همه‌چیز درباره کربوکسی‌ تراپی پوست؛ روش انجام، مزایا، معایب و طول درمان

کربوکسی‌تراپی (Carboxytherapy)، یکی از روش‌های تاییدشده جوانسازی و ضدپیری پوست است و می‌تواند درمان موثری برای برخی از مشکلات پوستی چون سلولیت باشد. اگر می‌خواهید بدانید این روش درمانی چگونه انجام می‌شود و اصلا کربوکسی‌تراپی چیست، با ما در این مقاله از «منومد» همراه باشید.

کربوکسی‌تراپی چیست؟

درمان کربوکسی‌تراپی

کربن‌دی‌اکسید‌تراپی که بیشتر با نام کربوکسی‌تراپی شناخته شده است، به روش استفاده از دی‌اکسیدکربن و تزریق آن زیر پوست با رویکردهای درمانی گفته می‌شود. با این روش می‌توان مشکلات پوستی مانند سلولیت، تیرگی‌های زیرچشم و ترک‌های پوستی را به‌طور موثری درمان کرد.

افرادی که تحت این نوع درمان از جوانسازی پوست قرار می‌گیرند، شاهد فواید زیر هستند:

  • بهبود گردش خون در پوست
  • انعطاف‌پذیری پوست
  • کاهش چین‌وچروک و خطوط ظریف پوست
  • ترمیم کلاژن
  • بهبود و درمان شل‌شدگی و افتادگی پوست
  • از بین رفتن چربی‌هایی که به شکل سلولیت دیده می‌شوند
  • کاهش چربی‌های موضعی (چربی‌های شکم و باسن)

علاوه‌بر موارد فوق، کربوکسی‌تراپی با افزایش جریان خون در پلک‌ها، از حلقه‌های تیره دور چشم می‌کاهد. همچنین برخی از پزشکان از این روش درمانی برای درمان بیماری‌هایی چون مورفه‌آ (بیماری پوستی که به شکل لک دیده می‌شود)، اختلال نعوظ، التهاب مفصل حاد، سندرم رینود و آلوپسی (طاسی سکه‌ای) ناشی از گردش خون ضعیف استفاده می‌کنند.

استفاده از کربوکسی‌تراپی برای کاهش چربی‌ها و سلولیت‌ها، از روش‌های پرخطر و تهاجمی بسیار بهتر است. پزشک متخصص پوست برای بهبود وضعیت پوست صورت، گردن، دست، پاها و کاهش چربی‌های شکم، ران و باسن از کربوکسی‌تراپی استفاده می‌کند.

از آنجایی‌که نتیجه این درمان سریع است، عملکرد آن غیرتهاجمی است و راحت‌تر از روش‌های جوانسازی دیگر انجام می‌شود، طرفداران بسیاری دارد.

 دستگاه کربوکسی‌تراپی چکار می‌کند؟

دستگاه کربوکسی‌تراپی در واقع تشکیل شده از یک مخزن پر از گاز دی‌اکسیدکربن که با استفاده از یک لوله استریل پلاستیکی به ابزار تنظیم‌کننده جریان متصل می‌شود. تنظیم‌کننده جریان گاز به پزشک اجازه تنظیم مقدار خروج گاز دی‌اکسیدکربن را می‌دهد. سپس گاز دی‌اکسیدکربن از طریق همین تنظیم‌کننده جریان، به لوله پلاستیکی که در انتهای آن فیلتر قرار دارد وارد می‌شود.

فیلتر تمام ناخالصی‌های موجود در گاز دی‌اکسیدکربن را، پیش از اینکه وارد بدن شود، فیلتر و گاز را تصفیه می‌کند. بعد از آن گاز وارد سوزن‌های بسیار ریزی که روبه‌روی فیلتر قرار دارند می‌شود. پزشک متخصص پوست، گاز را با استفاده از این سوزن‌ها به زیر پوست فرد تحت درمان هدایت می‌کند. این سوزن‌ها بسیار کوچک‌اند و قطر آنها فقط ۰/۳ میلی‌متر است. گاز دی‌اکسیدکربن وقتی به زیر پوست بدن تزریق می‌شود، به بافت‌های مجاور هم گسترش پیدا می‌کند.

دستگاه کربوکسی‌تراپی

کل این فرآیند تقریبا بدون درد است. البته برخی از پزشکان به پوست و محلی که قرار است گاز دی‌اکسیدکربن تزریق شود، کرم‌های بی‌حس‌کننده می‌مالند و بدین‌ترتیب فرد تحت درمان دردی را احساس نمی‌کند. البته برخی از افراد بعد از انجام کربوکسی‌تراپی احساس سوزن سوزن شدن یا خارش خفیفی در نزدیکی محل تزریق دارند که معمولا پس از ۵ دقیقه برطرف می‌شود. همچنین محل تزریق به‌ دلیل افزایش گردش خون، ممکن است به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه گرم‌تر از نواحی دیگر پوست باشد.

فرآیند کربوکسی‌تراپی حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

فرایند اثربخشی کربوکسی چگونه است؟

وقتی ما نفس می‌کشیم، اکسیژن وارد ریه‌هایمان کرده و هنگام بازدم، دی‌اکسیدکربن را به عنوان محصولی زائد از بدن خارج می‌کنیم. درواقع سلول‌های بدن‌مان، دی‌اکسید‌کربن به عنوان مواد زائد آزاد می‌کنند. اما گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن را به بافت‌های بدن می‌رسانند، دی‌اکسیدکربن آزاد شده در بدن را جمع کرده و با خود حمل و سپس به‌ صورت بازدم از بدن و از طریق شش‌ها خارج می‌کنند.

برخی از مشکلات پوستی، همچون سلولیت، ترک‌های پوستی و تیرگی‌های دور چشم ناشی از گردش خون ضعیف است. متخصص پوست با تزریق دی‌اکسید‌کربن در منطقه‌ای از بدن،‌ گردش خون آن بخش را افزایش می‌دهد و این کار باعث می‌شود تا گلبول‌های قرمز خون، خود را به سرعت به آن ناحیه برساند. وقتی این گلبول‌ها به محل می‌رسند، سرعت گردش خون را افزایش می‌دهند و درنتیجه این افزایش، انعطاف‌پذیری پوست ترمیم می‌شود و در وضعیت حلقه‌های تیره دور چشم، رنگدانه‌ها تغییر کرده و درخشان می‌شوند و تیرگی پوست برطرف می‌شود.


حتما بخوانید: سرطان‌زا بودن دستگاه یو وی لاک‌خشک کن؛ بررسی کامل و دقیق یک خبر

 کربوکسی‌تراپی در چه مواردی اثربخش است؟

روند کربوکسی‌تراپی، براساس آن قسمت از بدن که تحت درمان قرار می‌گیرد، متفاوت است. اما مکانیک عمل در تمام موارد یکسان است. در ادامه روش کار این درمان برای قسمت ‌های مختلف بدن را توضیح داده‌ایم:

۱. درمان ترک‌ها و اثر زخم‌های پوستی

تاکنون، اثر زخم‌ها و جراحت‌های پوستی چندان درمان‌شدنی نبودند. اما با استفاده از کربوکسی‌تراپی می‌توان تا حد زیادی آنها را درمان کرد.

ترک‌های پوستی که روی بدن‌تان مشاهده می‌کنید، درواقع ناشی از پارگی‌های کلاژن پوست هستند. کربوکسی‌تراپی با ایجاد کلاژن‌های جدید، پوست را ضخیم کرده و ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد. درضمن به دنبال این روش درمانی، گردش خون در ناحیه‌ای که درمان صورت گرفته، افزایش می‌یابد و رگ‌های مناطق آسیب‌دیده پوست قوی‌تر شده و می‌توانند منقبض و جمع شوند و نتیجه این انقباض، بهتر شدن وضعیت ترک‌های پوستی و آثار زخم روی پوست است.

۲. سلولیت‌ها

سلولیت‌ها

متخصص پوست برای از بین بردن سلولیت‌ها،‌ گاز دی‌اکسیدکربن را به سلول‌های چربی تزریق می‌کند. گاز، این سلول‌ها را می‌ترکاند و آنها را از بدن حذف می‌کند. سلولیت زمانی به‌وجود می‌آید که چربی زیرپوستی برجسته شده و از پوست بیرون می‌زند. در واقع ظاهر سلولیت شبیه پوست پرتقال است.

درضمن برای درمان سلولیت روش‌های متعددی از جمله کاهش وزن، رژیم غذایی مناسب، استفاده از لیف، کرم‌های مخصوص، روش‌های درمانی اندرمولوژی و لیپوساکشن و همینطور ورزش به‌کار برده می‌شود.

اگرچه هر یک از این روش‌ها اثرات خوبی در برطرف کردن سلولیت‌ها موثرند، کربوکسی‌تراپی بهترین و سریع‌ترین راه‌حل برای درمان سلولیت‌هاست.

درضمن بررسی‌های متعدد نشان داده است که کربوکسی‌تراپی برای درمان سلولیت‌ها نه‌تنها اثربخشی بالایی دارد، بلکه ایمن و بی‌خطر است. بنابر تحقیقات، کربوکسی‌تراپی بدون اینکه به ساختار پوست اطراف سلولیت‌ها صدمه‌ای بزند، سلول‌های چربی را از بین می‌برد.

«غبغب» را هم می‌توان با کربوکسی‌تراپی با موفقیت کوچک کرد و چربی‌های اضافی آن را از بین برد.

۳. درمان تیرگی‌های دور چشم

یکی از اصلی‌ترین دلایل تیرگی‌های دور چشم، گردش خون ضعیف در نواحی زیر چشم است. رگ‌های خونی در این قسمت منقبض و موجب تیرگی پوست اطراف چشم می‌شوند. پزشک متخصص پوست، با تزریق گاز دی‌اکسیدکربن به زیر پلک می‌تواند از کبودی و تیرگی پوست اطراف چشم کاسته و آن را روشن‌ و قرمزتر کند.

۴. درمان آلوپسی (طاسی سکه‌ای)

آلوپسی، نوعی ریزش مو و طاسی سکه‌ای است که بر اثر گردش خون ضعیف ایجاد می‌شود که این مشکل با کربوکسی‌تراپی به‌خوبی درمان می‌شود.

کربوکسی‌تراپی در چند جلسه انجام می‌شود؟

تعداد جلسات کربوکسی‌تراپی

تعداد جلسات کربوکسی‌تراپی برای مناطق مختلف بدن و مقدار مشکلات موجود متغیر است. مثلا، برای درمان سلولیت‌ها معمولا ۱۵ تا ۲۰ جلسه لازم است که معمولا پزشک، برای بیمار یک یا دو جلسه در هفته وقت می‌گذارد. هر جلسه از درمان هم بسته به اندازه و تعداد نواحی درمان، ۱۰ تا ۲۵ دقیقه طول می‌کشد.

معمولا بعد از گذشت ۵ جلسه از درمان، وضعیت پوست بهتر می‌شود و پس از ۸ تا ۱۰ جلسه کربوکسی‌تراپی (یا حدود ۵ تا ۶ ماه درمان) پوست سفت‌ و سالم‌تر به نظر می‌رسد و این نتایج حداقل ۲ سال دوام دارند. همچنین اگر این نوع درمان را با رژیم غذایی سالم، مصرف مکمل‌های مغذی و ورزش منظم تلفیق کنید، سال‌ها از اثرات خوب آن بهره‌مند خواهید شد.

عوارض احتمالی کربوکسی‌تراپی چیست؟

کربوکسی‌تراپی روشی ایمن و تقریبا بدون عارضه جانبی است. تنها مشکلی که ممکن است برخی از افراد را اذیت کند، وجود کبودی در محل تزریق و معمولا در دست و پاهاست که آن هم پس از یک هفته برطرف می‌شود.

درضمن افرادی که برای کاهش چربی یا سلولیت تحت درمان کربوکسی‌تراپی قرارمی‌گیرند، نباید تا ۲۴ساعت پس از درمان حمام یا شنا کنند.

همانطور که گفته شد این درمان موجب درد خاصی نمی‌شود. هنگام درمان اثر زخم، به دلیل اینکه در آن نواحی، عصبی وجود ندارد، فرد دردی به غیر از کمی خارش یا سوزش حس نمی‌کند. موقع درمان سلولیت هم فرد ممکن است احساس کمی فشار، مشابه فشار هنگام آزمایش فشار خون، در ناحیه تزریق کند. این فشار در نتیجه گسترش گاز دی‌اکسیدکربن در اطراف محل تزریق است.

درضمن از آنجایی که گاز دی‌اکسید‌کربن، محصول طبیعی بدن در اثر سوخت‌وساز است و به‌وسیله شش‌ها دفع می‌شود، سمی نیست و موجب مرگ سلول‌ها یا صدمه به بافت‌‌های بدن نمی‌شود. اما سلول‌های چربی در اثر گاز دی‌اکسید‌کربن از بین می‌روند.

هیچ کدام از مشکلات فوق جلوی فعالیت‌های روزمره فرد را نمی‌گیرد.

چه کسانی نباید کربوکسی‌تراپی کنند؟

کربوکسی‌تراپی برای همه افراد ایمن نیست. افرادی که شرایط زیر را دارند، نباید به سراغ درمان کربوکسی‌تراپی بروند:

  • دارای اختلال لخته خون
  • دارای بیماری شدید قلبی
  • مبتلا به سکته مغزی
  • مبتلا فشار خون بالا
  • مبتلا به عفونت یا تب
  • دارای مشکلات کلیوی
  •  زنان باردار و شیرده

کلام آخر

کربوکسی‌تراپی روشی ایمن و با حداقل عوارض جانبی برای جوانسازی پوست است. اما برای اثربخشی آن باید روند درمانی را چند بار انجام دهید. درضمن درمان هم موقتی است و برای حفظ نتایج باید هر ۳ تا ۶ ماه یکبار، این درمان را تکرار کنید.


در ادامه بخوانید: همه‌چیز درباره برند شیسیدو؛ معروف‌ترین برند آرایشی ژاپن را بشناسید
منبع healthline.com milfordmd.com verywellhealth.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.