سرطان‌زا بودن دستگاه یو وی لاک‌خشک کن؛ بررسی کامل و دقیق یک خبر

بنابر بررسی محققان،‌ تشعشعات متصاعد از لاک‌خشک‌کن‌ها ممکن است به DNA بدن صدمه زده و موجب جهش‌های سرطان‌زا در سلول‌های انسان ‌شود. اگر می‌خواهید دقیق‌تر بدانید موقع استفاده از لاک‌خشک‌کن یووی چه اتفاقی برای سلول‌های بدن‌تان می‌افتد، این مقاله از «منومد» را مطالعه کنید.

ژل‌مانیکور ناخن و دستگاه لاک‌خشک‌کن یووی (UV)

متخصصان مانیکور ناخن برای کاشت ناخن و لاک‌ آن از ژل‌مانیکور بر روی سطح ناخن استفاده می‌کنند. در این نوع مانیکور از نوعی ژل نرم به شکل لاک استفاده می‌شود. این ژل روی ناخن از ۲ تا ۴ هفته روی ناخن باقی می‌ماند. نتیجه کار ژل‌مانیکور هم، ناخن‌های درخشان، صیقلی و بدون ترک و پوسته‌پوسته است.

ژل‌مانیکور

ژل‌مانیکور برخلاف لاک‌های معمولی که به‌راحتی سفت می‌شوند، برای تثبیت شدن به دستگاه لاک‌خشک‌کن یووی (UV) یا ال‌ایی‌دی (LED) نیاز دارند.

لاک‌خشک‌کن یووی (UV) و احتمال سرطان‌زایی آن

ژل‌مانیکور سال‌هاست روش کار مانیکور را تغییر داده و ناخن‌های درخشان و زیبا نتیجه کارش است. اما از وقتی‌که محبوبیت این روش از اواسط دهه ۲۰۰۰ افزایش یافته است، بحث و گفتگو بر سر ایمنی این روش زیبایی ناخن هم بالا گرفته است و بخشی از این مجادله بر سر استفاده از لامپ‌های فرابنفش برای خشک کردن ناخن‌ها و سپس زدن لاک روی آنهاست و بسیاری از محققان معتقدند، این روش صدمات جبران‌ناپذیری به افراد می‌زند. البته بررسی‌های مربوط به این خطر همچنان ادامه دارد.

اخیرا محققان پوست در بررسی‌های خود که نتایج آن در نشریه معتبر علمی «ارتباطات طبیعت» منتشر شده است، دریافته‌اند لاک‌خشک‌کن‌ها، فرد را در خطر ابتلا به سرطان پوست قرار می‌دهد. البته همانطور که گفته شد، این تحقیقات کار جدید و تازه‌ای نیست و محققان بسیاری از گذشته تا کنون روی اشعه ماوراء‌بنفش (UV)،‌ یا تشعشع نور از هر منبعی تحقیق کرده‌اند و این بررسی تاییدی دوباره بر این است که چرا برخی از متخصصان پوست،‌ توصیه به توقف استفاده از دستگاه‌های لاک‌خشک‌کن یووی می‌کنند.

بنابه گفته محققان، نتایج مربوط به اثرات مضر نشان داده است که اشعه ماوراء‌بنفش موجب مرگ سلول و صدمه به بافت‌های بدن می‌شود و در نهایت سرطان پوست، از جمله ملانوما، ایجاد می‌کند. ملانوما یکی از خطرناک‌ترین سرطان‌های پوست با منشا سلول‌های ملانین‌دارست. این نوع سرطان پوست به‌سرعت در بدن منتشر می‌شود.

محققان در بررسی‌های گذشته متوجه شده بودند، تخت‌های برنزه‌کننده سرطان‌زا هستند و لامپ‌های دستگاه‌های لاک‌خشک‌کن را می‌توان نوعی مینی تخت برنزه‌کننده برای تثبیت  ژل مانیکور روی ناخن‌ها دانست و این دستگاه‌ها به‌اندازه تخت‌های برنزه‌کننده خطرناک‌اند.

طول موج نورهای فرابنفش موجود در دستگاه‌های یووی

لاک‌خشک‌کن

نور ماوراء‌بنفش، شکلی از اشعه الکترومغناطیس است که طول موجی از ۱۰ تا ۴۰۰ نانومتر دارد. همچنین نور ماوراء‌بنفشA (با طول موج ۳۱۵ تا ۴۰۰ نانومتر) که در نور خورشید وجود دارد و تا اعماق پوست نفوذ می‌کند، به‌طور معمول در دستگاه‌های لاک‌خشک‌کن یووی استفاده می‌شود. درواقع در تخت‌های برنزه‌کننده از طول موج ۲۸۰ تا ۴۰۰ نانومتر استفاده می‌شود، درحالی‌که این طیف موجی در دستگاه‌های لاک‌خشک‌کن از ۳۴۰ تا ۳۹۵ نانومترست.

یکی از محققان این بررسی اخیر می‌گوید، «متاسفانه این دستگاه‌ها به‌فراوانی در بازار فروش می‌روند و دستگاه‌هایی امن و بی‌خطر معرفی شده‌اند و مشتریان آنها که به تعدادشان روزبه‌روز هم افزوده می‌شود، نگران استفاده از این ابزارهای سرطان‌زا نیستند.»

درواقع هیچ یک از سازندگان این دستگاه‌ها به‌طور جدی اثر تشعشعات نورهای مورد استفاده در آنها را روی سلول‌های انسان در سطح مولکولی یا سلولی بررسی نکرده‌اند.

سرطان پوست یک‌شبه رخ نمی‌دهد و بررسی‌ها نشان داده، تابش نور فرابنفش موجب تشکیل برخی گونه‌های اکسیژن فعال می‌شود و تغییراتی در DNA سلول‌ها رخ می‌دهد که درنهایت به سرطان پوست منجر می‌شوند.

محققان در بررسی‌های خود در آزمایشگاه،‌ سلول‌های بدن انسان و موش‌های آزمایشگاهی را در معرض نور فرا‌بنفش قرار داده و پس از یک جلسه ۲۰ دقیقه‌ای، ۲۰ تا ۳۰درصد آن سلول‌ها از بین رفتند که این حجم از نابودی سلول‌ها در سه جلسه ۲۰دقیقه‌ای متوالی به ۶۵ تا ۷۰درصد رسید. میتوکندری و DNA سلول‌های باقیمانده هم در اثر جهش‌های سلولی صدمه دیده و به شکلی درآمده بودند که معمولا در سرطان پوست دیده می‌شود.

ایراد مهم این تحقیق

بزرگترین ایرادی که این بررسی دارد این است که روش قرار گرفتن سلول‌های انسان و حیوانات در آزمایشگاه با روشی که در شرایط عادی این سلول‌ها در برابر این نور قرار می‌گیرند، متفاوت است. این سلول‌ها در آزمایشگاه،‌ کاملا مستقیم و به مدت ۲۰ دقیقه و بیشتر زیر نور فرابنفش قرار داشتند. درحالی‌که سلول‌‌های بدن با لایه‌های پوست محافظت می‌شوند. بیشتر تشعشعات نور فرابنفش معمولا جذب بالاترین لایه پوست به نام کورنئوسیت یا سلول‌های لایه‌شاخی می‌شوند. در واقع این لایه، سد دفاعی پوست بدن است.

اما این بررسی در کنار شواهد گذشته‌ای که محققان به آنها دست یافتند، نشان می‌دهد که باید به این خطر توجه جدی‌تری شود. در بررسی‌های گذشته مواردی از سرطان پوستی به نام سلول سنگفرشی ناشی از دستگاه‌های خشک‌کن فرابنفش A مشاهده شده بود.

یکی دیگر از مشکلات استفاده مرتب از نور فرابنفش پیری زودرس پوست و بروز لکه‌های قهوه‌ای و چین و چروک است.

خطرات نور LED

خطرات نور LED

محققان بیش از هر نوع نوری، نگران نور فرابنفش هستند، اما نور‌های مصنوعی مانند نور LED که در بیشتر مکان‌ها و البته در دستگاه‌های لاک‌خشک‌کن استفاده می‌شوند هم می‌توانند افراد را در خطر سرطان قرار دهند. درواقع بررسی‌های گذشته در خصوص دستگاه‌های خشک‌کنی که با نور LED کار می‌کنند هم نگرانی‌هایی را برانگیخته است. سال گذشته در بررسی محققان اسپانیایی روی داوطلبان آزمایش‌، مشخص شد افرادی که شب‌ها زیر نور آبی LED به مدت طولانی قرار می‌گیرند ۱.۵ تا ۲ برابر از دیگران در خطر سرطان پستان و پروستات هستند. البته این نوع نور در انواع صفحه نمایش‌ها، از جمله کامپیوتر، موبایل و تلویزیون هم وجود دارد و بنابر این بررسی سلامت کاربران این دستگاه‌ها تاحدی در خطرست.

بنابراین اگرچه دستگاه‌های لاک‌خشک‌کن که با لامپ‌های LED کار می‌کنند، امن‌تر از دستگاه‌های یووی هستند، بهتر است بیش از حد دربرابر نور این نوع لامپ‌ها هم قرار نگیرید.

روش‌های کاهش خطر

محققان توصیه می‌کنند، برای رسیدن به زیبایی، سلامت خود را به خطر انداختن ارزشی ندارد. اما اگر با تمام این توضیحات هنوز هم نمی‌توانید دست از ژل‌مانیکور بردارید، می‌توانید با توجه به برخی از موارد از خطر ابتلا به سرطان بکاهید.

۱. موقع استفاده از دستگاه لاک‌خشک‌کن از کرم ضدآفتاب طیف گسترده (که از پوست در برابر اشعه‌های فرابنفش نوع A و نوع B محافظت می‌کند) استفاده کنید. درضمن از کرم‌هایی استفاده کنید که حاوی روی و تیتانیوم و SPF ۵۰ یا بیشتر هستند. کرم را به دور ناخن‌هایتان بمالید. همچنین دستکش‌هایی به دست کنید که فقط نوک انگشتان‌تان بیرون بماند.

۲. برخی از سالن‌های مانیکور، به‌جای نور فرابنفش، از نور آبی LED استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها یا نورفرابنفش ندارند یا از مقدار بسیار بسیار کمی از فرابنفش استفاده می‌کنند. با این حال باز هم مراقب نور این نوع لامپ‌ها هم باشید.

۳. همچنین برای مراقبت از خود، بهتر است از تعداد دفعات استفاده از ژل‌مانیکور را بسیار کم کنید تا خطر کمتری متوجه‌تان شود.

۴. روش دیگر مراقبت از پوست‌تان، استفاده از سرم‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان پیش از انجام دادن ژل‌مانیکورست. آنتی‌اکسیدان‌ها جلوی تشکیل رادیکال‌های آزاد را می‌گیرند.

توجه:

اگر از آن دسته افراد هستید که دائما از ژل‌مانیکور استفاده می‌کنید، پس هرازگاهی به متخصص پوست مراجعه کنید تا با معاینه پوست‌تان، چنانچه متوجه علایم مشکوکی شد، آن را پیش از اینکه به مشکلی حاد تبدیل شود، درمان کند.

لکه‌های قهوه‌ای ناشی از نور فرابنفش

به‌گفته متخصصان پوست، افرادی که سابقه سرطان پوست دارند یا به‌دلیل سفیدی بیش از حد پوست یا زال بودن یا مصرف برخی داروهای خاص، به نور حساس‌اند یا بیماری‌های سرکوب سیستم ایمنی دارند، باید از ژل‌مانیکور با احتیاط بیشتری استفاده کنند.

کلام آخر

محققان می‌گویند، هیچ روشی وجود ندارد که بتوان کاملا از بدن در برابر نور فرابنفش دستگاه لاک‌خشک‌کن محافظت کرد و بهترین کار دوری از این نوع دستگاه‌هاست. به گفته این محققان، درست است که ژل‌مانیکور عمر لاک‌ ناخن را طولانی‌تر می‌کند اما ارزش این را که خودتان در خطر پیری زودرس یا سرطان پوست قرار دهید ندارد.

متخصصان پوست می‌گویند، به‌جای استفاده از دستگاه لاک‌خشک‌کن و ژل‌مانیکور که برای ثابت ماندن روی ناخن به نور فرابنفش نیاز دارند، از مانیکورهای معمولی استقبال کنید که به‌سادگی در هوا خشک می‌شوند.

نظر شما چیست؟ آیا هنوز هم به جمله قدیمی «بکشم، خوشگلم کن!»، اعتقاد دارید؟


در ادامه بخوانید: روش‌های برطرف کردن خشکی پوست اطراف ناخن
منبع edition.cnn.com teenvogue.com ocushield.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.