همه‌چیز درباره کرم ویتامین E برای پوست؛ فواید، نحوه مصرف و مضرات احتمالی

هر روز یک محصول جدید برای مراقبت از پوست‌ و زیبا نگهداشتن آن به مجموعه محصولات افزوده می‌‌شود و ما به‌سرعت از آن استقبال می‌کنیم. این درحالی است که برخی از بهترین محصولات قدیمی، مانند ویتامین E را فراموش کرده‌ایم. این ویتامین نقش بسیار موثری در حفظ سلامت و زیبایی پوست دارد.  در این مقاله از «منومد»، هر آنچه را که باید از این ویتامین بدانید برایتان آورده‌ایم.

ویتامین E دقیقا چیست؟

لوازم مراقبتی پوست با استفاده از ویتامین E

ویتامین E که اولین بار با نام آلفا توکوفرول (Alpha-tocopherol) نامیده شد، نوعی آنتی‌اکسیدان است که نه‌تنها می‌توان آن را به‌طور مصنوعی تولید کرد، بلکه در محصولات طبیعی، همچون آووکادو، کدو تنبل و روغن جوانه گندم هم یافت می‌شود. این ویتامین محلول در چربی است و به‌دلیل ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی که دارد از بدن در برابر اثرات مضر رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کند.

آن دسته از ویتامین‌های E که به‌صورت مصنوعی تولید می‌شوند، متشکل از ۸ نوع ویتامین E هستند که فقط یکی از آنها شبیه مولکول طبیعی این ویتامین است. بررسی‌ها نشان داده ویتامین E طبیعی حداقل دو برابر ویتامین E مصنوعی قدرت دارد. از این ویتامین به عنوان «توکوفریل استات» در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود و فواید متعددی برای پوست دارد.

فواید ویتامین E برای پوست چیست؟

ویتامین E فواید متعددی برای بدن دارد. این ویتامین با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد درون سلول‌های بدن،‌ جلوی صدمات ناشی از فعالیت این رادیکال‌ها را می‌گیرد. سیستم ایمنی بدن با وجود این ویتامین تقویت می‌شود. محققان در بررسی‌های خود دریافتند ویتامین E علاوه‌بر بیشمار فایده‌ای که برای بدن دارد، از پوست هم به‌ روش‌های زیر محافظت می‌کند:

۱. مراقبت از لیپید

ویتامین E، لیپیدهای پوست را تازه و سالم نگه می‌دارد. درواقع لیپید‌، نوعی چربی است که در بیرونی‌ترین لایه سطح پوست قرار دارد و سد دفاعی پوست به حساب می‌آید و جلوی خشک شدن پوست را می‌گیرد. وقتی لیپید پوست صدمه ببیند، ترک‌هایی روی سطح پوست ایجاد می‌شود که از میان این ترک‌ها،‌ رطوبت پوست خارج می‌شود و به‌مرور پوست را خشک و ضخیم می‌کند. ویتامین E می‌تواند از صدمه به لیپید پوست پیشگیری کند.

۲. حفظ رطوبت پوست

حفظ رطوبت پوست

ویتامین E در حفظ رطوبت موجود در سلول‌های پوست به‌مدت طولانی موثر است. در واقع آن دسته از محصولات مراقبتی پوست که حاوی ویتامین E هستند،‌ رطوبت پوست را می‌توانند تا ۱۶ ساعت حفظ کنند. درضمن این ویتامین می‌تواند رطوبت پوست را افزایش دهد و جلوی پیری زودرس پوست را بگیرد.

انواع کپسول ویتامین E اینجاست

۳. درمان جراحت‌های پوست

یکی از مزایای اصلی ویتامین E، تسریع در بهبود آسیب‌های پوستی، مانند زخم‌ها و سوختگی‌هاست. این ویتامین روند جراحت‌های پوستی را تا ۵۰درصد سرعت می‌بخشد. از آنجایی‌که ویتامین E نوعی آنتی‌اکسیدان است در درمان آفتاب‌سوختگی هم تاثیر بسیاری دارد.

۴. پیشگیری از جوش‌های سرسیاه

این آنتی‌اکسیدان که حلال در چربی است جلوی اکسید شدن سبوم (چربی پوست) را می‌گیرد و در نتیجه از تشکیل جوش‌های سرسیاه پیشگیری می‌‌کند. وقتی حفره‌های پوست مسدود می‌شوند، سبوم محبوس شده در این حفره‌ها بر اثر اکسیداسیون به رنگ تیره و سیاه درمی‌آیند و جوش‌های سرسیاه به‌وجود می‌آیند. ویتامین E، روند اکسیداسیون را بسیار کاهش می‌دهد.

۵. تسکین پوست

محصولات مراقبتی پوست که حاوی ویتامین E هستند، می‌توانند نرمی و لطافت پوستی را که در معرض عوامل مضر محیطی قرار دارد حفظ کند. این ماده، پوست را صاف و نرم می‌کند و پوست‌تان را اگر در معرض تحریک ناشی از آلودگی و نور خورشید قرار داشته و ملتهب شده باشد، آرام می‌کند. ویتامین E ویژگی‌های ضدالتهابی دارد و می‌تواند هر نوع تورم و التهاب پوستی را درمان کند.

۶. محافظت از صدمات نور خورشید

ویتامین E به‌خوبی می‌تواند از شما در برابر خطرات نور خورشید محافظت کند. اگر پیش از استفاده از کرم ضدآفتاب، از کرم‌های حاوی ویتامین E و ویتامین C استفاده کنید، پوست‌تان ۴ برابر بیشتر از زمانی‌که فقط از ضدآفتاب استفاده می‌کنید، از نور خورشید در امان می‌ماند. درواقع مولکول‌های موجود در خانواده ویتامین E توانایی جذب نور موجود در طیف ماوراء بنفش را دارند و به همین دلیل می‌توانند از پوست مراقبت کنند.


حتما بخوانید: فرق ضدآفتاب شیمیایی و فیزیکی دقیقا چیست؟ کدام مورد برای شما مناسب‌تر است؟

عوارض جانبی ویتامین E

ویتامین E علاوه‌بر فواید، عوارضی هم دارد:

۱. اگزما

وقتی ویتامین E خالص موجود در کپسول را به پوست بزنید، احتمال اینکه به واکنش‌های حساسیتی پوستی (اگزما) مبتلا شوید، وجود دارد. این واکنش‌های حساسیتی بیشتر در بخش‌هایی از پوست که نازک و حساس‌تر هستند، مانند اطراف چشم رخ می‌دهند. بنابراین پیش از استفاده از این ویتامین بهتر است، آن را روی پوست دست‌تان آزمایش کنید. برای این کار کمی از روغن ویتامین E را روی بازویتان بمالید و ۲۴ ساعت صبر کنید. اگر پوست‌تان ملتهب و به اگزما مبتلا نشد، به این ویتامین حساسیت ندارید.

۲. تشدید جوش و دانه‌های سرسیاه

ممکن است استفاده از این ویتامین، به مشکل افرادی که مستعد جوش یا دانه‌های سرسیاه هستند، اضافه کند. درواقع استفاده از محصولات حاوی ویتامین E مناسب افرادی است که پوستی نرمال دارند و مشکلات حساسیتی ندارند یا منافذ پوست‌شان چندان پدیدار نیست و اینکه مقدار رطوبت پوست‌شان متعادل است. افرادی که پوست‌شان خشک است باید بااحتیاط از محصولات پوست حاوی ویتامین E استفاده کنند.

البته بررسی‌ها نشان داده که مصرف محصولات ترکیب ویتامین A و E یا ماده معدنی روی، به‌ همراه ویتامین ‌های A و E، حتی برای افرادی که به ویتامین E حساسیت دارند، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

روش استفاده از ویتامین E

ویتامین E برای پوست
عکس از: Maria Korneeva

ویتامین E در بیشتر محصولات مراقبتی پوست یافت می‌شود و پس از اینکه مطمئن شدید،‌ به آن حساسیت ندارید، از آن استفاده کنید. یادتان باشد، وقتی از محصولات حاوی ویتامینE استفاده می‌کنید، مقدار اندکی از ویتامینE در محصول وجود دارد. اما اگر به این ویتامین حساسیت ندارید و می‌خواهید از آن به صورت خالص استفاده کنید، می‌توانید با سوراخ کردن کپسول این ویتامین،‌ از روغن آن بدون اینکه با ماده دیگری ترکیب شده باشد، استفاده کنید.

همچنین سرم‌های مختلف حاوی ویتامین E در بازار محصولات مراقبتی پوست وجود دارد و می‌توانید یکی از آنها را تهیه کنید.

درضمن هنگام درمان اثر زخم‌های پوست‌ می‌توانید به مدت چند هفته روغن موجود در کپسول ویتامین E را روی اثر زخم بمالید.

توجه: اگر به ویتامین E حساسیت دارید، نگران نباشید، باز هم امکان استفاده از آن را دارید. درواقع باید از این ویتامین در حد بسیار کم استفاده کنید و با ملایمت روی پوست‌تان بمالید. اما اگر باز هم پوست‌تان واکنش نشان داد، از مصرف این ویتامین به‌صورت موضعی صرف‌نظر کنید.

در کنار استفاده از کرم‌ و سرم‌های حاوی ویتامین E، محصولات خوراکی حاوی این ویتامین را هم مصرف کنید. برای سلامت نگهداشتن بدن و همچنین پوست‌، باید هر روز چیزی حدود ۱۵ میلی‌گرم ویتامین E مصرف کنید. از خوراکی‌های حاوی ویتامین E باید آجیل و دانه‌هایی چون بادام، فندق و دانه‌های آفتابگردان اشاره کرد.

محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین E

کلام آخر

با استفاده از کرم‌های حاوی ویتامین E می‌توانید پوست‌تان را مرطوب و جوان نگه‌ دارید. اگر شما هم تجربه‌ای در استفاده از این کرم‌ها و برندهای خاصی دارید، خوشحال می‌شویم با ما هم در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: رتینول چیست؟ فواید رتینول برای پوست، نحوه استفاده و عوارض احتمالی
منبع byrdie.com healthline.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.