برند مون‌بلان؛ از ساخت خودنویس‌های افسانه‌ای تا ساعت‌های زیبا و پیچیده

برند مون بلان یکی از برندهای بسیار مشهور آلمانی در تولید کالاهای لوکس است. اگر دوست دارید بدانید چطور این برند از تولید نوشت‌افزار به ساخت ساعت‌های جهانی رسید، این مطلب را از دست ندهید. برای راحت‌تر بودن بررسی برند مون بلان این مطلب را به سه بخش تقسیم کرده‌ایم. تاریخچه برند مون بلان از زمان تأسیس تا به امروز، معرفی و بررسی مهم‌ترین مجموعه‌های خودنویس و قلم‌های نمادین و بررسی زیباترین و پیچیده‌ترین ساعت‌های این برند.

بخش اول: تاریخچه برند مون بلان

ابتدا درباره تاریخچه برند مون بلان صحبت می‌کنیم.

تولد برند مون بلان

برند مون بلان - تاریخچه برند

تاریخچه برند مون بلان (Montblanc) به اوایل قرن بیستم برمی‌گردد. در سال ۱۹۰۶، یک مهندس و طراح آلمانی از برلین، به نام آگوست ابرشتاین (August Eberstein) با همکاری یک بانکدار از هامبورگ به نام آلفرد نهمیاس (Alfred Nehemias)، نوعی قلم خودنویس را طراحی کردند که نوشتن با آن بسیار راحت بود. این خودنویس یک مخزن جوهر داخلی داشت که نوک قلم را تغذیه می‌کرد.

ثبت رسمی در سال ۱۹۰۸

در سال ۱۹۰۸، یک تاجر هامبورگی به‌نام کلاوس یوهانس ووس (Claus Johannes Voss) به ابرشتاین و نهمیاس پیوست و شرکت تولید خودنویس را با نام سیمپلو (SIMPLO) به‌طور رسمی در هامبورگ ثبت کردند. به‌زودی سیمپلو به یک تولیدکننده معتبر خودنویس تبدیل شد که حتی برندهای دیگر، قلم‌های خود را در کارخانجات این شرکت می‌ساختند.

تغییر نام شرکت به مون بلان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مون بلان در ابتدا یکی از محصولات شرکت سیمپلو بود و بعدها به نام برند تبدیل شد. در سال ۱۹۰۹، شرکت سیمپلو یک خودنویس لوکس ساخت که روی سر آن یک نشان سفیدرنگ با شش گوشه گرد قرار داشت و شبیه ستاره بود. بنیانگذاران شرکت، نام این محصول را با الهام از قله پوشیده از برف مون بلان، بلندترین و باشکوه‌ترین قله کوهستان آلپ، انتخاب کردند. مون بلان برای آنها نمادی از تعهد این شرکت به کیفیت عالی ساخت و هنر صنایع دستی اروپایی بود. یک سال بعد، در سال ۱۹۱۰، نام شرکت به‌صورت رسمی به مون بلان تغییر یافت.

لوگوی رسمی برند

برند مون بلان - تاریخچه برند

در سال ۱۹۱۳، برند مون بلان نشان سفید روی خودنویس‌های پیشرفته شرکت را که نمادی از قله برفی مون بلان و شش دره اطراف آن بود، به‌عنوان لوگوی رسمی خود ثبت کرد. شش سال بعد در سال ۱۹۱۹، اولین فروشگاه مون بلان برای فروش انحصاری محصولات این شرکت، در هامبورگ بازگشایی شد.

خودنویس افسانه‌ای مایستراستاک

برند مون بلان - تاریخچه برند

برند مون بلان یک تاریخ بسیار مهم دارد و آن سال ۱۹۲۴ است. در این سال برند خودنویس افسانه‌ای مایستراستاک (Meisterstück) را به بازار عرضه کرد. مایستراستاک به زبان آلمانی به‌معنای «شاهکار» است؛ واژه‌ای که تمام‌وکمال این محصول را توصیف می‌کند. این خودنویس یکی از مشهورترین ابزارهای نوشتن در تمام تاریخ نوشت‌افزار در جهان باقی مانده است و طراحی جاودانه آن همچنان بی‌تکرار است.

مون بلان با ساخت این خودنویس، به‌سرعت به یک نام شناخته‌شده در بیش از ۶۰ کشور جهان تبدیل شد و سود سرشاری به دست آورد که توانست آن را صرف کمپین‌های تبلیغاتی چشمگیر کند. روش‌های تبلیغاتی این برند در آن زمان کاملا نوین بود؛ برای مثال، نصب خودنویس‌های بسیار بزرگ روی ماشین‌ها و هواپیماهای تبلیغاتی که هیچ برندی به فکر آن نیفتاده بود.

راه‌اندازی اولین کارگاه‌های تولید کالای چرمی

از سال ۱۹۳۵، برند مون بلان اولین کارگاه‌های کالای چرمی خود را در نزدیکی آفنباخ، شهری که به صنعت چرم خود در آلمان مشهور است، راه‌اندازی کرد. در آن کارگاه‌ها، اقلام چرمی کوچک لوکس مانند کیسه‌های مخصوص قلم تولید می‌کردند. این کارگاه‌ها همه بندهای چرمی ساعت‌های لوکس برند مون بلان را که سال‌ها بعد به محصولات برند اضافه شد، تأمین می‌کنند.

حکاکی عدد ۴۸۱۰ در نوک خودنویس‌ها

برند مون بلان - تاریخچه برند

در سال ۱۹۲۹، برند مون بلان دست به ابتکار جالبی زد و روی نوک خودنویس مایستراستاک عدد ۴۸۱۰ را حکاکی کرد. این عدد ارتفاع کوه مون بلان و سطح عالی کیفیت این قلم را نشان می‌دهد. از آن زمان تا به امروز، این عدد روی نوک هر خودنویس مایستراستاک مشخص شده است.

تغییر نام شرکت و رویدادهای پس از جنگ

در سال ۱۹۳۴، برند نام شرکت را که به برندی جهانی تبدیل شده بود، به مون بلان سیمپلو جی‌ام‌بی‌اچ (Montblanc Simplo GmbH) تغییر داد. یک‌سال بعد، آنها تصمیم گرفتند به‌دلیل هویت قدرتمند برند، اولین ضمانت‌نامه مادام‌العمر را برای خودنویس‌های مایستراستاک صادر کنند که پاداش انتخاب مشتریانی باشد که به‌دنبال بهترین‌ها هستند. در همین سال، مون بلان دامنه محصولات چرمی خود را به کیف نوشت‌افزار، دفترچه یادداشت و جعبه‌های خودنویس گسترش داد.

متأسفانه بسیاری از تأسیسات برند مون بلان، از آسیب‌های جنگ جهانی دوم در امان نماند. بااین‌حال، برند به‌سرعت شروع به بازسازی تأسیسات کرد. در حین بازسازی، آنها دفاتر نمایندگی خود را در خارج از کشور مستقر کردند و ساخت خودنویس‌ها را در دانمارک ادامه دادند. طولی نکشید که مون بلان مجموعه‌های جدید از قلم‌های زیبای خود را معرفی کرد که از آن جمله می‌توان به مایستراستاک ۱۴۹ در سال ۱۹۵۲ و ۶۰ لاین (60 line) در سال ۱۹۵۵ اشاره کرد.

ماجرای رئیس‌جمهور آمریکا و خودنویس مون بلان

برند مون بلان - تاریخچه برند
جان اف. کندی در حال تعارف خودنویس مون بلان خود به صداعظم آلمان.

یک اتفاق جالب در سال ۱۹۶۳ افتاد که باعث غرور و افتخار برند مون بلان شد و تحسین همگان را برانگیخت. هنگامی‌که جان اف. کندی، رئیس‌جمهور آمریکا، برای کمک به صدراعظم آلمان، کنراد آدناوئر، برای خلاص‌شدن از مخمصه‌ای که کشورش در آن بود نزد او رفته بود، جلوی چشم همه خودنویسش را درآورد و به صدراعظم آلمان داد. این خودنویس، مایستراستاک ۱۴۹، ساخت شرکت مون بلان بود!

تبدیل‌شدن برند مون بلان به یک نماد فرهنگی

در دهه ۱۹۸۰، برند مون بلان بیش از پیش رونق یافت و خط تولید خود را با مجموعه مایستراستاک سولیتر که از فلزات گرانبها ساخته شده بود ادامه داد. در همین زمان، برند شعار «مون بلان؛ هنر نوشتن» را برای خود برگزید. این کار مون بلان را به یک نماد فرهنگی تبدیل کرد که باعث شد بسیاری از برندها در زمینه تولید کالاهای لوکس از آن الگو بگیرند. در اواخر این دهه، مون بلان تصمیم گرفت یک دفتر مرکزی جدید و هدفمند در هامبورگ باز کند که همه کارهای طراحی، تولید و مدیریت با هم ادغام شوند. این دفتر شامل موزه مون بلان هم بود.

همزمان با گسترش خط تولید، مون بلان بوتیک‌های بیشتری را در سراسر جهان، ازجمله پاریس و لندن و اولین فروشگاهش در هنک‌کنگ، افتتاح کرد. در سال ۱۹۹۲، برند مون بلان جایزه فرهنگی هنری مون بلان (Montblanc de la Culture Arts Patronage Award) را تأسیس کرد که هدف آن تقدیر از حامیان هنر بود. اولین خودنویس این رویداد در حوزه هنر به‌افتخار لورنزو دی مدیچی و در حوزه نویسندگی، به‌افتخار ارنست همینگوی نامگذاری شد.

ورود مون بلان به دنیای جواهرات مردانه

سال ۱۹۹۶، برای برند مون بلان بسیار مهم بود؛ زیرا در این سال آنها وارد دنیای جواهرات مردانه شدند. آغاز کار با مجموعه جواهرات مایستراستاک بود که لوازم گران‌قیمت مردانه از جمله دکمه سرآستین طلای ۱۸عیار را شامل می‌شد. یک سال بعد، مون بلان به ساخت ساعت روی آورد.

ورود برند مون بلان به صنعت ساعت‌سازی

برند مون بلان - تاریخچه برند
ساختمان مون بلان در لو لوکل سوئیس/ عکس برگرفته از وب‌سایت fratellowatches

در سال ۱۹۹۷، مون بلان اولین ساعت خود را در کارخانه مون بلان مونتره اس. ای (Montblanc Montre S.A)، واقع در شهر لو لوکل (Le Locle) که قلب صنعت ساعت‌سازی سوئیس است، ساخت. طولی نکشید که مون بلان در یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های بین‌المللی ساعت جهان یعنی SIHH شرکت کرد و برای اولین بار ساعت دست‌ساز مون بلان مایستراستاک را به نمایش گذاشت. این برند با اولین مجموعه ساعت‌های خود، قصد داشت زیبایی‌شناختی خودنویس‌های مایستراستاک را منعکس کند. به همین دلیل، این مجموعه را همنام خودنویس مایستراستاک انتخاب کرد.

مون بلان ابتدا یک ویلای قدیمی را در لو لوکل به‌عنوان محل تولید ساعت‌هایش انتخاب کرده بود. این ویلا در سال ۱۹۰۶ ساخته شده بود؛ یعنی همان سالی که تاریخ مون بلان آغاز می‌شود. به همین دلیل آنها این ویلا را پسندیدند و کار را آغاز کردند. بااین‌حال، با افزایش تقاضا برای ساعت‌های مون بلان، مجبور شدند فضای کارگاه را اتاق به اتاق افزایش دهند. مشخص بود که این فضای محدود در آینده باز هم کافی نخواهد بود. بنابراین برای حل این مشکل، راه‌حل معماری مبتکرانه‌ای پیدا کردند. آنها یک طبقه اضافی کامل برای کارگاه در زیر ویلا ایجاد کردند که تمام آن با شیشه محصور شده است و شبیه یک دهلیز مدرن به نظر می‌رسد. از سال ۲۰۰۳ این ویلا با این معماری جدید به کار خود ادامه داده است.

بخش دوم: خودنویس‌های نمادین برند مون بلان

برند مون بلان - تاریخچه برند
به ترتیب از چپ به راست: خودنویس کلاسیک، خودنویس لوگراند و خودنویس ۱۴۹.

مجموعه‌ها و مدل‌های خودنویس در برند مون بلان در نگاه اول کمی گیج‌کننده به نظر می‌رسد. بنابراین، ابتدا این راهنما را بخوانید. مون بلان ۳ مدل خودنویس دارد:

  • کلاسیک (Classique)؛
  • لوگراند (LeGrand)؛
  • ۱۴۹.

گروه کلاسیک که ۱۴۵ هم نامیده می‌شود، کوچک‌ترین مدل خودنویس است و سیستم پرکردن جوهر آن از نوع مبدل کارتریج است. برخلاف دو مدل دیگر که درپوش رزوه‌ای دارند، این مدل درپوش محکم دارد که با کشیدن باز می‌شود. مدل لوگراند که آن را ۱۴۶ هم می‌نامند، بزرگ‌تر است و از مکانیسم پرکردن پیستون استفاده می‌کند. مدل ۱۴۹ از همه بزرگ‌تر است و دارای مکانیسم پرکردن پیستون و درپوش رزوه‌ای است.

مجموعه استارواکر

برند مون بلان - خودنویس‌های نمادین

طراحی مجموعه استارواکر شبیه توصیفاتی است که فضانوردان از سیاره ما که در فضا شناور است داشته‌اند. فناوری منحصربه‌فرد استارواکر دارای یک گنبد آبی شفاف زیر نشان ستاره‌ای مون بلان است که بسیار زیباست.

مجموعه مایستراستاک

این مجموعه می‌تواند درس هنر و تاریخ باشد و داستان‌های تقریبا صدساله برای گفتن دارد. به‌جرأت می‌توان گفت این مایستراستاک بود که مون بلان را ساخت. مایستراستاک درست مانند معنای نامش، شاهکار است. بی‌دلیل نیست که مشهورترین و مطلوب‌ترین ابزار برای نوشتن در سراسر جهان به شمار می‌رود. اولین مدل آن مایستراستاک ۱۴۹ بود که بدنه‌ای طلایی و مشکی داشت. هرچند مدل‌های بعدی آن کمی تغییر کردند، طراحی نمادین آن از سال ۱۹۵۲ تاکنون دیگر تغییر نکرده است. اصلا چرا باید چیزی را که تا این حد کامل و بی‌نقص است به هم بزنند؟

مجموعه مون بلان رد

برند مون بلان - خودنویس‌های نمادین

این مجموعه با همکاری سازمان غیرانتفاعی RED که بنیانگذاران آن بونو، خواننده اصلی گروه U2 و بابی شرایور، خواهرزاده جان اف. کندی هستند، طراحی شده است. به همین دلیل آن را مون بلان رد نامیده‌اند. این سازمان با برندهای نمادین به‌منظور جمع‌آوری پول برای مبارزه با ایدز در آفریقا از طریق صندوق جهانی پول همکاری می‌کند. رنگ قرمز پررنگ آن، کاملا متفاوت از پالت رنگی همیشگی مون بلان است. این خودنویس‌ها از رزین گرانبهای قرمز ساخته شده‌اند که خود مارک نیوسوم، طراح صنعتی مشهور، آن را تهیه کرده است.

خودنویس الماس‌نشان سلطنتی

برند مون بلان - خودنویس‌های نمادین

در سال ۱۹۹۴، برند مون بلان یک خودنویس مایستراستاک سولیتر سلطنتی (Montblanc Meisterstück Solitaire Royal) ساخت که ۴۸۱۰ الماس با دقت روی خودنویس چیده شده بود؛ آن هم با دست! این خودنویس در زمان خودش گران‌ترین خودنویس جهان بود و البته تعجبی هم ندارد.

الماس با برش ثبت‌شده مون بلان

برند مون بلان - خودنویس‌های نمادین

مون بلان برای جشن صدمین سالگرد خود، یک نسخه خودنویس منحصربه‌فرد راه‌اندازی کرد که دارای الماس مون بلان بود. تقریبا هشت سال تحقیق و توسعه برای برش این الماس زمان صرف شد تا بیشترین درخشش در آن حاصل شود. برند مون بلان به اولین به اولین برندی در جهان تبدیل شد که یک الماس را به‌شکل لوگوی خود برش زد و آن را ثبت کرد.

خودنویس سر آرتور کانن دویل

برند مون بلان - خودنویس‌های نمادین

مون بلان یک مجموعه خودنویس در تعداد محدود برای ادای احترام به سر آرتور کانن دویل، یکی از مشهورترین رمان‌نویسان جهان و خالق شرلوک هلمز، تولید کرد. این مدل از رزین گرانبهای خاکستری آبی ساخته شده است که فضای مه‌آلود لندن در آن دوران را تداعی می‌کند. کلاهک و مخزن خودنویس الگوی چهارخانه دارد که به کت شرلوک هلمز اشاره می‌کند و بخش‌هایی از شهر تاریخی لندن روی آن نقاشی شده است. در زیر گیره ذره‌بین با پوشش PVD، حروف JB حک شده است که برای ادای احترام به معروف‌ترین بازیگر شرلوک، جوزف بل، است. روی انگشتر کلاهک، امضای دویل دیده می‌شود.

خودنویس جان اف. کندی

برند مون بلان - خودنویس‌های نمادین

این نسخهٔ ویژه، به یاد یکی از محترم‌ترین چهره‌های تاریخ سیاست، جان اف. کندی ساخته شده است و اشاراتی نمادین به زندگی او دارد. رزین گرانبهای آبی نشانه دوره حضور کندی در نیروی دریایی آمریکا است. حروف اول نام او، JFK، روی گیره با روکش پلاتین حک شده است و سه حلقه روی کلاهک که هرسه روکش پلاتین دارند، نشانه برادران کندی هستند. روی نوک طلایی آن، نشان برنامه فضایی آپولو، فضاپیمایی که در سال ۱۹۶۹ بر ماه فرود آمد، مشاهده می‌شود. نوک خودنویس از طلای ۱۴عیار است.

خودنویس والت دیزنی

برند مون بلان - خودنویس‌های نمادین

یکی دیگر از خودنویس‌های ویژه مون بلان، با احترام به والت دیزنی ساخته شده است. والتر الیاس دیزنی به‌لطف روحیه پیشگام و توانایی مبتکرانه خود یکی از تأثیرگذارترین تولیدکنندگان انیمیشن در زمان خود بود. شکل کلی خودنویس از سیستم مونوریل (Monorail) الهام گرفته است و رنگ‌های آن، اشاره به «قایق بخار ویلی» میکی ماوس دارد. درپوش و مخزن خودنویس به‌رنگ مشکی مات هستند. همچنین امضای والت دیزنی را می‌توانید در قسمت بالای کلاهک مشاهده کنید.

بخش سوم: مجموعه‌های ساعت برند مون بلان

حالا بیایید با مجموعه‌های ساعت و ساعت‌های نمادین این برند بیشتر آشنا شویم.

مجموعه ساعت تایم واکر

برند مون بلان - مجموعه ساعت‌های مهم

مون بلان برای نزدیک‌شدن به مشتریان جوان‌تر که جسورتر و به‌روزترند، مجموعه تایم واکر (TimeWalker) را در سال ۲۰۰۳ ارائه کرد. این مجموعه شامل ساعت‌های اسپرت با اعداد پررنگ برای نشان‌دادن شاخص‌های ساعت است که به سبک متمایز باهاوس (Bauhaus) ساخته شده‌اند. عقربه‌های این ساعت‌ها از مواد درخشان پر شده است. برخی از آنها کرونوگراف هم هستند و طراحی پیچیده‌تری دارند؛ اما بعضی دیگر ساعت‌های سه‌عقربه‌ای ساده هستند. در سال ۲۰۰۶، مون بلان در جشن صدمین سالگرد خود، ساعت Star Chrono GMT مجهز به تقویم دائمی را ارائه کرد. این کرونوگراف شامل تنظیم منطقه زمانی دوم هم بود.

مون بلان ساعت‌های پیچیده‌تری هم در سبک تایم واکر طراحی کرده است که از آن جمله می‌توان به کرونوگراف اگزوتوربیلیون (ExoTourbillon Minute) در سال ۲۰۱۶ اشاره کرد:

برند مون بلان - مجموعه ساعت‌های مهم

مجموعه ویلرت

برند مون بلان - مجموعه ساعت‌های مهم

گروه ریچموند که برند ساعت مون بلان را در سال ۱۹۹۸ خرید، در سال ۲۰۰۶ هم شرکت مینروا (Minerva) را خریداری کرد و به‌عنوان شرکت تابعه مون بلان آنها را با یکدیگر ادغام کرد. مینروا در سال ۱۸۵۸ در ویلرت (Villeret) تأسیس شد و هنوز هم در همان جا مستقر است. از دهه ۱۹۱۰ تا ۱۹۳۰ مینروا به‌عنوان تولیدکننده کرونوگراف‌های حرفه‌ای نوآورانه به رسمیت شناخته شد. اولین ساعت‌هایی که مینروا با نام مون بلان تولید کرد، با عنوان مجموعه ساعت ویلرت عرضه شدند. ساعت‌هایی پیچیده که طراحی آنها با ساعت‌هایی که مینروا قبل از ادغام با ریچموند می‌ساخت، مطابقت داشت. همه این ساعت‌ها را با دست مونتاژ می‌کردند و به‌ندرت می‌توان در کل صنعت ساعت‌سازی نمونه آنها را یافت.

یکی دیگر از توانمندی‌های مهم مینروا، تولید فنرهایی مویی است. تعداد بسیار کمی از تولیدکنندگان این توانایی را دارند که این قسمت از موتور ساعت را خودشان بسازند. دقت ساعت به این فنر محرک وابسته است. تمام تولیدکنندگان موتور ساعت از همین چند تولیدکننده محدود فنر مویی می‌خرند. مهم‌ترین آنها، تولیدکننده فنر مویی نیواروکس فار (Nivarox-FAR S.A.) متعلق به گروه سواچ است. ظرفیت تولید مینروا برای فنرهای مویی فقط به اندازه نیاز خودش است. به همین دلیل آنها از این فنرهای مویی به‌طور انحصاری برای موتورهای ویلرت خودشان استفاده می‌کنند.

برند مون بلان - مجموعه ساعت‌های مهم
فنرهای مویی مینروا

حتما بخوانید: همه‌چیز درباره برند سواچ؛ داستان جذاب موفقیت و معرفی محبوب‌ترین مدل‌ها

کرونوگراف نیکلاس ریوسک

برند مون بلان - مجموعه ساعت‌های مهم

برند مون بلان در سال ۲۰۰۸، کرونوگراف نیکلاس ریوسک را به بازار عرضه کرد. نیکلاس متیو ریوسک (Nicolas Mathieu Rieussec) یکی از اولین کرونوگراف‌ها را در سال ۱۸۲۱ اختراع کرد و این اصطلاح هم ابداع خود اوست. این کرونوگراف زمان سپری‌شده را به شیوه‌ای خاص نشان می‌داد. فرد با فشار دادن یک دکمه، یک دیسک سرامیکی درحال چرخش را که در عرض ۶۰ ثانیه یک دور کامل می‌زد، با جوهر نشان‌گذاری می‌کرد. به این ترتیب، اپراتور می‌توانست هربار که زمان را نگه می‌داشتند، روی دیسک چرخان علامت‌گذاری کند. این دستگاه در ابتدا برای محاسبه زمان در مسابقات اسب‌سوار استفاده می‌شد و عملا زمان را می‌نوشت.

برای مون بلان که یک عمر با خودنویس و جوهر سروکار داشت، طبیعتا این طرح جذاب بود و ارتباط آشکاری بین خودکار و ساعت‌هایش برقرار می‌کرد. بنابراین او در کرونوگراف ریوسک خود از دیسک‌هایی استفاده کرد که ثانیه‌ها و دقایق سپری‌شده را نشان دهند. این مدل ساعت منطقه زمانی دوم را هم نشان می‌دهد. کرونوگراف نیکلاس ریوسک به عضو ثابت مجموعه ساعت‌های مون بلان تبدیل شده است.

پروژه تایم‌رایتر

پروژه تایم‌رایتر (TimeWriter) را شرکت مینروا برای حمایت از ساعت‌سازان جوان خلاق ایجاد کرد؛ افرادی که تلاش می‌کردند مفاهیم صنعت ساعت‌سازی را دگرگون کنند. برخی از آنها شامل موارد زیر هستند:

متامورفسیس

برند مون بلان - مجموعه ساعت‌های مهم

برند مون بلان اولین ساعت این پروژه را در سال ۲۰۱۰ ارائه کرد. تایم‌رایتر ۱ متامورفسیس (Metamorphosis)، ساعتی است که می‌توان علاوه بر ظاهر، عملکرد آن را نیز تغییر داد. صاحب ساعت می‌تواند با استفاده از یک اهرم بین دو حالت (mode) جابه‌جا شود؛ درست مانند ساعت‌های تکرارکننده دقیقه. در حالت اول، ساعت یک تنظیم‌کننده برای عقربه ساعت‌شمار، عقربه دقیقه‌شمار رتروگرید (وارون‌گرد)، عقربه ثانیه‌شمار مرکزی و اشاره‌گر به تاریخ را در ساعت ۶:۰۰ ارائه می‌دهد که می‌توان با استفاده از آن زمان و تاریخ را تنظیم کرد.

در حالت دوم، ساعت به یک کرونوگراف تبدیل می‌شود که یک عقربه کرونوگراف مرکزی و یک شمارنده ۳۰ دقیقه‌ای دارد و بازهم روی ساعت ۶ تنظیم شده است. وقتی ساعت می‌خواهد از یک حالت به حالت دیگر تغییر کند، ۱۵ ثانیه طول می‌کشد. صفحه به آرامی بال‌های خود را باز می‌کند، بال‌های دیگر آن بسته می‌شوند و دقیقه‌شمار به آرامی بالا می‌آید. انگار دارید انیمیشن تماشا می‌کنید.

در پروژه متامورفسیس ۲، که در سال ۲۰۱۴ ارائه شده است، همین قابلیت وجود دارد ولی اجرای آن متفاوت است. در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ هم شکل و رنگ‌ها تغییر کردند.

کرونوگراف دو فرکانسه ۱۰۰۰

برند مون بلان - مجموعه ساعت‌های مهم

دومین ساعت از پروژه تایم‌رایتر، کرونوگراف دو فرکانسه ۱۰۰۰ (Chronographe Bi-Frequence 1000) است که در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد. این کرونوگراف مکانیکی، به شما امکان می‌دهد فواصل زمانی را با دقت ۱۰۰۰ ثانیه اندازه‌گیری کنید. حتی اگر طراحی ساعت به‌شدت ساده باشد، باز هم برای گنجاندن این ویژگی در ساعت، به فرکانس تعادل ۵۰۰ هرتز نیاز است. این کار مصرف انرژی بسیار هنگفتی می‌طلبد؛ به همین دلیل، مون بلان از رویکردی کاملا متفاوت در این کرونوگراف استفاده کرده است که فقط به فرکانس تعادل ۵۰ هرتز نیاز خواهد داشت.

ایمپالس‌های حاصل از چرخ تعادل به یک چرخ دیگر که با فرکانس ۱۰ هرتز می‌چرخد منتقل می‌شود. به این ترتیب، تعداد ایمپالس‌ها ضرب‌در ۱۰ می‌شوند تا میلی‌ثانیه‌های سپری‌شده را نشان دهند. بعدها مون بلان در سال ۲۰۱۷ هم این ویژگی را در مجموعه ساعت‌های ورزشی تایم‌واکر خود به کار برد.

اگزو توربیلیون

برند مون بلان - مجموعه ساعت‌های مهم

یک سازوکار انحصاری که فقط مختص ساعت‌های مون بلان است و مینروا آن را در سال ۲۰۱۰ برای یکی از ساعت‌های مجموعه ویلرت اختراع کرد، اگزو توربیلیون (Exo-Tourbillon) است. تفاوت بین توربیلیون معمولی و اگزو توربیلیون این است که در اگزو توربیلون، چرخ تعادل به‌جای اینکه در محفظه توربیلیون باشد، در بیرون آن قرار دارد. بنابراین، چرخ تعادل که دیگر به آن محفظه محدود نیست، می‌توان بزرگ‌تر باشد. می‌دانیم که تعادل هرچه بزرگ‌تر باشد، دقت بهتری را ارائه می‌دهد. وقتی محفظه توربیلیون را کوچک‌تر در نظر بگیریم، خود توربیلیون هم جرم کمتری خواهد داشت و در نتیجه انرژی کمتری مصرف می‌کند. اگزو توربیلون عضو دائمی مجموعه‌ساعت‌های مون بلان است. این برند گاهی ساعت‌های اگزوتوربیلیون را با عملکرد کرونوگراف ترکیب می‌کند.

مایستراستاک پالسوگراف

برند مون بلان - مجموعه ساعت‌های مهم

اولین ساعتی که حاصل ادغام مهارت ساعت‌سازی مینروا در قدرت طراحی مون بلان بود، ساعت مایستراستاک هریتیج پالسوگراف (Meisterstück Heritage Pulsograph) بود که در سال ۲۰۱۴ عرضه شد. این ساعت دارای یک قاب مدرن، صفحه کلاسیک و کالیبر مدرن ۱۳.۲۱ مینروا بود. قاب رزگلد آن و موتور فوق‌العاده‌اش، در آن زمان در خرده‌فروشی‌ها با قیمت بیش از ۳۰هزار دلار به فروش می‌رسید.

ساعت بوهمی برای بانوان

برند مون بلان - مجموعه ساعت‌های مهم

در سال ۲۰۱۴، مون بلان مجموعه ساعت‌های بوهم (Bohème) را برای خانم‌ها ارائه کرد. این ساعت‌ها از تعداد زیادی سنگ‌های قیمتی، عمدتا الماس، تشکیل می‌شدند. بااین‌حال، مون بلان هرگز این ساعت‌ها را طوری نساخت که صرفا نوعی جواهر زیبا باشند. این برند با احترام به همه بانوان طرفدار ساعت، با وجود به‌کاربردن سنگ‌های قیمتی، همه ساعت‌های این مجموعه را باکیفیت و قدرتمند تولید کرد. برخی از آنها مکانیکی هستند و حتی می‌توانید با دست عقربه‌های آن را حرکت دهید و برخی دیگر، دارای قابلیت‌های هستند که مخصوص خانم‌هاست.

ساعت‌های Worldtimers

 

برند مون بلان - مجموعه ساعت‌های مهم

ساعت‌های Worldtimers را مون بلان در سال ۲۰۱۵ ارائه کرد که توجهات زیادی را به سوی این برند معطوف کرد. این ساعت‌ها بسیار زیبا هستند. مرکز صفحه ساعت، تصویری از جهان ما را از بالای قطب شمال نشان می‌دهد. قاره‌ها روی یک دیسک شفاف نقاشی شده‌اند. زیر این دیسک، یک دیسک دوم وجود دارد که یک بار در ۲۴ ساعت می‌چرخد تا نقاطی را که جهان در آن ساعت مشخص شب است نشان دهد. همان‌طور که در تصویر می‌بینید، نیمی از دایره دور دیسک تاریک است.

در همان سال، مون بلان یک ساعت دیگر از همین مجموعه را ارائه کرد که از منظری متفاوت و جدید جهان را نشان می‌داد. نام این ساعت گران‌قیمت توربیلیون سایلندریک جئوسپرز (Tourbillon Cylindrique Geospère) بود. این ساعت توربیلیون و فنر مویی استوانه‌ای داشت و قاب آن واقعا زیبا بود. جذابیت اصلی این ساعت، دو کره گنبدی‌شکل در حال چرخش بود که نیمکره شمالی و جنوبی را برای نشان‌دادن زمان فعلی در هر قسمت از جهان نشان می‌دادند. از سال ۲۰۱۸، مون بلان همین قابلیت را با اجرایی مقرون‌به‌صرفه‌تر عرضه کرد. در زیر تصویر این ساعت زیبا را می‌بینید:

برند مون بلان - مجموعه ساعت‌های مهم

سبک‌ترین ساعت برند مون بلان تاکنون

برند مون بلان - مجموعه ساعت‌های مهم

مون بلان نه‌تنها رکورد ساخت ساعت‌هایی با قابلیت‌های بی‌نظیر و قیمت‌های مناسب را دارد، به‌خاطر ساخت یکی از سبک‌ترین ساعت‌های جهان همه را شگفت‌زده کرده است. در سال ۲۰۱۶، این برند برای سفیر خود لین دن (Lin Dan) که بهترین بازیکن بدمینتون جهان است، تایم‌واکر پایتاگوری (TimeWalker Pythagore) را که ساعتی فوق سبک است طراحی کرد. این ساعت منحصربه‌فرد فقط ۱۴٫۸۸ گرم وزن دارد. مون بلان با استفاده از ماده‌ای خارق‌العاده برای قاب این ساعت که  ITR2نامیده می‌شود، به این وزن بسیار کم رسید. این ماده رزینی است که با ذرات نانوتیوب کربن پر شده است. موتور آن، نسخه مدرن کالیبر پایتاگوری مینروا است که از تیتانیوم ساخته شده و در آن از حداقل مواد ممکن استفاده کرده‌اند.

ساعت هوشمند

برند مون بلان - مجموعه ساعت‌های مهم

مون بلان با ساعت سومیت (Summit) در سال ۲۰۱۷، اولین ساعت هوشمند خود را معرفی کرد. سیستم‌عامل این ساعت اندروید است و در یک قاب ۴۶ میلی‌متری فولادی با روکش مشکی (برخی از مدل‌ها روکش ندارند) قرار دارد. برخی از مدل‌ها با قاب تیتانیومی عرضه می‌شوند. یک سال بعد، این برند ساعت هوشمند سومیت ۲ را با بهبودهایی در قابلیت‌های فنی ارائه کرد. این مدل قاب ۴۲میلی‌متری داشت که کوچک‌تر از مدل اولیه بود.

آخرین نسخه آن، سومیت ۳ است که در آن از قاب تهیه‌شده از آلومینیوم بازیافتی استفاده کرده‌اند. علاوه بر آن در سال ۲۰۱۵، مون بلان بندهای الکترونیکی (e-strap) را ارائه کرد. این بندها دارای یک ماژول هوشمند هستند که در قسمت زیر مچ قرار می‌گیرد و از آن سو به یک ساعت معمولی متصل است. این بندهای زیبا برای کسانی مناسب‌اند که دوست دارند همزمان ساعت مکانیکی را با قابلیت‌های یک ساعت هوشمند داشته باشند:

برند مون بلان - مجموعه ساعت‌های مهم
ساعت با بند الکترونیکی مون بلان

سخن پایانی

در این مطلب درباره برند مون بلان صحبت کردیم. این برند با هنر ادغام سنت‌های دیرینه ساعت‌سازی با فناوری‌های مدرن، مجموعه‌ساعت‌ها و خودنویس‌های لوکس و بسیار گران‌قیمت تولید می‌کند. این برند با موتورهای ساعت که با روش‌های پیشرفته سنتی ساخته شده‌اند و ترکیب آنها با قابلیت‌های امروزی، ساعت‌هایی پیچیده ارائه می‌کند که با بزرگ‌ترین برندهای ساعت‌ساز لوکس در جهان رقابت می‌کند.

آیا این مطلب را دوست داشتید؟ درباره داستان کدام برندهای لوکس دوست دارید بیشتر بدانید؟ لطفا پیشنهادهای خود را با ما درمیان بگذارید.


در ادامه بخوانید: بررسی استایل کیلین مورفی؛ مرد بی‌حاشیه سینما چه می‌پوشد؟
منبع fratellowatches williampenn penshop
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.