همه نکات درباره کفش آکسفورد؛ این کفش همیشه جذاب

کفش آکسفورد یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین مدل‌های کفش در همه جای دنیاست. ما در من‌ومد از سیر تا پیاز مدل‌های کفش آکسفورد را برای‌تان نوشته‌ایم.

کفش آکسفورد تاریخچه دور و درازی دارد. سال‌های زیادی در مناسبت‌های مختلف به پای آقایان خوش‌پوش و خانم‌های باسلیقه بوده. شاید نام این مدل کفش را زیاد شنیده باشید، اما دقیقا ندانید چه ویژگی‌هایی دارد. با خواندن این مطلب، از ویژگی‌های این کفش جذاب سردرمی‌آورید. با انواع آن آشنا می‌شوید و اطلاعات دقیقی درموردش پیدا می‌کنید.

کفش آکسفورد چیست؟کفش آکسفورد

هر آقای خوش‌پوشی برای رفتن به جشن عروسی، مصاحبه‌ی کاری یا کارهای روزانه می‌تواند روی کفش آکسفورد حساب باز کند؛ حتا اگر دقیقا نداند کفش آکسفورد چیست! بعضی از خانم‌ها هم برای کامل کردن استایل‌شان سراغ این کفش زنانه می‌روند. اگر کفش‌های رسمی مردانه را به دو دسته کلی تقسیم کنیم، سبک این کفش‌ها یا آکسفورد است یا دربی.

کفش رسمی که بخش بندهای آن با یک ردیف دوخت از پنجه کفش کاملا جدا شده، بدون شک در دسته آکسفورد جا می‌گیرد. این دوخت معروف کفش، دلیل تفاوت آن از استایل‌های دیگر است.

کفش آکسفورد

در عکس بالا می‌بینید وجه تمایز این کفش، دوختی ا‌ست که دور قسمت بندها زده می‌شود. وجود این دوخت روی ظاهر کفش تاثیر زیادی دارد. در کفش دربی این دوخت بسته را بالای بند کفش نمی‌بینیم. زمانی که کفشی با این استایل را به پا می‌کنید، به‌نظر می‌رسد کفش از چرم یک تکه تهیه شده.

تا چند سال پیش، این کفش‌ها تنها از چرم تهیه می‌شدند. ولی اکنون دیگر محدود به جنس خاصی نیستند. رنگ‌های متنوعی از این استایل در بازار می‌بینید. اگرچه، مشکی و قهوه‌ای آن محبوب‌تر و پرکاربردترند. در سال‌های اخیر، ممکن است تزیین بیشتری روی کفش کار کنند، که اغلب به‌شکل سوراخ‌های ریز روی چرم است. درحالی‌که قبلا از چرم ساده تهیه می‌شد.


حتما بخوانید: ست کردن کفش آکسفورد برای خانم‌ها و آقایان

تاریخچه کفش آکسفورد؛ سروکله این کفش از کجا پیدا شده؟کفش آکسفورد

شاید برای‌تان جالب باشد که ماجرای این مدل کفش از کجا شروع شده. دو داستان مختلف برای تاریخچه کفش آکسفورد وجود دارد. بعضی‌ها می‌گویند منشا این کفش نوعی چکمه است. در دو طرف این چکمه درزهایی وجود داشت که وقتی به جلوی چکمه می‌رسیدند، روی آن بند بسته می‌شد. مدل این چکمه کم‌کم تغییر کرد. به کفش تبدیل شد. در اواخر دهه‌ی ۱۸۰۰ میلادی این مدل بین دانشجویان دانشگاه آکسفورد حسابی معروف و محبوب شد.

عده‌ی دیگری درمورد تاریخچه کفش آکسفورد می‌گویند منشا اصلی آن در اسکاتلند بوده؛ در منطقه‌ای که به بالمورال معروف است و کاخ بالمورال هم در آن قرار دارد. کاخ بالمورال به خاندان سلطنتی بریتانیا تعلق داشته. به‌هرحال تعداد افرادی که باور دارند این کفش موردعلاقه‌ دانشجویان آکسفورد بوده، بیشتر است. ظاهرا جایگزین خوبی برای چکمه‌های پاشنه‌دار متداول در آن زمان به‌حساب می‌آمده. پس تعجبی ندارد که خیلی زود بین دانشجویان محبوب شود.

این کفش پاسخ خوبی برای نیاز به پوشیدن یک جفت کفش راحت بوده. حالا دیگر با این کفش نه‌تنها دانشگاه می‌رویم، بلکه برای سر کار و مهمانی هم انتخابش می‌کنیم.

تا این‌جای داستان درباره‌ کفش مردانه سخن گفتیم. در میانه‌ قرن نوزدهم، این کفش راهش را به بازار مد زنانه باز کرد. در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ به اوج محبوبیت رسید. کفش آکسفورد زنانه رنگ‌بندی متنوع‌تر و گاهی پاشنه‌ بلندتری دارد. به همین دلیل با استایل‌های مختلفی ست می‌شود. امروز دیگر خیلی از خانم‌ها و آقایان این مدل را برای کامل کردن استایل شخصی‌شان انتخاب می‌کنند. البته این را هم بگوییم که آکسفورد بین آقایان محبوب‌تر است.


حتما بخوانید: همه نکات برای انتخاب پالتو مردانه؛ این استایل کلاسیک و همیشه شیک

انواع کفش آکسفورد کدامند؟

 

انواع کفش آکسفورد
طرح از: زهرا صباح

مدل پنجه ساده؛ شیک و مجلسیکفش آکسفورد

رسمی‌ترین نوع این دسته از کفش‌ها، پنجه ساده (Plain toe) هستند. معمولا جزییات زیادی ندارند. ساده هستند و مشکی آن پرطرفدار است. در مناسب‌های رسمی که کفش چرمی نیاز باشد، بهترین گزینه همین کفش‌های پنجه ساده‌اند. این دسته از کفش‌ها با سادگی جذابی که دارند، کاری می‌کنند شلوار و برش‌هایش بیشتر به چشم بیاید.

پنجه کلاهی؛ همه پسند و رویایی

کفش آکسفورد

کفش مدل پنجه کلاهی (Cap toe) یکی از متداول‌ترین انواع کفش آکسفورد به‌حساب می‌آید. هر قدر کفش پنجه ساده برای مناسبت‌های رسمی جان می‌دهد، پنجه کلاهی برای محل کار و مصاحبه‌های کاری مناسب است. نام این استایل از تکنیک تولید آن برگرفته شده. روی پنجه این کفش، دوخت افقی می‌بینید که از سمت شصت پا به طرف انگشت کوچک کشیده شده. این دوخت ظاهری به کفش می‌دهد که انگار کلاهی روی پنجه‌ آن گذاشته‌اند. به همین دلیل به پنجه کلاهی معروف است.

رنگ مشکی آن از همه محبوب‌تر است، اما رنگ‌های دیگری مثل قهوه‌ای، اخرایی، جگری، عسلی و رنگ‌های دیگر هم پیدا می‌کنید. تولیدکنندگان کفش مردانه کلاسیک، حتما از این نمونه کفش‌ها در مجموعه‌شان دارند. در بعضی مدل‌های این کفش، همین دوخت نیم‌دایره را پشت کفش هم می‌بینید. درواقع دو تا کلاه دارند، یکی روی نوک کفش و دیگری پشت کفش.

این کفش کلاسیک کاری اگر مردانه و به رنگ مشکی باشد، می‌تواند همنشین خوبی برای کت و شلوار تاکسیدو به‌حساب بیاید. ولی بهتر است آن را همراه با کراوات سفید یا مشکی نپوشید.

کفش بال پرنده؛ خاص و روزمرهکفش آکسفورد

مدل بال پرنده (Wingtip) یا آن‌طور که آمریکایی‌ها می‌گویند، مدل دیپلمات،‌ یکی دیگر از انواع کفش آکسفورد است. در این استایل بخش T شکلی می‌بینید که تا بغل کفش ادامه پیدا می‌کند و شکل بال پرنده به خودش می‌گیرد. اغلب کلاه روی پنجه را هم می‌بینید.

گاهی بال پرنده به رنگ دیگری طراحی می‌شود. بعضی از طراحان مرز آن را با دوخت مشخص می‌کنند و کفش تک‌رنگ است. بعضی‌ها بال پرنده را M شکل توصیف می‌کنند.

درست است که این کفش در دسته‌ آکسفورد قرار دارد، اما بیشتر به کفش بروگ (Brogue) معروف است.

اگر بخواهیم مدل‌های مختلف را از لحاظ رسمی بودن دسته‌بندی کنیم، قطعا بال پرنده در ته لیست کفش‌های رسمی قرار می‌گیرد. درعوض برای استایل کژوال و روزمره انتخاب خوبی ا‌ست. به‌ویژه اگر به رنگ قهوه‌ای باشد.

مدل یک‌سره یا بدون درز؛ شیک و قشنگکفش آکسفورد

از اسم آکسفوردهای یک‌سره یا بدون درز (Wholecut- Seamless) می‌توانید حدس بزنید که از یک تکه چرم یک‌سره دوخته می‌شوند. برش یا دوخت اضافه‌ای روی آن نمی‌بینید. به‌عنوان یک اصل کلی، هر چه کفشی ساده‌تر باشد، رسمی‌تر است. اما این کفش یک‌سره استثنا به‌حساب می‌آید. البته مشکی مردانه آن را می‌توانید به‌عنوان یک گزینه مدرن با تاکسیدو ست کنید. اما درمجموع کفش روزمره درنظر گرفته می‌شود.

مدل زین؛ کژوال‌تر از همیشهکفش آکسفورد

اگر چند جفت کفش در کمدتان دارید و دنبال تنوعی اساسی می‌گردید، آکسفورد زین گزینه‌ خیلی خوبی ا‌ست. ظاهر این مدل کفش به شکلی‌ است که طرح یک زین را روی آن می‌بینید. اغلب طرح زین با رنگ متفاوتی طراحی می‌شود و توی چشم می‌آید. مدل کلاسیک این کفش معمولا به رنگ سفید یا کرم است و بخش زین‌شکل آن به رنگ‌های سرمه‌ای یا قرمز طراحی می‌شود. اما در این سال‌ها رنگ‌بندی متنوعی دارد.

نکته‌های پایانی پیش از خرید کفش آکسفورد کدامند؟کفش آکسفورد

خرید کفش آکسفورد کار دقیق و بااهمیتی ا‌ست. چراکه اگر جنس کفش خوب باشد، مدت‌ها آن‌ را خواهید پوشید. نکته‌ مهم در این خرید، توجه به سایز و اندازه‌هاست. کفش باید از کناره‌های پا کاملا اندازه باشد، نه تنگ و نه گشاد. پا باید کاملا راحت باشد و احساس تنگی نکند. اما قرار نیست زیادی آزاد و گشاد باشد.

در پایان به این نکته توجه کنید که اغلب مدل‌های کفش آکسفورد مردانه در دسته کفش‌های رسمی قرار می‌گیرند و همراه با کت و شلوار ست می‌شوند. بعضی مدل‌ها مثل زین و بال پرنده برای استفاده روزمره مناسبند. مدل‌های زنانه برای محل کار گزینه هیجان‌انگیزی به‌حساب می‌آیند. کاربرد روزمره هیجان‌انگیزی برای این کفش شیک و راحت وجود دارد. به‌ویژه که خانم‌ها بیشتر سراغ مدل‌های دورنگ می‌روند.

کفش آکسفورد با استایل شخصی شما هماهنگ است؟ چه رنگی را می‌پسندید؟ برای چه موقعیت‌هایی این کفش را انتخاب می‌کنید؟ محل کار؟ مهمانی؟


در ادامه بخوانید: در اولین قرار عاشقانه چه بپوشیم؟ برای آقایان و خانم‌ها
منبع poppybarley.com fashionbeans.com gentlemansgazette.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.