فرق ضدآفتاب شیمیایی و فیزیکی دقیقا چیست؟ کدام مورد برای شما مناسب‌تر است؟

در این مطلب، قصد داریم درباره فرق ضدآفتاب شیمیایی و فیزیکی و مزایا و معایب هر یک از آن‌ها صحبت کنیم. پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

این روزها کم‌تر کسی را می‌توان یافت که از اهمیت استفاده از ضد آفتاب و نقش آن در تامین سلامت پوست مطلع نباشد. تابش مستقیم و مداوم آفتاب می‌تواند منجر به ایجاد خطوط، چین‌وچروک، پیری زودرس، لکه‌های ریز و درشت و سرطان پوست شود. استفاده از کرم ضدآفتاب می‌تواند راهکار خوبی برای محافظت از پوست شما در برابر آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه‌ زیان‌آور خورشید باشد. با این حال، پیش از انتخاب محصول مناسب، لازم است با کرم‌های ضدآفتاب شیمیایی و مینرال و تفاوت‌های آن‌ها آشنایی یابید.

ضدآفتاب فیزیکی چیست؟

ضدآفتاب فیزیکی چیست؟
ضدآفتاب فیزیکی با ایجاد یک لایه محافظ بر روی پوست از آن در مقابل اشعه‌های زیان‌آور خورشید محافظت می‌کند.

برای آن‌که فرق ضدآفتاب شیمیایی و فیزیکی را بدانید ابتدا لازم است با هر یک از این مفاهیم و مزایا و معایب آن‌ها آشنایی شوید. ضدآفتاب فیزیکی که با نام ضدآفتاب مینرال هم شناخته می‌شود با بهره‌گیری از ترکیبات معدنی اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم به انعکاس و بازگرداندن پرتوهای مضر خورشید کمک می‌کند. به این ترتیب، اشعه ماورا بنفش آفتاب به محض برخورد با لایه محافظ به محیط برگردانده شده و ساختار پوست را تحت تاثیر خود قرار نمی‌‌دهد.

مزایای ضدآفتاب فیزیکی چیست؟

مزایای ضدآفتاب فیزیکی چیست؟
ضدآفتاب فیزیکی با برخورداری از فرمولاسیون ملایم کم‌ترین عوارض جانبی را داشته و بیش‌ترین میزان محافظت از پوست را انجام می‌دهد.

استفاده از ضدآفتاب‌های فیزیکی از آسیب‌های مربوط به قرارگیری در معرض UV جلوگیری کرده و از تجزیه کلاژن، ایجاد چین‌وچروک و هایپرپیگمانتاسیون ممانعت می‌کند. بنابراین، اگر بر روی برچسب محصول فقط اسامی اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم را مشاهده کردید می‌توانید مطمئن باشید که با یک ضدآفتاب فیزیکی طرف هستید.

ضدآفتاب‌های فیزیکی برخلاف انواع دیگر، بلافاصله عمل کرده و پوست را در برابر اشعه زیان‌بار خورشید مقاوم می‌کنند. این نوع ضدآفتاب، بیش‌تر مناسب افرادی است که عجله دارند و می‌خواهند هر چه سریع‌تر به بالاترین نتیجه ممکن دستیابی داشته باشند. این فرم از SPF تا اندازه بسیار زیادی مقاوم به نور است.

این محصولات از فرمولاسیون ملایمی برخوردارند و اغلب به کودکان، زنان باردار و افرادی توصیه می‌شوند که پوست حساس یا مستعد آکنه دارند. اکسید روی علاوه بر محافظت در برابر آفتاب، دارای مزایای ضد التهابی است و بر روی پوست‌های واکنش‌پذیر عملکرد مطلوبی از خود نشان می‌دهد. امروزه، ضدآفتاب‌های فیزیکی گوناگونی وجود دارند که به‌طور اختصاصی برای استفاده بر روی پوست صورت یا بدن طراحی شده‌اند.

معایب ضدآفتاب فیزیکی چیست؟

معایب ضدآفتاب فیزیکی چیست؟
بارزترین مشکل ضدآفتاب فیزیکی به‌ویژه انواع قدیمی‌تر آن این است که روی پوست یک لایه گچی ایجاد می‌کند.

کرم‌های ضد آفتاب مینرال به اندازه گزینه‌های شیمیایی در برابر آب مقاومت نمی‌کنند. بنابراین، در صورت قرارگرفتن در معرض رطوبت لازم است آن را دوباره تجدید کنید. در ضمن، این نوع ضدآفتاب از قوام بسیار زیادی برخوردار است و درست مثل یک نقاب فیزیکی عمل می‌کند. منظور این است که ضدآفتاب مینرال در مقایسه با ضدآفتاب‌های شیمیایی غلظت بیش‌تری دارد و بدون آن‌که جذب پوست شود روی آن را با یک لایه گچی می‌پوشاند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد تمایل چندانی به استفاده از این محصولات ندارند. با این حال، در سال‌های اخیر فرمولاسیون این کرم‌ها دچار تحولات چشمگیری شده و انواع جدیدتر آن‌ها با قابلیت جذب و پخش بیش‌تر برای انواع رنگ پوست در دسترس قرار دارند.

ضدآفتاب شیمیایی چیست؟

ضدآفتاب شیمیایی چیست؟
ضدآفتاب شیمیایی حاوی ترکیبات فعالی است که به سادگی جذب پوست می‌شود و اثری از خود به‌جا نمی‌گذارد.

تا این‌جا در بررسی فرق ضدآفتاب شیمیایی و فیزیکی دانستید که ضد آفتاب‌های مینرال مانند یک مانع فیزیکی و بازتابنده روی سطح پوست عمل می‌کنند. این در حالی است که ضد آفتاب‌های شیمیایی تا حدی جذب پوست می‌شوند و به‌جای مسدود کردن اشعه از طریق ایجاد یک واکنش شیمیایی با صدمات ناشی از قرار گرفتن در معرض تابش آفتاب و UV مقابله می‌کنند. در واقع، گزینه‌های شیمیایی دارای مواد فعالی هستند که اشعه ماورا بنفش را قبل از رسیدن به پوست، جذب خود می‌کنند.

ضدآفتاب شیمیایی حاوی چه ترکیباتی است؟

ضدآفتاب شیمیایی حاوی چه ترکیباتی است؟
ترکیبات موجود در ضدآفتاب شیمیایی به گونه‌ای انتخاب می‌شوند که به سادگی بر روی پوست پخش و جذب آن شوند.

فیلترهای شیمیایی موجود در ضدآفتاب شیمیایی عبارتند از:

  • اکسی بنزون (Oxybenzone)
  • آووبنزون (Avobenzone)
  • اکتوکریلن (Octocrylene)
  • هموسالات (Homosalate)
  • اکتینوکسات (Octinoxate)
  • اکتی‌سالات (Octisalate)

این فیلترها به‌همراه برخی دیگر از مواد شیمیایی اشعه زیان‌آور UV را جذب کرده و به محیط باز می‌گردانند. پس، می‌توان نتجه گرفت اگر مواد فعال ذکر شده در برچسب ضد آفتاب شما حاوی چیزی غیر از اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم باشد شما با یک ضدآفتاب شیمیایی طرف هستید. اگرچه برخی از ضدآفتاب‌ها هم وجود دارند که از فرمولاسیون حاوی مواد شیمیایی و فیزیکی بهره می‌برند.

مزایای ضدآفتاب شیمیایی چیست؟

مزایای ضدآفتاب شیمیایی چیست؟
برخورداری از بافت سبک و قابلیت جذب آسان و همچنین، تنوع طیف رنگ از اصلی‌ترین مزایای ضدآفتاب شیمیایی است.

از مزایای مهم ضدآفتاب‌های شیمیایی می‌توان به برخورداری از طریف رنگ‌های متنوع و باقی نگذاشتن یک لایه قابل رویت بر روی پوست اشاره کرد. به همین دلیل، استفاده از این محصولات به مراتب راحت‌تر و مطلوب‌تر از ضدآفتاب‌های فیزیکی است. چرا که به‌سادگی روی پوست پخش شده، تا اندازه زیادی جذب آن می‌شوند و اثر سفید رنگی از خود به‌جا نمی‌گذارند. در عین حال، این کرم‌ها دارای فرمولاسیون سبک‌تری هستند و در هنگام استفاده به‌هیچ عنوان احساس سنگینی را به پوست تحمیل نمی‌کنند. به همین دلیل است که اغلب مصرف‌کنندگان ترجیح می‌‌دهند از ضدآفتاب شیمیایی استفاده کنند. با توجه به ویژگی‌های یاد شده، به‌کارگیری این محصولات معمولا به افرادی توصیه می‌شود که پوست چرب یا مختلطی دارند.

معایب ضدآفتاب شیمیایی چیست؟

معایب ضدآفتاب شیمیایی چیست؟
احتمال ایجاد حساسیت و التهاب از معایب اصلی ضدآفتاب شیمیایی به حساب می‌آید.

در سال 2019 میلادی، سازمان غذا و داروی ایالات متحده استفاده از برخی مواد را در ضدآفتاب‌های شیمیایی ممنوع کرده است. این مواد عبارتند از:

  • آمینو بنزوئیک اسید (PABA)
  • ترولامین سالیسیلات (Trolamine salicylate)

براساس تحقیقات، این مواد تنها پس از یک‌بار استفاده وارد جریان خون می‌شوند و تا 3 هفته بعد بر روی پوست و در خون باقی می‌مانند. این امر می‌تواند با عوارض جانبی قابل توجهی همراه باشد. ایجاد التهاب و سرخی از دیگر عوارض جانبی احتمالی استفاده از ضدآفتاب شیمیایی است.

به گفته کارشناسان، برخی از ترکیبات موجود در این محصولات می‌توانند مشکلاتی مانند روزاسه یا ملاسما را تشدید کنند. روزاسه نوعی التهاب مزمن پوستی است که معمولا با جوش یا آلرژی اشتباه گرفته می‌شود. ملاسما هم نوعی عارضه پوستی است که موجب به‌وجود آمدن لکه‌های قهوه‌ای یا خاکستری با طیف آبی می‌شود.

برخی از مواد فعال موجود در ضدآفتاب‌های شیمیایی از قبیل اکسی بنزون، اکتوکریلن و اکتینوکسات برای محیط زیست زیان‌آور بوده و موجب مرگ مرجان‌ها می‌شوند. دلیل این امر آن است که صخره‌های مرجانی می‌توانند این ذرات بسیار ریز را جذب کنند. بنابراین، استفاده از ضدآفتاب مینرال برای محیط زیست بی‌خطرتر است. با این حال، اگر به دلایل گوناگون ترجیح می‌دهید از ضدآفتاب شیمیایی استفاده کنید توصیه می‌کنیم گزینه‌هایی را انتخاب کنید که فاقد اکسی بنزون، اکتوکریلن و اکتینوکسات باشند.

تفاوت‌های اساسی ضدآفتاب شیمیایی و فیزیکی چیست؟

تفاوت‌های اساسی ضدآفتاب شیمیایی و فیزیکی چیست؟
نحوه عملکرد و نوع بافت از مهم‌ترین تفاوت‌های ضدآفتاب‌های فیزیکی و شیمیایی به حساب می‌آیند.

اصلی‌ترین فرق ضدآفتاب شیمیایی و فیزیکی را می‌توان در نحوه مسدود کردن اشعه‌های UVA و UVB برشمرد. همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، ضدآفتاب مینرال با ایجاد یک مانع فیزیکی از پوست در برابر تابش اشعه‌های زیان‌بار خورشید محافظت می‌کند. این در حالی است که فیلترهای شیمیایی، طیف یاد شده را جذب و پراکنده می‌کنند. به گفته متخصصان، ضدآفتاب‌های فیزیکی یا مینرال روی سطح پوست شما می‌نشینند و به‌عنوان یک سپر عمل می‌کنند؛ در حالی که ضد آفتاب‌های شیمیایی عملکردی مشابه اسفنج دارند و جذب پوست‌تان می‌شوند.

از سوی دیگر، کرم ضدآفتاب فیزیکی معمولا سنگین‌تر است و لایه سفیدرنگی را بر روی پوست به‌جا می‌گذارد. با این حال، سرعت و قدرت عملکرد این محصولات به مراتب بالاتر از گزینه‌های شیمیایی است.

ضد آفتاب شیمیایی جذب پوست می‌شود؛ بنابراین، ماندگاری بیش‌تری دارد. با این حال، سرعت فعال شدن آن کم‌تر از گزینه مینرال است. به همین دلیل، حداقل 20 دقیق پیش از قرار گرفتن در معرض آفتاب لازم است استفاده شود.

پرفروش‌ترین ضدآفتاب‌های کرم‌پودری اینجاست

چگونه می‌توان فرق ضدآفتاب شیمیایی و فیزیکی را تشخیص داد؟

چگونه می‌توان فرق ضدآفتاب شیمیایی و فیزیکی را تشخیص داد؟
بررسی برچسب محصول و مطالعه فهرست مواد اولیه و ترکیبات به‌کار رفته روش مناسبی برای تشخیص فرق ضدآفتاب شیمیایی و فیزیکی است.

در هنگام خرید، برای تشخیص فرق ضدآفتاب شیمیایی و فیزیکی می‌توانید به برچسب محصول توجه کنید. برای توصیف کرم‌ها و لوسیون‌های ضدآفتاب فیزیکی معمولا از کلمه Mineral استفاده می‌شود. در ضمن، لازم است فهرست مواد تشکیل‌دهنده محصول را هم مطالعه کنید و در صورت مشاهده عباراتی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم اطمینان یابید که یک ضدآفتاب فیزیکی است. این در صورتی است که ترکیباتی مانند آووبنزون، اکسی بنزون، اکتینوکسات، تینوسورب و غیره در لیست مواد اولیه ضدآفتاب‌های شیمیایی یافت می‌شوند.

ضدآفتاب فیزیکی برای چه افرادی مناسب‌تر است؟

ضدآفتاب فیزیکی برای چه افرادی مناسب‌تر است؟
ضدآفتاب فیزیکی مناسب کودکان، بانوان باردار و افرادی است که پوست حساسی دارند.

اکسید روی به‌کار رفته در ضدآفتاب‌های فیزیکی دارای خواص ضد التهابی است و علاوه بر ایجاد سپر محافظ بر روی پوست به بهبود مشکلاتی نظیر آکنه، اگزما و پسوریازیس کمک می‌کند. این نوع ضدآفتاب باعث بهبود بافت پوست شده و گزینه‌های مطمئن‌تری برای کودکان، خانم‌های باردار و افرادی به حساب می‌آیند که پوست حساسی دارند. براساس مطالعات، افرادی که پوست‌های نازک، حساس و آسیب‌پذیری دارند بهتر است از ضدآفتاب‌های فیزیکی استفاده کنند. چراکه ترکیبات موجود در آن‌ها از قابلیت تحریک‌کنندگی کم‌تری برخوردارند.

ضدآفتاب شیمیایی برای چه افرادی مناسب‌تر است؟

ضدآفتاب شیمیایی برای چه افرادی مناسب‌تر است؟
ضدآفتاب شیمیایی به دلیل برخورداری از خواص ضدآب مناسب ورزشکاران، شناگران و افرادی است که زیاد عرق می‌کنند.

اگر به دنبال ضدآفتابی هستید که بیش‌ترین تطابق رنگ را با پوست‌تان داشته باشد؛ یا در صورتی که به فرمولاسیونی احتیاج دارید که در برابر آب مقاوم باشد، پیشنهاد می‌کنیم از ضدآفتاب شیمیایی استفاده کنید. برای مثال، در هنگام ورزش، شنا یا در مواقع قرارگیری در آب‌وهوای مرطوب خوب است گزینه شیمیایی را به‌کار برید که دوام بیش‌تری دارد و به‌سادگی از روی پوست پاک نمی‌شود.

معرفی برخی از محبوب‌ترین ضدآفتاب‌های فیزیکی مخصوص صورت

معرفی برخی از محبوب‌ترین ضدآفتاب‌های فیزیکی مخصوص صورت
ضدآفتاب‌های فیزیکی به دلیل برخورداری از فرمولاسیون بی‌ضرر و توانایی محافظت از پوست در مقیاس قابل توجه از محبوبیت بسیار زیادی برخوردارند.

۱. ضدآفتاب رنگی Unsun

ضدآفتاب رنگی Unsun
این محصول حاوی ترکیبات متعددی است که تغذیه، آبرسانی و محافظت از پوست در برابر تابش خورشید را برعهده دارند.

کرم ضدآفتاب فیزیکی Unsun یکی از گزینه‌های مناسبی است که به‌ویژه برای پوست‌های تیره کاربرد دارد. این محصول بدون به‌جا گذاشتن اثر گچی بر روی پوست از آن در مقابل اشعه‌های زیان‌‌آور خورشید محافظت می‌کند. کره شی، روغن نارگیل و روغن زیتون از دیگر ترکیباتی هستند که در این محصول به‌کار رفته و به تغذیه و آبرسانی پوست صورت هم کمک می‌کنند.

۲. ضدآفتاب ISDIN Eryfotona Ageless

ضدآفتاب ISDIN Eryfotona Ageless
این کرم ضدآفتاب علاوه بر ایجاد لایه محافظ در برابر آفتاب به ترمیم بافت پوست هم کمک می‌کند.

ضدآفتاب ISDIN یکی از محبوب‌ترین محصولاتی است که با برخورداری از ترکیب خلاقانه‌ای به نام DNA Repairsomes وظیفه محافظت از پوست در برابر تابش خورشید را برعهده می‌گیرد. این ماده نوعی آنزیم است که از پلانکتون‌ها به‌دست می‌آید و علاوه بر انجام وظایف عادی یک کرم ضدآفتاب به ترمیم DNA پوست شما هم کمک می‌کند. این محصول از بافتی بسیار سبک و غیر چرب برخوردار است و چین‌وچروک‌های ریز را نیز از بین می‌برد.

۳. لوسیون ضدآفتاب Sunbetter SHEER SPF 70

لوسیون ضدآفتاب sunbetter SHEER SPF 70
کرم ضدآفتاب این برند از بافتی سبک برخوردار است و به راحتی جذب پوست می‌شود.

این محصول با برخورداری از بافتی سبک و فوم مانند به سادگی روی پوست پخش می‌شود. فرمولاسیون این لوسیون به‌گونه‌ای طراحی شده که به‌هیچ عنوان موجب ایجاد آکنه نمی‌شود. این ضدآفتاب را می‌توان به‌عنوان پرایمر آرایشی نیز مورد استفاده قرار داد.

۴. ضدآفتاب نامرئی Bliss Block Star

ضدآفتاب نامرئی Bliss Block Star
این ضدآفتاب فیزیکی بدون به‌جا گذاشتن هیچ اثری بر روی پوست از آن در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کند.

این ضدآفتاب حاوی اکسید آهن و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از پوست شما در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت می‌کند. از ویژگی‌های مهم این محصول می‌توان به جذب راحت آن و باقی نگذاشتن هیچ‌گونه آثار سفیدی بر روی پوست اشاره کرد.

۵. ضدآفتاب نامرئی و فاقد چربی Ghost Democracy

ضدآفتاب نامرئی و فاقد چربی Ghost Democracy
نداشتن چربی و برخورداری از آنتی اکسیدان‌های قوی از جمله دلایلی است که محبوبیت این محصول را بیش‌تر می‌کند.

این ضدآفتاب غیر چرب از بافتی سبک برخوردار است و بدون به‌جا گذاشتن هیچ اثر قابل مشاهده‌ای بر روی پوست از آن در برابر اشعه‌های زیان‌آور خورشید محافظت می‌کند. از مهم‌ترین ترکیبات به‌کار رفته در این محصول می‌توان به عصاره زردچوبه و برگ کنگر فرنگی اشاره کرد که هر دو از خواص آنتی‌اکسیدانی قدرتمندی برخوردارند.

معرفی برخی از ضدآفتاب‌های محبوب با خواص ویژه

معرفی برخی از ضدآفتاب‌های محبوب با خواص ویژه
برخی از ضدآفتاب‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که علاوه بر وظیفه اصلی خود بتوانند از ایجاد چین‌وچروک، خشکی و لکه‌های پوستی جلوگیری کنند.

۱.  Neutrogena Sheer Zinc Dry-Touch

Neutrogena Sheer Zinc Dry-Touch
این محصول دارای بافتی سبک است و برای پوست‌های حساس طراحی شده است.

این لوسیون ضدآفتاب با SPF 50 برای پوست‌های خشک و حساس و افرادی طراحی شده که دائما دچار اگزما می‌شوند. فرمولاسیون این محصول فاقد هرگونه ترکیباتی است که موجب تحریک پوست می‌شوند.

۲.  Andalou Naturals Vitamin C

Andalou Naturals Vitamin C
ویتامین C موجود در این محصول به شادابی و طراوت پوست کمک می‌کند و موجب درخشندگی آن می‌شود.

این ضدآفتاب فیزیکی با برخورداری از SPF 30، اکسید زینک و ویتامین C برای پوست‌های مستعد جوش و آکنه طراحی شده‌ است. ویتامین C موجود در این محصول به رفع تیرگی و قشر مرده و شاخی‌شده پوست کمک می‌کند و موجب درخشندگی، لطافت و سلامت آن می‌شود.

۳. Josie Maran Argan Daily Moisturizer

Josie Maran Argan Daily Moisturizer
ترکیبات موجود در این محصول وظیفه تغذیه، آبرسانی و محافظت از پوست را برعهده دارند.

این محصول علاوه بر دارا بودن SPF 47 حاوی مواد مغذی و ترکیبات آبرسان است. اکسید زینک، دی اکسید تیتانیوم، روغن آرگان، روغن جوجوبا و عصاره برگ چای سبز از جمله مواد اولیه‌ای هستند که در ساخت این ضدآفتاب به‌کار رفته‌اند. این محصول سبک به‌راحتی بر روی پوست پخش شده و جذب آن می‌شود.

۴. Dr. Dennis Gross Lightweight Wrinkle Defense Broad Spectrum

Dr. Dennis Gross Lightweight Wrinkle Defense Broad Spectrum
این محصول برای محافظت از پوست‌های حساس در برابر نور خورشید و بهبود چروک‌های سطحی طراحی شده است.

این محصول حاوی SPF 30 یک لوسیون بسیار سبک است که به راحتی جذب پوست شده و با ایجاد لایه محافظ بر روی آن از آسیب‌های ناشی از تابش اشعه‌های خورشیدی جلوگیری می‌کند. به‌علاوه، استفاده از این محصول موجب کاهش چین‌وچروک‌های سطحی شده و بافت پوست را بهبود می‌بخشد.

۵. Juice Beauty SPF 30 Oil-Free Moisturizer

Juice Beauty SPF 30 Oil-Free Moisturizer
برخورداری از ترکیبات ارگانیک، بافت سبک و فقدان چربی از مهم‌ترین عواملی است که این محصول را برای پوست‌های مستعد آکنه مناسب می‌کند.

این کرم ضدآفتاب با بهره‌گیری از مواد اولیه کاملا طبیعی و ارگانیک ساخته شده و حاوی SPF 30 است. از مهم‌ترین مزایای این محصول می‌توان به تامین رطوبت مورد نیاز پوست اشاره کرد. به‌علاوه، این ضدآفتاب فاقد چربی بوده و مناسب افرادی است که پوست‌های چرب و مستعد آکنه دارند. بافت سبک این کرم باعث می‌شود به سادگی روی پوست پخش و جذب آن شود.

محبوب‌ترین کرم‌های ضدآفتاب را ببینید

سخن آخر

در این مطلب، ضمن تشریح فرق ضدآفتاب شیمیایی و فیزیکی تلاش کردیم مزایا و معایب هر یک از این محصولات را برایتان برشماریم. نظر شما چیست؟ شما استفاده از چه ضدآفتابی را ترجیح می‌دهید؟ چه برندهایی را بیش‌تر می‌پسندید؟ خوشحال می‌شویم دیدگاه‌ها و تجربیات‌تان را در بخش «نظرات کاربران» با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.

 

منبع www.dermstore.com www.healthline.com www.vogue.in
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.