فیس میست (Face Mist) چیست؟ همه نکات درباره این اسپری جذاب

آیا هرگز برایتان پیش آمده است که در طول روز احساس کنید پوست صورتتان خسته، خشک یا پژمرده به نظر می‌رسد؟ در این مواقع احتمالا دوست دارید آبی به صورتتان بزنید و خنک شوید. اما زمانی که آرایش دارید، این مسأله درست مانند کابوس به نظر می‌رسد! فیس میست دقیقا همین مشکل را حل می‌کند. هرجا و در هرساعتی از شبانه‌روز با صورت تمیز یا آرایش‌کرده می‌توانید آن را به صورتتان اسپری کنید و از مزایای آن لذت ببرید. دوست دارید بدانید فیس میست چیست؟ این مطلب را بخوانید.

فیس میست چیست؟

فیس میست چیست؟

فیس میست (Face Mist) یکی از محصولات مراقبت از پوست است. این محصول درون بطری قرار دارد و برای استفاده باید آن را به صورتتان اسپری کنید. انواع مختلفی از آن در بازار موجود است و اصلی‌ترین کاربرد آن آب‌رسانی به پوست است. شاید فکر کنید فیس میست یک بطری آب است، اما این‌طور نیست. فیس میست حاوی انواع ویتامین‌ها، عصاره‌ها و روغن‌های اسنشیال طبیعی است و علاوه بر آب‌رسانی، آنتی‌اکسیدان‌ها و موادمغذی مانند اسید هیالورونیک و گلیسیرین را هم به پوستتان هدیه می‌دهد. اما ویژگی مهم فیس میست چیست؟ چه چیزی آن را از محصولات مشابه جدا می‌کند؟

اگر پاسخ کوتاه به این پرسش بدهیم، یک ویژگی مهم فیس میست این است که به‌سرعت و تقریبا آنی، پوست صورت را هیدراته می‌کند.

کاربردهای فیس میست چیست؟

مهم‌ترین کاربرد فیس میست آب‌رسانی به پوست و حفظ رطوبت آن است. بااین‌حال کاربردهای آن به همین مورد محدود نمی‌شود. بیایید برخی کاربردهای آن را با هم ببینیم:

۱. برای آب‌رسانی فوری به پوست

فیس میست به‌صورت آنی پوستتان را مرطوب می‌کند. مخصوصا در طول روز می‌توانید آن را با خود حمل کنید و هرجا خشکی پوستتان را احساس کردید، از آن استفاده کنید. نگران نباشید، برخلاف مرطوب‌کننده، فیس میست آرایشتان را خراب نمی‌کند.

برای این منظور بهترین انتخاب، فیس میست فرموله‌شده با ترکیبات آب‌رسان اضافی، نرم‌کننده‌ها و مسدودکننده‌هایی مانند اسکوالان، شی باتر، روغن نارگیل یا پروپاندیول است. این ترکیبات ابتدا رطوبت پوست را تأمین می‌کنند و سپس برای حفظ رطوبت، راه تبخیر آن را مسدود می‌کنند. درصورتی‌که فیس میست شما حاوی چنین ترکیباتی نیست، ابتدا کرم مرطوب‌کننده یا روغن به صورتتان بزنید و سپس فیس میست را اسپری کنید.

۲. برای خنکی و طراوت پوست

فیس میست چیست؟ - برای خنکی
اگر هوا گرم است، با فیس میست پوستتان را خنک کنید

فیس میست سریع‌ترین احیاکننده پوست است. اگر هوا گرم است و می‌خواهید خنک شوید، اگر تمرینات ورزشی انجام داده‌اید و می‌خواهید طراوت پوستتان را بازگردانید یا اگر می‌خواهید در محل‌کار احساس پژمردگی را از چهره‌تان برطرف کنید، کافی است فیس میست را روی صورتتان اسپری کنید. برای طراوت‌بخشیدن و خنک‌کردن صورت، فیس میست دارای نارگیل و گیاه هیبیسکوس یا گل رز مناسب است.

۳. برای حفظ رطوبت در مراحل روتین پوست

فیس میست چیست؟ - روش‌های استفاده از فیس میست
در بین مراحل روتین پوست از فیس میست برای حفظ رطوبت استفاده کنید

می‌توانید بین هر مرحله از روتین پوست خود یک لایه فیس میست اسپری کنید. مثلا، بین پاک‌کننده و سرم، قبل و بعد از مرطوب‌کننده و حتی بین پرایمر و فاندیشن، یک‌بار فیس میست اسپری کنید. بعد از هربار اسپری، چند لحظه صبر کنید تا جذب شود. با این کار، رطوبت روی محصول مراقبت از پوست جذب می‌شود و درنتیجه پوستتان مدت بیشتری رطوبت را در خود نگه خواهد داشت. فیس میست‌های دارای اسید هیالورونیک برای این منظور انتخاب بهتری هستند.


حتما بخوانید: راهنمای کامل انجام روتین روزانه پوست؛ برای انواع پوست + جدول

۴. برای پوست‌های حساس

اگر پوست شما مستعد حساسیت است، فیس میست می‌تواند به ازبین‌بردن قرمزی، کاهش سوزش و جبران رطوبت ازدست‌رفته کمک کند. فقط باید نوع درست آن را به کار ببرید. از فیس میست‌هایی که دارای محرک‌های بالقوه مانند الکل و عطر هستند خودداری کنید و در عوض، فرمولی اساسی‌تر با ترکیبات ملایم‌تر نظیر آلوئه‌ورا، آب انگور یا درمال واتر که سرشار از موادمعدنی ضدالتهاب است، انتخاب کنید.

۵. برای جذب روغن اضافی از پوست

فیس میست چیست؟ - روش‌های استفاده از فیس میست
فیس میست مناسب برای جذب روغن اضافی از پوست

بسیاری از ما برای جذب روغن اضافی پوست صورت و کنترل براقی آن، از پودرهای شفاف و ورق بلاتینگ استفاده می‌کنیم. فیس میست‌ها گزینه بسیار مناسب‌تری برای این کار هستند. فیس میست‌های حاوی ترکیباتی مانند پودر ابریشم (silk powder) یا سیلیس که ماده معدنی طبیعی است، می‌تواند روغن را جذب کند و رطوبت سبکی روی پوست به جا بگذارد. اگر هم حاوی نیاسینامید که نوعی مرطوب‌کننده است باشد، عالی است. این ماده ضمن هیدراته‌کردن پوست به تنظیم میزان تولید روغن از آن کمک می‌کند.

۶. برای کمک به کنترل جوش‌ها

فیس میست برای کنترل پوست مستعد آکنه هم کمک‌کننده است. به این منظور، به‌جای نوع مرطوب‌کننده فیس میست، آن را که حاوی لایه‌بردارهای اسیدی ملایم است انتخاب کنید. بتا هیدروکسی اسیدها نظیر اسید سالیسیلیک، بتائین سالیسیلات یا آب پوست درخت بید برای تمیزکردن عمیق منافذ پوست و جلوگیری از ایجاد جوش بسیار مؤثر هستند. بسته به پوست شما می‌توانید از فیس میست مناسب به‌جای درمان روزانه آکنه استفاده کنید.

۷. برای احیای آرایش

فیس میست چیست؟ - روش‌های استفاده از فیس میست
وقتی در محل کار هستید، می‌توانید با اسپری فیس میست روی صورتتان آرایشتان را کمی احیا کنید بدون اینکه مجبور به تجدید آن باشید

گاهی مجبور می‌شوید از محل کار مستقیم جایی بروید، ولی آرایشتان به تمیزی اولیه نیست. برای احیای آرایش می‌توانید از فیس میست استفاده کنید و دیگر نیازی نیست صورتتان را بشویید و دوباره آرایش کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک فیس میست مرطوب‌کننده را روی صورتتان اسپری کنید و سپس درصورت لزوم با نوک انگشت یا برس به‌ملایمت مواد آرایشی روی پوستتان را ترکیب کنید. اگر جایی کاملا آرایشتان پاک شده است همان قسمت را مجدد آرایش کنید و تمام.

۸. برای یکدست پخش‌کردن مواد آرایشی

اگر قبل از آرایش مخصوصا کرم‌پودر از یک لایه فیس میست استفاده کنید، پوستتان صاف‌تر و مرطوب‌تر خواهد بود و فاندیشن یکدستی خواهید داشت. یک فیس میست معمولی هم این کار را انجام می‌دهد؛ اما اگر محصول حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تری می‌خواهید، فیس میست مخصوص زیر کرم‌پودر را که فاقد سیلیکون است امتحان کنید. این فیس میست جایگزینی عالی برای پرایمرهای معمولی است که پر از سیلیکون هستند.

۹. برای ترکیب با کرم‌پودر

آیا می‌دانید راز ترکیب کرم‌پودر با فیس میست چیست؟ اینکه آن دو را با هم ترکیب کنید. اگر بخواهید کرم‌پودر را طوری روی پوست اعمال کنید که شبیه پوست طبیعی به نظر برسد، ابتدا کرم‌پودر را روی پوست قرار دهید و بعد روی آن فیس میست اسپری کنید، سپس همزمان با هم هردو را روی پوست پخش کنید. با این کار، کرم‌پودر راحت‌تر پخش می‌شود و به‌جای ظاهری عروسکی، صورتی شفاف و یک‌دست خواهید داشت.

۱۰. برای پاک‌کردن پوست به‌جای تونر

فیس میست چیست؟ - روش‌های استفاده از فیس میست
فیس میست را روی پد اسپری کنید و صورتتان را با آن پاک کنید

یکی از بهترین کاربردهای فیس میست جایگزینی آن با تونر است. می‌توانید بعد از تمیزکردن صورتتان با پاک‌کننده، به‌جای تونر فیس میست را روی پد اسپری کنید تا مرطوب شود. سپس آن را به‌آرامی روی پوست خود فشار دهید تا هرگونه محصول اضافی را از پوست پاک کند.

۱۰. برای جایگزینی با پودر تثبیت‌کننده

بیشتر افراد بعد از روتین آرایش خود در مرحله پایانی، از پودر بی‌رنگ تثبیت‌کننده آرایش استفاده می‌کنند. مشکل اینجاست که این پودرها بافت خشکی روی پوست ایجاد می‌کنند. اگر این بافت را دوست ندارید، به‌جای پودر تثبیت‌کننده از فیس میست ملایم استفاده کنید. مقدار کمی از آن را اسپری کنید کافی است. با این کار آرایشی طبیعی خواهید داشت.

۱۱. برای جذب محصولات دیگر

پوست مرطوب مانند اسفنج عمل می‌کند و هر محصولی که روی آن اعمال کنید به‌سرعت جذب خواهد کرد. بنابراین اگر می‌خواهید بالاترین جذب لوسیون، کرم‌ها و روغن‌های صورت را داشته باشید، سعی کنید قبل از استفاده از هریک از آنها، از لایه‌ای از فیس میست استفاده کنید. در این صورت محصولات عمیق‌تر به پوستتان نفوذ می‌کنند و مقادیر بیشتری از مواد مفید را به آن می‌رسانند. درست مانند ماسک صورت که اگر پوست مرطوب باشد بهتر جذب می‌شود.

۱۲. برای رقیق‌کردن سایر محصولات

اگر محصول آرایشی دارید که خیلی غلیظ است، بافت سنگینی دارد یا سطح پوشش آن خیلی مات است، می‌توانید با کمک فیس میست آن را رقیق کنید. برای مثال، کرم سنگین را می‌توانید به لوسیون سبک تبدیل کنید یا بافت کرم‌پودرتان را نازک‌تر کنید تا رنگی شفاف‌تر پیدا کند.

مزایای فیس میست چیست؟

فیس میست چیست؟ - مزایای فیس میست
فیس میست با انواع پوست سازگار است و خشکی آن را از بین می‌برد

فیس میست مزیت‌های زیادی دارد که به برخی از آنها اشاره کرده‌ایم.

تحریک‌کننده نیست

بیشتر فیس میست‌های طبیعی پوست را تحریک نمی‌کنند و بنابراین اگر آلرژی یا بیماری پوستی دارید، برایتان خطری نخواهد داشت. فرمول‌های فیس میست‌ها اغلب ساده است و فقط شامل ترکیبات طبیعی تسکین‌دهنده پوست و آب‌رسان هستند که کمتر پیش می‌آید پوستی با آن‌ها سازگار نباشد.

با همه انواع پوست سازگار است

فیس میست با همه انواع پوست سازگار است و حتی پوست‌های چرب می‌توانند از آن‌هایی که ترکیبات متعادل‌کننده روغن دارد استفاده کنند. در بیشتر آنها از اسطوخودوس، رزماری، گزنه، گل رز یا نعنا استفاده می‌شود که هر پوستی می‌تواند از آنها به‌راحتی بهره‌مند شود.

خشکی پوست را از بین می‌برد

فیس میست به‌سرعت پوست را هیدراته می‌کند و ماهیتی شبیه سرم دارد. فرمولاسیون آن شامل ویتامین C، اسید هیالورونیک و AHAهاست و می‌تواند خشکی پوست را برطرف کند. مخصوصا اگر به‌دلیل هوای سرد زمستان پوستتان خشک‌تر از حد معمول است یا کلا نیاز به رطوبت بیشتر دارد، چند بار اسپری فیس میست روی پوست، آن را مرطوب و درخشان می‌کند.

فواید عطردرمانی دارد

بسیاری از فیس میست‌ها از مواد طبیعی با عطرهای طبیعی استفاده می‌کنند که هم به‌شکل فیزیکی پوست را بهبود می‌بخشد و هم ازطریق رایحه‌درمانی یا آروماتراپی می‌تواند تاحدودی خلق‌وخوی شما را بهتر کند.

بین مراحل روتین پوست تعادل برقرار می‌کند

همان‌طور که گفتیم، می‌توانید از فیس میست‌ها بین مراحل روتین مراقبت از پوست خود استفاده کنید. فیس میست می‌تواند به‌روشی کاملا ساده فاصله بین مراحل را پر کند. برای مثال، می‌توانید انواع مغذی‌تر آن را به‌جای سرم به کار ببرید یا بعد از پاک‌سازی به‌جای تونر از آن استفاده کنید.

تفاوت محصولات مختلف آرایشی با فیس میست

تفاوت فیس میست با تونر

تونر و فیس میست اهداف کاملا متفاوتی را دنبال می‌کنند. درواقع، تونرها پوست را تمیز می‌کنند تا برای اعمال مرطوب‌کننده آماده شود. این در حالی است که فیس میست آب‌رسانی فوری انجام می‌دهد و به پوست طراوت می‌بخشد. اگر زمانی می‌خواهید از هردو استفاده کنید، اول باید تونر را اعمال کنید و بعد روی آن، فیس میست اسپری کنید. اگر تونر بعد از شستن صورت با پاک‌کننده به کار می‌رود، فیس میست را می‌توانید در هر ساعتی از روز استفاده کنید. همچنین فیس میست معمولا مغذی‌تر از تونر است.

البته برخی از انواع فیس میست را می‌توانید به‌جای تونر به کار ببرید.

تفاوت فیس میست با درمال واتر

درمال واتر نوعی فیس میست به شمار می‌رود، با این تفاوت که آب خالص است. البته منظور این نیست که آب معمولی است؛ درواقع دارای محتوای موادمعدنی بیشتری است و به رفع خشکی و سوزش پوست کمک می‌کند. اما تفاوت آن با فیس میست چیست؟ فیس میست نه‌تنها حاوی آب است، شامل مواد مرطوب‌کننده و نرم‌کننده اضافی و نیز موادمغذی هم هست.

تفاوت فیس میست با اسانس

در حوزه زیبایی، اسانس نوعی سرم مایع است و معمولا زیاد آبکی نیست. آن را روی صورت می‌ریزید و با نوک انگشت‌هایتان به آن ضربه می‌زنید. اسانس حاوی مواد غلیظ‌تری نسبت به فیس میست است و همیشه باید روی آن از مرطوب‌کننده استفاده کنید تا یک لایه هیدراتاسیون اضافی ایجاد کند.

فیس میست سبک‌تر است و محتوای آب بیشتری دارد. فرقی هم نمی‌کند که در کدام مرحله از روتین مراقبت از پوست خود از آن استفاده می‌کنید.

تفاوت فیس میست با اسپری تثبیت‌کننده

اسپری تثبیت‌کننده محصول مراقبت از پوست نیست و نوعی محصول آرایشی است. این محصول حاوی موادی مانند پلیمرهای مصنوعی است که آرایش را روی پوست فیکس می‌کند. فیس میست با ترکیبات سازگارتر نسبت به پوست ساخته شده است که باعث می‌شود آرایشتان طبیعی به نظر برسد نه اینکه به آن ماندگاری ببخشد. البته محصولات هیبریدی جدید هم وجود دارند که هر دو ویژگی را به شما ارائه می‌دهند.

تفاوت فیس میست با سرم

فیس میست را می‌توان به‌نوعی خواهر سرم دانست، اما ماهیت فیس میست آبکی‌تر و ماهیت سرم غلیظ‌تر است. بااین‌حال، فیس میست به همان اندازه سرم مفید و غنی از موادمغذی مناسب برای پوست است.

فیس میست را می‌توانید در هر زمان از روز و شب روی پوست تمیز یا آرایش‌شده استفاده کنید. سرم را فقط باید در مراحل میانی روتین پوست و حتما روی پوست تمیز به کار ببرید. هردو احساس طراوت و دلپذیری به پوست شما می‌دهند، چرب و سنگین نیستند و پوست را هم تحریک نمی‌کنند.

چطور از فیس میست استفاده کنیم؟

فیس میست چیست؟ - روش‌های استفاده از فیس میست
چشم‌هایتان را ببندید و از فاصله تقریبا ۲۰سانتی‌متری فیس میست را اسپری کنید

۱. بهتر است قبل از استفاده از فیس میست، پوست را تمیز کنید تا مطمئن شوید بیشترین قسمت چربی و آلودگی پاک شده است. این کار مزایای فیس میست را بیشتر می‌کند. بااین‌حال این کار ضروری نیست و در طول روز، هر زمان که نیاز داشتید می‌توانید از فیس میست استفاده کنید.

۲. اگر از تونر استفاده می‌کنید، بعد از تونر پوست را کامل خشک نکنید. بلافاصله فیس میست را اسپری کنید تا به‌شکل مؤثرتری جذب شود و آب‌رسانی به پوست را افزایش دهد.

۳. هنگام اسپری‌کردن، چشم‌هایتان را ببندید و با فاصله تقریبا ۲۰سانتی‌متری از پوست، فیس میست را اسپری کنید.

۴. بعد از اسپری‌کردن فیس میست، صورتتان را آب نکشید یا خشک نکنید. اجازه دهید خودش به‌شکل طبیعی خشک شود و همه مواد مغذی آن جذب شوند.

۵. اگر لازم است، می‌توانید همراه با آن از سرم، روغن صورت، مرطوب‌کننده یا کرم دور چشمتان استفاده کنید. این مواد هیچ تداخلی با فیس میست ایجاد نمی‌کنند.

نکته حرفه‌ای: در طول روز از فیس میست برای رفع خشکی پوست یا به‌عنوان فیکس‌کننده آرایش استفاده کنید.

بهترین زمان برای استفاده از فیس میست چیست؟

حال به این پرسش می‌رسیم که بهترین زمان استفاده از فیس میست چیست؟ موارد زیر را ببینید:

  • پس از استفاده از تونر اسید: اسپری‌کردن پس از استفاده از تونر اسیدی باعث آرامش و تسکین پوست می‌شود.
  • قبل از سرم هیالورونیک: فیس میست باعث افزایش اثر هیالورونیک اسید می‌شود، زیرا رطوبت حاصل از آن در پوست قفل خواهد شد.
  • قبل و بعد از آرایش: اسپری‌کردن قبل از آرایش، پوست را صاف‌تر می‌کند تا برای آرایش آماده شود. با این کار هم می‌توانید آرایش را تثبیت کنید هم می‌توانید آن را تازه کنید.
  • بعد از تمرینات ورزشی: اگر بعد از ورزش فیس میست روی صورتتان اسپری کنید، پوستتان را باطراوت، شفاف و خنک می‌کند.

آیا استفاده از فیس میست ضروری است؟

واقعیت این است که نمی‌توان آن را به‌اندازه پاک‌سازی صورت یا ضدآفتاب ضروری دانست؛ اما قطعا راهی آسان برای تقویت سلامت پوست و بهبود روند آرایش به شمار می‌رود.

نکته کلیدی آن است که فیس میست خود را درست انتخاب کنید و مطمئن شوید که ترکیبات آن برای هدفی که دارید مناسب‌اند. همان‌طور که گفتیم، برخی فیس میست‌ها به‌منظور افزایش آب‌رسانی، برخی دیگر برای حفظ رطوبت، بعضی از آنها برای احیای آرایش و حتی جلوگیری از آکنه کاربرد دارند. یکی از دلایل اصلی علاقه به فیس میست، رضایت آنی از پوست است. یک بار اسپری می‌کنید و بلافاصله پوست روشن و با طراوت به نظر می‌رسد. هرچند کل روز دوام نمی‌آورد، می‌توانید بارها و بارها آن را اسپری کنید، بدون اینکه مشکلی ایجاد کند.

آیا شما از فیس میست استفاده می‌کنید؟ از کدام برند است و چه ویژگی‌هایی دارد؟ لطفا در دیدگاه‌ها آن را به ما و دوستانتان در منومد معرفی کنید.

منبع theskincareedit 100percentpure pestleandmortar
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.