همه چیز درباره ترند رنگ نکردن مو؛ چرا موی طبیعی اینقدر محبوب شد؟

سر وکله موهای سفید که پیدا می‌شود، دل می‌گیرد. اما چرا؟ تا به حال دقت کرده‌اید که فشارهایی مانند ترس از پیری و سفیدشدن موها نتیجه تفکرات اشتباهی است که جوامع به آدم‌ها و به ویژه زنان دیکته کرده‌اند؟ برای همین در این مقاله از ترند رنگ نکردن مو خواهیم گفت تا به شما نشان بدهیم که سفیدی مو غصه ندارد.

ترند رنگ نکردن مو؛ وقتی تارهای نقره‌ای محبوب می‌شوند

جنبش رنگ نکردن مو
موهای جوگندمی

همه دوست دارند که زیبا و جذاب باشند. طبیعی است. اما هیچ‌کس نمی‌تواند تعریفی قطعی از زیبایی و جذابیت ارائه کند. انسان‌ها استانداردها و تعاریف مختلفی برای زیبابودن دارند.

اما متأسفانه استانداردهایی که از سوی جوامع تحمیل می‌شود، باعث شده که زیبایی به ویژه در این روز و روزگار و به خصوص برای خانم‌ها در قفس معیارهایی اسیر شود که آدم‌ها را شبیه به هم می‌کند و نمی‌گذارد که به صورت و ظاهرشان افتخار کنند.

دنیای تبلیغات از یک سو زنان و دختران را برای زیبابودن طبق معیارهای عمومی تحت فشار قرار می‌دهد و سنت‌ها، کلیشه‌ها و تفکرات اشتباه هم از سوی دیگر آدم‌ها را درباره ظاهرشان آزار می‌دهند.

جوامع از زنان انتظار دارند که زیبا باشند. نتیجه چنین خواسته‌ای که به شکلی زیرپوستی و با تکیه بر سنت‌ها و کلیشه‌ها جان گرفته، جیب صاحبان برندهای آرایشی و دست‌اندرکاران عمل‌های زیبایی را روز به روز پُرتر و ظرف اعتمادبه‌نفس زنان را روز به روز تُهی‌تر می‌کند.

برای همین است که جنبش‌ها و ترندهایی به راه افتاده‌اند که می‌خواهند مقابل این فشارها بایستند و به زنان یادآوری کنند که زیبایی تعریف ندارد و در قالبی خاص نمی‌گنجد. ترند رنگ‌نکردن مو هم در راستای همین تفکر احترام‌برانگیز ظهور کرده است.

جنبش رنگ‌نکردن مو چیست؟

ترند رنگ نکردن مو
موهای طبیعی و خاکستری

ترند یا جنبشی موسوم به گرومبر (Grombre) جنبشی است که به زنان می‌گوید موهای سفید و نقره‌ای‌شان را دوست بدارند. گرومبر که از ترکیب دو واژه grey یعنی خاکستری و ombre به معنای سایه تشکیل می‌شود به نشستن گرد طوسی/خاکستری روی موها احترام می‌گذارد و می‌گوید نیازی نیست که موها را رنگ کنیم و مدام دغدغه سفیدشدن ریشه‌ها و خارج‌شدن یک‌دستی رنگ موها را داشته باشیم.

گرومبر می‌گوید که ما بدون رنگ‌کردن موها هم زیبا هستیم. این جنبش از سال ۲۰۱۶ در بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام به راه افتاده است. هدف آن چیزی بسیار فراتر از رواج‌دادن رنگ‌نکردن موهاست. این جنبش نوعی حمایت از زنان برای دوست‌داشتن ظاهرشان است.

تاریخچه ترند گرومبر چیست؟

ترند رنگ نکردن مو ـ‌جنبش موهای خاکستری
مارتا تراسلو، بنیان‌گذار جنبش رنگ نکردن مو

مارتا تراسلو اسمیت (MARTHA TRUSLOW SMITH) دختر فعالی است که از استعدادهایش برای تشویق زنان برای پیوستن به جنبش‌هایی مثبت بهره می‌برد. او دوست دارد که به زنان کمک کند به جنبش‌هایی بپیوندند که تغییرات مثبتی در زندگی‌شان به وجود می‌آورد.

در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۶ میلادی، او در اینستاگرام صفحه‌ای موسوم به گرومبر برای خود باز کرد تا در آن درباره استانداردهای زیبایی، سفیدشدن موها و بالارفتن سن، کلیشه‌های اجتماعی و فشار جوامع بر ظاهر زنان و البته پذیرش خود بگوید.  در ابتدای راه، هیچ‌وقت فکر نمی‌کرد که صفحه‌اش بدل به ترندی جهانی شود.

اما حالا زنان بسیاری در سراسر دنیا به این جنبش پیوسته و قبول کرده‌اند که باید مقابل فشارهای بیهوده ایستاد، خود را همان‌طور که هست، دوست داشت و برای جنگیدن با کلیشه‌های اجتماعی جنگید.

هدف گرومبر چیست؟

جنبش گرومبر می‌خواهد نشان بدهد که تمرکزکردن روی ظاهر زنان کار درستی نیست. معطوف‌کردن توجه زنان به استانداردها و معیارهایی کلیشه‌ای لذت زندگی را از آنها می‌گیرد و نمی‌گذارد که «خودشان» باشند.

زنان و دختران متعددی به گرومبر پیوسته‌اند. بعضی از آنها در اوج جوانی‌اند و موهایشان سفید یا خاکستری شده، برخی هم در دوران‌ میانسالی و پیری‌اند. همه آنها از سفید و خاکستری‌شدن موهایشان استقبال و به هم یادآوری می‌کنند که زیبا هستند و ارزشمند.

افراد این جنبش از خاطرات سفیدشدن موهایشان می‌گویند یا بعضی از آنها روند سفیدی موهایشان را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. همه آنها سعی دارند که این موضوع را عادی جلوه بدهند و نگذارند که دغدغه ظاهر به مسأله‌ای مهم برای خود و هم‌تایانشان بدل شود. مارتا تراسلو اسمیت که بنیان‌گذار این ترند است، می‌گوید:

من می‌خواهم دیدگاه غالب درباره زیبایی را به چالش بکشم. باید بفهمیم که چیزهای بسیار ارزشمندتری نسبت به ظاهر در زندگی‌هایمان وجود دارد و نباید اسیر کلیشه‌ها و تعصباتی شویم که به ما درباره ظاهرمان تحمیل می‌شود.

محبوب‌ترین مدل‌های ماسک مو

افراد معروف حامی این جنبش چه کسانی هستند؟

برخی از افراد معروف یا به اصطلاحِ این روزها، سلبریتی‌ها هم از ترند رنگ نکردن مو استقبال کرده‌اند. همراهی این افراد با چنین جنبش‌هایی می‌تواند به توسعه‌شان در میان آدم‌های معمولی کمک زیادی کند. اما اجازه بدهید به شما بگوییم که کدام سلبریتی‌ها با موهای سفید، نقره‌ای یا خاکستری‌شان مشکلی ندارند.

مریل استریپ

"ترند

مریل استریپ محبوب سینمادوستان است. بازی درخشان او در آثار بسیار مهم و جذاب سینمایی باعث شده که در خاطره‌ها جایگاه خوبی داشته باشد. این هنرپیشه کاربلد از رنگ‌نکردن موها استقبال می‌کند و در مراسم و موقعیت‌های مختلف با موهای طبیعی‌اش ظاهر می‌شود.

هلن میرِن

"<yoastmark

هلن میرن هم از هنرپیشه‌های میانسال و البته کاردرست سینمای جهان است. میرن هم از سلبریتی‌هایی است که با موهای سفیدش مشکلی ندارد و قبول دارد که ظاهرش نیازی به تلاش برای زیباترشدن ندارد.

دایان کیتون

"رنگ

دایان کیتون زیبا هم از بازیگرانی است که موهایش را رنگ نمی‌کند. او همیشه استایلی دوست‌داشتنی دارد و اتفاقا در زمینه پوشش بسیار هم الهام‌بخش است. سال‌هاست که او را با موهایی سفید در مراسم مختلف می‌بینیم.

سلما هایک

ترند رنگ نکردن مو
سلما هایک، عکس از: Edward Berthelot

هایک هنرپیشه‌ای است که بارها اعلام کرده از موهای سفیدش استقبال می‌کند و اِبایی از ظاهرشدن در موقعیت‌های مختلف با آنها ندارد. او تصاویری از خودش با موهایی جوگندمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند و قصد دارد که در رواج پذیرش خود سهمی داشته باشد.

گوئینت پالترو

ترند رنگ نکردن مو ـ‌گوئینت پالترو
گوئینت پالترو

پالترو هم از بازیگران معروف و خوش‌چهره‌ای است که دوست دارد درباره ظاهرش و البته پیرشدن وسواس کمتری به خرج بدهد. او در مراسم مختلف بدون نگرانی بابت وجود تارهای سفید درون موها ظاهر می‌شود و همچنان زیباست.

پانته‌آ پناهی‌ها

رنگ نکردن مو
پانته‌آ پناهی‌ها

استقبال از ترند رنگ نکردن مو در میان سلبریتی‌های ایرانی چندان دیده نمی‌شود اما در میان چهره‌های مشهور، پانته‌آ پناهی‌ها همیشه با موهایی خاکستری دیده می‌شود؛ موهایی که دوست‌داشتنی و جذاب‌اند و چهره شیرین این هنرپیشه خوب را زیباتر می‌کنند.

انواع روغن‌های طبیعی برای تقویت مو

در آخر

جنبش‌هایی که زنان را به دوست‌داشتن بدن و ظاهر خود تشویق می‌کند از ارزش زیادی برخوردار است. البته نکته مهمی وجود دارد که باید در اینجا به آن اشاره کنیم. منظور چنین جنبش‌هایی اصلا و ابدا این نیست که رنگ‌کردن مو یا اقدامات آرایشی دیگر را زیر سؤال ببرد بلکه هدفشان این است که هرکس با ظاهر خود راحت باشد و کاری را درباره پوشش، صورت و اندامش انجام بدهد که بیشتر دوست دارد.

بنابراین، ترند رنگ نکردن مو اصلا به معنای مذمت رنگ‌کردن موها نیست. زدودن فشارها و تحمیل وظیفه زیبابودن به زنان، آن هم در قالب استانداردهایی تعریف‌شده به زندگی بهتر و راحت‌تر همه آنها می‌انجامد؛‌ حتی طرفداران آرایش و رنگ مو. نظرتان درباره این ترند چیست؟ از آن استقبال می‌کنید؟


در ادامه بخوانید: رنگ قرمز موسسه پنتون؛ این بار به رنگ پریود

 

 

منبع grombre.com therighthairstyles.com katiegoesplatinum.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
2 دیدگاه
  1. Shaghayegh می‌گوید

    حالا چطور عضو این گرومبر بشیم

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      برای عضویت کار خاصی لازم نیست. دنبال‌کردن هشتگ‌ها و استفاده از اونا میتونه راهی برای نشان‌دادن عضویت و علاقه‌تون به موضوع باشه.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.