روش‌های مراقبت از موی بلند؛ یک راهنمای کامل برای داشتن موهایی سالم و جذاب

با مراقبت صحیح از موهای بلندتان می‌توانید، سلامت و زیبایی آنها را حفظ کنید. در این مقاله از «منومد»، روش‌های مراقبت از موهای بلند را برایتان توضیح داده‌ایم.موهای کوتاه یا بلند، هریک فواید یا معایبی دارند. مثلا، به موی کوتاه، سریع و بی‌دردسر می‌توانید مدل دهید. اما برای مرتب نگهداشتن موهای کوتاه‌ باید دائما به آرایشگاه بروید و با روش‌های مختلف، موها را پرپشت و حجیم نشان دهید. درغیر اینصورت موهایتان ممکن است نازک و بی‌روح به نظر آیند. اما موهای بلند این مشکل را ندارند. در عوض مراقبت از موهای بلند، سخت‌تر از موهای کوتاه است.

۱. برای مراقبت از موهای بلند باید چه کار کنیم

مراقبت از موهای بلند
عکس از: Jena Ardell

 

با توجه به نکات زیر می‌توانید از موهای بلندتان به‌خوبی مراقبت کنید:

کوتاهی مو

کوتاهی مرتب نوک موهایتان، اگرچه موجب رشد سریع‌تر موها نمی‌شود، از طول آنها مراقبت می‌کند. هر ۶ تا ۸ هفته یکبار، نوک موهایتان را کوتاه کنید تا از موخوره و دوشاخه شدن نوک آنها پیشگیری شود. هر بار فقط به اندازه نیم تا ۱ سانتی‌متر نوک موهایتان را بزنید.

استفاده کمتر از شامپو

شامپو زدن مکرر، پوست سر را از چربی‌های طبیعی و مغذی خالی می‌کند. چربی‌های موجود در پوست سر، سلامت  موهایتان را تضمین می‌کند.

هفته‌ای ۲ تا ۳ بار سرتان را با شامپو بشویید و همیشه بعد از شستشو، به موهایتان نرم‌کننده بزنید. اگر هم دوست ندارید از شامپو استفاده کنید، می‌توانید نرم‌کننده‌های پاک‌کننده مو به‌کار برید.

همیشه شامپو را مستقیما به پوست سر و نرم‌کننده را به انتهای موهایتان بمالید. نرم‌کننده‌ها موهایتان را مرطوب و درخشان کرده و از آنها در برابر صدمات محیطی محافظت می‌کند.

درضمن اگر موهایتان بسیار حساس و شکننده شده است، بد نیست از شامپوهای ضدشکنندگی مو استفاده کنید. این نوع شامپوها می‌توانند تارهای ظریف موهایتان را لطیف و در عین حال تقویت و محکم کنند.

گاهی‌اوقات هم می‌توانید برای تمیز کردن موهایتان بدون شستن آنها، از شامپوی خشک استفاده کنید.

توجه:

متاسفانه شامپوی خشک به مرور زمان میکروبیوم پوست سر را تغییر می‌دهد و موجب خشکی مو، پوسته پوسته و التهاب در پوست سر و همچنین شوره سر می‌شود. استفاده مکرر شامپوی خشک، موها را خشک و شکننده می‌کند و چربی‌های مفید پوست سر را از بین می‌برد. همچنین احتمال آسیب به فولیکول‌های مو و التهاب آنها وجود دارد که خود را به شکل برآمدگی‌های کوچک روی پوست نشان خواهند داد.

اگر می‌خواهید گرفتار عوارض استفاده از شامپوی خشک نشوید، هفته‌ای یک یا دو بار از شامپوی خشک استفاده کنید.

خشک کردن موها

پس از شستشوی موها ، آب اضافی آنها را با یک حوله بگیرید. بهتر است برای پیشگیری از اصطکاک موهایتان، از حوله میکروفایبر استفاده کنید. این حوله‌ها لطیف‌تر هستند و کمتر از حوله‌های معمولی به موهایتان صدمه می‌زنند.

هرگز موهای خیس را شانه نزنید. به‌جای این کار با کمک شانه‌های دندانه درشت، تارهای درهم گره خورده موهایتان را باز کنید. تا جایی‌که می‌توانید از سشوار استفاده نکنید و اجازه دهید موهایتان در هوای محیط خشک شوند.

درضمن هرگز با فشار حوله، موهایتان را خشک نکنید. این کار موجب وز شدن موها و موخوره گرفتن می‌شود.

چند مدل حوله میکروفایبر در دیجی‌کالا

این حوله‌ها کم‌وزن و ظریف‌اند و جلوی تشکیل الکتریسیته ساکن روی موها را می‌گیرند. آنها می‌توانند بدون ایجاد خشکی، آب موها را به‌سرعت به خود جذب کنند. درضمن این نوع حوله‌ها بسیار نرم و لطیف هستند.

پس از حمام می‌توانید برای حفظ رطوبت و سلامت موهایتان،‌ از شیر مو استفاده کنید. شیر مو محصولی بسیار سبک است و موها را مرطوب نگه می‌دارد. درضمن نیازی به آبکشی هم ندارد.

شیر مو را اینجا ببینید

سفت نبستن موها

موهای زیبا

مدل موهای دم‌اسبی، بافت مو و خیلی از مدل‌های گره‌ای مو زیبا و شیک هستند اما کشیدگی موها موقع بستن آنها به مو صدمه می‌زند. مطلوب‌ترین بستن مو زمانی است که موهایتان را پایین می‌بندید. اما اگر می‌خواهید موهایتان را بالا برده و ببندید، پس آنها را خیلی محکم نبندید.

دوری از اصطکاک

وقتی موهایتان با کلاه یا پارچه‌های خاصی در تماس باشد، انتهای آنها گرفتار اصطکاک و در نهایت دچار موخوره می‌شود. بهتر است کلاه‌های کتانی و نخی را جایگزین کلاه‌های نایلونی و پلی‌استری کنید. در واقع تا جایی‌که می‌توانید از پارچه‌های دارای مواد مصنوعی پیشگیری کنید.

پیروی از رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم روی موهای افراد، چه کوتاه و چه بلند، اثر خوبی می‌گذارد. برای درخشان نگهداشتن موهای بلندتان، آب به مقدار لازم مصرف کنید و از رژیم غذایی سرشار از ویتامین‌های A، B، C،  D، E و K پیروی کنید.

خوراکی‌هایی چون انبه، کلم‌پیچ،‌ اسفناج، سیب‌زمینی شیرین،‌ آووکادو و سیب حاوی ویتامین‌های A، C،E وK   هستند.

محصولات حیوانی مانند ماهی‌ها و لبنیات هم حاوی ویتامین‌های B و D هستند.

همچنین برای رشد سریع‌تر موهایتان و سلامت نگهداشتن آنها می‌توانید مکمل‌هایی مانند بیوتین،‌اسیدفولیک و ویتامین E مصرف کنید.

۲. محصولات و ابزارهای مناسب مراقبت از مو را استفاده کنید

هنگام مراقبت از موهای بلند، استفاده از محصولات و ابزارهای مناسب ضروری است:

محصولات تغذیه‌کننده مو

محصولات تغذیه‌کننده مو

هنگام انتخاب محصولات مراقبت از موها، برچسب مواد موجود در محصول را با دقت مطالعه کنید. همیشه محصولاتی انتخاب کنید که مناسب نوع موهایتان باشد. از محصولات حاوی سدیم لوریل سولفات، سدیم لورت سولفات و ایزوپروپیل الکل پرهیز کنید و به جای آن محصولاتی بخرید که حاوی مواد طبیعی چون روغن آووکادو، عسل و شیر نارگیل باشد.

  • هرگز با امتحان کردن محصولات جدید، سلامت موهایتان را به خطر نیندازید.
  •  اگر نمی‌دانید کدام محصول را انتخاب کنید، با فردی حرفه‌ای و متخصص در این امور مشورت کنید. آنها می‌توانند نیازهای موهایتان را ارزیابی کنند.

انتخاب دقیق ابزارهای حرارتی

اگر موهایتان بلندتان را به‌طور مرتب در معرض ابزارهای حرارتی مانند سشوار، اتوهای فرکننده و غیره قرار دهید،‌ به آنها صدمه می‌زنید. هنگام خرید ابزارهای حرارتی مانند اتوهای فر یا صاف‌کننده مو، ابزارهایی را بخرید که از نظر شدت حرارت، به‌جای صرفا سه کلید «زیاد»، «متوسط» یا «کم»، درجه‌ تنظیم حرارت داشته باشند. این ویژگی اجازه می‌دهد تا دما را با دقت بالا کنترل کنید.

همچنین هنگام خرید سشوار، به دنبال سشواری باشید که باد پخش‌کن داشته باشد. این وسیله حرارت را به‌طور یکنواخت روی موهایتان پخش می‌کند.

توجه:

موقعی که می‌خواهید با سشوار موهایتان را مدل بدهید، پیش از سشوار، به موهایتان اسپری محافظ حرارتی بزنید. این اسپری جلوی صدمه دیدن موهایتان را می‌گیرد. البته باز هم بالاترین حرارت سشوار را به‌کار نبرید.

چند مدل سشوار حرفه‌ای ببینید

خرید برس موی باکیفیت

برای موهای بلند، خرید برس موی عالی، سرمایه‌گذاری ارزشمندی است. بهتر است از برس‌هایی استفاده کنید که موهای آن طبیعی باشند. درضمن برس باید آنقدر محکم تا بتواند موهای درهم گره خورده‌تان را از کند، اما آنقدر هم لطیف باشد که موهایتان را موقع شانه زدن خیلی سخت نکشد.

استفاده کمتر از رنگ مو و محصولات آرایشی مو

رنگ مو به موهایتان آسیب می‌زند و استفاده بیش از حد از محصولات مختلف آرایشی موهایتان را سنگین می‌کند و به‌مرور زمان از طراوت و زیبایی آنها کم می‌شود.

برای پیشگیری از صدمه به موهایتان، به رنگ طبیعی موهای خود افتخار کنید و از رنگ کردن آنها پرهیز کنید. اما اگر دوست دارید، موهایتان را رنگ کنید، این کار را زود به زود انجام ندهید. هر وقت که واقعا نیاز بود آنها را رنگ کنید.


حتما بخوانید: همه چیز درباره ترند رنگ نکردن مو؛ چرا موی طبیعی اینقدر محبوب شد؟

۳. شب‌هنگام هم باید از موهای بلند مراقبت کرد

مراقبت از موها موقع خواب

شب‌ها پیش از خواب موهایتان را با شانه‌های دندانه درشت یا برس‌های باکیفیت، شانه کنید. با این کار،‌ روغن طبیعی پوست سرتان را روی تمام قسمت‌های موهایتان، از ریشه تا نوک،‌ پخش می‌کنید.

استفاده از کش مو (اسکرانچی)

بهتر است شب‌ها، موهای بلندتان را ببندید تا از کشیده شدن آنها روی بالش پیشگیری کنید. اما برای بستن موهایتان از کش معمولی استفاده نکنید. این کش‌ها به موهایتان صدمه می‌زنند. به‌ جای آن از کش‌های مخصوص مو استفاده کنید. این نوع کش‌ها که به اسکرانچی هم معروف‌اند، پوشیده از پارچه‌هایی از جنس‌های مختلف مانند پنبه، ساتن یا توری هستند و خود کش مستقیما با موهایتان در تماس نیست. می‌توانید موقع خواب موهایتان را به پشت ملایم ببندید و بخوابید.

یک روش دیگر مراقبت از موهای بلند، بافتن آنها (البته شل) است. با این کار رطوبت موهایتان حفظ می‌شود و از وز شدن آنها پیشگیری می‌کند. درضمن اگر از مواج بودن موهای بلندتان لذت می‌برید، با بافتن موها در شب، صبح‌ها موجی طبیعی روی موهایتان مشاهده خواهید کرد.

زیباترین اسکرانچی‌های مو را ببینید

استفاده از سرم مو

پیش از خواب، چند قطره سرم مو روی موهایتان بچکانید و به آرامی موهای و پوست سرتان را ماساژ دهید. سرم مو با نفوذ به پوست سرتان، تارهای مو را تقویت کرده و آنها را درخشان و لطیف می‌کند.

توجه:

مراقب باشید موقع خرید سرم مو، حتما نوع بدون سیلیکون آن را بخرید. سیلیکون با ضعیف و شکننده کردن و همچنین خشک و بی‌آب کردن موها، به موهای بلند و زیبایتان صدمه می‌زند.

شستشوی موهای آرایش‌شده قبل از خواب

موهایتان هم مانند قسمت‌های دیگر بدن‌تان به استراحت نیاز دارند. بنابراین اگر در طول روز، موهایتان را با مدل خاصی آرایش کرده‌اید یا گیره یا هر اکسسوری دیگری به آن زده‌اید،‌ شب‌ها موقع خواب، حتما مدل موهایتان را باز کرده و وسایل مورد استفاده روی آن را درآورید. موها را خیلی ساده و البته شل ببندید و خود را برای خواب شبانه راحت آماده کنید.

درضمن اگر به موهایتان اسپری مو یا ژل زده‌اید، موقع خواب احتمال گره خوردن یا شکنندگی، خشکی و موخوره آنها را افزایش می‌دهد. بنابراین پیش از خوابیدن، موهایتان را بشویید.

توجه:

هرگز با موهای خیس به رختخواب نروید؛ چراکه موهایتان صدمه خواهند دید. موهای خیس موجب ضعف پیوندهای کراتینی مو و در نتیجه آسیب‌پذیری آن می‌شوند. بنابراین پیش از خواب موهایتان را حتما خشک کنید.

بالش ابریشمی

بالش ابریشمی

وقتی موهایتان با بالشی که روکش نخی دارد در تماس است،‌ اصطکاکی که بین موها و بالش‌تان به وجود می‌آید،‌ به موهایتان صدمه می‌زند و موجب موخوره می‌شود. بنابراین برای پیشگیری از موخوره،‌ روبالشی ابریشمی یا ساتن استفاده کنید. حتی می‌توانید با استفاده از روسری ابریشمی، موهایتان را ببندید و سپس سرتان را روی هر بالشی که دوست دارید بگذارید.

پرفروش‌ترین روبالشی‌های ساتن اینجاست

کلاه خواب

اگر موهایتان بلند است، مسلما بارها پیش آمده که صبح‌ها وقتی از خواب بلند می‌شوید، تارهای بلند موهایتان به هم گره خورده و باز کردن آنها حسابی کلافه‌تان می‌کند. اگر نمی‌توانید موهایتان را ببندید، از کلاه مخصوص خواب استفاده کنید. کلاه، جلوی حرکت کردن و آشفته شدن موهایتان را وقتی خواب هستید می‌گیرد.

 کلام آخر

با توجه به نکات مطرح شده در این مقاله می‌توانید از موهای بلندتان به‌خوبی مراقبت کنید. شما چطور؟ پیشنهاد و توصیه‌ای برای مراقبت از موهای بلند دارید؟ اگر اینطور است خوشحال می‌شویم با ما هم در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: فواید روبالشی ساتن برای پوست و مو؛ آیا واقعا تاثیری دارد؟
منبع wikihow.com /us.davines.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.