همه چیز درباره برند دیور؛ حقایقی خواندنی درباره این برند محبوب

نام کریستین دیور یادآور مد کلاسیک جاودانه است و با زیبایی و ظرافت زنانه گره خورده است. این برند فرانسوی که دیگر هفتاد ساله شده است، زیباترین لباس‌ها را برای زنان سراسر جهان ارائه می‌کند. در این مطلب درباره برند دیور و دیدگاه او درباره مد صحبت می‌کنیم و در پایان به حقایق جالبی درباره این برند اشاره خواهیم کرد.

کریستین دیور؛ از تولد تا آغاز به کار

کریستین دیور در سال ۱۹۰۵ در شهر ساحلی گرانویل در فرانسه به دنیا آمد. ۵ ساله بود که خانواده‌اش به پاریس نقل‌مکان کردند. ازآنجاکه پدرومادرش دوست داشتند او یک دیپلمات شود، او را به مدرسه علوم سیاسی فرستادند؛ اما آینده‌ای روشن‌تر در انتظار کریستین بود.

کریستین استعدادهای هنری بسیار زیادی داشت. وقتی مدرسه را به پایان رساند، پدرش یک گالری هنری کوچک برای او خرید و اداره‌اش را به کریستین سپرد. متأسفانه کریستین بعد از رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ که در طی آن هم مادر و هم برادرش فوت کردند، مجبور شد آن گالری را تعطیل کند.

کریستین مردی انعطاف‌پذیر بود. به همین دلیل خیلی زود خودش را جمع‌وجور کرد و به‌عنوان دستیار طراحی روبرت پیگه (Robert Piguet) که یک خیاط پاریسی بود، کارش را آغاز کرد. بعد از آن مدتی با لوسین للونگ (Lucien Lelong) که طراح لباس بود کار کرد. در مدتی که با للونگ بود، با پیر بالمین (Pierre Balmain) که از بزرگان صنعت مد بود آشنا شد و دوستی خوبی بینشان برقرار شد.

تأسیس خانه مد دیور

برند دیور - کریستین دیور

پس از جنگ جهانی دوم، در ۱۶ دسامبر ۱۹۴۶، دیور خانه مد کریستین دیور را تأسیس کرد؛ اما سه ماه طول کشید تا در ۱۲ فوریه ۱۹۴۷ اولین مجموعه لباس‌هایش به نمایش درآمد. به همین دلیل دیور همیشه سال ۱۹۴۷ را آغاز کارش می‌دانست.

دیور از همان ابتدا اوت کوتور (Haute Couture اصطلاحی فرانسوی برای لباس‌های خاص و با دوخت سطح بالا) را به مد پاریسی بازگرداند و با مجموعه لباس‌هایی کاملا متفاوت و جدید، برای همیشه این صنعت را در فرانسه تغییر داد.

لباس‌های «نگاه جدید» یا نیو لوک

برند دیور - مجموعه لباس‌های نیو لوک
مجموعه نیو لوک – لباس‌هایی با کمر تنگ و دامن‌های پرچین

مجموعه لباس‌هایی که دیور با عنوان نگاه جدید (The New Look) طراحی می‌کرد، کمری کاملا محکم و باریک داشتند، دامن‌های آنها بسیار حجیم و بلند بود و در قسمت بالاتنه آنها پارچه و تزئینات زیادی به کار رفته بود. این باعث می‌شد که شکل کلی لباس شبیه ساعت شنی به نظر برسد.

این مجموعه باعث شد پاریس دوباره به‌عنوان پایتخت مد به روزهای اوج برگردد.

لباس‌های این مجموعه بسیار مجلل بودند و در هر یک از آنها حدود ۲۰ یارد (حدود ۱۸ متر) پارچه به کار رفته بود. طرح‌های دیور در آن زمان با وجود داشتن منتقدانی برای لباس‌هایی با کمر آزادتر، انقلابی در صنعت مد ایجاد کردند و خانه مد دیور به‌سرعت به یکی از برندهای پرطرفدار و تحسین‌شده تبدیل شد.

چیزی که در آن زمان بیشتر از همه در رشد سریع دیور نقش داشت، هجوم افراد مشهور به این برند بود. از ریتا هیورث (heyworth) گرفته تا مارگو فانتین همگی می‌خواستند لباسی از نیو لوک داشته باشند.

شهرت جهانی کریستین دیور و تولید عطر

برند دیور - عطر دیور
میس دیور، عطری که دیور به خواهرش کاترین تقدیم کرده است.

دیور به‌سرعت در حال طی‌کردن پله‌های ترقی بود و داشت به برندی جهانی تبدیل می‌شد. در سال ۱۹۴۸ یک فروشگاه در نیویورک افتتاح کرد و به این ترتیب پای کریستین دیور به آمریکا باز شد. در این زمان بود که تصمیم گرفت محصولات برند را گسترش دهد. ابتدا با عطر شروع کرد و عطر «میس دیور» را ساخت. کریستین این عطر را به عشق خواهرش کاترین ساخته بود و آن را به او تقدیم کرد. حالا دیور می‌دانست که باید برای مجموعه نیو لوک هرچیزی را که به مد مربوط است ارائه دهد. این یعنی هر خانمی که از دیور خرید می‌کرد، در صورت تمایل می‌توانست مجموعه‌ای کامل از کت و کفش و کلاه گرفته تا سایر اکسسوری‌ها را در دسترس داشته باشد.

دیور در این زمان همچنان به رشد خود ادامه می‌داد و بزرگ‌ترین ستارگان و افراد مشهور لباس‌هایشان را از این برند تهیه می‌کردند. او حتی لباس مارلین دیتریش را برای بازی در فیلم «ترس از صحنه» آلفرد هیچکاک در سال ۱۹۵۰ تهیه کرد. طرح‌های او در اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ در کمد لباس هر بازیگری یافت می‌شدند.

ورود ایو سن لوران به دیور

برند دیور - ایو سن لوران
ایو سن لوران، نابغه‌ای که دیور تصمیم داشت او را جانشین خود کند

در سال ۱۹۵۵، ایو سن لوران کار با کریستین دیور را آغاز کرد. او فقط ۱۹ سال داشت که به خانه دیور آمد و در آنجا به‌عنوان دستیار دیور استخدام شد. طولی نکشید که دیور آن نابغه خلاق پشت چهره این جوان فرانسوی را کشف کرد. تا جایی که دو سال بعد به ملاقات مادرش رفت و به او گفت پسرش را به‌عنوان جانشین خودش در خانه مد انتخاب کرده است. ایو در آن زمان ۲۱ سال بیشتر نداشت؛ اما دیور به‌روشنی آن خلاقیت و استعداد جادویی سن لوران را می‌دید.

مرگ زودهنگام کریستین؛ شوکی به صنعت مد

کریستین ناباورانه در سال ۱۹۵۷ بر اثر حمله قلبی درگذشت؛ درحالی‌که فقط ۵۲ سال داشت. کل صنعت مد این فقدان عظیم را عمیقا احساس کردند؛ زیرا می‌دانستند کریستین نمادی در این صنعت ایجاد کرده است که هنوز کاملا جوان است و به بنیانگذارش برای بالغ‌شدن نیاز دارد. با این حال، برای اینکه این برند پس از مرگ صاحبش از مسیر منحرف نشود، سن لوران را به مدیریت هنری برند منصوب کردند.

سن لوران ۲۱ ساله میراث دیور را حفظ کرد و تا حد زیادی دیدگاه خلاقانه اصلی آن را دست‌نخورده نگه داشت. با این حال، او به‌دنبال این بود که کمر سفت و کیپ لباس‌های مجموعه نیو لوک را کمی آزادتر طراحی کند. متأسفانه او نتوانست کاری از پیش ببرد؛ زیرا در سال ۱۹۶۰ برای خدمت در ارتش فرانسه فراخوانده شد و مجبور شد از این برند جدا شود.

رهبران خلاق تأثیرگذار در برند دیور

بعد از کریستین و جدا شدن سن لوران از این برند، افراد دیگری مسئولیت آن را بر عهده گرفتند که یکی از یکی بهتر و خلاق‌تر بودند.

مارک بوهن؛ طراحی لباس‌های مدرن‌تر

برند دیور - رهبران خلاق دیور
مارک بوهن؛ یکی از مدیران دیور

پس از خروج ایو سن لوران از خانه مد دیور، مارک بوهن مسئولیت آن را بر عهده گرفت. او همان مجموعه‌های قبلی را بازگرداند تا با دقت بیشتر از همان طرح‌هایی پیروی کند که خود کریستین دیور قبل از مرگش در این برند ایجاد کرده بود. بوهن مفهوم کلاسیک مدنظر کریستین دیور را به کار گرفت و با ساده‌تر کردن طرح‌ها، به‌معرض نمایش گذاشت. این لباس‌ها همچنان ظاهر طرح‌های دیور را حفظ کرده بودند؛ اما رنگ و لعاب مدرن‌تری داشتند. بوهن کاری کرد که دیور بار دیگر به برند محبوب خانم‌های سراسر جهان تبدیل شود؛ طوری که حس کنند همان طرح‌های کریستین دیور را می‌پوشند.

بوهن بیش از یک دهه در دیور ماند و موفقیت‌های بیشتری را برای این برند در سطح بین‌المللی رقم زد. او با افتتاح فروشگاه‌هایی در شهرهایی همچون لندن و هنک کنگ، دیور را در رأس دنیای مد قرار داد.

برنار آرنو؛ صاحب جدید برند دیور

در سال ۱۹۷۸ گروه بوساک (Boussac) که نظارت این برند را بر عهده داشت، اعلام ورشکستگی کرد. در این زمان میلیاردری به‌نام برنار آرنو که سهام‌دار شرکت ال و ام هاش (LVMH) هم بود دیور را خرید. آرنو با خرید دیور مسئولیت این برند را کامل به عهده گرفت و در نقش رئیس، مدیرعامل و مدیر اجرایی آن فعالیت کرد. با اینکه دیور حالا جزئی از ال و ام هاش شده بود، بازهم برندی مستقل و تأثیرگذار به حساب می‌آمد.

جان فرانکو فرره؛ طراحی لباس‌های دیور کوتور

برند دیور - اوت کوتور مدرن‌تر
سیگورنی ویور، هنرپیشه، در لباسی به سبک اوت کوتور (لباس‌های سطح بالا) دیور

در سال ۱۹۸۹، جان فرانکو فرره را به‌عنوان مدیر سبک برند استخدام کردند. فرره باز هم کسب‌وکار دیور را گسترش داد و این بار کریستین دیور کوتور را پایه‌ریزی کرد که نشان‌دهنده مجموعه‌های ممتاز این برند بود. او با این کار موج دیگری در این برند به راه انداخت و با گنجاندن سبک خودش در طراحی اصلی دیور، این برند را ارتقا بخشید. سبک فرره باعث شد لباس‌های دیور ظاهری ظریف‌تر نسبت به گذشته داشته باشند.

در سال ۲۰۰۱، دیور بخش پوشاک مردانه را با عنوان دیور هوم (Dior Homme) به این برند اضافه کرد. مدیر خلاقیت این بخش، هدی اسلیمن (Hedi Slimane) است.

جان گالیانو؛ طراحی کیف‌های خلاقانه

برند دیور - کیف‌های خلاقانه دیور
کیف‌دستی «لیدی دیور» که شاهزاده خانم دیانا در محبوبیت آن نقش بسزایی داشت

در دوران فرره، جان گالیانو را به‌عنوان مدیر خلاقیت این برند منصوب کردند. گالیانو بود که دیور را مدرن‌تر کرد و آن را به جایی رساند که هر فرد مشهوری که تصورش را بکنید، از جمله پرنسس دایانا، لباس‌های این برند را می‌پوشیدند. شاهزاده خانم دایانا نه تنها به لباس‌هایی که گالیانو طراحی می‌کرد علاقه داشت، بلکه کیف‌دستی مشهورش هم طراحی گالیانو بود. گالیانو این کیف را به احترام پرنسس دایانا، «لیدی دیور» نامید. شاهزاده خانم این کیف را با خودش همه جا می‌برد و باعث شد که کالاهای چرمی دیور محبوبیتی دوچندان پیدا کنند. برخی از کیف‌های زیبای دیور را ببینید:

برند دیور - کیف‌های دیور
کیف‌های خوشرنگ و خلاقانه دیور

حتما بخوانید: بررسی استایل پرنسس دایانا، شاهدخت الهام‌بخش دنیای مد

راف سیمونز؛ نزدیک‌کردن دیور به ریشه‌هایش

دیدگاه گالیانو برای دیور با همه مدیران خلاق قبل از آن متفاوت بود. خیلی‌ها از آن استقبال می‌کردند؛ اما بین همه محبوب نبود. هنگامی که در سال ۲۰۱۱، گالیانو از دیور خارج شد، راف سیمونز مدیریت برند را در دست گرفت و ظاهرا به‌دنبال این بود که دیور را کمی به ریشه‌های آن نزدیک‌تر کند. خلاقیت‌های او حالت زنانه بیشتری داشت و یادآور همان کریستین دیور کلاسیک بود.

ماریا گراتزیا چیوری؛ مدیر هنری خانه مد دیور

برند دیور - ماریا گراتزیا چیوری
ماریا چیوری، مدیر دیور که به‌خاطر درک بالایش از زنانگی، لطافتی بیشتر به لباس‌های دیور داد

دیور در سال ۲۰۱۶، ماریا گراتزیا چیوری را به‌عنوان مدیر هنری خانه مد استخدام کرد. در آن زمان، چیوری به‌عنوان اولین زنی که توانسته بود ریاست برندی را که به پوشاک زنان مربوط می‌شد به دست آورد، بسیار موردتوجه قرار گرفته بود. با این حال او از این وضعیت راضی نبود. در سال ۲۰۱۸ به نشریه وگ گفت:

فکر می‌کنم وقتی مردم درباره این موضوع (زن بودنِ چیوری) صحبت می‌کنند، استعداد مرا نادیده می‌گیرند. من اینجا نیستم چون یک زن هستم، به این دلیل اینجا هستم که در کاری که انجام می‌دهم عالی‌ام.

چیوری که خود یک زن بود، درک بیشتری از زنانگی داشت و توانست حال‌وهوایی زنانه‌تر به سبک دیور ببخشد. با این حال مسیر او همچنان در راستای چیزی بود که دیور خلق کرد و با همه آن استانداردها مطابقت داشت. اگرچه همه مردانی که قبل از او آمده بودند، در زمینه مد و طراحی لباس‌های زیبا برای زنان استعداد فوق‌العاده‌ای داشتند، چیوری کاری کرد که این برند احساس کند کاملا با زن مدرن همبستگی دارد.

دیور دیجیتال؛ نمایش‌های مد مجازی در دوران پاندمی

در دوران پاندمی، بسیاری از خانه‌های مد مجبور شدند نمایش‌های مد را تغییر دهند و به‌جای پخش زنده، فشن‌شوهایی برگزار کنند که از قبل فیلمبرداری شده باشد. دیور هم یکی از همین خانه‌های مد بود. او نه تنها در سال ۲۰۱۹ بلکه در پاییز سال ۲۰۲۱ هم مجموعه‌هایش را به شیوه‌های مجازی به نمایش گذاشت.

حقایقی جذاب درباره کریستین دیور

در این بخش، حقایقی جالب درباره کریستین دیور و برندش می‌خوانید.

۱. گل‌ها جزئی جدانشدنی از مجموعه‌های دیور هستند

برند دیور - حقایقی درباره دیور
گل‌ها جزئی جدانشدنی از طرح‌های دیور هستند

عشق کریستین به گل‌ها به دوران کودکی‌اش برمی‌گردد. باغی که مادرش مادلین در خانه داشت، آن‌قدر زیبا بود که علاقه به گل و گیاه را در کریستین پرورش داد و در تمام طول زندگی‌اش با او باقی ماند. به همین دلیل وقتی وارد دنیای مد لباس شد، در تمام مجموعه‌های خود گل‌ها را گنجاند. اصلا یکی از مشخصه‌های سبک دیور، گل‌های زیبا هستند. شکوفه‌ها و دسته‌های گل، به‌صورت گلدوزی‌شده یا لباس‌های پوشیده از گل در همه مجموعه‌های دیور حضور دارند.

دیور دوست داشت محیطی که در آن طراحی می‌کند در فضای باز پر از گل‌های زیبا باشد. بعدها مارک بوهن، فرره و گالیانو هم همین کار را انجام دادند و مجموعه‌لباس‌های خانه دیور را با گل تزئین کردند. راف سیمونز در اولین مجموعه‌اش لباس‌هایی نامتقارن طراحی کرد که یک طرف آن با گل‌های گلدوزی‌شده سنتی و طرف دیگر با گل‌های معاصر تزئین شده بودند.

ماریا چیوری هم لباس‌هایی طراحی کرد که در آنها از دسته‌ای گل و گلبرگ ابریشمی که با دست رنگ‌آمیزی شده بودند استفاده کرده بود. این طرح‌ها طوری به نظر می‌رسید که انگار گل‌های طبیعی را خشک کرده و در آنجا قرار داده‌اند، درحالی‌که همه گل‌های آن از ابریشم بودند.

برند دیور - حقایقی از دیور
لباسی پر از گل‌های ابریشمی

۲. دیور اصلا قصد نداشت طراح لباس شود

دیور دوست داشت در مدرسه هنرهای زیبا در پاریس تحصیل کند و معمار شود؛ اما والدین او اجازه ندادند. آنها بر این باور بودند طبق معیارهای آن زمان، این کار پایین‌تر از موقعیت اجتماعی اوست. با این حال دیور بعد از پایان خدمت سربازی تصمیم گرفت یک گالری هنری را افتتاح کند. پدرش گالری را برایش خرید و او با دو شریک دیگر، در آنجا آثار نقاشی هنرمندانی از جمله سالوادور دالی، پیکاسو و مارسل دوشان را به نمایش می‌گذاشتند. بعدها نزد للونگ بود که با کار طراحی لباس آشنا شد.

۳. فمینیست‌ها از طرح‌های دیور خوششان نمی‌آمد

گفتیم که دیور دوست داشت معمار باشد، به همین دلیل خطوط و منحنی‌ها در طرح‌هایش اهمیت زیادی داشتند. به همین دلیل او برای طراحی لباس روی سینه و باسن تأکید می‌کرد و در عوض کمر سفت‌تر می‌شد. فمینیست‌ها بر این باور بودند که طرح‌های دیور زنان را ملزم به پوشیدن کرست و لباس‌های تنگ می‌کند. هرچه شنل می‌خواست لباس‌های زنان آزادتر و راحت‌تر شود، دیور برعکس، بر این باور بود که لباس باید روی تن محکم باشد.

۴. کریستین عطر میس دیور را به خواهرش که اسیر نازی‌ها بود تقدیم کرد

در زمان جنگ جهانی دوم، کاترین، خواهر کریستین، یکی از اعضای مقاومت فرانسه علیه اشغال نازی‌ها بود. گشتاپو او را به اسارت گرفت و به اردوگاه کار اجباری در راونسبرگ آلمان فرستاد که تا زمان آزادی‌اش در سال ۱۹۴۵، در آنجا زندانی بود. به همین دلیل کریستین عطر میس دیور به خواهرش تقدیم کرد.

۵. طرح‌های او با حال‌وهوای جامعه تغییر می‌کرد

دیور همیشه به حال‌وهوای جامعه توجه داشت و طرح‌هایش را بر اساس نیاز مردم ارائه می‌کرد. برای مثال در دوران جنگ جهانی دوم که مردم مدام در ناامنی و اضطراب بودند، لباس‌ها را طوری طراحی می‌کرد که شادتر و سرزنده‌تر باشد و به آنها روحیه بدهد. با لباس‌های نیو لوک هم در تلاش بود به آنها اعتمادبه‌نفس ببخشد. بعد از جنگ کمی لباس‌ها را شل‌تر و آزادتر طراحی کرد. به‌طورکلی خلاقیت او در راستای بهبود خلق‌وخوی مردم بود. چندتا از طرح‌های دیور را ببینیم:

برند دیور - طرح‌های دیور بر اساس نیاز جامعه
لباسی از نیو لوک که به مردم اعتمادبه‌نفس می‌بخشید
برند دیور - طرح‌های دیور بر اساس نیاز جامعه
لباسی پوشیده از گل‌ها و شکوفه‌های بهاری

برند دیور - طرح‌های دیور بر اساس نیاز جامعه

عینک‌های آفتابی دیور را ببینید

جمع‌بندی

هفتاد سال از تأسیس این برند معروف و موفق فرانسوی می‌گذرد. دیور به چند دلیل منحصربه‌فرد بود. خلاقیت کریستین دیور، بنیانگذارش، افراد مشهوری از جمله پرنسس دایانا که از لباس‌هایش استفاده می‌کردند و باعث افزایش محبوبیت آن می‌شدند و نیز افراد فوق‌العاده بااستعدادی که به سمت مدیریت خلاق این برند منصوب شدند، همگی در پیشرفت دیور نقش داشتند.

آیا خواندن داستان برند و رازهای موفقیت آنها کمکی به کسب‌وکارتان می‌کند یا در شما انگیزه برای انجام کاری خلاقانه ایجاد می‌کند؟ دوست دارید درباره کدام برندها بخوانید؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: محبوب‌ترین عطرهای زنانه برند دیور؛ ۱۰ رایحه‌ای که عاشقشان می‌شوید
منبع instyle loveyourpurse discoverwalks
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.