بهترین روش‌ها برای شستشو و مراقبت از لباس مشکی

به جرات ‌می‌توان مشکی را پرطرفدارترین رنگ دنیا دانست. بدون تردید، این رنگ یک نماد کلاسیک و خوشایند است که کاربردهای فراوانی دارد. تقریبا هیچ فردی را نمی‌توان یافت که در کمدش حداقل یک دست لباس سیاه نداشته باشد. به همین دلیل لازم است با روش‌های رسیدگی و نگهداری از لباس‌های تیره آشنا شوید. در این مقاله، قصد داریم درباره روش‌های مراقبت از لباس مشکی صحبت کنیم. با «منومد» همراه باشید.

چه چیزی موجب کم‌رنگ شدن لباس‌های تیره می‌شود؟

چه چیزی موجب کم‌رنگ شدن لباس‌های تیره می‌شود؟
لباس‌های تیره در اثر شست‌وشوی نامناسب، استفاده از شوینده‌های قوی، قرار گرفتن در معرض نور و حرارت مستقیم و مداوم و بسیاری عوامل دیگر رنگ‌شان را از دست می‌دهند./ عکس از: AntGor

وقتی صحبت از روش‌های مراقبت از لباس مشکی به میان می‌آید، لازم است دلایل رنگ‌پریدگی آن هم بررسی شود. به مرور زمان، لباس‌های تیره و مخصوصا پارچه‌های مشکی، رنگ‌شان را از دست می‌دهند و به اصطلاح بور و کم‌رنگ می‌شوند. این فرآیند گریزناپذیر موجب کهنه شدن پارچه و از دست رفتن جلوه ظاهری و زیبایی بصری آن می‌شود.

پارچه‌ها از الیافی تشکیل شده‌اند که به دلایل گوناگون و به‌تدریج رنگ عوض می‌کنند یا از حالت اولیه خود خارج می‌شوند. این اتفاق به‌خصوص در لباس‌های تیره بسیار ملموس و آزاردهنده است. در این میان، پارچه‌ها براساس جنس‌شان رفتارهای متفاوتی را نشان می‌دهد. برای مثال، پارچه‌هایی از قبیل سیلک یا کتان از حساسیت بیش‌تری برخوردارند. در حالی‌که الیاف غیر طبیعی مثل پلی‌استر در برابر عوامل مخرب و کاهنده رنگ مقاومت بیش‌تری دارند. این الیاف به شکل قابل توجهی می‌توانند رنگ را در خودشان حفظ کنند و در مجاورت مواد شوینده، آب‌های سنگین و تابش آفتاب تغییر کم‌تری را بروز دهند. از مهم‌ترین عوامل موثر در تغییر رنگ پارچه‌های تیره می‌توان موارد زیر را نام برد:

• نور و حرارت مستقیم

قرار گرفتن در معرض نور و حرارت مستقیم به‌ویژه رنگ پارچه‌های تیره را تخریب می‌کند. به همین دلیل است که وقتی لباس مشکی محبوب‌تان برای مدتی نسبتا طولانی در مقابل نور خورشید باقی می‌ماند بور می‌شود. بنابراین، لازم است در هنگام اتو کردن این قبیل لباس‌ها یا در هنگام خشک کردن‌شان دقت کنید. از قرار دادن طولانی‌مدت پارچه‌های مشکی در مقابل نور خورشید بپرهیزید و آن‌ها را با حرارت ملایم اتو کنید. با کمی حوصله و دقت می‌توانید عمر، زیبایی و ماندگاری پارچه‌های تیره را افزایش دهید.

• آب گرم

شست‌و‌شوی لباس‌ها با آب گرم به مرور زمان احتمال فرسودگی الیاف پارچه را افزایش می‌دهد. حرارت آب موجب تغییر رنگ یا حتی تغییر جنس پارچه می‌شود. بنابراین، در هنگام شست‌وشو لازم است به دمای آب دقت کنید و تا جای ممکن، لباس‌هایتان را با آب سرد بشوئید.

• شوینده‌های قوی

درست است که مواد شوینده قوی به تمیز شدن هر چه بهتر لباس‌ها کمک می‌کنند. با این حال، این ترکیبات شیمیایی به‌تدریج الیاف پارچه و رنگ آن را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند و لباس‌ها را کهنه، فرسوده و رنگ و رو رفته می‌کنند. برای مقابله با این مشکل، پیشنهاد می‌کنیم لباس‌هایتان را با استفاده از شوینده‌های ملایم‌تر بشوئید.

• شست‌وشوی متعدد

شست‌وشوی بیش از حد لباس‌‌های تیره می‌تواند موجب از بین رفتن رنگ و همچنین، فرسایش پارچه شود. بنابراین، بهتر است لباس‌های خود را به اندازه و به روشی کاملا اصولی شست‌وشو دهید. به این ترتیب، می‌توانید میزان فرسودگی و رنگ و رو رفتگی لباس‌ها را به شکل قابل توجهی کاهش دهید.

رایج‌ترین روش‌های مراقبت از لباس مشکی و جلوگیری از فرسودگی پارچه چیست؟

رایج‌ترین روش‌های مراقبت از لباس مشکی و جلوگیری از فرسودگی پارچه چیست؟
برای جلوگیری از فرسایش لباس لازم است تگ راهنمای آن را با دقت مطالعه کرده و نکات اشاره شده در آن را رعایت کنید./ عکس از: Damir-Khabirov

بررسی روش‌های مراقبت از لباس مشکی در جلوگیری از فرسودگی پارچه و کاهش آسیب‌های احتمالی تاثیرگذار است. برخی از رایج‌ترین روش‌های موجود در این زمینه عبارتند از:

• در هنگام شست‌وشو لباس‌هایتان را پشت و رو کنید

پشت و رو کردن لباس‌ها قبل از شستن یکی از بهترین روش‌هایی است که به طول عمر و حفظ بافت و ساختار آن‌ها کمک می‌کند.

• لیبل و راهنمای شست‌وشوی لباس‌ها را با دقت مطالعه کنید

معمولا کم‌تر کسی پیدا می‌شود که به لیبل روی لباس توجه کند و آن را جدی بگیرد. با این حال، پیشنهاد ما این است که این برگه‌های راهنما را با دقت مطالعه کنید. چرا که تمامی اطلاعات مربوط به نحوه رسیدگی و شست‌وشوی لباس در این قسمت نوشته شده یا با علائم استاندارد مشخص شده‌اند. این تگ‌ها به شما می‌گویند که لباس‌تان را با کدام دور ماشین و با چه درجه آبی شست‌وشو دهید تا کم‌ترین آسیب به آن وارد شود. در عین حال، کلیه اطلاعات مربوط به اتو کردن و خشک کردن لباس هم در این بخش درج شده است.

• شدت شست‌وشو را برای لباس‌های تیره کم کنید

شستن لباس‌های تیره در ماشین لباس‌شویی با دور کم می‌تواند بهترین نتیجه ممکن را به‌دنبال داشته باشد. با انجام این کار، کم‌ترین آسیب ممکن را به لباس‌های خود وارد کرده و از فرسوده شدن آن‌ها جلوگیری می‌کنید.

• لباس‌های تیره و مشکی را جداگانه بشویید

لباس‌های تیره و مشکی را جداگانه بشویید
اگر لباس‌های تیره و روشن را با هم در ماشین لباسشویی قرار دهید به یکدیگر رنگ می‌دهند./ عکس از: tirc83

جداسازی و دسته‌بندی لباس‌های روشن و تیره قبل از شست‌وشو یکی از بهترین روش‌های مراقبت از انواع پارچه‌هاست. با انجام این کار شما از رنگ دادن لباس‌ها به هم جلوگیری کرده و درخشندگی و دوام رنگ آن‌ها را تضمین می‌کنید.

• پارچه‌های ضخیم را از لباس‌های نازک جدا کنید

شست‌وشوی هم‌زمان لباس‌های ضخیم و لطیف موجب فرسودگی الیاف پارچه‌های نازک و نرم شده و به آن‌ها آسیب می‌زند. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم لباس‌های سنگین و زبر از قبیل شلوار یا کت جین و پوشاک پشمی را به‌طور جداگانه بشوئید و آن‌ها را با پوشاک حریر، ابریشمی، نخی یا پلی‌استر و تور در ماشین لباسشویی قرار ندهید. به این ترتیب، از خراب شدن و فرسایش زودهنگام لباس‌هایتان جلوگیری می‌کنید.

انواع مشکین‌شوی را ببینید

• به جای پودر از مایع لباس‌شویی استفاده کنید

پودرهای لباس‌شویی معمولا به سختی در آب سرد حل می‌شوند. این امر موجب می‌شود که لباس‌های شما به‌طور کامل شسته یا آبکشی نشوند و رسوبات پودر همچنان بر روی آن‌ها باقی بماند. در عوض، مایع لباس‌شویی از قدرت پاک‌کنندگی خوبی برخوردار است و طی روند آبکشی هم به‌خوبی از تار و پود پارچه زدوده می‌شود. در عین حال، برخی از انواع این شوینده‌های مایع به‌طور اختصاصی برای تمیز کردن لباس‌های تیره و مشکی طراحی شده‌اند. مجموعه این عوامل از فرسایش و همچنین از رنگ و رو رفته شدن البسه مشکی شما جلوگیری می‌کنند.

• از نرم‌کننده‌های مخصوص لباس‌های تیره استفاده کنید

استفاده از مواد نرم‌کننده مخصوص پارچه‌های تیره یکی از بهترین روش‌های مراقبت از لباس‌ مشکی است و به محافظت از بافت و رنگ آن کمک می‌کند. در عین حال، با کمک این نرم‌کننده‌ها، لباس‌هایتان عطر و بوی دل‌انگیزی را به خود می‌گیرند.

روش صحیح خشک کردن لباس‌های تیره چیست؟

روش صحیح خشک کردن لباس‌های تیره چیست؟
تا جای ممکن لباس‌های مشکی‌تان را در دستگاه خشک‌کن قرار ندهید. در عوض، می‌توانید برای مدت نسبتا کوتاهی آن‌ها را در هوای آزاد و در مجاورت نور خورشید بگذارید تا کاملا رطوبت‌شان را از دست بدهند./ عکس از: Amoniak

• توجه به خشک کردن اصولی یکی از مهم‌ترین روش‌های مراقبت از لباس مشکی است. برای این منظور، تا جای ممکن از قرار دادن لباس در دستگاه خشک‌کن اجتناب کنید. بهتر است اجازه دهید لباس‌ها در هوای آزاد و به روش کاملا طبیعی رطوبت‌شان را از دست بدهند. انجام این کار به‌ویژه برای لباس‌های تیره از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که حرارت بالای دستگاه خشک‌کن به‌سادگی می‌تواند موجب از دست رفتن رنگ پارچه‌های مشکی و بور شدن آن‌ها شود.
• برای از بین بردن چروک لباس‌ها تا جای ممکن از بخار آب به‌جای اتو استفاده کنید. در صورت نیاز، اتو را در کم‌ترین دما قرار دهید. حرارت مستقیم و مداوم اتو باعث فرسایش الیاف پارچه و رنگ و رو رفتگی آن می‌شود.
• از خدمات خشک‌شویی استفاده کنید. برخی از لباس‌ها به دلیل برخورداری از رنگ، جنس، دوخت و تزئینات ویژه برای شست‌وشو در خشک‌شویی و رسیدگی حرفه‌ای طراحی شده‌اند. طبیعی است که شست‌وشو و اتو کردن لباس در خانه با روش‌های کاملا ابتدایی و با استفاده از مواد معمولی انجام می‌شود. هر یک از این موارد ممکن است موجب تخریب حالت کلی، از بین رفتن رنگ یا پوسیدگی بافت و ساختار لباس شود.


حتما بخوانید: خشکشویی چیست؟ مزایای شستن لباس با این روش را بدانید

روش‌های شست‌وشوی الیاف پلی‌استر و مصنوعی چیست؟

روش‌های شست‌وشوی الیاف پلی‌استر و مصنوعی چیست؟
پلی‌استرها و الیاف مصنوعی از ساختار ظریف‌تری برخوردارند و به مراقبت بیش‌تری نیاز دارند./ عکس از: ronstik

پارچه‌هایی که از پلی‌استر و الیاف غیرطبیعی تشکیل شده‌اند ممکن است با شست‌وشوی نادرست به راحتی آسیب ببینند. برای شستن و نگهداری از الیاف مصنوعی لازم است موارد زیر را رعایت کنید:

• از کیسه‌های مخصوص شست‌وشوی لباس استفاده کنید

برای سالم ماندن لباس‌ها، بهتر است ابتدا آن‌ها را در درون کیسه‌های مخصوص شست‌وشو قرار دهید و سپس در ماشین لباسشویی بگذارید. به این ترتیب، می‌توانید احتمال آسیب‌دیدگی پارچه را به شکل قابل توجهی کاهش دهید. خوشبختانه، این روزها کیسه‌های توری ویژه شست‌وشوی البسه را می‌توان در اغلب سوپرمارکت‌های بزرگ پیدا کرد.

انواع کیسه محافظ شست‌وشوی لباس

• تا جای ممکن لباس‌هایتان را با دست بشویید

شست‌وشوی دستی لباس‌ها یکی از بهترین روش‌های محافظت از رنگ و بافت آن‌هاست. به‌ویژه اگر لباس شما دچار لک شده یا به شست‌وشوی اساسی نیازی ندارد، خوب است به جای استفاده از ماشین لباسشویی، آن را با آب سرد و با دست بشویید.

نکات کلی و مهم مربوط به روش‌های مراقبت از لباس مشکی

نکات کلی و مهم مربوط به روش‌های مراقبت از لباس مشکی
عکس از: Andrey-Cherkasov

برای افزایش ماندگاری، سلامت بافت و تثبیت رنگ لباس‌های تیره لازم است نکات زیر را رعایت کنید:

• در صورت لکه‌دار شدن لباس تنها برای از بین بردن لکه‌ها اقدام کرده و از شستن کل آن اجتناب کنید.
• تا جای ممکن لباس‌های خود را با آب سرد بشوئید.
• لباس‌هایتان را در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید.
• هرگز لباس‌ها را برای مدت طولانی در مقابل تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید.
• تا جای ممکن لباس‌هایتان را تا کرده و در داخل کشو قرار دهید و از آویزان کردن آن‌ها خودداری کنید.
• در صورت آویزان کردن لباس‌ها حتما از چوب لباسی‌های نرمی استفاده کنید که سرشانه‌های لباس را تحت فشار قرار نمی‌دهند.

پرفروش‌ترین مدل‌های چوب‌لباسی را ببینید

سخن آخر

بی‌تردید رنگ مشکی یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین رنگ‌ها در دنیای مد و فشن به حساب می‌آید. ممکن است شما هم درست مانند اغلب افراد لباس‌های مشکی بی‌شماری را در کمدتان داشته باشید. بنابراین، خوب است بدانید نگهداری از لباس‌های تیره اصول و روش‌های خاصی دارد که به دوام و زیبایی هر چه بیش‌تر آن‌ها کمک می‌کند. لباس‌های مشکی به دلیل برخورداری از رنگ‌های قوی‌تر در الیاف پارچه به مراتب از دیگر لباس‌ها حساس‌ترند و زودتر کهنه می‌شوند. این کهنگی و فرسودگی از عوامل متعددی ناشی می‌شود که از آن جمله می‌توان به شست‌وشوی نادرست و نگهداری در مکان نامناسب اشاره کرد. در این مطلب، ضمن بررسی روش‌های مراقبت از لباس مشکی تلاش کردیم برخی از راهکارهای موثر در افزایش دوام رنگ و بافت پارچه‌های تیره را با شما به اشتراک بگذاریم. منتظر خواندن دیدگاه‌ها و تجربیات شما در بخش «نظرات کاربران» هستیم.


در ادامه بخوانید: بهترین روش‌های برای شست‌وشو و نگهداری از لباس سفید
منبع www.whirlpool.com www.thespruce.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.