همه چیز درباره برند سفورا؛ یک داستان موفقیت جذاب و خواندنی

برند سفورا یکی از موفق‌ترین برند‌های تولید لوازم آرایشی، عطر و مراقبت‌های پوستی است که در سراسر جهان به مشتریان خود خدمات می‌دهد. جالب است بدانید که سفورا از زمان تأسیس خود تا نزدیک به دو دهه، فقط به‌عنوان فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی فعالیت می‌کرد؛ اما از سال ۱۹۹۵ برند هم‌نام خود را نیز تأسیس کرد و بر میزان محبوبیت خود افزود. این مطلب را به بررسی هر آن چیزی که مربوط به فروشگاه‌ها و برند سفورا است اختصاص داده‌ایم.

ماجرای آغاز سفورا

در سال ۱۹۷۰، شرکت انگلیسی Boots PLC که در آن زمان نزدیک به نیم قرن قدمت داشت، اولین شعبه فروشگاه‌های عطر خود را با هدف گسترش تجارت در پاریس افتتاح کرد. منظور از گسترش تجارت، ارتقای شرکت در سطح جهانی بود؛ اما ازآنجاکه بوتز پی‌ال‌سی به‌تنهایی توانایی افزایش شعب خود را در فرانسه نداشت، لازم بود با یک شرکت فرانسوی وارد شراکت شود. بعد از بررسی‌های لازم در نهایت قرعه به نام شرکت نولز گالریز افتاد. در سال ۱۹۷۶، طی یک قرارداد این دو شرکت با هم شریک شدند و تا چند سال بعد، شعب فروشگاه‌ها را افزایش دادند؛ اما سود فروشگاه‌ها چندان تعریفی نداشت. شرکت بوتز پی‌ال‌سی بر این تصور بود که فعالیت‌ها و سیاست‌های نادرست شرکت نولز گالریز مانع سودآوری فروشگاه‌هاست. به همین دلیل تصمیم به پایان شراکت گرفته و با خرید تمام سهام فروشگاه‌ها، به‌عنوان تنها مالک، فعالیت خود را از سر گرفت و تا سال ۱۹۹۳، تعداد فروشگاه‌های خود را به عدد سی‌و‌هشت رساند.

نکته ۱: از آغاز دهه ۱۹۸۰، نام این فروشگاه‌ها سفورا بود؛ اما در مورد اینکه کدام شرکت این نام را انتخاب کرده‌اند اطلاعاتی در دست نیست.

نکته ۲: تا زمانی که فروشگاه‌های سفورا تحت مالکیت شرکت بوتز پی‌ال‌سی بوده است، هیچ منبعی برای بررسی تاریخچه وجود ندارد.

بهتر است بدانید که فروشگاه‌های سفورا و برند سفورا را اشخاص مختلف تأسیس کرده‌اند. ما برای توضیح بهتر، تاریخچه‌های مربوط به هرکدام را جداگانه بررسی خواهیم کرد.

درباره دومینیک ماندوناد، موسس خلاق برند سفورا

دومینیک ماندوناد، یک نقاش و مجسمه‌ساز بود که در ۵ سپتامبر سال ۱۹۴۷ در شهر لیموژ فرانسه به‌دنیا آمد. والدین او یک مغازه کوچک صابون‌فروشی داشتند که دومینیک نیز از آغاز نوجوانی‌اش تا ده سال در آنجا صابون می‌فروخت؛ اما ازآنجاکه فکر اقتصادی‌اش بسیار قوی بود، بعد از مدتی تصمیم گرفت کسب‌و‌کار جدیدی برای خود راه‌اندازی کند.

تأسیس مغازه عطر‌فروشی در سال ۱۹۶۹

دومینیک در سال ۱۹۶۸ مسیر خود را از والدنیش جدا کرد و مشغول به فراهم کردن مقدمات یک مغازه‌عطر فروشی شد. بعد از برنامه‌ریزی‌های مختلف درنهایت یک سال بعد توانست به خواسته خود جامه عمل بپوشاند و فروشگاه خود را به نام Shop 8 در منطقه هوت وین شهر لیموژ فرانسه افتتاح کند. مغازه کوچکی که اکنون ما آن را به‌عنوان کمپانی و برند جهانی سفورا می‌شناسیم!

اتخاذ ‌رویکرد‌های نوآورانه در زمینه فروش

جالب است بدانید که درآن زمان بازار عطر و لوازم آرایشی در فرانسه مانند سایر کشور‌های اروپایی به‌ سبک خرده‌فروشی محدود بود؛ یعنی فروشندگان به‌طور‌ معمول نماینده یک برند واحد بودند و فقط اجناس و محصولات یک برند یا یک کارخانه را می‌فروختند. این نوع فروش حتی در مغازه‌های خوار‌وبار‌فروشی و سوپرمارکت‌ها نیز رایج بود؛ اما دومینیک با اتخاذ دو رویکرد جدید توانست یک دگرگونی بزرگ در بازار فروش اروپا رقم بزند که باهم آنها را بررسی می‌کنیم:

۱. خرید اجناس از چندین برند

او تصمیم گرفت که عطر‌های خود را به‌دلیل افزایش تنوع و جذب مشتری از برند‌های مختلف خریداری کند. حرکت تاریخ‌سازانه او موجب شد تا فروشگاهش با عنوان یک فروشگاه چند ‌ملیتی بر سر زبان‌ها بیفتد؛ اما این پایان ماجرا نبود.

۲. فروش سلف‌سرویس

در آن دوره، خرید عطر و محصولات زیبایی با مفهوم خرید پیش از امتحان کردن رایج بود. به‌گونه‌ای که مشتریان تا زمان خرید جنس دسترسی مستقیم به آن نداشتند و فقط می‌توانستند از پشت ویترین اجناس را ببینند و انتخاب کنند. دومینیک با فاصله‌گرفتن از این مفهوم سنتی، روش نوآورانه‌ای برای فروش اجناس خود به کار گرفت و آن امتحان کردن پیش از خرید بود! او تمام اجناس را در مرکز فروشگاهش به روش سلف سرویس به نمایش گذاشت تا در ابتدا مشتریان به کمک فروشنده محصول موردنظر خود را امتحان کنند و در صورت پسندیدن آن را خریداری کنند. این ایده خلاقانه به‌شدت مورد استقبال مشتریان قرار گرفت و یک دوره جدید را در زمینه فروش محصول به وجود آورد.

تصمیم دومینیک ماندوناد به افزایش تنوع محصول بعد از یک دهه!

از آنجایی که دومینیک یک سبک جدید را در زمینه فروش آغاز کرده بود، برای اینکه بتواند فروش سلف‌سرویس را درباره عطر‌فروشی نیز رایج کند، نزدیک به یک دهه تلاش کرد. او در سال ۱۹۷۹ با افتتاح شعبه جدید فروشگاهش طیف محصولات خود را گسترش داد و اجناس خود را به‌جای اینکه بر اساس برند طبقه‌بندی کند، بر اساس نوع اجناس طبقه‌‌بندی کرد. این اتفاق به‌معنای واقعی یک انقلاب در بخش خرده‌فروشی عطر و لوازم آرایشی رقم زد.

همکاری با گروه خرده‌فروشان پرومودس، اولین و آخرین بد‌اقبالی

با آغاز دهه ۱۹۸۰، ماندوناد همچنان به‌دنبال گسترش فروشگاه‌های خود با فروش سلف‌سرویس بود و تا سال ۱۹۸۴ توانست چهار شعبه دیگر نیز افتتاح کند. همزمان با این گسترش، فروشگاه‌های شاپ۸، به‌عنوان زیرمجموعه در گروه خرده‌فروشی تازه توسعه‌یافته پرمودس جای گرفت؛ اما این همکاری فقط تا سال ۱۹۸۷ ادامه داشت. به این دلیل که پرومودس در‌ آن سال تصمیم گرفت روی خرده‌فروشی محصولات غذایی خود متمرکز شود و به این دلیل مسیر خود را از شاپ۸ جدا کرد.

با این‌حال، به‌دلیل بدهی‌‌هایی که ماندوناد برای گسترش بین‌المللی شاپ۸ بالا آورده بود، پرومودس همچنان بر سود فروشگاه‌ها کنترل داشت و اگر این موضوع دادگاهی می‌شد، پرومودس پیروز آن دادگاه بود. ماندوناد برای اینکه گروه پرومودس را از تصمیم خود منصرف کند، هشت فروشگاه عطر را که در پاریس مستقر بودند خرید و به‌سرعت سیاست فروش خود را به این فروشگاه‌ها نیز اعمال کرد تا برای رشد بیشتر برنامه‌ریزی کند. اما تلاش‌های او چندان نتیجه بخش نبود چون بازهم پرومودس راضی به تأمین بودجه بیشتر برای شاپ۸ نشد و برای فروش مجدد سهام فروشگاه‌ها به ماندوناد یک رقم نجومی تعیین کرد. با اینکه او توان باز‌خرید سهام‌هایش را نداشت، بازهم کسی نبود که به این سادگی تسلیم پرومودس شود.

پیشنهاد همکاری ماندوناد به شرکت‌ Apax Partners برای جبران ضرر مالی

ماندوناد در سال ۱۹۸۸ با ارائه یک برنامه سود‌دهی جدید به شرکت‌ مذکور در جهت حمایت از خرید سهام خود پیشنهاد همکاری داد. از طرفی دیگر، شرکت سهام خصوصی آستروگ نیز به سبک فروش ماندوناد علاقمند شده بود و تصمیم بر همکاری با ماندوناد داشت. ماندوناد نیز از این فرصت استفاده کرد و برنامه کاری خود را برای مؤسس این شرکت نیز توضیح داد. بعد از تحقیقات لازم، هر دو شرکت هم با پیشنهاد ماندوناد و هم با تمام شروط او برای برنامه‌های خروجش تا قبل از پنجاه سالگی که به اواخر دهه ۱۹۹۰ مربوط می‌شد نیز موافقت کردند. به این ترتیب ماندوناد توانست توانایی مالی خود را برای بازپس گرفتن سهام فروشگاه‌های خود از پرمودس بازیابد.

آغاز برنامه‌ریزی‌ها برای جهانی شدن

نهایی‌شدن خرید سهام فروشگاه‌های ۸ تا سال ۱۹۹۱ به طول انجامید. بعد از آن سه شریک تصمیم گرفتند که برای توسعه سود سالانه خود و آغاز به تجارت جهانی، هر سال سه تا پنج شعبه جدید تأسیس کنند؛ اما ازآنجاکه فروشگاه ۸ فقط دوازده شعبه داشت، این اتفاق چندان ممکن به‌نظر نمی‌رسید. برای افزایش شعب فروشگاه‌ها باید یک تصمیم بزرگ گرفته می‌شد؛ چون دومینیک می‌خواست هرطور‌شده تا بازه زمانی که در قرارداد ذکر شده بود، تمام خواسته‌هایش برآورده شوند. از‌این‌رو او بازهم برای کارهایش برنامه‌ریزی کرد. تا یک سال بعد تمام اقدامات مطابق برنامه‌ریزی پیش می‌رفت تا اینکه اقتصاد فرانسه وارد یک رکود بسیار شدید شد. این رکود موجب شد تا برنامه‌ریزی‌ها با مشکل روبرو شود؛ اما شرکت همچنان در جهت ایجاد یک زنجیره بسیار بزرگ در سطح جهانی تلاش می‌کرد.

نقطه اشتراک سفورا و ماندوناد، خرید فروشگاه‌های سفورا

این همان فکر بکری بود که به ذهن ماندوناد و شرکایش آمد تا از رکود اقتصادی تا حد ممکن جان سالم به‌در ببرند. سال ۱۹۹۳ بود و فروشگاه‌های زنجیره‌ای سفورا تحت مالکیت شرکت بوتز پی‌ال‌سی قرار داشتند. اگر ماندوناد می‌توانست شرکت بوتز را برای فروش متقاعد کند، برنامه او برای جهانی‌شدن به حقیقیت می‌پیوست. به هر طریقی که بود، او و شرکایش با چندبار مذاکره توانستند مالکیت تمام فروشگاه‌های سفورا را به دست بیاورند. به‌دنبال این اتفاق مهم آغاز دهه ۱۹۹۰، آغاز سال‌های طلایی برای ماندوناد و شرکایش پیش‌بینی می‌شد.

بررسی رویداد‌های بسیار مهم دهه ۱۹۹۰

در سال ۱۹۹۳، دومینیک ۵۰ فروشگاه در اختیار داشت که شامل محصولاتی مانند عطر، لوازم آرایشی و بهداشتی بود. برنامه‌های جدید او برای فروشگاه‌هایش شامل موارد زیر است:

۱. ادغام کل فروشگاه‌های سفورا و فروشگاه‌های ۸

ماندوناد علاوه‌بر تغییر روش خرده‌فروشی خود، نام تمام فروشگاه‌های ۸ را به سفورا تغییر داده و تمام پنجاه فروشگاه را با هم ادغام کرد. بعد از این کار او به‌نوعی سفورا متولد شد.

۲. تأسیس برند سفورا در سال ۱۹۹۵

دوسال از گسترش فروشگاه‌های سفورا می‌گذشت که دومینیک تصمیم گرفت آخرین ایده خود را نیز اجرا کند. میزان سود فروشگاه‌ها در نوع خود کم‌نظیر بود و زمان آن رسیده بود که دومینیک برند سفورا را تأسیس کند. از‌این‌رو با تاسیس چند فروشگاه دیگر در مراکز خرید بزرگ کشور فرانسه و تولید محصولات آرایشی و مراقبت‌های پوستی، به‌طور رسمی برند سفورا را افتتاح کرد.

۳. افتتاح اولین فروشگاه سفورا در خیابان شانزه‌لیزه پاریس

این شعبه، اولین و بزرگ‌ترین فروشگاه سفورا در پاریس بود که قرار بود کامل‌ترین و متنوع‌ترین محصولات را در اختیار مشتریان خود قرار بدهد.

۴. خرید تمام امتیازات سفورا به وسیله کمپانی ال‌وی‌ام‌هاش

در سال ۱۹۹۷، دومینیک وارد دهه پنجم از زندگی‌اش می‌شد و این به‌معنی واگذاری تام تجارت خود بود. ازآنجاکه در اواخر دهه ۱۹۸۰، این موضوع در قراردادکاری او با شرکایش نیز تنظیم شده بود، مشکلی در این مورد نداشت. از طرفی دیگر کمپانی ال‌وی‌ام‌هاش که از مدت‌ها قبل سفورا و موفقیت‌هایش را زیر نظر داشت، اولین پیشنهاد فروش را با رقمی نجومی به دومینیک ابلاغ کرد. این تصمیم چندان به طول نینجامید چون او وشرکایش به پیشنهاد ال‌وی‌ام‌هاش پاسخ مثبت دادند. به این ترتیب در سال ۱۹۹۷، سفورا به‌عنوان برند و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌طور کامل به شرکت ال‌وی‌ام‌هاش واگذار شد.

خرید سفورا به وسیله برند ال‌وی‌ام‌هاش در ابتدا یک موفقیت بسیار بزرگ و سرآغازی جدید برای سفورا بود؛ چون در مدت تنها یک‌سال، شعب جدید سفورا در کشور‌هایی مانند ایتالیا، پرتغال، اسپانیا و لهستان نیز تأسیس شد و میزان فروش برند نیز به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافت. همچنین به‌دلیل اتخاذ سبک متفاوت در زمینه فروش، سفورا به محبوبیت بسیار زیادی رسید. امروزه به‌دلیل ارائه محصولات گسترده، استخدام فروشندگان آگاه و روش خرده‌فروشی نوآورانه بسیار معروف است. سفورا تا امروز هم متعلق به شرکت ال‌وی‌ام‌هاش است و دفتر مرکزی آن هم‌اکنون در پاریس قراردارد.

۵. جهانی شدن

برند سفورا در سال ۱۹۹۸، اولین فروشگاه خود را در شهر نیویورک ایالات متحده افتتاح کرد و امروزه این تعداد به عدد ۲۵۰ رسیده است. بسیاری از فروشگاه‌های مستقل سفورا در بزرگ‌ترین مراکز خرید ایالات متحده واقع شده‌اند.

۶. راه‌اندازی وبسایت رسمی و خرید آنلاین

در سال ۱۹۹۹ همزمان با افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سفورا تصمیم گرفت که اولین فروشگاه آنلاین خود را راه‌اندازی کند. با اینکه امکان امتحان‌کردن قبل از خرید در این حالت وجود ندارد، بسیاری از مردم راحتی خرید آنلاین را به خرید حضوری ترجیح می‌دهند. همچنین وب‌سایت سفورا ممکن است محصولات برند‌هایی را که آنلاین در اختیار مشتری قرار می‌دهد در خرید حضوری نداشته باشد. از‌این‌رو از همان سال راه‌اندازی خرید آنلاین، سفورا مشتریان مجازی زیادی دارد.

رویداد‌های مهم برند سفورا در دهه ۲۰۰۰

دریافت اولین جایزه در سال ۲۰۰۰ و افت فروش!

با اینکه سفورا به‌دلیل اتخاذ رویکرد‌های نوآورانه، جایزه‌ معتبر خرده‌فروش مبتکر سال را دریافت کرد، با آغاز قرن با رکود فروش مواجه شد از‌این‌رو نتوانست سرمایه افزایش شعب سالانه خود را تأمین کند. حتی مجبور شد تعدادی از شعبه‌های خود را نیز کم کند!

افزایش خطوط تولید در سال ۲۰۰۳

در سال ۲۰۰۳ ژاک لوی به‌عنوان مدیر‌عامل شرکت سفورا منصوب شد و خطوط گسترده‌ای از محصولات را با نام اختصاصی برند تولید کرد. این محصولات موجب افزایش مشتری برای سفورا و بازیافتن سرمایه اصلی برند شد.

آغاز اجرای برنامه Beauty Insider در سال ۲۰۰۳

سفورا با عملی‌کردن این تصمیم سیل مشتریان را به‌سمت خود جاری کرد. این برنامه به مشتری امکان می‌دهد که بعد از خرید امتیاز دریافت کند؛ بدیهی است که هرچقدر دفعات خرید بیشتر باشد، امتیاز نیز بیشتر شده  و در نتیجه این طیف مشتریان در گروه مشتریان وفا‌دار قرار می‌گیرند. در نتیجه هم از شرکت هدایای کوچک دریافت می‌کنند و هم در خرید‌های خود تخفیف می‌گیرند.

افتتاح اولین فروشگاه سفورا در کانادا در سال ۲۰۰۴

به‌دلیل استقبال زیاد مشتریان از محصولات فروش آنلاین سفورا، اعضای اتاق فکر برند تصمیم گرفتند که اولین شعبه سفورا را در تورنتو کانادا افتتاح کنند. مانند شعب آمریکا، شعب کانادا نیز در بهترین مراکز خرید این کشور واقع شده‌اند. همچنین سفورا در سال ۲۰۰۴، یک کرم ضدچروک عرضه کرد که ده نوع کلاژن در پوست را هدف قرار می‌داد و موجب می‌شد تا چین و چروک و ترک‌های پوستی در کمتر از ۲ تا ۴ هفته کاهش یابد. این محصول موجب افزایش قشر میان‌سال برای سفورا شد؛ اما اکنون در وب‌سایت سفورا در دسترس نیست.

افتتاح بار‌های زیبایی در سال ۲۰۰۵

فروشگاه سفورا در سال ۲۰۰۵، ایده خلاقانه دومینیک ماندوناد را که مفهوم خرید بعد از امتحان کردن بود، یک مرحله جلو‌تر برد. به‌طوری که مشتریان در مراکز سفورا در جایگاه‌های خاصی که بار نام دارند، مقابل آینه، با حضور مسئول فروش و مشاور محصول آیتم مورد نظر خود را هرطور که دوست دارند امتحان کنند. همچنین در سال ۲۰۰۵، سفورا اولین شعبه فروشگاه‌های خود را در چین نیز افتتاح کرد.

نکته:‌ در این سال، بخش خرده‌فروشی انتخابی سفورا ۳.۶۵ میلیارد یورو، معادل ۴.۳ میلیارد دلار فروش داشت.

آغاز همکاری سفورا با شرکت JCPenney در سال ۲۰۰۶

جی‌سی‌پنی نیز مانند سفورا یک شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که در سراسر جهان شعبه دارد. با این تفاوت که محصولات آن فقط شامل لوازم آرایشی نبوده و بسیار گسترده‌تر است. در سال ۲۰۰۶، سفورا همکاری خود را با این کمپانی آغاز کرد تا مینی فروشگاه‌های خود را با عنوان Sephora Inside JCPenney افتتاح کند. البته این همکاری ادامه‌دار نبود؛ اما تا آخرین لحظه قطع همکاری رقم ۶۵۵ شعبه مینی سفورا در داخل فروشگاه‌های جی‌سی‌پنسی وجود داشت. همچنین تعداد محصولات در این فروشگاه‌ها محدود بود و فعالیت آنها بیشتر بر پایه معرفی محصول یا امتیاز‌دهی به مشتریان در هر خرید متکی بود.

آغاز افتتاح شعب سفورا در کشور‌های خاورمیانه در سال ۲۰۰۷

سفورا در آن سال، فعالیت خود را مبنی بر افتتاح شعب جدید و همکاری با برند‌های متعلق به کشور‌های خاورمیانه مانند امارات متحده عربی و عربستان سعودی آغاز کرد. این همکاری شامل افتتاح بیش از ۴۴ فروشگاه در مراکز خرید معروف این دو کشور بود.

افتتاح شعبه سنگا‌پور سفورا در سال ۲۰۰۸

فروشگاه بسیار بزرگ سفورا به مساحت ۱۲۰۰۰ متر مربع برای اولین بار در دسامبر سال ۲۰۰۸ در سنگاپور افتتاح شد. این فروشگاه در واقع بزرگ‌ترین مرکز سفورا در جنوب شرقی قاره آسیا بوده و در طبقه همکف مرکز خرید Ion Orchard واقع شده است.

رویداد‌های مهم برند در دهه ۲۰۱۰

افتتاح شعبه آمریکای لاتین در سال ۲۰۱۰

در ماه فوریه سال ۲۰۱۰، سفورا بعد از درخواست‌های فراوان در نهایت اولین شعبه خود را در جمهوری دومینیکن واقع در آمریکای شمالی افتتاح کرد.

برگزاری جشن بیست و پنجمین سالگرد تاسیس در سال ۲۰۱۱

در سال ۲۰۱۱، سفورا سیصدمین فروشگاه خود را در لاس‌وگاس ایالات متحده افتتاح کرد و همچنین بیست‌وپنجمین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت.

اجرای برنامه لابراتوار سفورا در سال ۲۰۱۲

در این برنامه که شامل چند مرحله است، در شعبه مرکزی هر کشور گرد هم می‌آیند تا در مورد ایجاد ایده‌های نوآورانه از طریق به‌کار‌گیری خلاقیت کارکنان سفورا در جهت افزایش مشتری و ارتقای سبک فروش مشتریان خود را افزایش دهند.

به‌عنوان نمونه اولین مرحله از این برنامه، ایده‌پردازی با محوریت دریافت تجربه مشتری از خرید است. آنها تمام نظرات را بررسی می‌کنند تا با جلب رضایت مشتری در جهت تجریه خوب خرید، مشتریان خود را در سراسر جهان افزایش دهند.

آغاز همکاری با شرکت پنتون در سال ۲۰۱۳

مشتریان سفورا از سال مذکور این امکان را دارند که مطابق با رنگ چشم، رنگ پوست و رنگ موی خود محصولات خود را انتخاب کنند؛ یعنی شرکت پنتون با سیستم تطبیق رنگ مطابق مشخصات ظاهری هر شخص، رنگ‌هایی را که بیشترین تطبیق را با این مشخصات ظاهری دارد، ارائه کرده و گام به گام مشتری را در این زمینه راهنمایی می‌کند. علاوه‌براین، شرکت پنتون هر سال یک رنگ را به‌عنوان رنگ سال معرفی می‌کند که برای سفورا و مشتریانش بسیار شگفت‌انگیز است. برای مثال در سال ۲۰۱۳ رنگ سبز زمردی به‌عنوان رنگ سال معرفی شد.

نکته: در نگاه کلی، فعالیت شرکت پنتون در زمینه استاندارد‌سازی رنگ‌ها و سیستم تطبیق رنگ است. برای مثال تولید‌کنندگان در زمینه‌های مختلف می‌توانند به سیستم پنتون مراجعه کنند تا مطمئن شوند که رنگ‌ها بدون داشتن اختلاف و تماس مستقیم با یکدیگر تطابق دارند یا نه.

افتتاح اولین فروشگاه در استرالیا در سال ۲۰۱۴

سفورا اولین فروشگاه استرالیایی خود را همراه استقبال با‌شکوه مردم در شهر سیدنی افتتاح کرد. همچنین در سال ۲۰۱۴، درآمد جهانی سفورا تا ۸درصد افزایش یافت.

افزایش خدمات دیجیتالی در سال ۲۰۱۶

سفورا با راه‌اندازی دو ابزار جدید که مبتنی بر ربات فیس‌بوک که دستیار رزرو و تطبیق رنگ نام داشت، بازهم در تلاش بود تا میزان فروش خود را افزایش دهد. رشد سفورا در سال ۲۰۱۶ نسبت به دو سال قبل خود هم بیشتر بود.

همکاری با G&M Fashion Career در سال ۲۰۱۷

این همکاری در ماه‌های اول سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد و بعد از آن سفورا تا همین امروز در مراکز توجه قرار گرفت. همچنین بازهم یک فروشگاه جدید بسیار بزرگ در تگزاس ایالات متحده افتتاح کرد. افزایش شعب فقط به آمریکا محدود نبود؛ چون سفورا در چند شهر استرالیا نیز شعب خود را افزایش داد.

دریافت جایزه خرده‌فروش سال در ۲۰۱۸

این جایزه به شرکتی اهدا می‌شود که در بسیاری از زمینه‌ها دستاورد‌های برجسته و مهمی کسب کند. مدیرعامل وقت سفورا در این مورد گفت:

ما از دریافت جایزه بسیار خوشحالیم چون این جایزه ثابت می‌کند که سفورا واقعا با وسعت جهانی مورد استقبال قرار گرفته است. همچنین اطمینان داریم که بعد از این، خانواده سفورا بیش از پیش سفورا را به رسمیت خواهند شناخت.

اتفاق جنجالی سفورا در سال ۲۰۱۹

در آوریل سال ۲۰۱۹، خواننده محبوب سبک R&B، خانم SZA تجربه ناخوشایند خود را در مورد شعبه کالیفرنیا فروشگاه سفورا، در حساب توییتر خود منتشر کرد که موجب شد وجهه اجتماعی برند تا حدودی تیره و تار شود. ماجرا از این قرار بود:

زمانی که خانم SZA برای خرید و همچنین برای تبلیغات یکی از معروف‌ترین برند‌های سفورا به نام فنتی‌بیوتی در شعبه حاضر شده بود، یکی از فروشندگان او را نمی‌شناسد و به‌دلیل سیاه‌پوست بودن او درصدد توهین به وی برمی‌آید. بعد کارمندان امنیتی را صدا می‌زند و ادعا می‌کند که شخص موردنظر احتمالا به قصد دزدی وارد فروشگاه سفورا شده است! خانم که SZA که خودش یکی از کارمندان سابق سفورا بود، تمام ماجرا را در حساب توییترش که آن زمان نزدیک به سه میلیون فالوور داشت، به گوش رسانه‌ها و هوادارانش رساند و بداقبالی بزرگی را برای سفورا رقم زد.

اتفاق‌های مهم سفورا در سال‌های اخیر

در اوایل سال ۲۰۲۰، سفورا بزرگ‌ترین فروشگاه خود را کوالالامپور مالزی افتتاح کرد و تا همین امروز نیز به افزایش شعب خود در سراسرجهان ادامه می‌دهد. امروزه سفورا بیش از ۲۶۰۰ فروشگاه در ۳۶ کشورجهان دارد و محصولات بیش از ۱۰۰ برند و بالای ۱۵۰۰۰ محصول را در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد.

چهار عامل مهم موفقیت سفورا

۱. استراتژی محصول

سفورا بیش از ۱۵۰۰۰ محصول از برند‌های مختلف را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. این امکان برای مشتریان بسیار جذاب است.

۲. استراتژی قیمت‌گذاری

در حال حاضر، سفورا یک برند با کیفیت و یک شرکت منحصر‌به‌فرد است که طیف وسیعی از لوازم‌های آرایشی، بهداشتی، مراقبتی را با قیمتی مناسب به مشتریانش ارائه می‌دهد و از این جهت بسیار پر‌طرفدار است. البته قیمت‌های مناسب سفورا برای مشتریان وفا‌دار و با‌سابقه این شرکت است.

۳. استراتژی ترویج

این شرکت به‌شدت به تبلیغات مشتریان وفا‌دار و باسابقه خود برای افزایش مشتری متکی است و از این جهت هم نیاز خود را برآورده می‌کند و هم مشتری جذب می‌کند.

۴. استراتژی قرار‌گیری

همانطور که گفتیم، دفتر مرکزی سفورا در پاریس قرار دارد؛ اما بیش از ۲۷۰۰ فروشگاه در چند ده کشور جهان نیز دارد و این به معنی وجود ارتباط محکم سفورا با مشتریانش در سراسر دنیا است. سفورا حتی در فروش آنلاین نیز به مشتریانش در خصوص محصول انتخابی‌شان مشاوره می‌دهد تا آنها بتوانند با آگاهی کامل خرید کنند.

معرفی پر‌فروش‌ترین محصولات برند سفورا

با اینکه آمار پر‌فروش‌ترین‌های وبسایت سفورا شامل محصولاتی از برند‌های مختلف است، ما صرفا محصولات اختصاصی برند سفورا را باهم بررسی می‌کنیم که در سه دسته طبقه بندی شده و شامل ۸ محصول است.

محصولات مراقبتی و بهداشتی

۱. ماسک صورت فیبر

این ماسک آبرسان بوده و از عصاره میوه‌ها و گیاهان ساخته شده است. برای استفاده پوست‌های خشک، معمولی، چرب و ترکیب چرب و خشک مفید است.

نارگیل: تسکین‌دهنده پوست

چای ماچا: مات‌کننده و هدفمند کردن منافذ پوستی

لیچی: مرطوب‌کننده و درخشان‌کننده

۲. اسکراب مو و پوست سر

این محصول همانطور که از نامش پیداست، برای پاکسازی پوست سر مناسب است که هم پوست سر و هم ریشه مو‌ها را از مواد چربی‌ها، آلودگی‌ها و سلول‌های مرده پاک‌سازی می‌کند. در ترکیبات تشکیل‌دهنده این محصول، ذرات نمک و سرکه سیب نیز وجود دارد که حین پاکسازی نمک به‌عنوان میکروب‌زدا عمل کرده و سرکه سیب نیز باعث درخشندگی مو‌ها می‌شود. طبق ادعای برند، ۱۰۰٪ مشتریان از استفاده از این محصول بسیار راضی هستند و آن را به دیگران توصیه می‌کنند.

۳. کرم آبرسان

منشا تولیدات این محصول ۹۶٪ طبیعی بوده و تمام آنتی‌اکسیدان‌های مفید را دارد. همچنین بسیار سبک وزن است. به‌اندازه‌ای که فرد هنگام استفاده از آن، بی‌وزنی و سبکی کامل روی پوست خود احساس می‌کند. این محصول تمام پارامتر‌های لازم را برای ایجاد یک پوست درخشان دارد و همچنین از پوست در برابر آلودگی‌های محیطی محافظت می‌کند.

۴. کرم روشن‌ کننده دور چشم

این کرم علاوه بر ایجاد درخشش در پوست دورچشم‌ها موجب از‌بین‌‌رفتن و کنترل تیرگی دور چشم و ازبین‌بردن حالت پفی دورچشم می‌شود. همزمان عملکرد آبرسانی هم دارد، خستگی دور چشم را کاهش می‌دهد، تا چند ساعت پوست را در حالت مرطوب نگه می‌دارد و کم آب شدن آن جلوگیری می‌کند.

لوازم آرایشی

۱. مداد ابرو

این محصول در واقع یک مداد ضدآب است که نوک بسیار ظریفی دارد. همچنین یک حالت جمع‌شوندگی نیز دارد که برای کشیدن خطوط مویی ریز و دقیق بسیار مناسب است. مداد ابروی سفورا برای پر کردن نقاط کم پشت ابرو بسیار پرکاربرد بوده و ماندگاری طولانی مدتی دارد. همچنین یک برس نیز برای ایجاد نظم و یکدستی ‌ابرو‌ها ضمیمه محصول است.

۲. ریمل حجم‌دهنده وگن (گیاهی)

برند سفورا - محصولات پرفروش

این محصول باعث افزایش حجم و فرخوردن مژه‌ها می‌شود؛ همچنین ۱۰۰٪ گیاهی است و فقط در رنگ مشکی تولید می‌شود. طبق بررسی‌های انجام شده به وسیله محققان سفورا، ۹۱٪ از زنانی که بین ۲۵ تا ۴۰ سال سن داشتند، بعد از استفاده از این ریمل حجم مژ‌ه‌هایشان افزایش داشته است.

۳. خط لب

نوک این خط لب نیز بسیار ظریف است و بعد از استفاده ماندگاری بالایی دارد. همچنین در ۱۸ رنگ در دسترس بوده و استفاده آن همراه با رژلب توصیه می‌شود.

۴. رژلب مایع براق‌کننده


این رژلب با عصاره هسته هندوانه که خاصیت آبرسانی دارد تولید شده است و موجب درخشش و براق شدن لب‌ها می‌شود. ماندگاری بالایی دارد و همچنین به لب‌ها حجم می‌دهد.

معرفی چند نمونه از برند‌های معروف در سفورا

برند‌هایی که مشتریان می‌توانند محصولاتشان را از سفورا تهیه کنند، نزدیک به ۴۰۰ عدد است و هرسال بر این تعداد افزوده می‌شود. ازآنجاکه بررسی تمام این برند‌ها امکان‌پذیر نیست، چند نمونه مهم را باهم بررسی می‌کنیم:

۱. برند دیور(Dior)

این برند ۷۲ساله که سابقه بسیار درخشانی در صنعت مد دارد، از اولین برند‌هایی است که محصولاتش در سفورا به‌فروش می‌رسند.

۲. برند ایو سن لوران (Yves Saint Laurent)

برند نام‌آشنا، تاریخ‌ساز و پرطرفدار ایو سن لوران نیز از سال‌ها قبل با سفورا قراردادکاری امضا کرده است و بهترین محصولاتش در سفورا برای علاقه‌مندان قابل دسترسی است.

۳. برند ورساچه (Versace)

بهترین و کامل‌ترین مجموعه عطر‌های برند محبوب ورساچه در فروشگاه‌های سفورا موجود است.

۴. برند لانکوم (Lancome)

برند لانکوم نیز از اولین برند‌های موجود در سفورا است. محصولات برند لانکوم در سفورا شامل عطر و لوازم آرایشی است.

۵. برند استی لادر (Estee Lauder)

برند و شرکت مادر استی لادر که یک شرگت اصیل، قدرتمند و پر‌طرفدار است، با تمام محصولاتش در فروشگاه‌های سفورا حضور دارند.

۶. برند بنفیت (Benefit)

برند بنفیت بیشتر بر روی تولید محصولات مراقبتی ابرو‌ها، مژه‌ها و گونه‌ها تمرکز دارد و برای علاقمندان به مراقبت‌های پوستی یک انتخاب عالی است. محصولات این برند در مراکز سفورا تمام محصولات با راهنمایی مشاوران امتحان می‌شوند.

۷. برند شنل (Chanel)

برند شنل که بیش از نیم قرن قدمت دارد، با تمام محصولاتش در فروشگاه‌های سفورا حضور دارد.

۸. برند کلینیک (Clinique)

برند مراقبت‌های پوستی کلینیک که با گران‌قیمت بودن محصولاتش معروف است، با قیمت‌های مقرون به‌صرفه در فروشگاه‌های سفورا در دسترس است. البته در حالتی که مشتری وفا‌دار باشید و از سفورا زیاد خرید کنید.

۹. برند بربری (Burberry)

تمام عطر‌های برند بربری در وبسایت‌ها و فروشگاه‌های سفورا در دسترس اند.

۱۰. برند کلوین کلاین (Calvin Klein)

این برند با محصولات آرایشی و عطر در سفورا حضور دارد؛ اما محصولاتش چندان به فروش نمی‌رسند.

۱۱. برند لورال (LOreal)

محصولات برند لورآل که از بزرگترین شرکت‌‌های تولید لوازم آرایشی است و در سراسر جهان شهرت دارد، از لوازم آرایشی صورت گرفته تا رنگ مو، در سفورا به فروش می‌رسد.

۱۲. برند دولچه‌ اند گابانا (Dolce & Gabbana)

محصولات برند دولچه‌ اند گابانا که از هنرمندانی مانند سوفیا لورن، مدونا و مونیکا ویتی الهام گرفته شده است، در سفورا حضو دارند؛ اما چندان پرفروش نیستند.

۱۳. برند کلوئه (Chloe)

ناتالی پورتمن، بازیگر محبوب هالیوود علاقه زیادی به محصولات کلوئه دارد و شاید همین علاقه او یکی از دلایل مهم پرطرفدار بودن محصولات این برند در فروشگاه سفورا است.

۱۴. برند گوچی (Gucci)

گوچی و عطر‌های محبوب آن در دسته پر‌فروش‌ترین محصولات فروشگاه‌های سفورا قرار دارند.

۱۵. برند هرمس (Hermes)

عطر‌های برند هرمس طرفداران زیادی در بین هنرمندان و طراحان مد دارد، البته که سفورا از این برند هم غافل نشده است.

۱۶. برند مارک جیکوبز (Marc Jacobs)

لوازم آرایشی مارک جیکوبز نیز از کیفیت بالایی برخوردارند. چند محصول از این نیز برند در فهرست پرفروش‌های سفورا قرار دارند.

۱۷. برند پرادا (Prada)

برند پرادا که بیشتر به‌دلیل کیف‌های چرمی و عینک‌های آفتابی‌اش شهرت دارد، با محصولات عطر خود در سفورا حضور دارد.

۱۸. برند جی‌لو بیوتی (J.Lo Beauty)

مالک برند، جنیفر لوپز خواننده و بازیگر محبوب است که حروف اختصاری نام خود را برای برند انتخاب کرده است. محصولات برند جی‌لو بیوتی بیشتر شامل محصولات مراقبتی از پوست است. او در مجموعه جدید خود که در ژانویه امسال روانه بازار شد، ۸ محصول مراقبتی ساخته شده از روغن زیتون، عصاره برگ زیتون و هسته زیتون ارائه داد که اکنون در سفورا در دسترس است.

۱۹. برند فنتی بیوتی (Fenty Beauty)

فنتی بیوتی از محبوب‌ترین و پر‌طرفدار‌ترین برند‌های سفورا است. این برند متعلق به ریانا، خواننده موفق آمریکایی است. محصولات فنتی بیوتی بسیار باکیفیت‌اند و همچنین چند مورد از آنها در لیست محصولات پرفروش سفورا قرار دارند.

۲۰. برند ریربیوتی (Rare Beauty)

برند سفورا - ریربیوتی

برند نوپایی که سلنا گومز، خواننده و بازیگر محبوب نسل جوان مؤسس آن است. چند محصول از برند ریر بیوتی در فهرست پر‌فروش‌های وب‌سایت سفورا قرار دارند.

تفسیر لوگو برند سفورا

این لوگو در اصل بیانگر دیدگاه زیبایی شناختی و ارزش‌های برند است. یک علامت خمیده شبیه به حرف اس به رنگ سفید با پس زمینه مشکی که زیر آن نام کامل برند نیز نوشته شده است. این حرف همچنین به یک تار موی فر نیز شبیه است.

سخن پایانی

در این مطلب سعی داشتیم تمام ابعاد مربوط به برند سفورا و فروشگا‌ه‌‌‌های زنجیره‌ای آن را بررسی کنیم. آیا شما تاکنون از محصولات برند سفورا و یا برند‌های دیگر آن استفاده کرده‌اید؟ در صورت مثبت‌بودن پاسخ، تجربیات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: بررسی استایل ناتالی پورتمن؛ درخشان در بازیگری، صاحب‌سبک در استایل
منبع referenceforbusiness 440industries sephora
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.