بهترین روش‌های برای شست‌وشو و نگهداری از لباس سفید

با فرارسیدن روزهای گرم سال، اغلب افراد دوست دارند لباس‌های سفید و درخشان‌شان را از کمد خارج کرده و آن‌ها را به بهترین شکل ممکن به‌تن کنند. در این مطلب، قصد داریم درباره روش‌های شست‌وشو و نگهداری از لباس سفید صحبت کنیم. با «منومد» همراه باشید.

چگونه می‌توان رنگ لباس‌های سفید را احیا کرد؟

چگونه می‌توان رنگ لباس‌های سفید را احیا کرد؟
اگر چه پوشیدن لباس‌های سفید در روزهای گرم سال منظره‌ای زیبا و خیره‌کننده ایجاد می‌کند، اما نگهداری و شست‌وشوی آن‌ها به دقت زیادی احتیاج دارد./ عکس از: SHansche

وقتی پای روش‌های شست‌وشو و نگهداری از لباس سفید به میان می‌آید، جداسازی براساس رنگ در هنگام شست‌وشو حرف اول را می‌زند. احتمالا به‌خوبی می‌دانید که شست‌وشوی لباس‌های سفید باید به‌صورت جداگانه انجام شود. در غیر این‌صورت به‌سادگی می‌توانند در مجاورت دیگر پارچه‌ها رنگ بگیرند و تیره و کدر بشوند. بنابراین، لازم است کلیه لباس‌های‌تان را براساس رنگ‌بندی دسته‌بندی کرده و هر یک را به‌شکل مجزا بشویید. با این حال، گاهی اوقات ممکن است یک قطعه پارچه رنگی به‌طور مرموزی به مجموعه لباس‌های سفیدتان راه پیدا کند و رنگ آن‌ها را کدر کند. نگران نباشید. چرا که با به‌کار بردن ترفندهایی می‌توانید مشکل پیش آمده را برطرف کنید:

از محصولات و ترکیبات سفیدکننده استفاده کنید

اگر لباس‌ سفیدتان رنگ گرفته و درخشندگی‌اش را از دست داده، کافی است آن را در یک تشت پاکیزه قرار دهید؛ مقداری آب سرد روی آن بریزید؛ محصول شوینده و مقداری ماده سفیدکننده مخصوص پارچه را به این محلول اضافه کنید. به خاطر داشته باشید، قبل از هر کاری باید اطلاعات موجود بر روی تگ لباس را با دقت مطالعه کنید. به این ترتیب، اطمینان پیدا می‌کنید که قرار دادن لباس محبوب‌تان در این ترکیب مشکلی ایجاد نمی‌کند. یادتان باشد، بعضی از پارچه‌ها از ساختار لطیف و جنس خاصی برخوردارند و در مجاورت مواد سفیدکننده دچار پوسیدگی می‌شوند. در نهایت، لازم است لباس‌تان را به‌دقت و با آب فراوان آبکشی کرده و اطمینان پیدا کنید که مواد سفیدکننده به‌طور کامل از تار و پود آن زدوده شده باشند.

از سرکه سفید استفاده کنید

درست مانند مورد قبل، پارچه سفید رنگ گرفته را داخل یک تشت تمیز قرار دهید و نصف فنجان سرکه سفید را روی آن بریزید. تمام قسمت‌های پارچه را به این ماده آغشته کنید و مدتی منتظر بمانید. در اغلب مواقع، با انجام این کار می‌توانید رنگ‌های اضافی را از لباس سفیدتان بیرون بکشید و درخشندگی قبلی را به آن برگردانید. در انتها، لباس‌تان را با آب پاکیزه کاملا آبکشی کنید.

از آب اکسیژنه استفاده کنید

هیدروژن پراکسید (Hydrogen peroxide) که بسیاری از افراد آن را با نام آب اکسیژنه می‌شناسند یک ماده ضدعفونی کننده و رنگ‌بر است. اگر لباس سفیدتان رنگ گرفته و کدر شده است، درست مانند موارد قبلی می‌توانید آن را داخل تشت قرار دهید و محلول آب اکسیژنه را روی آن بریزید. چند دقیقه منتظر بمانید تا رنگ و مواد اضافی از بافت لباس خارج شود. سپس، مطابق معمول پارچه را به‌خوبی آب بکشید و در مکان مناسبی قرار دهید تا خشک شود.

از جوش شیرین استفاده کنید

برای درخشان کردن لباس سفید و خلاص شدن از شر رنگ‌های اضافی، لازم است آن را در یک سطل حاوی ترکیب آب با دو فنجان جوش شیرین قرار دهید. چند ساعت صبر کنید. سپس، با استفاده از یک شوینده حاوی آنزیم لباس محبوب‌تان را کاملا شست‌وشو دهید. شوینده‌های آنزیم‌دار به‌سادگی می‌توانند چربی‌ها و زنجیره‌های پروتئینی را تجزیه کرده و لباس‌ها را پاکیزه کنند. این امر می‌تواند به از بین بردن لکه‌ها کمک کند.

روش‌های شست‌وشو و نگهداری از لباس سفید چیست؟

روش‌های شست‌وشو و نگهداری از لباس سفید چیست؟
هر چقدر ظرافت لباس سفید بیش‌تر باشد، همان‌قدر نگهداری از آن سخت‌تر است و به دقت بیش‌تری نیاز دارد./ عکس از: inarik

لباس را به‌محض لکه‌دار شدن بشویید

احتمالا این موضوع از نظر شما کاملا بدیهی است؛ با این حال، واقعا ارزش یادآوری کردن را دارد. درست در همان زمانی که لباس‌تان لکه‌دار می‌شود، سعی کنید آن را از بین ببرید. در این‌صورت، احتمال برطرف شدن لکه بسیار زیاد است. برای این‌کار، کافی است لکه را با آب خنک، قلم‌ یا دستمال‌ مخصوص لکه‌گیری و دیگر پاک‌کننده‌های لکه‌بر تمیز کنید.

یقه، سرآستین و سجاف‌های لباس را پاکیزه نگهدارید

از بین بردن لکه‌های غذا، نوشیدنی یا آرایش ممکن است آسان باشد. اما معمولا کثیفی یقه، سرآستین و لبه‌های لباس معمولا نادیده گرفته می‌شود. این نوع لکه‌ها به‌طور معمول در اثر مالیده شدن این بخش‌ها بر روی پوست بدن یا دیگر اجسام به‌وجود می‌آیند. بنابراین، پیش از شستن لباس لازم است، یقه، سرآستین و سجاف‌های آن را بررسی کنید. در صورت کثیفی یا وجود لکه ابتدا این قسمت‌ها را به‌صورت مجزا و با استفاده از شوینده‌های آنزیم‌دار و مواد سفیدکننده پاکیزه کنید. سپس، لباس را در ماشین لباسشویی قرار دهید یا با دست بشویید.

مراقب خوش‌بوکننده‌های بدن و محصولات آرایشی باشید

محصولات خوش‌بو کننده بدن از قبیل عطرها و دئودورانت‌ها و همچنین، لوسیون‌های برنزه‌کننده، بسیاری از محصولات مو و دیگر مواد آرایشی دارای رنگ یا ترکیبات ماندگاری هستند که لباس را لکه‌دار می‌کنند. بنابراین، پیش از آن‌که لباس سفید مورد نظرتان را به‌تن کنید لازم است مدتی صبر کنید و اجازه دهید این محصولات کاملا روی پوست بدن، صورت یا موهای‌تان خشک شوند. در غیر این‌صورت، به‌سادگی می‌توانند موجب رنگی شدن لباس‌تان شوند یا ایجاد لکه کنند.

برای خشک کردن لباس‌های‌تان از نور خورشید کمک بگیرید

برای خشک کردن لباس‌های‌تان از نور خورشید کمک بگیرید
خشک کردن لباس‌های سفید در نور خورشید به درخشندگی بیش‌تر آن‌ها کمک می‌کند./ عکس از: Remedies

در صورت امکان، خوب است لباس‌های خود را زیر نور خورشید پهن کنید تا کاملا خشک شوند. یادتان باشد نور آفتاب از بهترین سفیدکننده‌های طبیعی به حساب می‌آید.

از تقویت‌کننده‌های رنگ سفید استفاده کنید

جوش شیرین، آب اکسیژنه و بوراکس از ترکیبات مفیدی هستند که لباس‌های سفید را درخشان‌تر می‌کنند. بوراکس یا بورات سدیم یک ماده کریستالی، نرم و بی‌رنگ است که روند شست‌وشو و پاک کردن لکه‌ها و آلودگی‌ها را ساده‌تر می‌کند. با اضافه کردن این ترکیبات به پودر لباسشویی می‌توانید نتیجه کار را بهبود بخشید. دقت کنید، این محصولات را تنها بر روی پارچه‌ها و پوشاک کاملا سفید به‌کار برید. در غیر این‌صورت، رنگ نقش‌ونگارهای لباس به دیگر بخش‌ها منتقل شده و لباس‌تان خراب می‌شود.

لباس‌های جین را جدا کنید

پیش‌تر درباره لزوم جداسازی لباس‌های سفید از پارچه‌های رنگی و شست‌وشوی جداگانه آن‌ها صحبت کردیم. به‌خاطر داشته باشید، این موضوع در مورد شلوار جین هم صدق می‌کند. بنابراین، یادتان باشد که هرگز نباید پوشاک جین را با لباس‌های سفید در ماشین لباسشویی قرار دهید. در غیر این‌صورت، به همدیگر رنگ می‌دهند و لباس سفیدتان را کدر و تیره می‌کنند.

در استفاده از محصولات شوینده زیاده‌روی نکنید

بسیاری از افراد تصور می‌کنند هر چقدر محصولات شوینده، نرم‌کننده و سفیدکننده بیش‌تری را به‌کار ببرند لباس‌های‌شان پاکیزه‌تر می‌شود. لازم است بدانید، استفاده بیش از اندازه از این ترکیبات می‌تواند موجب تجمع محصول در بافت لباس شود و به‌تدریج، رنگ آن را کدر کند.

از نگهداری لباس در پوشش پلاستیکی خودداری کنید

از نگهداری لباس در پوشش پلاستیکی خودداری کنید
نگهداری از لباس سفید در کاورهای پلاستیکی موجب تغییر رنگ آن می‌شود./ عکس از: neyro2008

نگهداشتن لباس سفید در پوشش پلاستیکی حتی در کوتاه‌مدت می‌تواند موجب زرد شدن رنگ آن شود. بنابراین، پس از تحویل گرفتن لباس‌تان از خشکشویی حتما آن را از پوشش پلاستیکی خارج کنید. توصیه می‌کنیم به‌جای کیسه‌های پلاستیکی از کاورهایی استفاده کنید که از پارچه‌های کتان یا پنبه ساخته شده‌اند.

از سفیدکننده‌های کلردار اجتناب کنید

سفیدکننده‌های سنتی معمولا دارای ترکیبات کلرداری هستند که با برخی از لکه‌ها واکنش شیمیایی ایجاد کرده و آن‌ها را ماندگارتر می‌کند. بنابراین، لازم است در هنگام خرید این قبیل محصولات به فرمولاسیون آن‌ها توجه کرده و ترکیبات مدرن‌تر یا ساده‌تری را جایگزین کنید.

لباس‌های‌تان را به‌خوبی آبکشی کنید

در هنگام شست‌وشوی لباس با ماشین لباسشویی، حتما مدت آبکشی آن را افزایش دهید و از زدوده شدن محصولات شوینده از بافت پارچه اطمینان یابید. این موضوع در مورد شست‌وشوی دستی لباس‌ها هم صدق می‌کند. باقی ماندن شوینده‌ها یا نرم‌کننده‌ها در تار و پود پارچه می‌تواند موجب تیرگی و کدر شدن رنگ آن شود.

لباس سفید را پس از هر بار استفاده بشویید

شستن مکرر لباس‌های سفید به درخشندگی بیش‌تر و پایداری رنگ آن کمک می‌کند. بنابراین، لازم است پوشاک سفیدتان را پس از هر بار استفاده به‌خوبی بشویید. در غیر این‌صورت، چربی و مواد ترشح شده از پوست برای مدتی طولانی روی آن باقی می‌مانند و به‌تدریج رنگ لباس را تغییر می‌دهند.

لباس‌های گران‌قیمت را در کاغذ مخصوص بسته‌بندی کنید

لباس‌های گران‌قیمت را در کاغذ مخصوص بسته‌بندی کنید
با بسته‌بندی لباس‌های سفید ارزشمند در کاغذهای مخصوص از تغییر رنگ آن‌ها در اثر گذشت زمان جلوگیری می‌کنید./ عکس از: AlexandrBognat

طبیعتا بسته‌بندی لباس‌های روزمره با کاغذ مخصوص کاری غیرضروری است. اما وقتی صحبت از نگهداری منسوجات گرانبها مانند لباس عروس، لباس نوزاد یا پتوهای دست‌ساز به میان می‌آید، استفاده از کاغذ بسته‌بندی اکیدا توصیه می‌شود. پیچیدن لباس‌های سفید در کاغذ مخصوص به محافظت از آن‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از نور، گرد و غبار و رطوبت کمک کرده و از زرد شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

شوینده‌های مناسب برای لباس سفید اینجاست

 سخن آخر

در این مطلب، برایتان از روش‌های شست‌وشو و نگهداری از لباس سفید گفتیم و برخی نکات مهم را در این زمینه برشمردیم. شما برای پاک کردن لکه‌های لباس سفیدتان از چه ترفندهایی استفاده می‌کنید؟ کدام شوینده‌ها را ترجیح می‌دهید؟ لباس‌های‌تان را چگونه خشک می‌کنید؟ لطفا دیدگاه‌ها و تجربیات‌تان را با ما و دیگر خوانندگان به‌اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: درس کد (کدپوششی) کراوات سفید چیست؟
منبع tidecleaners.com www.bhg.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.