همه‌چیز درباره برند جی اوکس؛ از تاریخچه و رازهای موفقیت تا دلایل افت

آنکفبرند جی اوکس یکی از برندهای کاملا جدید در صنعت تولید کفش است. کفش‌های نوآورانه این برند با عنوان کفش‌های «قابل‌تنفس» به مدت دو دهه سراسر بازار ایتالیا را قبضه کردند. در این مطلب با برند جی اوکس و رازهای موفقیت آن و درعین‌حال دلایل افت آن آشنا می‌شوید.

تاریخچه برند جی اوکس

برند جی اوکس - تاریخچه برند جی اوکس

تاریخچه برند جی اوکس به سه دهه هم نمی‌رسد؛ اما موفقیت بسیار سریع آن می‌تواند الگویی برای کسب‌کارهایی باشد که تازه شروع به کار کرده‌اند. ۲۷ سال پیش در سال ۱۹۹۵، ماریو مورتی پولگاتو (Mario Moretti Polegato)، کارآفرین ایتالیایی اهل ونتو، برند جی اوکس را راه‌اندازی کرد. می‌گویند ایده راه‌اندازی این برند زمانی به ذهنش رسید که در یک روز آفتابی در صحرای سوزان نوادا در آمریکا در حال پیاده‌روی بود. پاهای ماریو به‌شدت داغ شده و عرق کرده بودند و داشت عذاب می‌کشید. با نبوغ و خلاقیتی که ماریو داشت، از چاقوی سوئیسی که همراهش بود استفاده کرد و با ایجاد شکاف‌هایی در کف کفش، به پاهایش کمک کرد نفس بکشند. با این کار بلافاصله پاهایش آرام گرفتند و در ذهنش ایده تولید «کفشی که نفس می‌کشد» جرقه زد!

بازگشت به ایتالیا و راه‌اندازی برند

پس از اینکه ماریو به کشورش ایتالیا بازگشت، بلافاصله کسب‌وکار خانوادگی‌اش را رها کرد و در کارگاه شرکت کوچکی که داشتند شروع به کار کرد. فناوری جدیدی که در نظر داشت عبارت بود از زیره‌ای لاستیکی که دارای غشایی منحصربه‌فرد باشد؛ این غشا باید گرما و عرق را دفع می‌کرد، بدون اینکه اجازه دهد آب و رطوبت از بیرون به داخل کفش نفوذ کنند. بعد از توسعه این فناوری، بلافاصله اختراعش را ثبت کرد و آن را نزد برندهای بزرگ کفش برد تا سرمایه‌گذارانی برای فروش پروژه‌اش جذب کند.

ازآنجاکه آنها در ابتدا علاقه‌ای به استفاده از فناوری جدید پولگاتو نشان ندادند، او تصمیم گرفت خودش کفش‌ها را تولید کند و به این ترتیب برند جی اوکس متولد شد. بعد از ساخت اولین «کفش قابل‌تنفس» که به‌شکل مستقل آن را تولید کرد، این فناوری را در همه کفش‌های مردانه، زنانه و بچگانه به کار برد. این ایتالیایی سرسخت کوتاه نیامد و شخصا روی بهبود کفش‌های برندش سرمایه‌گذاری کرد.

جی‌او (Geo) به زمین اشاره دارد و X به علم و نوآوری خاصی که شرکت براساس آن راه‌اندازی شده است.

آغاز به کار فقط با ۵ نفر

ازآنجاکه پولگاتو تازه این برند را راه‌اندازی کرده بود، ابتدا فقط ۵ نفر از اهالی دهکده‌ای را که در آن زندگی می‌کرد انتخاب و آنها را استخدام کرد. همه آنها غریبه بودند و پولگاتو هیچ‌کدامشان را نمی‌شناخت. از سوی دیگر، هر ۵ نفر جوان بودند و تجربه زیادی در  کار تولید کفش نداشتند؛ اما این تازه شروع راه بود. فقط ۱۷ سال بعد، برند جی اوکس ۳۰هزار نفر را در سراسر جهان به استخدام خود در آورده بود که در ۱۳۰۰ فروشگاه این برند در دنیا کار می‌کردند. امروزه این تعداد همچنان در حال افزایش است و به‌علاوه، آن ۵ نفری که برای اولین بار در این شرکت استخدام شدند، هنوز برای شرکت کار می‌کنند.

نوآوری کفش قابل‌تنفس

برند جی اوکس - نوآوری کفش قابل تنفس
کفی‌های کفش برند جی اوکس منافذی برای خارج‌کردن گرما و عرق پا دارند.

نوآوری خاصی که پولگاتو معرفی کرد، از محصولی از ناسا الهام گرفته بود. او ایده‌اش را به ده‌ها شرکت تولید کفش پیشنهاد کرد؛ اما آنها نپذیرفتند. اما پولگاتو تسلیم نشد و در نهایت اولین کفش این برند را که برای کودکان طراحی شده بود به بازار عرضه کرد. بعد از آن به‌دنبال طراحی کفش‌هایی برای مردان و زنان رفت. موفقیت آنی و عظیم این کفش‌ها بسیار فراتر از انتظارات پولگاتو بود. همین که مشتریان از کفش‌هایش رضایت داشتند و به‌صورت دهانی درباره آن صحبت می‌کردند، بزرگ‌ترین تبلیغ برای این برند بود. این موضوع باعث شد بسیاری این برند را بشناسند و درنتیجه فروش محصولات به‌شکل فوق‌العاده‌ای افزایش یافت.

این برند به‌زودی تبلیغاتش را در تلویزیون و بیلبوردهای خیابان در سراسر شهرهای ایتالیا آغاز کرد و به جایی رسید که محصولات جی اوکس را می‌شد در همه جای شهر دید. این برند به‌مدت سه‌سال از رقابت‌های اتومبیل‌رانی فرمول یک حمایت می‌کرد.

راحتی کفش‌ها، اولویت برند جی اوکس

پولگاتو بر این باور است که اولویت در تولید کفش، راحتی آن است. او می‌گوید:

ما عادت آزاردهنده‌ای در صنعت تولید کفش داریم که راحتی را نادیده می‌گیرد. بیشتر برندها اولویت را روی پیروی از آخرین مدها برای کفش قرار می‌دهند تا کفش‌هایی با ظاهر زیبا به مشتری ارائه کنند و فراموش می‌کنند که کفش، لباس نیست. این کفش است که شما را می‌پوشد؛ نه شما.

برند جی اوکس در راستای زندگی پویا و نیازهای مشتریان امروزی، مدل‌هایی را ارائه می‌دهد که سبک، راحتی و عملکردی‌بودن را ترکیب می‌کند. این کفش‌ها از مواد اولیه مختلف تهیه می‌شوند و در رنگ‌ها و سبک‌های متنوعی موجود هستند. برخی از آنها طرح‌های چاپی دارند و برخی دیگر ساده‌اند. کفش‌های جی اوکس هم در مدل‌های براق و هم در مدل‌های مات تهیه می‌شوند.

کفش‌های جی اوکس ظاهری کاملا معمولی دارند، ولی کاملا ظریف و زیبا هستند و آنها را از مواد درجه‌یک با فناوری نوآورانه ساخته‌اند، نوعی فناوری که هیچ برند دیگری در این صنعت به آن دسترسی ندارد. همه این کفش‌ها قابل‌تنفس هستند. کفش‌های جی اوکس را نمی‌توان لوکس نامید؛ اما ارزان‌قیمت هم نیستند.

نوآوری‌هایی که این برند در کفش‌هایش ارائه می‌کند باعث شده است به برندهای پیشرو در بازار نزدیک‌تر شوند. این تا به امروز حدود ۶۰ اختراع ثبت کرده است که از این تعداد ۲۰ مورد در مرحله طراحی و تولید به کار رفته است.

رکود خلاقیت و کاهش موفقیت برند جی اوکس

برند جی اوکس - رکود خلاقیت
برند جی اوکس مدت‌هاست خلاقیت جدیدی به کفش‌هایش اضافه نکرده است.

متأسفانه برند جی اوکس مدتی است که دچار رکود خلاقیت شده است و در سال‌های اخیر موفقیتی به دست نیاورده است. آن موفقیت سریعی که این برند در سال‌های اولیه آغازش کسب کرده بود، به‌دلیل تکرار کردن مدل‌ها و کاهش علاقه به این برند در حال ازدست‌رفتن است. با اینکه همه‌گیری کرونا به پایان رسیده، هنوز این برند نتوانسته است تأثیرات منفی آن را کاهش دهد. بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ سه مدیرعامل مختلف به‌شکل متناوب در رأس جی اوکس قرار گرفتند که نشانه وضعیتی پیچیده است. با درآمد ۵۳۴.۹ میلیون یورو در سال ۲۰۲۰، این برند تصمیم گرفت در بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، حدود ۱۱۰ فروشگاه را ببندد. در این میان بسته‌شدن فروشگاه میلانز در تورین از همه مهم‌تر است.

بیشترین درآمد این برند که بیشتر از طریق فروش آنلاین صورت می‌گیرد، در ایتالیاست. متأسفانه بیشتر بازارهای این برند در حال حاضر نتایج منفی گزارش کرده‌اند به جز چین و روسیه که کمی رشد داشته‌اند.

برخی از محصولات برند جی اوکس

برند جی اوکس - برخی از مدل‌های برند جی اوکس
کفش‌های جی اوکس در دو طرح براق و مات/ عکس از سایت: lady-first.me
برند جی اوکس - برخی از مدل‌های برند جی اوکس
عکس از سایت: lady-first.me
برند جی اوکس - برخی از مدل‌های برند جی اوکس
کفش طرح دربی جی اوکس/ عکس از سایت: lady-first.me
برند جی اوکس - برخی از مدل‌های برند جی اوکس
عکس از سایت: lady-first.me

کفش‌های زنانه جی‌اوکس را ببینید

جمع‌بندی؛ چشم‌انداز آینده برند جی اوکس

برند جی اوکس برندی جوان است و مسلما راه درازی در پیش دارد؛ اما به‌شرطی که بتواند در این صنعت باقی بماند. موفقیت‌های سریع این برند در طی دو دهه، نشان از آن دارد که این برند می‌تواند به روزهای اوج برگردد. اگر این برند درباره زیبایی‌شناختی محصولاتش تجدیدنظر کند و نیازها و خواسته‌های بازاری را که اکنون تقریبا با اسنیکرها به اشباع رسیده است و به‌سمت کفش‌های باکیفیت پیش می‌رود در نظر بگیرد، می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

به‌نظر شما برندهایی مانند جی اوکس چطور می‌توانند از رکود در زمینه تولید محصولات خارج شوند؟ چه راهکارهایی برای کسب‌وکارهای جوان در چنین دوره‌هایی که پسرفت می‌کنند پیشنهاد می‌کنید؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

کفش‌های مردانه جی اوکس را ببینید

 


در ادامه بخوانید: برند کیف و کفش اکو؛ تاریخچه، داستان موفقیت و معرفی محبو‌ب‌ترین محصولات
منبع mastershoe lady-first.me nssmag
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.