌های عمیق پوست بهتر است به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. این متخصصان می‌توانند مشکلات پوستی را تشخیص داده و با تجویز روش‌های درمانی مناسب، بیماری‌های پوستی را درمان کنند. لایه‌برداری‌های عمیق در فیشیال پوست باید با کمک این متخصصان انجام شود، تا اتفاق ناخوشایندی برایتان نیفتد.

به‌طور کلی برای انجام فیشیال پوست، کارهای زیر بنابر نیاز فرد انجام می‌شود:

  • پاکسازی؛
  • استفاده از بخور صورت برای باز کردن منافذ بسته پوست؛
  • لایه‌برداری برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست؛
  • استخراج دستی آلودگی‌های درون منافذ بسته پوست که موجب جوش می‌شوند؛
  • ماساژ صورت برای بهبود جریان خون؛
  • استفاده از ماسک برای رفع برخی از مشکلات پوستی؛
  • استفاده از سرم، تونر، مرطوب‌کننده و ضد‌آفتاب؛
  • لایه‌برداری با لیزر (یک روش درمانی با حداقل تهاجم برای بهبود پوست)؛
  • لایه‌برداری شیمیایی برای پاکسازی سلول‌های مرده پوست و محکم کردن پوست؛
  • نوردرمانی با لامپ‌های LED برای درمان آکنه، کاهش التهاب و پیشگیری از پیری پوست.

نکات مهم هنگام فیشیال پوست و بعد از آن

انجام دادن امن فیشیال پوست

هنگام انجام دادن فیشیال صورت و پس از آن باید به نکات زیر توجه کنید:

  • نوع پوست: پوست افراد (حساس، خشک و چرب) به فیشیال و ماسک‌های صورت، واکنش‌های متفاوت نشان می‌دهد.
  • شرایط آب‌وهوا: وضعیت آب‌و‌هوا و سرما و گرما روی نتایج فیشیال پوست اثر می‌گذارند. بنابراین هنگام انجام فشیال پوست باید با توجه به وضعیت آب‌و‌هوا این فرایند را انجام دهید.

پس از انجام فیشیال پوست هم به موارد زیر توجه کنید:

  • حداقل تا ۶ ساعت بعد از فیشیال پوست از هیچ نوع محصول آرایشی و مراقبتی صورت استفاده نکنید.

پوست برای تنفس بهتر منافذ زیادی دارد و وقتی بعد از فیشیال پوست از محصولات آرایشی و مراقبتی مانند مرطوب‌کننده‌ها و سرم‌ها استفاده می‌کنید، این محصولات نه‌تنها از اثرات بهبوددهنده فیشیال پوست می‌کاهند، بلکه منافذ پوست را بسته و جلوی تنفس پوست‌تان را می‌گیرند.

  • حداقل ۷۲ ساعت بعد از فیشیال پوست از مواد ساینده پوست استفاده نکنید.

پس از فیشیال پوست، ممکن است پوست‌تان دچار قرمزی یا گاهی‌اوقات خارش شود. برای تحمل این مشکل، ممکن است متخصص پوست، کرمی بسیار سبک برایتان تجویز کند.

  • تا ۴۸ ساعت بعد از فیشیال پوست از حرارت مستقیم دور بمانید.

حرارت مستقیم مانند تخت‌های آفتابگیر، سونا یا اسپاهای داغ و همچنین برنزه کردن پس از فیشیال پوست مضر هستند. زیرا پوست بعد از فیشیال کاملا آسیب‌پذیر و حساس می‌شود و حرارت، به‌ویژه اشعه ماوراء‌بنفش خورشید، به پوست‌تان صدمه می‌زند.

  • اگر سیگاری هستید تا ۷۲ ساعت بعد از فیشیال پوست سیگار نکشید.

سیگار حاوی ذراتی است که منافذ باز پوست‌تان که معمولا بعد از فیشیال بازتر می‌شوند را پر کرده و می‌بندد. این وضعیت از اثرات درمانی فیشیال پوست کاسته و مشکلات پوست‌تان را بدتر می‌کند.

علاوه‌بر نکات فوق به موارد زیر هم در مراقبت از پوست‌تان توجه کنید:

  • روال مراقبت از پوست‌تان را به عادت تبدیل کنید و همیشه پاکسازی و مرطوب‌ کردن پوست را انجام دهید.
  • هرگز در حالی که آرایش به صورت دارید، به رختخواب نروید.
  • بدن‌تان را مرطوب نگهدارید و روزانه حداقل ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید.
  • رژیم غذایی سالم و متعادلی مصرف کنید.

کلام آخر

امیدواریم این مقاله توانسته باشد به تمام پرسش‌هایتان درباره فیشیال پوست پاسخ داده باشد. اگر شما هم در این زمینه تجربه‌ای دارید، خوشحال می‌شوبیم با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: همه چیز درباره پیلینگ صورت؛ انواع، فواید و عوارض احتمالی
منبع healthline.com stylecraze.com simplyskinwc.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.