بهترین روتین موی فر برای داشتن فرفری‌هایی سالم و جذاب

براساس کتاب «روش دختر موفرفری»

احساس مردم به موهای فر بسیار متفاوت است. بعضی از داشتن موهای فر لذت می‌برند و بعضی دیگر از این مدل‌ مو بیزار هستند. درواقع مراقبت از موهای فر بسیار سخت است و باید قوانین مربوط به نگهداری از این نوع موها را به‌خوبی بدانید. در این مقاله از «منومد»، هر آنچه لازم است از بهترین روتین موی فر بدانید برایتان آورده‌ایم. با این روتین می‌توانید زیبایی طبیعی موهایتان را به دیگران نشان دهید.

راهنمای روتین موی فر با روش دختر موفرفری چگونه است؟

موفرفری

اگر موهای فر دارید و با هیچ روشی نمی‌توانید، آنها را مرتب و مهار کنید، توصیه می‌کنم از روش CGM (curly girl method) به معنای روش دختر موفرفری استفاده کنید. این روش مراقبت از مو، روشی است که لورین میسی(Lorraine Massey)، نویسنده کتاب «روش دختر موفرفری»، ارائه داده است. با این روش می‌توانند از داشتن موهای زیبایشان لذت ببرند.

در روش دختر موفرفری، که پس از سال‌ها استفاده و با تغییراتی که در روش اولیه به وجود آمده، کارایی بیشتری پیدا کرده است، استفاده از شامپوهای سولفاته،‌ که برای موهای مجعد بسیار خشن‌اند، ممنوع است. به‌جای آن باید از شستشودهنده‌های حاوی نرم‌کننده استفاده شود. همچنین استفاده از محصولات بهداشتی و نرم‌کننده‌های مو حاوی سیلیکون باید دوری شود. درضمن هنگام سشوار مو نباید از سری دیفیوزر مو و شانه و برس استفاده کرد.

در ادامه قدم‌به‌قدم روش دختر موفرفری را شرح داده‌ایم. مطمئن باشید با به‌کارگرفتن این راهنمایی جامع، به‌راحتی می‌توانید از موهای فرفری‌تان مراقبت کنید.

روش دختر موفرفری برای چه کسانی مفید است؟

هرکس که موهای مواج، فرفری از نوع ملایم یا بسیار ریز دارد، با استفاده از روش دختر موفرفری می‌تواند به بهترین نتیجه برسد و حلقه‌های موهایش زیبا و منظم به نظر آید. با اینحال این روش برای افرادی که موهایشان مجعد، از هر نوع (مطابق با شکل زیر) باشد، بهترین نتیجه را می‌دهد. البته بررسی‌ها نشان داده، افراد دارای موهای فر بسیار ریز از نوع a و مواج از نوع c هم نتیجه خوبی از این روش مراقبت مو گرفته‌اند.

البته این بدین‌معنا نیست که اگر موهایتان صاف یا دارای فر بسیار ریز است، نمی‌توانید از روش دختر موفرفری استفاده کنید. مسلما به امتحان کردن آن می‌ارزد. ممکن است شما هم بتوانید از این روش مراقبتی بهره‌مند شوید.

برای تعیین نوع موهای خود به تصویر زیر مراجعه کنید:

انواع مو ۲
تعیین نوع مو

چگونه باید از روش دختر موفرفری برای مراقبت از موهایتان استفاده کنید؟

مراقبت از مو با روش دختر موفرفری کمی سخت به نظر می‌رسد. در این روش یکسری قوانین تغییر سبک مراقبت از مو وجود دارد که حسابی نگران‌کننده است. اما بهتر است اصلا نگران نباشید. وقتی دقیقا بدانید چه کارهایی را باید انجام دهید و چه کارهایی را نباید انجام دهید، به‌سرعت با این روش خو گرفته و پس از مدتی بدون دردسر آن را پیش می‌برید. پس بهتر است ابتدا به سراغ نبایدها برویم:

نبایدهای مراقبت از مو با روش دختر موفرفری

اصلی‌ترین قانون این روش، پرهیز از هر کاری است که به موهای مجعدتان صدمه می‌زند. باید از هر کاری که باعث خشکی موهایتان می‌شود پرهیز کنید و به‌جای آن از محصولات آبرسان، مانند مرطوب‌کننده‌ها، پروتئین‌ها و نرم‌کننده‌های ملایم، استفاده کنید. بنابراین کارهای زیر را هرگز انجام ندهید:

۱. شامپو

نه اصلا، شوخی نمی‌کنیم. هر شامپویی نمی‌توانید به موهایتان بزنید. در واقع شامپوهای حاوی سولفات، بدترین شامپو برای شستشوی موهایتان هستند. بنابراین برای مراقبت از موهای خود از شامپوهای فاقد سولفات استفاده کنید.

۲. ابزارهای حرارتی

دفیوژر سشوار
برای خشک کردن مو با سشوار، استفاده از سری دفیوژر سشوار را فراموش نکنید.

ابزارهایی مانند اتوهای موهای صاف یا مجعد، اصلا مناسب‌تان نیستند. البته گاهی‌اوقات می‌توانید از سری دیفیوزر برای سشوار، آن هم با حرارت بسیار کم استفاده کنید.

چند مدل سشوار با سری دفیوژر ببینید

۳. سولفات‌ها

بسیاری از محصولات پاک‌کننده و بهداشتی مو، حاوی سولفات هستند. این محصولات قاتل رطوبت موهایتان هستند و به‌مرور آنها را خشک می‌کنند و خشکی مو از زیبایی موها می‌کاهد. بنابراین از استفاده از این نوع محصولات پرهیز کنید.

۴. سیلیکون

در ۹۰درصد از محصولاتی که موجب صافی، درخشش و نرمی موهایتان می‌شود، پلیمرهای مختلفی وجود دارد. یکی از این پلیمرها، سیلیکون است. در روش دختر موفرفری، سیلیکون، دشمن درجه ۱ موها شناخته می‌شود. چراکه این پلیمر روی ساقه‌های مو جمع شده و به‌مرور آنها را نازک، خشک، صاف و چرب می‌کند.

۵. واکس‌های مو و روغن‌های معدنی

واکس‌های مو و روغن‌های معدنی درست مانند سیلیکون‌ها، روی تارهای مو جمع شده و تمیز کردن آنها فقط با محصولات قوی سولفاته امکان‌پذیرست.

۶. خشک کردن موها با حوله

خشک کردن موها با حوله موجب خشن شدن کوتیکول‌های مو و وز و درهم شدن آنها می‌شود. بنابراین موهایتان را با حوله، خشک نکنید.

۷. الکل

اگرچه همه الکل‌ها بد نیستند، الکل، کوتیکول موها را تخریب می‌کند و موهایتان در نهایت خشک و وز می‌شود. بنابراین از شامپو و اسپری‌ موی بدون الکل استفاده کنید.

در روش دختر موفرفری برای مراقبت از موها به چه محصولاتی نیاز دارید؟

حالا که می‌دانید چه کارهایی را نباید انجام دهید، درباره محصولاتی که می‌توانید در این روش مراقبتی از مو استفاده کنید، صحبت کنیم. البته اگر در استفاده از روش دختر موفرفری مبتدی هستید، به این نکته توجه کنید، به دلیل اینکه نوع موهای افراد با یکدیگر متفاوت است، نمی‌توان محصول خاصی را برای همه در نظر گرفت. مثلا محصولی که برای موهای فر ریز نوع a مناسب است، ممکن است مناسب افراد داردی موی مواج نوع b نباشد.

با اینحال اصول اولیه استفاده از محصولات مراقبت از مو را در ادامه می‌گوییم و با آگاهی از این اصول می‌توانید براساس نوع مویتان محصول مناسب خود را انتخاب کنید:

۱. پاک‌کننده مو

پاک‌کننده‌های مو که در انواع شامپوهای بدون سولفات یا شوینده‌های نرم‌کننده ملایم تولید می‌شوند را می‌توانید بنابه نوع و ضخامت موهایتان تهیه و از آنها برای شستشوی موهای خود استفاده کنید.

۲. نرم‌کننده

باز هم با توجه به نوع موهایتان، نرم‌کننده‌ای مناسب و فاقد سولفات انتخاب و استفاده کنید.

۳. ژل

برخی از افراد که موهای بسیار ظریف یا مواج دارند به نتایج بهتری از محصولاتی چون موس‌ها دست می‌یابند. اما در روش دختر موفرفری، ژل بهترین کاربرد را دارد و افراد دارای موهای مجعد ملایم تا فرهای بسیار ریز، از ژل نتیجه خوبی گرفته‌اند.

محبوب‌ترین مدل‌های ژل مو را ببینید

شامپوهای مناسب در روش دخترموفرفری کدام‌ها هستند؟

موهای فر

 

 

در روش دختر موفرفری از دو نوع شامپو استفاده شود:

۱. شامپوی «reset»

پیش از شروع مراقبت از مو با روش دختر موفرفری، باید سر و موهایتان را کاملا تمیز و عاری از هر نوع آلودگی کنید. پوسته سر معمولا پر از آلودگی و روغن‌های مختلف ناشی از محصولات مورد استفاده، است و به همین دلیل موها کدر شده و درخشندگی خود را از دست می‌دهند. بنابراین ابتدا از شامپوی «reset» برای تمیز کردن موها استفاده می‌شود. در واقع می‌توانید فقط یکبار از شامپوهای سولفاته استفاده کنید.

۲. پاک‌کننده‌های فاقد سولفات

همانطور که گفته شد، پاک‌کننده‌های معمولی فاقد سولفات، شستشودهنده‌هایی هستند که در روش دختر موفرفری استفاده می‌شوند. این نوع پاک‌کننده‌ها ممکن است شامپوی فاقد سولفات و مرطوب‌کننده یا نرم‌کننده‌ای کرمی پاک‌کننده باشند. در روش دختر موفرفری فقط باید از این نوع شامپوها استفاده کنید. اگر موهایتان با استفاده از نرم‌کننده‌های پاک‌کننده به‌خوبی تمیز نمی‌شوند، پس می‌توانید از شامپو و البته فقط بدون سولفات آن استفاده کنید.

محصولات شستشودهنده موها به روش دختر موفرفری مناسب کدام نوع از موها هستند؟

پیش از اینکه خانه‌تان را پر از محصولات شستشودهنده مو کنید، باید بدانید کدام یک از محصولات شامپو یا پاک‌کننده‌ها مناسب‌تان هستند:

  • شامپوهای بدون سولفات

شامپوهای بدون سولفات حاوی مواد پاک‌کننده بسیار ملایمی هستند و روغن و آلودگی‌های روی پوست سر را بدون اینکه موها را خشک کنند، از بین می‌برند. همچنین این نوع شامپو برای افراد دارای موهای مواج یا فر بسیار ملایم مناسب است. سر و موهای این افراد معمولا به‌سرعت چرب می‌شوند.

توجه:

برخی از شامپوهای بدون سولفات باز هم ممکن است، کمی موها را خشک کنند و موقع استفاده، درست بعد از آبکشی موهایتان متوجه این خشکی خواهید شد. اگر وقتی روی موهایتان دست می‌کشید، به‌جای اینکه دست‌تان روی موها سر بخورد، صدایی شبیه جیرجیر می‌دهد، موهایتان خشک شده است. بنابراین می‌توانید همراه با شامپو، کمی نرم‌کننده استفاده کنید.

انواع شامپوی بدون سولفات اینجاست

  • نرم‌کننده‌های پاک‌کننده/ نرم‌کننده‌های معمولی

از این نرم‌کننده‌ها به‌صورت شامپو استفاده می‌شود. بیشتر موهای مجعد پس از استفاده از مواد شوینده خشک‌کننده، وز و نامرتب می‌شوند. اگر می‌خواهید موهای مجعدتان سالم، زیبا و درخشان بمانند. از نرم‌کننده‌های پاک‌کننده یا معمولی استفاده کنید. این مواد را حداقل ۶۰ ثانیه روی ریشه‌های موهایتان قرار داده و ماساژ دهید. بدین‌ترتیب موهایتان تمیز و در عین حال زیبا می‌مانند.

این نوع پاک‌کننده‌ها مناسب انواع موهای فر و آن دسته از افرادی است که موهای فرشان بسیار خشک شده است. با فقط یک ماه استفاده از این پاک‌‌کننده‌ها شاهد نتایج عالی آن خواهید بود.

موها در روش دختر موفرفری چند وقت به چند وقت باید شسته شوند؟

در بیشتر راهنماهای مراقبت از مو گفته می‌شود که باید هفته‌ای یکبار موها شسته شوند. اما بافت مو و پوست سر افراد با یکدیگر فرق دارد و به همین دلیل نمی‌توان برای همه افراد یک قانون تعیین کرد. درضمن نوع شامپو و پاک‌کننده مو هم در تعداد دفعات شستشوی موها اثرگذارست. به‌طور کلی موها را باید به‌گونه‌ای شست تا چربی کمتری داشته باشد.

 

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، این است که در روش دختر موفرفری معمولا از محصولات ملایم و درعین حال مرطوب‌کننده استفاده می‌شود، بنابراین اهمیتی ندارد چند بار در هفته موهایتان را بشویید. اما بنابر قانون کلی، هرچه موهایتان فرفری‌تر باشد، شستشوی موها یکبار در هفته کفایت می‌کند. اگر تارهای موهایتان ضخیم‌تر است یا فرفری‌های درشت‌تری دارید، هفته‌ای ۱ تا ۳ بار می‌توانید آنها را بشویید. اگر هم موهایتان مجعد یا مواج مستعد چربی است، یک‌روز‌درمیان آنها را بشویید.

چند پرسش و پاسخ

۱. آیا مراقبت از مو به روش دختر موفرفری، موها را فرفری‌تر می‌کند؟

مراقبت از مو به روش دختر موفرفری

این روش مراقبتی از مو فقط حالت طبیعی موهای مجعدتان را به‌خوبی حفظ می‌کند. اگر موهایتان مواج، مجعد یا صاف باشد، تغییری در آن رخ نمی‌دهد. فقط موهایتان سالم‌تر، پرپشت‌تر و زیباتر دیده می‌شوند.

۲. اگر روش دختر موفرفری برای من موثر نبود، باید چه کنم؟

مسلما یک‌شبه تغییر خیلی مهمی روی موهایتان به‌ وجود نمی‌آید. معمولا باید ۴ تا ۶ هفته از این روش استفاده کنید. اگر هم تاثیر خاصی ندید، باید محصولات مختلف مورد استفاده در این روش را امتحان کنید. یا از محصولات با فرمول‌های سبک یا سنگین‌تر استفاده کنید.

مثلا، اگر خشکی موهایتان با استفاده از این روش کاملا برطرف نشد، می‌توانید به موهایتان ژل بزنید و پس از آن از نرم‌کننده‌های بدون نیاز به آبکشی استفاده کنید. بدین‌ترتیب رطوبت کافی در موهایتان باقی می‌ماند.

اگر هم ژل، مناسب‌تان نبود از موس، روی محصولات کرمی سبک حالت‌دهنده استفاده کنید.

۳. آیا در روش دختر موفرفری می‌توان از برس استفاده کرد؟

به‌طور کلی در این روش نباید از برس‌های رایج استفاده کرد. زیرا این برس‌ها الگوی حلقه‌های فر موهایتان را بهم می‌ریزد. توصیه رایج این است که موهایتان را زیر دوش حمام وقتی به آنها نرم‌کننده زده‌اید، با شانه‌های دندانه پهن شانه کنید.

البته این روش مناسب هر کس نیست. مثلا، افرادی که موها دارای فر ریز هستند، برای اینکه بتانند موهای درهم تنیده‌شان را باز کنند باید از برس مخصوص موهای مجعد استفاده کنند.

همچنین افرادی که موهای فرفری یا مواج اما ظریف دارند، نباید موهای خیس‌شان را شانه کنند. چراکه با این کار به موهایشان صدمه می‌زنند. درواقع آنها باید موهایشان را وقتی خشک است، برس بکشند.

۴. در روش دختر موفرفری موها را چگونه باید خشک کرد؟

در این روش می‌توانید از پارچه‌ یا تی‌شرت‌های از جنس نخ (پنبه)، موهایتان را خشک کنید یا از حرارت بسیار ملایم سشوار استفاده کنید. اما بهترین روش خشک کردن موها، خشک شدن آنها در هواست.

چند نکته برای یادآوری

موهای مواج

 

  •  روش دختر موفرفری حالت طبیعی موها را تغییر نمی‌دهد. این روش فقط بافت و ساختار موها را بهتر کرده و آنها را زیباتر نشان می‌دهد.
  •  اگر موهایتان سالم است، روش دختر موفرفری تغییری در آن ایجاد نمی‌کند اما با استفاده از این روش می‌توانید سلامت موهایتان را حفظ کنید.
  • هنگام استفاده از روش دختر موفرفری مجبور به خرید محصولات متنوع نیستید. با کمترین اما مناسب‌ترین محصول موی مجعد می‌توانید از موهایتان مراقبت کنید.

کلام آخر

مراقبت از مو با استفاده از روتین دختر موفرفری، خیلی از افراد دارای موهای مواج، مجعد یا فر ریز را آسوده‌خاطر کرد. شما چطور، تا به حال این نوع روتین موی فر استفاده کرده‌اید. اگر نه، از چه روتینی پیروی می‌کنید؟


در ادامه بخوانید: قبل از کراتینه مو حتما این نکات را بدانید
منبع cosmopolitan.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.