۹ خاصیت فوق‌العاده چای سیاه برای پوست و مو

ممکن است برخی از خواص دمنوش چای سیاه را بدانید، اما آیا خواص این چای برای پوست و مو را هم می‌دانید؟ اگر از این خواص اطلاعی ندارید، در این مقاله از «منومد»، درباره آن گفته‌ایم.

چای سیاه برای پوست چه خواصی دارد؟

چای سیاه برای پوست چه خواصی دارد؟

 

چای سیاه نوشیدنی محبوبی است که از اکسیده شدن برگ‌های گیاه کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) به‌دست می‌آید. بیشتر مردم از خواص این دمنوش کاملا آگاه هستند. اما ممکن است از خواص آن برای پوست اطلاع چندانی نداشته باشند.

چای سیاه فواید متعددی برای پوست دارد و می‌توانید با استفاده از دمنوش آن یا خرید محصولات حاوی چای سیاه، مثل کرم‌های دور چشم یا لیفتینگ پوست که حاوی عصاره این چای هستند، از پوست‌تان مراقبت کنید. از فواید چای سیاه برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. کاهش علائم پیری زودرس پوست

چای سیاه مانند چای سبز برای سلامت بدن مفید است و نه‌تنها به بالا رفتن سطح انرژی و فشار خون کمک بسیاری می‌کند، سوخت‌وساز و گردش خون را هم بهبود می‌بخشد. اما یکی از بهترین خواص چای سیاه، اثر آن در بهبود وضعیت پوست و سلامت آن است. درواقع چای سیاه به دلیل ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی خود می‌تواند محافظ خوبی برای پوست باشد.

بررسی‌های علمی هم نشان داده است که چای سیاه، آن دسته از ژن‌هایی را که قاتل کلاژن پوست هستند سرکوب کرده و رطوبت پوست را حفظ می‌کند.

برخی از نوشیدنی‌هایی که از چای سیاه درست می‌شوند، مانند چای کامبوچا،‌ هم برای جوانسازی پوست بسیار عالی هستند. کامبوچا نوعی نوشیدنی تخمیرشده است که با استفاده از چای سیاه، شکر، باکتری و مخمر تولید می‌شود. این دمنوش با خنثی کردن اثرات مضر رادیکال‌های آزاد، خطوط و چین‌وچروک ریز پوست را از بین می‌برد و آن را روشن‌تر می‌کند.

اگر هم علاقه‌ای به این نوشیدنی ندارید، می‌توانید از کرم یا ژل‌های مرطوب‌کننده پوست که حاوی کامبوچا هستند استفاده کرده و بدین‌ترتیب با حفظ رطوبت پوست، از چین‌وچروک‌های پوست‌تان بکاهید.

درضمن محصولات جوانساز حاوی چای سیاه هم در بازار وجود دارد که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های از بین‌برنده چین‌وچروک هستند. از این محصولات می‌توان به کرم‌های دور چشم حاوی عصاره چای سیاه اشاره کرد.

۲. محافظت از پوست در برابر نور خورشید

خواص چای سیاه

 

قرار گرفتن بدون محافظ زیر اشعه فرابنفش نور خورشید صدمات متعددی به پوست‌تان می‌زند. از این صدمات می‌توان به ایجاد لکه‌های پوستی، لکه‌های کبدی و خشکی و پوسته‌پوسته‌شدن پوست اشاره کرد. این صدمات، پوست‌تان را به پیری زودرس مبتلا می‌کند. البته وقتی صدمه به پوست بیش از حد باشد، خطر ابتلا به سرطان پوست هم تهدیدتان می‌کند.

کرم‌های ضدآفتاب می‌توانند تا حد زیادی جلوی صدمات پوستی ناشی از نور خورشید را بگیرند. اما پلی‌فنول‌های موجود در چای سیاه هم اثر بسیار خوبی روی محافظت از پوست‌تان در برابر نور خورشید دارند. این آنتی‌اکسیدان‌ها برخی از صدمات پوستی ناشی از وجود رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهند. درضمن پلی‌فنول‌ها رشد سلولی پوست را افزایش داده و موجب جوانسازی و درخشندگی پوست می‌شوند.

۳. جوانسازی پوست از درون

پوست‌مان دائما در حال ریزش، بهبود و بازسازی خود است. اگر می‌خواهید سرعت بازسازی پوست‌تان بالا رود، باید در رژیم غذایی‌تان موادی بگنجانید که این روند را سرعت می‌بخشد و چای سیاه یکی از این موادست. بدین‌ترتیب پوست‌تان از درون در مسیر جوان شدن پیش می‌رود. درضمن چای سیاه به کاهش التهاب‌های بدن کمک کرده و موجب تولید بیشتر کلاژن می‌شود.

می‌توانید از دمنوش سیاه به صورت تونر استفاده و پوست‌تان را محکم و سفت‌تر کنید. استفاده از دمنوش سیاه در کنار کرم‌های ضدپیری پوست نتیجه بسیار خوبی برای پوست‌تان دارد.

۴. مبارزه با عفونت‌های پوستی

افرادی که پوست‌های حساس دارند، به دلیل رشد میکروب روی پوست‌شان دچار عفونت‌های پوستی می‌شوند. فلاونوئیدهای موجود در دمنوش چایی سیاه،‌ این عفونت‌ها را درمان می‌کند. با استفاده از تونرهای حاوی چای سیاه یا دمنوش این چای به جنگ عفونت‌های پوستی‌تان بروید.

۵. برطرف کردن لکه‌های پوستی

اگر به لکه‌های پوستی مبتلا هستید، ممکن است کیف لوازم آرایشی‌تان پر از کرم، کانسیلر و محصولاتی باشد که بتوانید این لکه‌ها را از دید دیگران پنهان کنید. اما باید بگوییم چای سیاه، مانند چای سبز، یکی از راه‌حل‌های مناسبی است که می‌تواند شما را از شر این لکه‌ها خلاص کند.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این نوشیدنی، سموم را از بدن‌تان بیرون رانده و از تیرگی‌های لکه‌های پوستی‌تان کم می‌کند. مصرف یک فنجان چای سیاه در روز به‌طور طبیعی پوست‌تان را درخشان‌تر کرده و حتی رنگ پوست‌تان را یکنواخت می‌کند.

درضمن آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سیاه، با از بین بردن رادیکال‌های آزاد، جلوی ایجاد منافذ بسته در پوست را می‌گیرند.

چای سیاه نوعی قابض طبیعی هم به حساب می‌آید و روغن اضافی پوست را جذب می‌کند و در عین حفظ درخشندگی پوست، از چربی اضافی پوست می‌کاهد.

۶. برطرف کردن پف صورت و زیر چشم

پف صورت و زیر چشم، یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات پوستی است که می‌توانید با استفاده از چای سیاه، آنها را درمان کنید. دمنوش چای سیاه آماده کرده و آن را سرد کنید. کمی پنبه بردارید و روی پف زیر چشم‌تان قرار دهید. این کار را هر روز انجام دهید و بعد از چند هفته شاهد کاهش چشمگیر پف زیر چشم‌تان خواهید بود.

همچنین ویژگی‌های ضدالتهابی این دمنوش، در کاهش پف صورت موثر است.

چای سیاه برای مو چه فوایدی دارد؟

چای سیاه و سلامت موها

شستشوی موها با استفاده از دمنوش چای سیاه،‌ به سلامت موهایتان کمک بسیاری می‌کند. از فواید چای سیاه برای موها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. بهبود رنگ طبیعی مو

چای سیاه حاوی غلظت بالایی از تانن است. تانن، نوعی آنتی‌اکسیدان پلی‌فنولی است که صدمات رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند.

چای سیاه، رنگ سیاه خود را از دو رنگدانه تئافلاوین و تئاروبیگین به دست می‌آورد. این رنگدانه‌ها موهای سیاه طبیعی را بهبود بخشیده و موهایی که خاکستری‌ شده‌اند را تیره‌تر می‌کند. البته برای رسیدن به این نتیجه باید چند هفته موهایتان را با چای سیاه شستشو دهید.

نکته: این روش برای رنگ‌های روشن، مانند بلوند، قرمز، سفید، قهوه‌ای نتیجه خوبی ندارد.

۲. پیشگیری از ریزش و بهبود رشد مو

آنتی‌اکسیدان و کافئین موجود در چای سیاه، سلامت پوست سر و مو را تامین می‌کند. کافئین جلوی ترشح هورمون «دی‌هیدروتستوسترون» را می‌گیرد. این هورمون موجب ریزش موی آندروژنیک در افراد می‌شود. در واقع هورمون «دی‌هیدروتستوسترون» فولیکول‌های مو را منقبض کرده و از چرخه رشد مو می‌کاهد. در نتیجه موها ضعیف و شکننده می‌شوتد و به‌سرعت می‌ریزند. اما مصرف چای سیاه  از ترشح این هورمون‌ها می‌کاهد.

۳. درخشندگی و نرمی موها

چای سیاه و موهای زیبا

چای سیاه، موهای تیره و بی‌روح را نرم، صاف و براق می‌کند. موهایتان را دو تا سه بار در هفته با دمنوش چای سیاه بشویید و پس از چند هفته متوجه درخشش آنها خواهید شد. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، چای سیاه غلیظی درست کرده و موهایتان را به آن آغشته کنید و ۱۵ دقیقه بعد آنها را به‌خوبی آبکشی کنید. درضمن شستشوی موها با چای سیاه، از زبری موهایتان هم کاسته و آنها را نرم و لطیف می‌کند.

کلام آخر

چای سیاه یکی از گیاهانی است که از قدیم برای سلامت بدن و همچنین بهبود پوست و مو مورد استفاده بوده است. می‌توانید برای محافظت از پوست و مویتان، در کنار استفاده از کرم‌، سرم و دیگر محصولات مراقبتی پوست و مو، از دمنوش چای استفاده کنید و از داشتن پوست و مویی سالم و زیبا لذت ببرید. اگر شما هم در این مورد تجربه‌ای دارید، خوشحال می‌شویم با ما هم در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: فیس میست (Face Mist) چیست؟ همه نکات درباره این اسپری جذاب
منبع juaraskincare.com juaraskincare.com bebeautiful.in
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.