همه چیز درباره میکرونیدلینگ؛ روشی کم‌هزینه برای داشتن پوستی صاف

روش انجام، فواید و عوارض احتمالی

میکرونیدلینگ، نوعی عمل زیبایی است که از چین و چروک‌های پوست می‌کاهد. اگر با این نوع عمل آشنا نیستید با ما در «منومد» همراه باشید تا هر چه را که لازم است بدانید.

میکرونیدلینگ یا درمان القای کلاژن

میکرونیدلینگ، القای کلاژن

میکرونیدلینگ (Microneedling)، نوعی عمل زیبایی با روش تهاجمی بسیار کم است که با استفاده از آن کلاژن‌سازی پوست تحریک می‌شود. درمان القای کلاژن نام دیگر میکرونیدلینگ است و از این درمان معمولا برای از بین بردن خطوط ظریف، جای زخم و جوش استفاده می‌شود و ظاهر پوست در وضعیت بهتری قرار می‌گیرد.

از میکرونیدلینگ برای برخی فرآیندهای ضدپیری، مانند جراحی پلک چشم و برطرف کردن لکه‌های پوستی ناشی از نور خورشید، بستن منافذ بزرگ پوست، جوش و بازیابی انعطاف‌پذیری پوست استفاده می‌شود. علی‌رغم نقش کلاژن در رشد مو، میکرونیدلینگ برای پیشگیری از ریزش مو و رشد مجدد آن موثر نیست.

اگر مشکل جسمی ندارید و فقط پوست‌تان دچار مشکل خاصی شده است مانند پوسته‌پوسته شدن که به درمان‌های خانگی یا درمان‌های دیگر پوستی پاسخ نداده است، می‌توانید از میکرونیدلینگ استفاده کنید.

در واقع وقتی پوست دچار زخم و جراحت می‌شود، برای ترمیم خود شروع به تولید کلاژن می‌کند و در عمل میکرونیدلینگ، با ایجاد حفره‌های بسیار ریزی در پوست صورت که چندان قابل مشاهده نیستند، بدن تشویق به تولید کلاژن می‌شود و در نتیجه بافت پوست تازه و جوان و در عین حال پر از کلاژن می‌شود. پوست جدید از نظر رنگ و بافت یکنواختی بیشتری هم خواهد داشت.

معمولا پوست در روند مسن شدن یا به دلایلی صدمه دیدن، به اندازه کافی کلاژن تولید نمی‌کند و میکرونیدلینگ موجب تولید کلاژن شده و در نتیجه بافت پوست محکم‌تر از قبل می‌شود.

همچنین میکرونیدلینگ می‌تواند آخرین قدم پیش از عمل جراحی زیبایی برای ضدپیری و دیگر مشکلات پوستی باشد. البته پیش از استفاده از میکرونیدلینگ با متخصص پوست مشورت کنید تا مطمئن شوید این نوع درمان مناسب‌تان است.

میکرونیدلینگ ارزان‌تر از درمان‌های دیگر مانند لیزر است. درمان لیزری گاهی تا ۴ برابر از میکرونیدلینگ هزینه‌بر است. همچنین میکرونیدلینگ درمان بهتری برای افرادی است که پوست تیره‌تری دارند. زیرا این روش مانند لیزر حرارت ندارد که روی رنگدانه‌ها یا رنگ پوست اثر منفی بگذارد.

روش انجام میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ، روش انجام میکرونیدلینگ

عمل میکرونیدلینگ در تخصص پزشکان متخصص پوست است که البته متخصصان زیبایی هم این کار را انجام می‌دهند. اگر قصد دارید عمل میکرونیدلینگ را در جایی غیر از مطب پزشک انجام دهید، ابتدا از تجربه متخصص زیبایی و مجوزهای او و همچنین استریل بودن تجهیزات مورد استفاده مطمئن شوید.

البته پزشکان متخصص پوست توصیه می‌کنند هرگز میکرونیدلینگ را در مکانی غیر از مطب پزشک انجام ندهید. زیرا ممکن است به‌طور اتفاقی پوست‌تان صدمه ببیند یا سوزن‌های به‌کاررفته به‌خوبی استریل نشده باشند. فرایند میکرونیدلینگ، بسته به اندازه منطقه پوست تحت درمان، ۱۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. بیشتر مردم برای اینکه نتیجه درمان را ببینند باید ۴ تا ۶ دفعه فرایند میکرونیدلینگ را انجام دهند.

قبل از شروع عمل میکرونیدلینگ کمی کرم بی‌حس‌کننده به پوست صورت مالیده می‌شود تا درد ناشی از خراش‌های نوک سوزن‌ها را حس نکنید. سپس فردی که کار میکرونیدلینگ را انجام می‌دهد ابزاری قلم مانند یا غلتان را که مجهز به سوزن‌های ریز است روی صورت‌تان حرکت می‌دهد.

سوزن‌ها روی پوست‌تان برش‌های خیلی کوچکی ایجاد می‌کنند که باعث کمی خونریزی می‌شود. پزشک معمولا پس از پایان کار نوعی کرم یا سرم به صورت‌تان می‌مالد. انتخاب اندازه سوزن بر اساس موضع عمل و نوع درمان متفاوت است ولی در اکثر موارد سایزهای متوسط (۱٫۵ تا ۲ میلی‌متر) برای درمان‌های معمولی انتخاب می‌شوند.

هدف میکرونیدلینگ فعال کردن کلاژن و الاستین برای درمان جراحات و صدمات پوستی است. کلاژن وارد پوست صدمه‌دیده شده و بخش‌های خالی از پر و چروک‌ها را صاف می‌کند.

سوراخ‌های ایجاد شده، بسیار ریز هستند و با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند و ظرف چند ساعت بسته شده و مختصر قرمزی و تورمی که بعد از میکرونیدلینگ ایجاد می‌شود چند روز بعد محو شده و هیچگونه علامتی در موضع باقی نمی‌ماند. البته اگر عمق نفوذ سوزن به پوست زیاد باشد، ممکن است شاهد کمی خونریزی در محل ورود سوزن شوید.


حتما بخوانید: راهنمای کامل خرید کرم ضد آفتاب؛ کدام ضدآفتاب مناسب پوست شماست؟

نکات و خطرات مربوط به میکرونیدلینگ

پیش از استفاده از این نوع عمل زیبایی باید تمام نکات مربوط به آن را بدانید:

  • کند بودن اثر و نتیجه درمان

برای اینکه متوجه تفاوتی در پوست‌تان شوید، باید مدتی صبر کنید. زیرا در این روش خود بدن روند درمان و بهبودی را انجام می‌دهد. بیشتر مردم برای اینکه شاهد تغییر و بهبودی در پوست‌شان شوند، مجبورند که این فرایند را چند بار انجام دهند.

  • زمان بهبود خراش‌ها پس از میکرونیدلینگ

بسته به عمق نفوذ سوزن به درون پوست معمولا چند روز تا چند هفته طول می‌کشد که خراش‌های ناشی از نوک تیز سوزن‌ها بهبود یابند.

  • درد و قرمزی پوست

پس از پایان عمل میکرونیدلینگ ممکن است کمی درد حس کنید و پوست‌تان چند روز قرمز بماند.

  • پوسته‌پوسته شدن پوست

پس از میکرونیدلینگ ممکن است احساس کنید پوست‌تان سفت و خشک و پوسته‌پوسته شده است.

  • احتمال وجود جای زخم روی پوست

میکرونیدلینگ برای افرادی که کلوئید (فزون‌گوشت) دارند، مناسب نیست. فزون‌گوشت نوعی از جوشگاه است که بر اثر پرسازی بافت کلاژن در محل زخم‌های پوست تولید شده و رشد می‌کند. میکرونیدلینگ این مشکل پوستی را بدتر می‌کند.

  • عفونت

میکرونیدلینگ حفره‌های ریزی روی پوست ایجاد می‌کند که محلی عالی برای ورود میکروب‌ها خواهند بود، به‌ویژه اگر تجهیزات مورد استفاده تمیز و استریلیزه نباشند. البته خطر ابتلا به عفونت خیلی کم است و اگر بدن سالمی داشته باشید، بعید است بر اثر این عمل زیبایی دچار عفونت شوید.

  • موارد دیگر

اگر باردار هستید، بیماری‌های پوستی مانند داءالصدف یا اگزما دارید، به جراحت‌های باز پوستی مبتلا هستید یا تحت درمان شیمی‌درمانی قرار دارید، میکرونیدلینگ برایتان مناسب نیست.

پس از عمل زیبایی میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ مانند جراحی پلاستیک تهاجمی نیست، بنابراین زمان نقاهت آن بسیار کم است و حتی برخی از افراد هیچ مشکلی نخواهند داشت.

پس از میکرونیدلینگ ممکن است کمی احساس سوزش در پوست و قرمزی در چند روز اول داشته باشید. این یک واکنش طبیعی پوست به جراحت‌های کوچکی است که از به‌کارگیری سوزن در پوست به وجود آمده است. اگر شاغل یا محصل هستید و احساس سوزش ندارید می‌توانید به محل کار یا تحصیل‌تان بروید. اگر هم پوست‌تان قرمز است با کمی آرایش مشکل حل خواهد شد.

همچنین پس از عمل میکرونیدلینگ پوست به نور خورشید حساس‌تر خواهد شد، بنابراین حتما کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

میکرونیدلینگ، روزهای اول و دوم

پس از تولید بافت‌های جدید پوستی که معمولا چند هفته طول می‌کشد، برای حفظ نتیجه شاید لازم باشد چند جلسه دیگر هم این عمل زیبایی را انجام دهید یا از درمان‌های تکمیلی دیگر با توجه به نظر پزشک استفاده کنید.

میکرونیدلینگ، روزهای ششم و هفتم

میکرونیدلینگ ایمن است. اما مانند هر عمل زیبایی دیگر ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد. مثلا، ممکن است به کرم یا سرمی که بعد از میکرونیدلینگ به پوست‌تان زده می‌شود، واکنش‌های حساسیتی نشان دهید. همچنین پس از این عمل زیبایی باید از مکان‌هایی که پر از میکروب هستند، مانند استخر شنا، دریاچه، رودخانه و دریاها، دور بمانید. از صابون‌ها و لوسیون‌های حساسیت‌زا استفاده نکنید.

آماده شدن برای عمل میکرونیدلینگ

پیش از انجام میکرونیدلینگ باید با پزشک درباره روش‌های آماده‌سازی برای عمل صحبت کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. ممکن است لازم باشد، قبل از عمل برخی از داروها، مانند ایبوپروفن و داروهای درمان آکنه را مصرف نکنید.

همچنین ممکن است پزشک متخصص پوست از شما بخواهد اگر از پماد‌های رتینوئید استفاده می‌کنید، آن را متوقف کنید. انجام دادن این کارها از خطر عوارض جانبی میکرونیدلینگ می‌کاهد.

میکرونیدلینک در برابر ابزارهای غلتان خانگی

همانطور که گفته شد، میکرونیدلینگ یک عمل حرفه‌ای است که بهتر است در مطب پزشک انجام شود. البته برخی از افراد برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به جای این کار از قلم‌ها یا ابزارهای غلتان خانگی میکرونیدلینگ استفاده می‌کنند. باید گفت این ابزارها نمی‌توانند به‌خوبی آنچه که در مطب پزشک متخصص انجام می‌شود، روی پوست کار کنند. البته درد ناشی از این ابزارها هم بسیار کم است ولی نمی‌توانید به همان نتایج برسید.

بنابر بررسی‌ها ابزارهای خانگی میکرونیدلینگ در بهترین حالت موجب روشن‌تر شدن پوست‌تان می‌شود و حفره‌های ایجاد شده در پوست آنقدر نیست که جوان‌سازی پوست را انجام دهند. اگر می‌خواهید به نتیجه طولانی‌مدتی دست پیدا کنید، میکرونیدلینگ در مطب پیشنهاد می‌شود اما اگر به دنبال درمان کمتر تهاجمی و با دردی کمتر (که البته موقتی است) هستید، از ابزارهای خانگی استفاده کنید.

در ضمن اگر می‌خواهید از این ابزارهای خانگی استفاده کنید باید به بهداشت و تمیز نگهداشتن آنها کاملا اهمیت بدهید.

نمونه میکرونیدل‌های خانگی را ببینید

کلام آخر

میکرونیدلینگ به‌طور کلی فرایندی ایمن و موثر است و استفاده از آن ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد. این نوع درمان می‌تواند از چین و چروک‌ها بکاهد، اثر زخم‌ها را محو کند و پوست شل را سفت و جوان کند. اما پیش از انجام دادن این عمل زیبایی حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید.

اگر شما هم در این زمینه تجربه‌هایی دارید، لطفا با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: راهنمای کامل انجام روتین روزانه پوست؛ برای انواع پوست + جدول
منبع healthline.com webmd.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.