۱۰ درس شیک‌پوشی از استایل جود لا

جود لا یکی از معدود وارثان نسل نجیب‌زاده اصیل انگلیسی و یکی از فشن‌آیکن‌های قابل‌احترام دوران معاصر است. او دانش خوبی از استایل دارد و در ۴۹ سالگی، استایل واقعی خود را یافته است؛ چیزی که از ظاهر زیبای پسرانه‌اش فاصله زیادی دارد. اگر دوست دارید اصول استایل جود لا را بدانید، این مطلب را به او اختصاص داده‌ایم.

زندگی‌نامه مختصری از جود لا

زندگی‌نامه مختصر از جود لا

جود لا با نام کامل دیوید جود هیورث لا (David Jude Heyworth Law) در ۲۹ دسامبر ۱۹۷۲ در لویشام انگلستان به دنیا آمد. پدرش پیتر و مادرش مارگارت، هر دو معلم بودند. جود فقط یک خواهر بزرگتر به نام ناتاشا دارد که هنرمند است.

جود فقط ۱۳ سال داشت که به تئاتر ملی جوانان در مدرسه ملحق شد و بعد از اینکه استعدادش را در بازیگری با نقش یک نوجوان فراری نشان داد، مدرسه را ترک کرد و دنبال تئاتر رفت. اولین حضورش در والدین وحشتناک (Les Parents terribles) به‌حدی خوب بود که نامزد دو جایزه لارنس اولیویه و تونی شد.

اگر از فیلم‌های اولیه ناامیدکننده جود در آمریکا بگذریم، بزرگ‌ترین موفقیت او را می‌توان فیلم آقای ریپلی با استعداد (محصول ۱۹۹۹) با بازی مت دیمون و گوئینث پالترو دانست. جود ۲۷ ساله با بازی درخشانش در این فیلم تحسین همگان را برانگیخت؛ به‌طوری‌که نامزد دو جایزه اسکار و گلدن گلاب شد و البته جایزه بفتا را برد.

موفقیت بزرگ بعدی او، فیلم کوهستان سرد (محصول ۲۰۰۳) همراه با رنی زلوگر و نیکول کیدمن بود. او برای کوهستان سرد هم نامزد جایزه اسکار و گلدن گلاب شد.


حتما بخوانید: بررسی استایل نیکول کیدمن؛ انتخاب پارچه‌هایی چشم‌نواز به‌همراه آرایشی ملیح

برخی از بهترین فیلم‌های جود لا

فیلم‌های جود لا
استایل جود لا در فیلم الفی/ عکس برگرفته از سایت آلامی

از سایر فیلم‌های جذاب جود لا، الفی (۲۰۰۳)، تعطیلات (۲۰۰۶)، شرلوک هلمز (۲۰۰۹) و آنا کارنینا (۲۰۱۲) با بازی کایرا نایتلی هستند. به جز این‌ها بازی فوق‌العاده او در فیلم کارآگاه در مقابل مایکل کین را نباید فراموش کرد. فیلم کارآگاه فقط در یک لوکیشن و طی ۲۳ روز ساخته شد و تنها بازیگران آن، جود لا و مایکل کین هستند:

فیلم‌های جود لا
استایل جود لا در فیلم کارآگاه

او در نقش دامبلدور در فیلم «جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندلوالد» هم بازی کرد و همبازی جانی دپ بود. وقتی جانی دپ را با ناجوانمردی از این فیلم کنار گذاشتند، جود لا از او حمایت کرد.

جود لا در سال ۲۰۰۹ با هملت به صحنه تئاتر بازگشت و بار دیگر مورد تحسین قرار گرفت. در سال ۲۰۱۶، جود لا در فیلم پاپ جوان، نقش پاپ را به زیبایی بازی کرد:

فیلم‌های جود لا
استایل جود لا در نقش پاپ در فیلم پاپ جوان/ عکس برگرفته از سایت آلامی

زندگی خانوادگی جود لا

جود لا یک بشردوست و فعال اجتماعی برجسته است؛ ولی ترجیح می‌دهد زندگی خصوصی خود را از توجه دور نگه دارد. عاشق بچه‌هاست؛ هفت فرزند دارد و تقریبا می‌توان گفت از هر شریک‌زندگی‌اش یکی دو تا بچه داشته است. او در سال ۱۹۹۷ با همبازی خود سدی فراست در فیلم خرید (۱۹۹۲) ازدواج کرد که از او دو پسر به نام‌های راف و رودی و یک دختر به نام آیریس دارد. آنها سال ۲۰۰۳ از هم جدا شدند.

بعد از فیلم الفی، جود با سیه‌نا میلر آشنا شد و با هم نامزد کردند. مدتی بعد، جود لا با پرستار فرزندانش وارد رابطه شد و به همین دلیل به‌شکل رسمی از سیه‌نا عذرخواهی کرد. آنها در سال ۲۰۰۶ به رابطه خود پایان دادند. بعد از دو رابطه ناموفق، جود در سال ۲۰۱۹ با فیلیپا کوان ازدواج کرد.

۱۰ درس مهم از استایل جود لا

اگر می‌خواهید استایل خود را با الهام‌گرفتن از استایل جود لا طراحی کنید، ابتدا ۱۰ درس مهم زیر را فرا بگیرید:

۱. روی کت‌وشلوارهای خوش‌دوخت سرمایه‌گذاری کنید

درس اول از استایل جود لا

جود لا اغلب با کت و شلوارهای خوش‌دوخت و شیک دیده می‌شود که کاملا به او می‌آید. اگر قرار است فقط یک دست کت و شلوار داشته باشید، روی آن سرمایه‌گذاری کنید و نوع باکیفیت آن را بخرید. این کت‌وشلوارهای شیک میتواند تفاوت زیادی در ظاهر کلی شما ایجاد کند.

چند مدل کت و شلوار شیک در دیجی‌کالا

۲. از پوشیدن لباس شفاف نترسید

درس دوم از استایل جود لا
عکس از GettyImage

ده سال قبل از اینکه هری استایلز، خواننده بریتانیایی محبوب، در مراسم مت گالا ۲۰۱۹، با یک بلوز شفاف ظاهر شود، جود لا در سال ۲۰۰۹ در وست اند (West End) لندن این کار را انجام داده بود. او زمانی که تئاتر ویندهام در خیابان چرینگ کراس را ترک می‌کرد، یک پولو شرت نازک و شفاف به تن کرده بود؛ چیزی که در آن زمان فقط در مجموعه‌های تام فورد در گوچی پیدا می‌شد.

امروزه برندهای بزرگی مانند ایو سن لوران، دیور و بیانکا ساندرز (Bianca Saunders) برای مردان خوش‌تیپ لباس‌های شفاف طراحی می‌کنند. البته در کشور ما این موضوع کمی محدودیت دارد؛ خیلی جاها هستند که نمی‌توانید چنین لباسی را بپوشید.

۳. اکسسوری‌های مناسب خودتان را پیدا کنید

درس سوم از استایل جود لا
یکی از اکسسوری‌های موردعلاقه جود لا کلاه است

جود لا مانند بسیاری از مردان دیگر از اکسسوری‌ها در حد تعادل استفاده می‌کند و بر این باور است که اکسسوری‌ها می‌توانند ظاهری پیچیده به لباس شما ببخشند. برخی از اکسسوری‌های محبوب جود لا شامل عینک آفتابی، ساعت و کلاه هستند. بااین‌حال، او یک اکسسوری را به امضای خود تبدیل کرده است و آن شال‌گردن است. جود لا را بیشتر مواقع به‌ویژه در مراسم فرش قرمز، با شال‌گردن می‌بینیم.

جود لا در کمد کت‌وشلوارهای شیک خود، شال‌گردن‌های نازک و ابریشمی زیادی دارد و مدام به تعداد آنها می‌افزاید. درواقع چیزی که در استایل جود لا اهمیت دارد، خود شال‌گردن نیست، بلکه نوع بستن آن است. جود بارها شال‌گردن را در استایل خود تکرار کرده است؛ ولی هرگز به شیوه‌ای تکراری آن را انجام نداده است.

مدل اول: شال‌گردن را زیر کت قرار می‌دهد و دکمه کت را می‌بندد که شال‌گردن در جای خود بماند. به این ترتیب، همیشه از زیر کت می‌توانیم انتهای شال‌گردنش را ببینیم:

درس سوم از استایل جود لا

مدل دوم: شال‌گردن را به‌صورت شل دور گردن می‌پیچد:

درس سوم از استایل جود لا

مدل سوم: شال‌گردن را یک دور می‌پیچد و زیر کت محکم می‌کند:

درس سوم از استایل جود لا

۴. درباره لباس‌های رویی، گاهی ریسک کنید

درس چهارم از استایل جود لا
کت بمبر مخمل

جود لا گاهی در انتخاب لباس‌هایی که بیرونی‌ترین لایه استایل هستند، مانند پالتو پشمی، کت مخملی، ژاکت یا اورکت، ریسک می‌کند و سعی می‌کند ظاهری متمایز ایجاد کند.

برای مثال، این کت بمبر مخملی را ببینید. زمانی که جود در سال ۲۰۱۹ در مراسمی برای فیلم کاپیتان مارول شرکت کرده بود، کار جسورانه‌ای انجام داد و به‌جای پوشیدن کت‌وشلوار رسمی، این کت مخمل را پوشید. مخمل پارچه‌ای مجلل است اما کت بمبر هرگز در رویدادی که درس کد آن کاملا رسمی است جایی ندارد. بااین‌حال، جود لا این کار را انجام داد. جالب اینکه این کت از برند ایو سن لوران بود؛ برندی که نامش مترادف با رویدادهای کراوات مشکی است.

۵. لباس رسمی حتما نباید شامل کراوات باشد

درس پنجم از استایل جود لا

جود لا می‌گوید همیشه قرار نیست لباس رسمی شامل کراوات یا پاپیون باشد. گاهی می‌توانید کت‌وشلوار بسیار شیک با پیراهن زیبایی بپوشید و فقط پاپیون یا کراوات را حذف کنید. البته در کشور ما مردان بیشتر در رویدادهای رسمی مانند جشن عروسی کراوات می‌بندند و کراوات جزو لباس‌های روزمره آنها نیست.

در این عکس جود لا با کت و شلوار کاملا رسمی و پیراهن زیر آن دیده می‌شود؛ بدون اینکه کراوات داشته باشد. شاید همین نبود کراوات باعث شده است پیراهن سفید شیک زیر کت، به‌خوبی در فضای یقه هفت آن خود را نشان دهد.

۶. یقه اسکوپ هنوز هم جذابیت خود را دارد

درس ششم از استایل جود لا

تقریبا ده بیست سال پیش بود که مردان به پوشیدن لباس‌های یقه اسکوپ روی آوردند. بسیاری از ستارگان پاپ به این نوع لباس علاقه پیدا کرده بودند. بااین‌حال، بعد از مدتی از رونق افتاد. جود لا کسی است که همچنان از این مدل یقه استقبال می‌کند. او بیشتر از هر کسی ترجیح می‌دهد زیر کت خود تی‌شرت یقه اسکوپی بپوشد.

دقت کنید پارچه تی‌شرت نباید نخ‌نما و نازک باشد که شبیه زیرپیراهنی به نظر برسد. حتما باید آن را ضخیم و باکیفیت انتخاب کنید تا وقتی روی آن کت می‌پوشید، ساختار خود را حفظ کند.

۷. لباس‌های گشاد و راحت عالی‌اند

درس هفتم از استایل جود لا

شاید فکر کنید هیچ‌کس نمی‌تواند مانند ریچارد گر کت و شلوار گشاد بدون ساختار بپوشد؛ از همان مدلی که در جوایز گلدن گلاب سال ۱۹۹۰ برای فیلم ژیگولوی آمریکایی پوشیده بود. اما واقعیت این است که جود لا این استایل را به‌شکلی جذاب‌تر طراحی می‌کند. او می‌تواند شلوار را گشاد و کت را متناسب انتخاب کند. جود لا اندامی کشیده و ۱.۷۸ سانتی‌متر قد دارد؛ اما وقتی شلوار گشاد می‌پوشد، قد او کوتاه‌تر به نظر می‌رسد. البته اهمیتی هم ندارد، زیرا حتی در این حالت هم جذابیت استایل او زیر سؤال نمی‌رود.

امروزه مردان بیشتر به‌دنبال استایل راحت هستند و تلاش می‌کنند از آن حالت عصا قورت داده فاصله بگیرند. به همین دلیل، بسیاری از برندها مانند گوچی، آمی (Ami)، جورجیو آرمانی و لوه (Loewe) امروزه مجموعه‌هایی را ارائه می‌کنند که با کت و شلوارهای راحت‌تر همراه است.

۸. رنگ‌های پاستلی فقط مال خانم‌ها نیست

درس هشتم از استایل جود لا
جود لا در فیلم الفی؛ رنگ‌های پاستلی برای مردان هم هست.

جود لا به‌خاطر عشقی که به رنگ‌های پاستلی دارد معروف است. البته این رنگ را بیشتر برای پیراهن، شال‌گردن یا کراوات استفاده می‌کند نه برای کت و شلوار و لباس‌های رویه. اگر دوست دارید پاستلی بپوشید و جسارت استفاده از این رنگ را در لباس‌های خود ندارید، آن را در اکسسوری‌های خود بگنجانید.

۹. کفش‌های کلاسیک همه‌جا قابل استفاده هستند

درس نهم از استایل جود لا
کفش‌های کلاسیک همه‌جا کاربرد دارند/ عکس از: Craig McDean برای برند بریونی

جود لا به‌شدت به کفش‌های کلاسیک علاقه دارد. به همین دلیل، در بیشتر موقعیت‌ها کفش‌های آکسفورد، لوفر یا بروگ می‌پوشد و به‌ندرت او را با اسنیکر یا کتانی می‌بینیم. کفش‌های کلاسیک ماندگار هستند و می‌توان آنها را با لباس‌های رسمی، نیمه‌رسمی و کژوال ست کرد. همچنین، می‌توانید در هر موقعیتی و هر مراسمی، روی این کفش‌ها حساب کنید.

۱۰. سبک‌های مختلف را امتحان کنید

درس دهم از استایل جود لا

جود لا از امتحان‌کردن سبک‌های مختلف هراسی ندارد. او مردی است که می‌تواند وقتی در زادگاهش لندن قدم می‌زند، لباس‌های بسیار راحت مانند شلوارهای گشاد و فاق‌بلند بپوشد و همان شلوار را با یک کت مرتب و شیک برای مراسم فرش قرمز ست کند؛ به‌طوری که ظاهرش مد روز باشد. او همیشه راحت به نظر می‌رسد و این نشان می‌دهد که دانش خوبی از طراحی استایل دارد.

اگر می‌خواهید مانند جود لا لباس بپوشید، از سبک او الهام بگیرید و آن‌قدر استایل‌های مختلف را با هم امتحان کنید تا بهترین ظاهر را برای خودتان کشف کنید.

چند مدل کفش مردانه شیک ببینید

سخن پایانی

در این مطلب استایل جود لا را بررسی کردیم و با ایده‌های این فشن آیکن بریتانیایی برای طراحی استایل آشنا شدیم. جود لا درست مانند یک جنتلمن انگلیسی لباس می‌پوشد و به‌گفته خودش، لباس را نه به‌عنوان لباس، که به‌عنوان چیزی دارای شخصیت می‌بیند. او بر این باور است که باید سبک‌های مختلف را امتحان کرد و از ریسک‌کردن نترسید. جود لا یک کلاسیک‌پوش مدرن است؛ کسی که دانش زیادی درباره سبک دارد و آنها را در لباس‌پوشیدن خود رعایت می‌کند.


در ادامه بخوانید: استایل ایتالیایی چیست؟ اصول لباس پوشیدن با این سبک چشم‌نواز
منبع gq-magazine esquire mreero
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.