روتین مراقبت از پوست برای افراد ۴۰ تا ۵۰ سال

مهم‌ترین مراقبت‌های پوست در دهه پنجم زندگی

اگر در بازه سنی ۴۰ تا ۵۰ سال هستید و می‌خواهید بهتر از گذشته از پوست‌تان مراقبت کنید، این مقاله از «منومد»، مناسب شماست.

مراقبت پوست برای افراد ۴۰ تا ۵۰ سال

مراقبت از پوست در دهه ۴۰سالگی

دهه ۴۰‌سالگی می‌توان متوجه شد که چه کسی در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ سالگی به پوست خود توجه داشته و چه کسی آن را نادیده گرفته است. در واقع بیشتر افرادی که در دهه ۴۰ و ۵۰ سالگی‌شان، پوست خوبی دارند، در گذشته با مشکلات پوستی مزمنی دست‌وپنجه نرم کرده‌اند و به همین دلیل تکنیک‌های مناسب مراقبت از پوست را یاد گرفت و در این مسیر با محصولات مناسب پوست‌شان آشنا شده‌اند. یا اینکه کلا درباره مراقبت از پوستشان حساس بوده‌اند، مطالعه کرده‌اند و به پزشک مراجعه کرده‌اند.

اگر هم تاکنون به پوست‌تان توجه نکرده‌اید نگران نباشید. هنوز هم می‌توانید جلوی صدمه بیشتر به پوست‌تان را بگیرید.

شایع‌ترین مشکلات پوستی افراد بین ۴۰ تا ۵۰ سال چیست؟

در این دهه متوجه مشکلات و تغییرات بیشتری در پوست‌تان می‌شوید که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره کرده‌ایم:

شل شدن پوست

در این دوره از زندگی، کلاژن و الاستین بدن با سرعت بیشتری از دست می‌رود و پوست شروع به نازک و شل‌تر شدن می‌کند و انعطاف‌پذیری‌اش کم می‌شود. این وضعیت ابتدا در پوست صورت، گردن و دست‌ها نمود پیدا می‌کند.

توجه:

پوست حاوی سه بخش مهم کلاژن، الاستین و هیالورونیک‌اسید است که می‌توانند استحکام و انعطاف‌پذیری پوست را حفظ کنند. اما با گذشت زمان، از تولید این سه ماده در بدن کاسته می‌شود و در نتیجه از انعطاف‌پذیری آن، به‌ویژه در صورت و گردن، کم می‌شود.

حجم صورت

در این زمان علاوه‌بر نازک شدن پوست، چربی‌ها، ماهیچه‌ها و استخوان‌های صورت به‌تدریج تحلیل می‌روند و زمانی‌که صورت صاف و گرد به نظر می‌رسید، گودرفته دیده می‌شود. دست‌ها، بازوها و پاها هم استخوانی‌تر به‌نظر خواهند رسید.

صدمات نور خورشید

صدمات پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض تشعشعات فرابنفش A و B نور خورشید در این برهه از زندگی، خود را به شدت نشان می‌دهد. از رنگ متمایل به زردی پوست گرفته تا لکه‌های قهوه‌ای و خطوط و چروک‌های ظریف روی صورت، اثرات نامطلوب این اشعه‌های مضر نور خورشید هستند که در دهه ۴۰ سالگی کاملا دیده می شوند.

پوست خشک

در دهه ۴۰ سالگی به دلیل کاهش تولید بسیار کمتر چربی (سبوم)، پوست‌تان خشک‌ و تیره‌تر از گذشته می‌شود. حتی ممکن است برخی قسمت‌های پوست صورت‌تان خشک‌تر از قسمت‌های دیگر شود. همچنین پوست بدن و به‌ویژه صورت زنانی که در پیش‌یائسگی قرار دارند، به دلیل کاهش طبیعی سرعت تولید چربی و تولید استروژن به شدت خشک می‌شود.

روتین مراقبت از پوست در سال‌های بین ۴۰ تا ۵۰ سالگی

روتین مراقبت از پوست

برای مراقبت از پوست‌تان برای انجام دادن کارهای زیر وقت بگذارید تا از صدمات جبران‌ناپذیر به پوست‌تان پیشگیری کنید:

۱. روزی ۲ بار فیس واش فراموش نشود

تمیز کردن پوست صورت یکی از مهم‌ترین کارهای مراقبت از پوست در هر سنی است. بهتر است در این دوره از زندگی‌تان از پاک‌کننده‌های ملایم شیری یا کرمی استفاده کنید. البته اگر پوست‌تان چرب یا مستعد، از پاک‌کنند‌ه‌های حاوی آلفاهیدروکسی‌اسید یا سالیسیلیک‌اسید استفاده کنید.

روزی دو مرتبه پوستتان را با فیس‌واش‌های مخصوص این کار بشویید و سپس از کرم‌هایی که در ادامه گفته‌ایم استفاده کنید.

محبوب‌ترین ژل‌های شست‌وشوی صورت

۲. مرطوب‌کننده را فراموش نکنید

در این زمان که پوست، مستعد خشک شدن است، آبرسانی آن اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. بنابراین به سراغ مرطوب‌کننده و سرم‌های آبرسانی پوست بروید. هنگام خرید مرطوب‌کننده، نوعی را تهیه کنید که حاوی گلیسیرین، سرامید، اسیدهیالورونیک و وازلین باشد تا پوست‌تان را به‌خوبی مرطوب نگهدارد.

درضمن می‌توانید با استفاده از انواع تونرهای مرطوب‌کننده، رطوبت پوست‌تان را تامین کنید و البته بنابه توصیه متخصصان، تونرهای حاوی آلوئه‌ورا بهترین مرطوب‌کننده‌های پوست هستند.

انواع تونرهای صورت را ببینید

۳. آنتی‌اکسیدان مصرف کنید

استفاده روزانه از سرم‌های حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مختلف، مانند ویتامین C در مراقبت از پوست‌تان بسیار موثر هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها با از بین بردن رادیکال‌های آزاد، نه‌تنها از پوست مراقبت می‌کنند، بلکه بخشی از صدمات وارد شده به پوست را ترمیم می‌کنند. از دیگر آنتی‌اکسیدان‌های باارزش می‌توان به ویتامین E، کوآنزیم q10 و چای سبز اشاره کرد.

چای سبز حاوی مواد مرطوب‌کننده طبیعی است که در مرطوب نگهداشتن پوست بسیار موثر است. درضمن این نوع چای آکنه و التهاب پوست را درمان می‌کند.

محبوب‌ترین سرم‌های ویتامین c

 ۴. از تشعشعات نور خورشید دور بمانید

فرقی نمی‌کند در چه سنی باشید،‌ باید هر روز برای پیشگیری از صدمات نور خورشید از کرم ضدآفتاب با حداقل SPF30 استفاده کنید. با بالا رفتن سن، پوست نازک‌تر شده و بیشتر مستعد صدمه است. بنابراین باید حتما از کرم ضدآفتاب استفاده کنید و اینکه زمان کمتری زیر نور خورشید قرار بگیرید.

همچنین به محض مشاهده تغییری در ظاهر و بافت پوست حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.

محبوب‌ترین کرم‌های ضدآفتاب را ببینید

۵. محصولات حاوی رتینوئید استفاده کنید

جوانسازی پوست چروک

وقتی به دهه ۴۰‌ سالگی‌تان رسیدید، پس از مشورت با متخصص پوست، نوعی کرم حاوی رتینوئید قوی انتخاب کنید. این ماده، علاوه‌بر فواید ضدپیری، در معکوس کردن صدمات پیش‌سرطانی پوست موثر است.

همچنین با استفاده از رتینوئید می‌توانید چرخه تولید سلولی پوست را بهبود بخشید و لایه‌برداری ملایم روی پوست انجام دهید و سلول‌های مرده پوست را پاک کنید.

محصولات حاوی رتینوئید اینجاست

۶. محصولات حاوی پپتید استفاده کنید

بنابه گفته متخصصان پوست، اگرچه ویتامین C برای پیشگیری از پیری پوست، روشی خوب است، محصولات حاوی پپتید، پوست را بیش از هر ماده دیگر تشویق به تولید کلاژن می‌کنند.

در یک بررسی علمی در سال ۲۰۲۲ روی ۴۰ داوطلب مشخص شد استفاده از محصولات مراقبتی پوست حاوی پپتید به مدت ۲ هفته می‌تواند از چروک‌های پوست بکاهد.

چند نوع پپتید وجود دارد که از برخی از آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پپتید حامل: این نوع پپتید، مواد معدنی، مانند مس، را به محل جراحت پوستی می‌برند و با تولید کلاژن، پوست صدمه‌دیده را درمان می‌کنند.
  • پپتید سیگنال: این نوع پپتید، به پوست برای تولید کلاژن، الاستین و پروتئین‌های دیگر پیام می‌فرستد.
  • پپتید انتقال‌دهنده عصبی: این نوع پپتید‌ها جلوی ترشح مواد شیمیایی موثر در انقباض ماهیچه‌های صورت را می‌گیرد.

محصولات حاوی پپتید، در درمان افتادگی پوست، خطوط و چروک‌های ظریف پوست و انعطاف‌پذیری پوست موثرند.

چند محصول حاوی پپتید را ببینید

درمان‌های زیر نظر متخصص را پیگیری کنید

درمان پوست زیر نظر متخصص

اگر متوجه شل شدن پوست‌تان شده‌اید، برای بهبود آن بهتر است از درمان‌های لیزرهای مبتنی بر انرژی، رادیوفرکانسی یا درما‌‌ن‌های فراصوتی در مطب متخصص پوست استقبال کنید. با این روش‌های درمانی می‌توانید تولید کلاژن را افزایش داده و انعطاف‌پذیری پوست را بهبود بخشید.

درضمن متخصص پوست برای جبران و بهبود حجم از دست رفته صورت، از پرکننده‌های بافت نرم استفاده می‌کند.

همچنین برخی از افراد که در سال‌های گذشته از بوتاکس استفاده نکرده‌اند، برای از بین بردن خطوط چروک بسیار ظریف روی صورت می‌توانند از بوتاکس استفاده کنند.

برای درمان صدمات ناشی از تشعشعات نور خورشید می‌توان از درمان‌های لیزری و دیگر درمان‌های مبتنی بر نور استفاده کرد.

البته پیش از انجام دادن هر یک از این روش‌های درمان مشکلات پوستی، باید از تخصص و تبحر متخصص پوست مطمئن باشید.

ترکیب میکرونیدلینگ و درمان پلاسمای غنی از پلاکت هم برای بهبود چروک‌های پوست پیشنهادهای خوبی است. پلاسمای خون سرعت درمان صدمات پوستی را افزایش می‌دهد.

درواقع این روش درمانی، از پلاسمای سرشار از پروتئین، که دربرگیرنده فاکتورهای رشد هستند استفاده کرده و چرخه سلولی را تحریک می‌کند. از طرفی میکرونیدلینگ موجب تولید کلاژن می شود. در نهایت این دو عملکرد، پوست جوان‌تر به نظر خواهد رسید.

سبک زندگی سالم بهترین روش پیشگیری است

هرچه سن بالاتر می‌رود، سوخت‌وساز کندتر می‌شود و همچنین بدن آب کمتری در خود حفظ می‌کند و مشکلات پوستی و پیری آن شدت می‌گیرند. اما پیروی از سبک زندگی سالم می‌تواند روند پیری پوست را به عقب بیندازد.

بنابراین با مصرف فراوان میوه و سبزیجات در رژیم غذایی‌تان بدن‌تان را مرطوب نگهدارید. هنگام آشپزی از روغن‌ و چربی‌های سالم، مانند روغن زیتون، استفاده کنید و دقت کنید غذاهایتان سرشار از ویتامین و کلسیم باشد.

دوری از مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی هم پوست‌تان را از پیری زودرس و تیرگی حفظ می‌کند.

با داشتن خواب کافی می‌توانید به سلول‌های پوستی بدن‌تان فرصت نو شدن و احیا بدهید.

کلام آخر

نمی‌توان انکار کرد که هر چه زودتر مراقبت از پوست شروع شود، پوست سالم‌ و جوان‌تر می‌ماند. اما فراموش نکنید که دهه ۴۰ سالگی، پوست‌تان هنوز آنقدر دچار مشکل نشده و هنوز جوان است. بنابراین برای پیشگیری از شدت صدمات پوستی، از محصولات مراقبتی پوست مناسب سن خود استفاده کنید.

اگر تجربه خوبی در مراقبت از پوست خود دارید، خوشحال می‌شویم پیشنهادهایتان را بشنویم.


در ادامه بخوانید: همه‌چیز درباره فیشیال پوست؛ روش‌ها، فواید و مضرات احتمالی
منبع usdermatologypartners.com healthline.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.