همه‌چیز درباره لباس کیمونو؛ نکاتی خواندنی درباره این لباس اصیل ژاپنی

لباس کیمونو یکی از زیباترین نمادهای فرهنگ غنی کشور ژاپن است. این روزها، کیمونوهای بلند و کوتاه در سراسر جهان شناخته شده‌اند و در بین خانم‌ها و آقایان طرفداران بسیار زیادی دارند. در این مطلب، قصد داریم اطلاعات مفیدی را درباره این لباس زیبا با شما به‌اشتراک بگذاریم. پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

لباس کیمونو چیست؟

لباس کیمونو چیست؟
کیمونو لباس سنتی کشور ژاپن است که در بین جهانیان محبوبیت دارد./ عکس از: mokuden

کیمونو لباس ملی کشور ژاپن است که به‌صورت چپ‌وراست دور بدن می‌پیچد و آستین‌های گشادی دارد. این لباس مستطیلی یا T شکل به‌طور سنتی طولی معادل ۳.۵ متر یا بیش‌تر داشته و معمولا با کمربندی به نام «اوبی» بسته می‌شده است. در ژاپن کیمونو را هم آقایان و هم خانم‌ها می‌پوشند. پوشیدن این لباس در اواخر دهه ۷۰۰ میلادی در بین همه اقشار با هر سن‌وسالی رواج یافت. از آن زمان تا کنون، کیمونو دستخوش تغییرات زیادی شده است. امروزه، ساکنان ژاپن این لباس را فقط در مناسبت‌های خاص مانند مراسم خاکسپاری، فستیوال‌ها و عروسی‌ها می‌پوشند. با گذشت سال‌ها، این پوشاک زیبا در سراسر جهان، بین همه افراد با هر جنسیت، سن و سایزی محبوبیت پیدا کرده است. کیمونوهای سنتی زنانه معمولا بلند هستند و تمام قد خانم‌ها را می‌پوشانند؛ اما کیمونوی مردانه به‌طور معمول کوتاه و ساده‌تر است و همراه با شلوارهای گشاد پوشیده می‌شود. البته در حال حاضر، خانم‌های مدرن غیرژاپنی هم به پوشیدن انواع کوتاه این لباس علاقه نشان می‌دهند.

تاریخچه لباس کیمونو چیست؟

تاریخچه لباس کیمونو چیست؟
لباس کیمونو در اصل از کشور چین وارد فرهنگ ژاپنی شده است./ عکس از: praetorianphoto

جالب است بدانید، لباس کیمونو در اصل از کشور چین وارد فرهنگ ژاپنی شده است. تاریخچه این لباس به قرن هشتم میلادی برمی‌گردد. در دوره «هی‌آن» و با شروع عصر فئودالی در ژاپن و مهاجرت گسترده چینی‌ها به این کشور، مردم این به‌تدریج تحت تاثیر فرهنگ مهاجران قرار گرفتند و تا اندازه‌ای از سبک پوشش سلسله «سون وو» در چین پیروی کردند. در آن زمان، کیمونو نه تنها در مناسبت‌های خاص بلکه برای امور روزمره نیز پوشیده می‌شد. الگوی کیمونوهای دوخته شده توسط ژاپنی‌ها با انواع چینی کمی تفاوت داشت. در ضمن، کیمونوی چینی‌ مختص خانواده‌های اصیل و سلطنتی بود و از قدرت و ثروت آن‌ها خبر می‌داد. البته به‌تدریج در ژاپن هم کیمونو تبدیل به یک نماد اقتصادی و اجتماعی شد. تا جایی که نحوه پوشیدن، جنس و سبک این لباس به جایگاه اجتماعی، سن، وضعیت تاهل و موقعیت مالی افراد اشاره می‌کرد. زنان عالی‌رتبه دوره «هی‌آن» کیمونوهای ابریشمی با لایه‌های متعددی  می‌پوشیدند که نشان‌دهنده تعلق آن‌ها به خاندان سلطنتی بود. در آن زمان، اقشار کم‌درآمدتر این لباس را با استفاده از پارچه‌های ارزان‌قیمت درست می‌کردند و اجازه نداشتند آن را به روش‌های زیبا تزیین کنند. این کیمونوهای غیر رسمی و ارزان «یوکاتا» نامیده می‌شدند.

دوره «ادو» یعنی فاصله سال‌های ۱۶۰۳ تا ۱۸۶۷ میلادی به‌عنوان عصر پیشامدرن ژاپن شناخته می‌شود. در این دوران، کیمونو به لباسی مشترک برای زنان و مردان تبدیل شد و استفاده از گلدوزی و نقش‌ونگار و همچنین، به‌کار بردن کمربندهای پهنی به نام «اوبی» گسترش یافت. این کمربند هنوز هم پیچیده‌ترین بخش لباس کیمونو به حساب می‌آید.

لباس روزمره جنگجویان سامورایی هم نوعی کیمونو بود که از یک لایه بیرونی، یک لایه درونی و یک کمربند پارچه‌ای تشکیل می‌شد. کیفیت و جنس این نوع کیمونو هم به وضعیت اقتصادی و اجتماعی سامورایی بستگی داشت.

تفاوت کیمونوهای امروزی و سنتی در چیست؟

تفاوت کیمونوهای امروزی و سنتی در چیست؟
کیمونوهای امروزی از نظر جنس، طول، نحوه استفاده و تزئینات با انواع قدیمی تفاوت دارند./ عکس از: Arief-Juwono

کیمونوهای امروزی با انواع سنتی آن تفاوت‌های زیادی دارند. طول کیمونوهای سنتی خیلی زیاد بود؛ همچنین، آستین‌های بلندی داشتند که اغلب تا پایین پای فرد می‌رسیدند و در حالت عادی روی زمین کشیده و کثیف می‌شدند. به همین دلیل، خانم‌ها قبل از خروج از منزل معمولا آن‌ها را جمع می‌کردند و محکم می‌بستند. کیمونوهای امروزی، چه از نظر بلندی خود لباس و چه از نظر آستین به‌مراتب کوتاه‌تر و راحت‌تر هستند. در ضمن، مدل‌های مدرن این لباس لایه‌های متعددی ندارند و بسته به سلیقه مصرف‌کننده می‌توان آن‌ها را با پارچه‌ها و تزئینات مختلف تولید کرد. در زمان‌های قدیم، آقایان معمولا کیمونوهایی به رنگ تیره با نقش‌های هندسی به تن می‌کردند تا شجاعت و قدرت‌شان را نشان دهند. اما در حال حاضر، هر فردی بدون در نظر گرفتن جنسیت می‌تواند انواع کیمونوهای زیبا، رنگارنگ، ساده یا پر نقش‌ونگار را بپوشد.

چه پارچه‌ای برای دوخت لباس کیمونو مناسب است؟

چه پارچه‌ای برای دوخت لباس کیمونو مناسب است؟
بهترین انواع کیمونو با استفاده از پارچه‌های ابریشمی مرغوب دوخته می‌شوند./ عکس از: LanceB

پارچه لباس کیمونو معمولا با توجه فصل، نوع مراسم، سن و موقعیت اجتماعی افراد انتخاب می‌شود. انواع سنتی این لباس از پارچه‌های ابریشمی مرغوب و درخشانی ساخته می‌شوند که قیمت بسیار بالایی دارند و افراد کمی می‌توانند بهای آن را بپردازند. به همین دلیل، این روزها انواع اقتصادی‌تر این لباس با پارچه‌های مختلفی از جنس ویسکوز، پلی‌استر، ابریشم مصنوعی، پشم، پنبه و حتی لینن دوخته می‌شوند و بسته به فصل در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرند.

لباس کیمونو نماد چیست؟

لباس کیمونو نماد چیست؟
لباس کیمونو از قدیم نماد طول عمر و خوش‌شانسی بوده است./ عکس از: viviyan

لباس کیمونو از قدیم نماد طول عمر و خوش‌شانسی بوده و نقوش روی آن با الهام از طبقه اجتماعی، فضائل اخلاقی و ویژگی‌های صاحب لباس یا براساس فصل و مناسبت‌ها انتخاب می‌شدند. در حال حاضر، ساکنان ژاپن بسته به میل‌شان از این لباس در مراسم سنتی و ویژه استفاده می‌کنند. اما در سراسر جهان، کیمونو بیش‌تر به‌دلیل راحتی، پیشینه پر رمز و راز و زیبایی استایل از محبوبیت قابل توجهی برخوردار است.

انتخاب رنگ کیمونو براساس فصل چگونه است؟

انتخاب رنگ کیمونو براساس فصل چگونه است؟
هر رنگ کیمونویی برای یکی از فصول سال مناسب‌تر است. برای مثال، آبی روشن برای بهار، ارغوانی و بنفش برای تابستان، نارنجی برای پاییز و رنگ سرخ برای زمستان در نظر گرفته می‌شود./ عکس از: Toru-Sanogawa

رنگ‌های ملایم مانند سبز روشن برای فصل بهار مناسب‌تر هستند. در تابستان هم بهتر است رنگ‌های سرد مانند آبی، سبز، سفید، ارغوانی و بنفش بپوشیم. پوشیدن کیمونوهای نارنجی، آجری و قهوه‌ای در فصل پاییز تداعی‌کننده برگریزان خزان است. اما در زمستان، پارچه‌هایی با رنگ‌های قوی مانند سیاه و قرمز جلوه خوشایندی به کیمونوهای پشمی می‌دهند. پارچه‌های گلدوزی شده رنگارنگ یا پارچه‌های دارای نقوش چاپی هم برای درست کردن این لباس مناسب هستند و در کلیه فصول سال کاربرد دارند.

ویژگی‌های کیمونو براساس سن و جنسیت مصرف‌کننده چیست؟

ویژگی‌های کیمونو براساس سن و جنسیت مصرف‌کننده چیست؟
برش، رنگ، نوع پارچه و تزئینات کیمونو بسته به جنسیت، سن و وضعیت تاهل فرد، فصل سال و مناسبتی که این لباس را برای آن پوشیده است می‌تواند متفاوت باشد./ عکس از: kyonntra

اگر اطلاعات‌تان را درباره ویژگی‌های لباس کیمونو براساس سن و جنسیت مصرف‌کننده کامل کنید تنها با یک نگاه می‌توانید چیزهای جالبی را درباره فرد کیمونو-پوش بفهمید. برش، رنگ، نوع پارچه و تزئینات کیمونو بسته به جنسیت، سن و وضعیت تاهل فرد، فصل سال و مناسبتی که این لباس را برای آن پوشیده است می‌تواند متفاوت باشد.

برای مثال، با نگاه کردن به آستین یک کیمونوی سنتی می‌توانید سن و وضعیت تاهل یک خانم را حدس بزنید. زنان مجرد و جوان کیمونوهای رنگارنگی با آستین‌های بلند و گشاد می‌پوشند. همان‌طور که قبلا هم گفتیم، این آستین‌ها به‌اندازه‌ای بلند طراحی می‌شوند که می‌توانند روی زمین کشیده شوند. اما زنان متاهل کیمونوی آستین کوتاه با رنگ ملایم به تن می‌کنند.

کیمونوی مخصوص عروس هم با استفاده از ابریشم مرغوب به رنگ سفید دوخته می‌شود. در مراسم عروسی، داماد کیمونوی سیاهی می‌پوشد که با یک «اوبی» سفید بسته می‌شود. جالب است بدانید، برای شرکت در مراسم خاکسپاری هم آقایان عینا همین لباس را با «اوبی» سیاه به تن می‌کنند. همه موارد گفته شده درباره کیمونوهای کاملا سنتی صدق می‌کند. با این حال، آستین‌های گشاد، الگوی T شکل و راحتی و زیبایی این لباس از معدود ویژگی‌هایی هستند که در اغلب کیمونوهای امروزی در سراسر دنیا دیده می‌شوند.

دلیل قیمت بالای کیمونوهای ژاپنی چیست؟

دلیل قیمت بالای کیمونوهای ژاپنی چیست؟
کیمونوهای ژاپنی معمولا با استفاده از پارچه‌های فاخر و به صورت دست‌دوز تهیه می‌شوند./ عکس از: Vladyslav-Danilin

کیمونوهای ژاپنی به دو دلیل از قیمت بالایی برخوردارند. اولین دلیل آن است که نسخه‌های عالی این لباس معمولا با دست دوخته می‌شوند. در واقع، ساختار کیمونوی سنتی به‌گونه‌ای است که به سختی می‌توان آن را با چرخ خیاطی دوخت. دلیل دوم هم این است که برای طراحی و تولید کیمونوی اصل از پارچه‌های گران‌بهایی مانند ابریشم ژاپنی، کرپ-ابریشم یا ساتن‌ درجه یک استفاده می‌شود. هزینه خرید بهترین انواع کیمونو در ژاپن به‌اندازه‌ای زیاد است که بسیاری از افراد در مراسم ویژه آن را برای مدت یک روز یا بیش‌تر اجاره می‌کنند.

روش پوشیدن لباس کیمونو چیست؟

روش پوشیدن لباس کیمونو چیست؟
بخش چپ کیمونو باید روی قسمت راست قرار بگیرد./ عکس از: xavierarnau

یکی از رایج‌ترین سنت‌های پوشیدن لباس کیمونو این است که بخش چپ آن باید روی قسمت راست قرار بگیرد. جالب است بدانید، این روش فقط در مراسم خاکسپاری و درباره فرد متوفی مصداق ندارد. در فرهنگ ژاپنی، فرد درگذشته را با دقت می‌آرایند و کیمونوی ارزشمندی را به او می‌پوشانند. در این مواقع، درست برعکس حالت عادی، سمت راست لباس را روی قسمت چپ آن قرار می‌دهند.

با کیمونو معمولا باید یک صندل چوبی و سنتی پوشید که با نام «گِتا» شناخته می‌شود. همچنین، همان‌طور که قبلا گفته شد، کمربندی پارچه‌ای و پهن به نام «اوبی» هم از ملزومات این لباس به حساب می‌آید. امروزه، استفاده از سایر لوازم جانبی و زیورآلات همراه با کیمونو اجباری نیست و بسته به سلیقه و جایگاه اجتماعی افراد می‌تواند متفاوت باشد.

انواع کیمونو چیست؟

انواع کیمونو چیست؟
لباس کیمونو انواع گوناگونی دارد که هر یک از نظر طرح، رنگ، جنس و کاربرد با دیگری متفاوت است./ عکس از: TokioMarineLife

فیوریسود (Furisode)

کیمونوی فیوریسود

فیوریسود نوعی کیمونوی رسمی با پارچه‌های رنگارنگ و مخصوص خانم‌های مجرد است. این لباس معمولا دارای آستین‌های بسیار بلند است که تا مچ پا می‌رسند.

شیروموکو (Shiromuku)

کیمونوی شیروموکو

کیمونوی شیروموکو با استفاده از ابریشم سفید و مخصوص عروس‌های ژاپنی تهیه شده و به‌طور سنتی، همراه با یک کیمونوی نارنجی یا قرمز پوشیده می‌شود.


حتما بخوانید: خاص‌ترین لباس عروس‌های جهان؛ لباس‌هایی که منبع الهام طراحان شدند

تامه‌سوده (Tomesode)

تامه‌سوده

تامه‌سود یک لباس کیمونوی رسمی با آستین کوتاه‌تر است که توسط زنان متاهل پوشیده شده و تنها لبه‌های پایین آن گل‌دوزی می‌شود.

کورو تامه‌سوده (Kuro Tomesode)

کورو تامه‌سوده
کورو تامه‌سوده

کورو تامه‌سوده هم درست مانند مورد بالا مخصوص خانم‌های متاهل است؛ با این تفاوت که این کیمونو با پارچه سیاه و برای مراسم رسمی طراحی می‌شود.

هامونگی (Homongi)

کیمونوی هامونگی

هامونگی یک کیمونوی نیمه‌رسمی است که سراسر آن به‌ویژه پشت لباس و آستین‌ها با طرح‌های رنگارنگ پوشیده شده و هر دو گروه خانم‌های مجرد و متاهل می‌توانند آن را به تن کنند.

سوکه‌سِیج (Tsukesage)

کیمونوی سوکه‌سِیج
کیمونوی سوکه‌سِیج

سوکه‌سیج یک کیمونوی رسمی با طرح‌هایی است که از پشت لباس به سمت بخش‌های جلویی و روی شانه و آستین‌ها گسترش می‌یابد و در مناسبت‌هایی مانند مراسم عروسی و میهمانی‌های رسمی توسط خانم‌های مجرد و متاهل پوشیده می‌شود.

کومون (Komon)

کیمونوی Komon
کیمونوی Komon

کومون یک کیمونوی کژوال با طرح‌های ظریف و کوچکی است که در سراسر پارچه تکرار شده‌اند.

یوکاتا (Yukata)

کیمونوی یوکاتا
کیمونوی یوکاتا

یوکاتا یک کیمونوی تابستانی و خنک است که با استفاده از پارچه‌های نخی و پنبه‌ای تهیه می‌شود.

مافوکو (Mofuku)

کیمونوی مافوکو
کیمونوی مافوکو

کیمونوی مافوکو به رنگ سیاه مخصوص مراسم خاکسپاری است که مشترکا برای خانم‌ها و آقایان طراحی شده است و به‌همراه یک کمربند «اوبی» سیاه پوشیده می‌شود.

مونتسوکی (Montsuki)

کیمونوی مونتسوکی
کیمونوی مونتسوکی

مونتسوکی یک کیمونوی رسمی است که توسط مردان در میهمانی‌ها یا مراسم رسمی مانند مراسم ازدواج خانواده یا اقوام پوشیده می‌شود.

هائوری (Haori)

کیمونوی هائوری

هائوری نوعی کیمونوی کوتاه و شبیه ژاکت است که می‌تواند روی هر لباسی به‌کار رود.

کدام هنرمندان لباس کیمونو می‌پوشند؟

«فردی مرکوری» یکی از مشهورترین هنرمندان قدیمی است که حداقل در یکی از تورهای پر هیجانش با لباس کیمونو روی صحنه رفته است.

فردی مرکوری در لباس کیمونو

ظاهرا «کیم کارداشیان» هم به پوشیدن کیمونوهای ابریشمی علاقه دارد.

کیم کارداشیان در لباس کیمونو

 

در تصویر زیر هم «مایکل جکسون» را می‌بینید که یک کیمونوی رسمی را به تن کرده است.

مایکل جکسون در لباس کیمونو

برای حسن ختام هم تصویری از «کندال جنر» را با یک کیمونوی بژ کژوال و بسیار زیبا مشاهده می‌کنید.

کندال جنر در لباس کیمونو

انواع لباس با آستین کیمونو اینجاست

سخن آخر

در این مطلب، تلاش کردیم برخی از مهم‌ترین اطلاعات مربوط به لباس کیمونو را با شما به‌اشتراک بگذاریم. نظر شما راجع به کیمونو چیست؟ آیا تا به‌حال این لباس را پوشیده‌اید؟ ممنون می‌شویم دیدگاه‌ها و تجربیات‌تان را در بخش «نظرات کاربران» با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: همه‌چیز درباره پارچه هاوایی؛ تاریخچه، ست کردن و نگهداری از این پارچه دوست‌داشتنی
منبع kidadl.com sewguide.com www.kyoto-ryokan-sakura.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
4 دیدگاه
  1. یاسمن می‌گوید

    خیلی جالب بود، ممنون 🙏

    1. فائزه حاجی‌آبادی، سردبیر می‌گوید

      ممنون از شما و محبتتون.

  2. لیلا رضایی می‌گوید

    مردمانی متفاوت در نوع نگرش به زندگی حتی سبک و مدل لباس پوشیدن، ممنون از مطلب جالب و مفیدتون

    1. فائزه حاجی‌آبادی، سردبیر می‌گوید

      سلام لیلا جان. ممنون که مطلب رو خوندین.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.