استایل اسمارت کژوال چیست و چطور آن را به‌درستی ست کنیم؟

برای خانم‌ها و آقایان

استایل اسمارت کژوال سبکی است که برخی آن را مبهم می‌دانند. تعریف این سبک براساس فصل، موقعیت و افرادی که قرار است با آنها ملاقات کنید، متفاوت است. در این مطلب می‌خواهیم درباره این سبک هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان صحبت کنیم.

استایل اسمارت کژوال چیست؟

این سبک لباس‌هایی مانند کت‌وشلوار را که برای کسب‌وکار مناسب هستند با عناصر غیررسمی از جمله بلوز، شلوار جین و کفش‌های راحتی ترکیب می‌کند. بنابراین سبک اسمارت کژوال بین سبک رسمی و کژوال قرار می‌گیرد.

سبک اسمارت کژوال برای چه موقعیت‌هایی مناسب است؟

استایل اسمارت کژوال
عکس از:
filadendron

ازآنجاکه این سبک بین سبک رسمی و کژوال تعادل برقرار می‌کند، برای مناسبت‌های اجتماعی که کمی حالت حرفه‌ای دارند، مناسب است. برای مثال، فرض کنید بعد از کار می‌خواهید با همکارانتان معاشرت کنید یا در یک رویداد اجتماعی در یک کنفرانس تجاری شرکت کنید. در این موقعیت‌ها بهتر است به سبک اسمارت کژوال لباس بپوشید.

خانم‌ها چطور به سبک اسمارت کژوال لباس بپوشند؟

این بخش برای خانم‌هاست، آقایان می‌توانید از این قسمت بگذرید.

ابتدا درباره موقعیت‌های مختلف صحبت می‌کنیم و بعد سراغ لباس‌ها و اکسسوری‌های مناسب خواهیم رفت.

موقعیت‌های این سبک

مهمانی‌ها

استایل اسمارت کژوال - لباس مهمانی
یک لباس ساده با دامن میدی برای مهمانی‌هایی که نه رسمی‌اند نه کژوال

اگر به یک مهمانی شام دعوت شده‌اید که نه زیاد رسمی است نه زیاد کژوال، باید به سبک اسمارت کژوال لباس بپوشید. برای مثال، یک شلوار مشکی با تاپ آفشولدر (تاپی که روی شانه‌هایش باز است)‌ ترکیب مناسبی است.

گزینه دیگر پیراهنی دکمه‌دار و ساده است با رنگی خنثی. بهتر است یقه آن زیاد باز نباشد.

عروسی

استایل اسمارت کژوال - پیراهن برای عروسی
یک پیراهن ساده میدی برای عروسی‌های اسمارت کژوال مناسب است. نباید زیاد رسمی یا زیاد باز باشد

عروسی‌ها سه دسته هستند:

  • عروسی افرادی که در آنها تقریبا غریبه هستید. مانند کارفرما یا همکاران؛
  • عروسی خانواده و اقوام نزدیک؛
  • عروسی دوستان.

از بین اینها معمولا گزینه اول رسمی است، عروسی خانواده غیررسمی است و عروسی دوستانه معمولا (نه همیشه) جایی مابین این دو قرار می‌گیرد. در عروسی‌های رسمی باید پوشیده‌ترین لباس‌ها را بپوشید و در عروسی خانواده و اقوام نزدیک می‌توانید بسته به فرهنگ خانوادگی لباس باز هم بپوشید؛ اما در عروسی‌های اسمارت کژوال باید لباس‌هایی بپوشید که نه زیاد پوشیده باشند و نه زیاد باز. یک پیراهن شیک و تقریبا راحت، بهترین لباسی است که می‌توانید انتخاب کنید. این لباس را با کفش پاشنه‌بلند و اکسسوری‌های ساده ست کنید.

اگر پیراهن دوست ندارید، یک سرهمی شیک یا یک تاپ زیبا با شلوار پارچه‌ای هم گزینه‌های مناسبی هستند.

محل کار

  • اگر محل کارتان یونیفرم خاصی دارد، نیاز به انتخاب لباس ندارید؛
  • اگر دولتی یا رسمی است، باید لباس‌های رسمی بپوشید که معمولا شامل مانتو و شلوار همرنگ با رنگ‌های خنثا یا تیره است و احتمالا باید مقنعه بگذارید؛
  • درصورتی‌که کاملا غیررسمی است، محدودیتی در انتخاب مانتو و شلوار یا شال و روسری نخواهید داشت؛
  • اما اگر سبک محل کارتان اسمارت کژوال است، باید لباس‌هایی بپوشید که بین این دو قرار باشند. برای مثال می‌توانید یک مانتوی شیک را با شلوار جین و روسری ست کنید.

لباس‌های زنانه مناسب برای استایل اسمارت کژوال

در ادامه می‌خواهیم درباره انواع لباس‌هایی که با استایل اسمارت کژوال جور در می‌آیند، صحبت کنیم.

۱. پیراهن؛ رنگ‌های روشن، تقریبا پوشیده

استایل اسمارت کژوال - پیراهن
پیراهن دراپه میدی برای سبک اسمارت کژوال عالی است

اگر در مراسم یا مهمانی خاصی هستید و می‌خواهید پیراهن به سبک اسمارت کژوال بپوشید، یک پیراهن دراپه با رنگ خنثا مانند سفید یا مشکی مناسب خواهد بود. یقه این لباس‌ها نباید زیاد باز باشد و دامن آنها هم نباید کوتاه باشد. برای مثال پیراهن میدی عالی است. با این حال اگر پیراهن ماکسی هم دوست دارید می‌توانید بپوشید.

۲. شلوار جین؛ ساده بدون زاپ و پارگی

استایل اسمارت کژوال - شلوار جین
شلوار جین با رنگ تیره و کالا تمیز و ساده مناسب این سبک است

هر شلوار جینی را نمی‌توانید اسمارت کژوال بدانید؛ مثلا جین پاره یا زاپ‌دار برای این سبک خیلی غیررسمی‌اند.

برای سبک اسمارت کژوال، جین چسبان و تنگ با رنگ تیره مانند نیلی یا مشکی بهتر است. این شلوار جین را با پیراهن، کت بلیزر و کفش‌های پاشنه‌بلند ترکیب کنید.

۳. تاپ و بلوز؛ طرح‌های ساده، رنگ‌های خنثا

استایل اسمارت کژوال - تاپ و شومیز
بلوز کاملا ساده سفید و دکمه‌دار

به‌طور کلی تاپ‌ها و شومیزهایی با طرح ساده و رنگ خنثا مخصوصا رنگ‌های روشن، بیشتر با این سبک جور در می‌آیند. برای مثال تاپ دکمه‌دار سفید با آستین بلند یا کوتاه عالی است.

برای یک ترکیب زمستانی می‌توانید از تاپ آستین بلند، یک ژاکت گرم شیک روی آن با شلوار پارچه‌ای استفاده کنید.

تاپ‌های نخی و تاپ‌هایی با طرح‌های گرافیکی شلوغ و بزرگ برای این سبک مناسب نیستند و بیشتر به‌دردِ سبک کژوال می‌خورند.

۴. شلوار؛ پارچه‌ای و مجلسی

استایل اسمارت کژوال - شلوار پارچه‌ای
شلوار پارچه‌ای خوش‌دوخت

برای استایل اسمارت کژوال شلوارهای مجلسی و پارچه‌ای مثل شلوارهای کتان و ابریشمی بهترند. جین تیره هم خوب است اما باید ساده و بی‌پیرایه باشد. شلوارهایی که در این سبک می‌پوشید باید راحت باشند و نیازی به خط اتو در آنها نیست؛ ولی جزئیات زیادی هم نباید در آنها به کار رفته باشد.

۵. کت یا کاپشن؛ کمی براق، تقریبا شیک

استایل اسمارت کژوال - کت و کاپشن
کت به سبک اسمارت کژوال

اگر ظاهری به سبک اسمارت کژوال می‌خواهید، کت و کاپشن انتخابی شما باید شیک باشند؛ یعنی شل‌وول نباشند.

کت یا کاپشن با یقه بلیزر، کت‌های بدون آستین و حتی کاپشن بمبر (خلبانی) که به‌اندازه کافی براق باشد، گزینه‌هایی مناسب هستند.

مدل‌های کت زنانه را ببینید

۶. کیف؛ متناسب با لباس‌ها

استایل اسمارت کژوال - کیف
کیف توبره‌ای، ضربدری و کراس بادی برای این سبک مناسب‌اند

لوازم جانبی یا همان اکسسوری‌ها نقش مهمی در ایجاد هر سبک دارند. خودتان هم احتمالا همیشه از این سبک پیروی کرده‌اید؛ برای مثال بعید است کسی با یک پالتوی مجلسی کوله‌پشتی استفاده کند. درباره سبک اسمارت کژوال، کیف انتخابی شما باید با لباس‌هایتان مطابقت داشته باشد. یک کیف‌دستی ساده از نوع کلاچ، کیف توبره‌ای، کیف ضربدری و البته کیف‌هایی که شبیه ساک هستند، همگی خوب‌اند.

در دو سر این طیف، کیف‌های ساختارمند به‌سبک اداری و کوله‌پشتی‌های معمولی قرار دارند که هیچ‌کدام مناسب نیستند.

۷. کفش؛ شیک، اما کاربردی

کفش‌ها هم مانند کیف‌ها باید با سبک لباس‌پوشیدن شما مطابقت داشته باشند. برای مثال پوشیدن یک کفش کتانی ورزشی با یک پیراهن مخمل مجلسی، تمام خوش‌تیپی شما را زیر سؤال خواهد برد.

در سبک اسمارت کژوال، کفش‌ها باید شیک ولی کاربردی باشند. برای مثال، این کفش‌ها را در نظر بگیرید:

کفش‌های دارای پاشنه بزرگ و سنگین

استایل اسمارت کژوال - کفش

کفش پاشنه گربه‌ای

استایل اسمارت کژوال - کفش

صندل میول (گالش مدرن)

استایل اسمارت کژوال - کفش

لوفر یا همان کالج

استایل اسمارت کژوال - کفش

همه کفش‌هایی که در بالا مثال زدیم شیک هستند ولی راحت‌اند. در حالی که کتانی‌ها، کفش‌های مخصوص دویدن و صندل‌های ساحل برای این سبک اصلا مناسب نیستند؛ زیرا بیش‌ازحد غیررسمی‌اند.

مدل‌های کالج زنانه را ببینید

۸. اکسسوری‌ها؛ ظریف و سبک

در این سبک نباید در استفاده از اکسسوری‌ها و جواهرات زیاده‌روی کنید. یکی‌دوتا اکسسوری ظریف کافی است. برای مثال از بین گوشواره، گردنبند، دستبند و ساعت دو تا را انتخاب کنید. پابند و بازوبند را فراموش کنید، با این سبک همخوانی ندارند. جواهرات بزرگ و حجیم، گوشواره‌های بلند و دستبندهای پهن و حتی ساعت‌های بزرگ و فانتزی را فراموش کنید.

آقایان چطور می‌توانند به سبک اسمارت کژوال لباس بپوشند؟

به‌طورکلی استایل اسمارت کژوال برای آقایان با شلوار چینو، جین تیره، پیراهن، کت بلیزر و کفش چرمی جور می‌شود. لباس‌ها باید مرتب باشند؛ اما زیاد رسمی نباشند. در یک کلام، استایل اسمارت کژوال از لباس ورزشی کمی رسمی‌تر و از کت‌وشلوار کمی کژوال‌تر است.

موقعیت‌های مختلف این سبک

استایل اسمارت کژوال - موقعیت‌های مختلف
استایل اسمارت کژوال برای دورهمی بعد از ساعت کاری

قانون طلایی در لباس‌پوشیدن به سبک اسمارت کژوال این است که هنگام آماده‌شدن، از قبل بدانید کجا می‌روید و موقعیت چگونه است. موقعیت‌های رسمی و غیررسمی کاملا مشخص هستند. برای مثال اگر کارفرمایتان شما را به عروسی دخترش دعوت کرده، مسلما باید رسمی‌ترین لباسی را که دارید بپوشید؛ زیرا این عروسی اگر برای خود آنها هم اسمارت کژوال باشد، برای شما که جزو اقوام نزدیک نیستید رسمی به حساب می‌آید. یادتان باشد هیچ‌وقت با لباس رسمی در جایی که غیررسمی است مشکلی پیدا نمی‌کنید؛ اما با لباس غیررسمی در یک موقعیت رسمی احتمالا حس خوبی نخواهید داشت.

اگر می‌دانید موقعیت زیاد رسمی نیست اما این را هم نمی‌دانید که تا چه حد غیررسمی است، به‌سبک اسمارت کژوال لباس بپوشید. اگر مجلس عروسی است، شلوار جین را بی‌خیال شوید و به‌جای آن از یک دست شلوار چینو زیبا استفاده کنید. یک کت بلیزر هم با آن ست کنید و دستمال‌جیب بگذارید. انتخاب اینکه کراوات بزنید یا نه با خودتان است. شلوار چینو بژ با کت بلیزر آبی و دستمال جیب سفید ترکیب زیبایی ایجاد خواهد کرد.

اگر به مهمانی بعد از کار با همکاران دعوت شده‌اید، یک شلوار جین سرمه‌ای و یک پیراهن چهارخانه آبی کافی است.

لباس‌های مردانه مناسب برای سبک اسمارت کژوال

حالا بیایید ببینیم انواع لباس‌های مردانه را چطور در استایل اسمارت کژوال به کار ببریم.

۱. شلوار جین؛ راسته با رنگ تیره

استایل اسمارت کژوال - شلوار جین راسته تیره
شلوار جین را راسته و از رنگ تیره انتخاب کنید

جین از دهه ۱۹۵۰ اصلی‌ترین لباس سبک غیررسمی بوده است. با این حال برخی شلوارهای جین هستند که کمی رسمی‌ترند و می‌توانید آنها را به سبک اسمارت کژوال بپوشید. شلوار جین راسته با رنگ تیره برای این سبک بهترین است.

۲. شلوار چینو؛ راسته با رنگ کلاسیک

استایل اسمارت کژوال - شلوار چینو
شلوار چینو خاکی کلاسیک برای این سبک عالی است

این شلوار از جین رسمی‌تر است و برای استایل اسمارت کژوال عالی است. شلوار چینو راسته با رنگ‌های کلاسیک ازجمله خاکی، سرمه‌ای و بژ انتخابی بی‌دردسر هستند؛ زیرا به‌راحتی با لباس‌های مختلف ست می‌شوند.


حتما بخوانید: استایل سرمه‌‌ای را چطور حرفه‌ای ست کنیم؟

۳. پیراهن؛ آستین‌بلند و دکمه‌دار

استایل اسمارت کژوال - پیراهن
لبه آستین پیراهن را تا بزنید؛ جذابیتی فوق‌العاده خواهید داشت

پیراهن آستین بلند برای کمد لباس هر آقا ضروری است. اگر می‌خواهید جذاب‌تر به نظر برسید، آستین‌ها را تا بزنید. چون سبک اسمارت کژوال است، هیچ مشکلی ندارد.

رنگ‌هایی را انتخاب کنید که راحت‌تر با سایر لباس‌ها ست شوند. برای مثال یک پیراهن کلاسیک سفید بهترین و راحت‌ترین انتخاب است. می‌توانید کاملا دکمه‌ها را تا انتهای یقه ببندید؛ اما اگر جذابیتی دو چندان می‌خواهید، تا دکمه سوم را بگذارید باز بماند.

۴. کت بلیزر؛ کاربردی و بادوام

استایل اسمارت کژوال - کت بلیزر
بلیزر چهارخانه با جین برای اسمارت کژوال مناسب است

کت بلیزر سرمه‌ای کلاسیک بدون اپل‌های شانه، انتخابی فوق‌العاده است. به‌اندازه کافی شیک هست؛ اما زیاد رسمی نیست. خیلی راحت هم با بیشتر لباس‌هایتان جور می‌شود و مجبور نیستید برای ست‌کردن آن دردسر بکشید.

کت بلیزر لباسی کاربردی است که سال‌ها با شما می‌ماند و از مد هم نمی‌رود. به همین دلیل بهتر است آن را از پارچه باکیفیت انتخاب کنید که دوام داشته باشد.

مدل‌های کت بلیزر مردانه

 

۵. کفش‌ها؛ راحتی اما شیک

استایل اسمارت کژوال - کفش
در این استایل، کفش‌ها حتی اگر راحتی هم هستند باید شیک باشند

کفش‌ها در ظاهر و سبک لباس‌پوشیدن شما تأثیر زیادی دارند. یک جفت کفش ورزشی هرچقدر هم گران‌قیمت باشد، باز هم غیررسمی‌تر از آن است که با سبک اسمارت کژوال آن را بپوشید. کفش‌های راحتی اما شیک، کفش چرمی و بوت‌ها همگی برای این سبک خوب‌اند. همان طور که احتمالا می‌دانید، کفش آکسفورد چرمی کلاسیک کفشی بسیار رسمی است. با این حال اگر استایل اسمارت کژوال شما بیشتر به‌سمت رسمی‌تر می‌چربد، می‌توانید آکسفورد هم بپوشید.

مدل‌های کفش آکسفورد مردانه

۶. لوازم جانبی و اکسسوری‌ها

استایل اسمارت کژوال - اکسسوری‌ها
ساعت نقره‌ای یا طلایی و کمربند چرمی ساده برای این سبک عالی‌اند

لوازم جانبی و اکسسوری‌ها می‌توانند تیپ‌تان را تکمیل کنند و شما را جذاب‌تر نشان دهند. یک ساعت نقره‌ای یا طلایی و کمربند چرمی ساده برای سبک اسمارت کژوال کافی هستند. از گردنبندهای ضخیم مردانه که برخی آقایان عادت دارند از آنها استفاده کنند، به‌هیچ‌عنوان در این سبک استفاده نکنید.

جمع‌بندی

استایل اسمارت کژوال همان طور که از نامش مشخص است، انتخابی هوشمندانه است و در مواقعی که نه می‌توانید لباسی رسمی بپوشید نه لباسی غیررسمی، به کمکتان می‌آید. تمام لباس‌هایی که با این سبک جور هستند، شیک هستند بدون اینکه رسمی باشند و راحت هستند بدون اینکه غیررسمی باشند.

سبک شما در لباس‌پوشیدن چیست؟ رسمی، کژوال یا اسمارت کژوال؟ آیا بسته به موقعیت سبکتان را تغییر می‌دهید یا همیشه از یک سبک خاص پیروی می‌کنید؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع luxe.digital thetrendspotter
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.