اصول مهم مراقبت و نگهداری از کت و پالتوی چرم

کم‌کم باید لباس‌های گرم را راهی کمد کنید و جایشان را به خنک‌ترها بدهید. حالا که وقت جمع‌وجورکردن رسیده، خوب است که در این مقاله با ما همراه باشید. می‌خواهیم از نکات مراقبت و نگهداری از کت و پالتوی چرم برایتان بگوییم.

مراقبت و نگهداری از کت و پالتوی چرم را باهم یاد بگیریم

مراقبت و نگهداری از کت و پالتوی چرم

 

اگر به تاریخچه لباس‌های چرمی بازگردیم، ردپایشان را در جنگ جهانی دوم پیدا می‌کنیم. اما در سال‌های ۱۹۵۰ میلادی، با استقبال ستاره‌های هالیوودی از کت‌ها و پالتوهای چرمی، حضور آنها در دنیای مدوفشن پررنگ‌ شد.

چرم ماده پیچیده‌ای است و نگهداری از آن اصول و قلق‌هایی دارد که باید بدانید. با توجه به اینکه قیمت محصولات چرمی مختلف از جمله کت و پالتو کم نیست، بهتر است که بدانید چطور از آنها مراقبت کنید. این لباس‌ها هیچ‌گاه از مد نمی‌افتند و می‌توانند شما را خوش‌پوش‌تر و شیک‌تر جلوه دهند. پس ارزش آن را دارند که کمی زمان بگذارید و درباره شیوه مراقبت و نگهداری‌شان اطلاع کسب کنید.

نگهداری از لباس‌های چرمی از واجبات است. اگر با بی‌خیالی، آنها را بپوشید و حواستان نباشد، جلا و جلوه‌شان را از دست می‌دهند. پوسته‌پوسته‌شدن، ترک‌خوردگی و خراب‌شدن لباس‌های چرمی باعث می‌شوند که دیگر آنچنان شیک و جذاب روی اندامتان ننشینند.

در ادامه برایتان از راهکارهای مراقبت و نگهداری لباس‌های چرمی می‌گوییم. حیف است که این لباس‌های شیک و دوست‌داشتنی که همیشه هم مد هستند، خراب بشوند و از دستتان بروند. آماده‌اید؟

۱. گاه‌به‌گاه از نرم‌کننده‌های چرم استفاده کنید

نگهداری از چرم
استفاده از نرم‌کننده‌ها و اسپری‌های مخصوص چرم

استفاده از نرم‌کننده‌ها و چرب‌کننده‌های چرم باعث می‌شود که روغن طبیعی موجود در بافتش حفظ شود. اگر پالتو یا کت چرمی‌تان خشک شود، می‌شکند و ترک می‌خورد. البته در مصرف نرم‌کننده‌ها و واکس‌ها دقت کنید. استفاده بیش از حد از آنها هم خوب نیست. چرا؟ چون منافذ بافت لباس را پُر می‌کنند و روی رنگ و دوامش اثر منفی می‌گذارند.

فقط زمانی از این واکس‌ها و نرم‌کننده‌ها کمک بگیرید که کمی خشکی روی سطح لباس چرمی‌تان عارض می‌شود. در انتخاب محصولات نرم‌کننده هم به موارد زیر دقت کنید:

  • روی بسته‌بندی محصول را بخوانید و ببینید که مخصوص چرم طبیعی است یا نوبوک و چرم‌های مصنوعی.
  • از واکس‌ها و مواد طبیعی برای چرب‌ونرم‌کردن چرم کمک بگیرید. البته یادتان باشد که طبیعی‌ها می‌توانند رنگ لباستان را کمی تیره کنند.
  • وجود موم در واکس‌ها و نرم‌کننده‌ها کمی خشکی روی سطح چرم ایجاد می‌کند اما مانع از تغییر رنگش می‌شود.
  • هیچ‌گاه از محصولاتی استفاده نکنید که حاوی نفت هستند چون چرم را تخریب می‌کنند.
  • از واکس مخصوص کفش‌های چرمی برای جلادادن و براق‌کردن لباس‌های چرمی به‌هیچ‌وجه استفاده نکنید.

انواع واکس چرم اینجاست

۲. با دستمال مرطوب لکه‌ها و کثیفی‌ها را پاک کنید

مراقبت و نگهداری از کت و پالتوی چرم

امکان دارد که روی لباس‌های چرمی‌تان کمی شوره به‌وجود بیاید. برای زدودن آن باید از دستمالی مرطوب کمک بگیرید. بعد از اینکه با دستمال لکه‌ها و شوره‌ها را از بین بردید، از نرم‌کننده‌های مخصوص چرم استفاده کنید.

در ضمن، یادتان باشد که پس از کشیدن دستمال مرطوب روی چرم، نیازی به خشک‌کردن وجود ندارد. بگذارید که هوای آزاد باعث خشک‌شدن بخش‌های تَر شود. به‌طور کلی هم، هرگاه کت و پالتوی چرمی‌تان مرطوب و خیس شد، اجازه بدهید که در هوای آزاد خشک شوند. آنها را در دمای اتاق به گیره‌ای آویزان و صبر کنید تا خشک شوند.

۳. چروک‌ها را به‌دقت باز کنید

مراقبت و نگهداری از کت و پالتوی چرم

اگر پالتو یا کتتان ضخیم باشد، امکان چروک‌شدن آن زیاد نیست. با این حال، ممکن است که برخی از لباس‌های چرمی هم کمی چروک شوند. در این حالت، بهتر است که لباس را به خشک‌شویی بسپارید.

اگر هم خودتان می‌خواهید دست‌به‌کار شوید، باید پارچه‌ای نخی و ساده روی لباس بیاندازید و اتو را آرام‌آرام روی کت یا پالتو بگذارید و بلند کنید. اتو را روی سطح لباس نکشید. آن را روی نقطه چروک بگذارید و زود بلند کنید.

۴. حتما دستورالعمل نظافت لباس را بخوانید

بیشتر کت‌ها و پالتوها داری برچسب‌هایی هستند که دستور شست‌وشو و اتوکردن آنها را شرح داده است. یادتان باشد که بی‌گدار به آب نزنید و حتما روش‌های درست نظافت لباس را بخوانید. چرم‌ها دارای انواع مختلف و متنوعی‌ هستند پس باید بدانید که شیوه برخورد با هریک چیست.

به‌طور کلی هم برای پاک‌کردن کت و پالتوی چرمی‌تان، بهتر است که از بُرسی نرم یا پارچه‌ کمک بگیرید. اگر لباس برای مدتی طولانی در کمد مانده، احتمالاً نیاز به زدودن گردوغبار دارد. از پارچه نخی خشک یا بُرسی استفاده کنید که نرم است(مثل برسی از موی شتر). همیشه حواستان باشد که همه چرم‌ها راه‌ورسم یکسانی برای تمیزشدن ندارند. برای مثال، اگر از آب استفاده کنید، گاهی روی لباستان لک می‌اندازد و دیگر پاک هم نمی‌شود.

۵. کت و پالتو را درست آویزان کنید

مراقبت از کت چرمی

یکی از نکات مهم در مراقبت و نگهداری از کت و پالتوی چرم این است که آنها را به‌درستی آویزان کنید. لباس را در میان انبوه لباس‌های فشرده قرار ندهید و بگذارید که کمی هوا در آن به گردش دربیاید. لباس‌های دیگر به‌ویژه کت‌ها و کاپشن‌های سنگین را هم روی گیره لباس چرمی‌تان آویزان نکنید.

برای اینکه بوی نم و رطوبت هم به لباستان منتقل نشود از ژل‌های سیلیکا استفاده کنید. آنها را که درون بسته‌بندی‌های خاص هستند در کمد بگذارید تا نم و بوی بد را بگیرند. گیره و جالباسی کت و پالتوی چرم هم باید حتماً مناسب باشد.

انواع ژل سیلیکا اینجاست

اگر جالباسی‌ استحکام ندارد یا برای کت و پالتویتان کوچک است، دور آن را خط بکشید. بهتر است که کت و پالتو را پس از آویزان‌کردن به گیره درون کاوِر هم بگذارید. کاور را هم پارچه‌ای انتخاب کنید نه پلاستیکی.

انواع کاور لباس اینجاست

۶. هرگونه لک و کثیفی را سریع پاک کنید

نگهداری از لباس چرم

اگر هرگونه لک و کثیفی روی لباستان می‌نشیند، سریع عمل کنید. نگذارید که اثر آنها روی لباس جای خوش کند. بعداً دیر است؛ همین حالا اقدام کنید. اگر لک و کثیفی بیشتر از دو ساعت روی چرم بنشیند، دیگر نیاز به خشک‌شویی و این‌ها خواهید داشت.

همیشه وقتی از بیرون به منزل می‌آیید، کت و پالتوی چرمتان را برانداز کنید و ببینید که لکه‌ای روی آن نیست؟ کثیف نشده؟ سریع دست‌به‌کار شوید و نگذارید که جای آنها روی لباستان بماند.

انواع مدل‌های کت چرم اینجاست

در آخر

از نکات مراقبت و نگهداری از کت و پالتوی چرم برایتان گفتیم. لباس‌های چرمی ارزشمند هستند؛ هم استایل خوبی به شما تقدیم می‌کنند و هم گران‌اند. پس مراقبشان باشید. شما هم راه و ترفندی برای مراقبت بهتر از این جنس لباس‌ها بلد هستید؟ اگر نکته‌ای جا مانده، ما را در جریان بگذارید.

 

منبع wikihow.com gearpatrol.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.