بالم لب چیست و چطور به کمک آن از لب‌هایمان مراقبت کنیم؟

بالم لب چیست و چه می‌کند؟ کاربرد آرایشی دارد یا برای حفاظت و مراقبت از پوست لب‌ها باید از آن استفاده کرد؟ درباره اینها در مقاله پیش رو خواهید خواند.

بالم لب چیست؟

بالم لب چیست

بالم لب ماده‌ای مومی‌شکل است که برای مرطوب‌کردن پوست لب استفاده می‌شود. بالم می‌تواند لب‌ها را در مقابل هوای خشک و سرد و باد محافظت کند. به‌طور کلی، بالم از پوست لب‌ها در مقابل عوامل خشک‌کننده آن دفاع می‌کند؛ یعنی زمانی که رطوبت پوست لب‌ها از بین می‌رود، بالم می‌تواند این وضعیت را ترمیم و اصلاح کند.

پوست لب‌ها بسیار نازک و حساس‌اند. برای همین، کوچک‌ترین عوامل رطوبت‌زدا می‌توانند آن را خشک و آزرده کنند. بالم لب رطوبت از دست‌رفته را بازمی‌گرداند و استفاده از برخی از انواعش در ترکیب با رنگ و رایحه‌های قابل‌توجه خوشایند می‌شود.

مواد سازنده بالم لب چیست؟

بالم لب از مواد مرطوب‌کننده در کنار موادی مانند وازلین، پارافین، چربی پشم یا لانولین، ستیل الکل، کافور، موم نخل، موم زنبور عسل و… تهیه می‌شود. بعضی از انواع بالم لب دارای عطر و رنگ هم هستند و علاوه بر چرب و مرطوب‌کردن لب‌ها می‌توانند رنگ و لعابی هم به آنها بدهند.

همان‌طور که می‌دانید استفاده از ضدآفتاب‌ها برای جلوگیری از عواقب نامطلوب و خطرناک نور خورشید بسیار ضروری است. پوست لب‌ها هم مانند پوست قسمت‌های دیگر بدن نیاز به مراقبت در برابر نور خورشید دارد. برای همین است که استفاده از بالم لبی که حاوی مواد مراقبت‌کننده در مقابل اشعه خورشید با spf30 هستند، ضرورت دارد.

در بالم لب‌ها مواد متنوعی به کار می‌رود. علاوه بر مواردی که گفته شد، برخی از آنها دارای ویتامین C و E هم هستند. این مواد می‌توانند رادیکال‌های آزاد را خنثی کنند و مانع از تخریب کلاژن و ازبین‌رفتن خاصیت ارتجاعی پوست شوند.

ویژگی‌های بالم لب خوب چیست؟

بالم لب چیست

انواع مختلفی از مواد مراقبتی و آرایشی برای لب‌ها در بازار وجود دارد اما باید ببینید که کدام‌یک برای‌تان مفیدتر هستند. نکات مهم در خرید بالم لب چیست و چه چیزی را باید خرید؟‌ به این موارد دقت کنید:

  • سعی کنید به‌دنبال خرید بالم لبی بروید که حاوی ویتامین‌های مختلف از جمله E و C  است.
  • اگر قرار است که بالم لب مورداستفاده‌تان حاوی عطر و رنگ باشد، باید از میان گزینه‌ها، مواردی را انتخاب کنید که رنگ و عطرشان از عصاره میوه‌ها و مواد طبیعی تهیه می‌شود.
  • وجود عطر و رنگ‌های مصنوعی، الکل و سالیسیلیک اسید در بالم لب می‌تواند به خشکی و پوسته‌پوسته شدن لب‌ها دامن بزند. پس در خرید دقت کنید.

حتما بخوانید: راهنمای استفاده از هایلایتر آرایشی برای داشتن یک میکاپ حرفه‌ای و جذاب

برندهای معروف بالم لب چیست؟

برای خرید بالم لب باید به سراغ برندهای معروفی بروید که امتحان خودشان را پس داده‌اند. در میان برندهای ایرانی و خارجی موارد زیر از پرفروش‌ترین محصولاتی هستند که در وبسایت‌های معروف مانند دیجی‌کالا به فروش می‌رسند.

بالم لب نئودرم

نئودرم برند خوبی است که بالم‌هایی حاوی ویتامین E با موادی مانند موم زنبور عسل، شی باتر و آلوئه ورا تولید می‌کند. اگر نگاهی به نظرات خریداران قبلی این محصول بیندازید، متوجه می‌شوید که از کیفیت آن راضی‌اند و نداشتن بو و عطری تند و غیرعادی را دلیل بر نبود مواد شیمیایی مضر در آن می‌دانند.

بالم لب دکتر ژیلا

بالم لب چیست

دکتر ژیلا از برندهای معروف محصولات مراقبتی و آرایشی ایرانی است که انصافا کیفیت خوبی را هم در تولید در نظر می‌گیرد. بالم لب این برند هم حاوی ویتامین‌های A، B و E است. وجود عصاره موادی مانند آووکادو در آن می‌تواند روی مرطوب‌سازی و تقویت پوست لب‌ها نقش داشته باشد. این بالم دارای SPF است و از پوست لب‌ها در مقابل اشعه خورشید هم حفاظت می‌کند.

بالم لب لابلو

برند لابلو هم از برندهای معروف خارجی است که سالیان دراز در زمینه تولید بالم‌های لب فعالیت داشته و بسیار معروف است. محصولات این برند هم خاصیت خوبی دارند و فاقد الکل و مواد شیمیایی نامناسب برای پوست لب‌ها هستند. البته از آنجا که این برند وطنی نیست، قیمت محصولاتش از نمونه‌های داخلی گران‌تر است ولی در هر حال، استفاده از آن رضایت‌بخش عنوان می‌شود.

چطور از بالم لب استفاده کنید؟

طرز استفاده از بالم لب چیست و هر چندوقت باید از آن استفاده کرد؟ بالم لب‌ها مانند رژ لب درست می‌شوند. باید آنها را روی لب‌ها بمالید. اگر هم به حالت رژ نبودند، با انگشت اشاره‌ای که تمیز است، بالم را به‌طور منسجم و یکپارچه روی بخش‌های مختلف لب پخش می‌کنید. تعداد دفعات استفاده از این محصول به نیازتان بستگی دارد.

اگر می‌بینید که لب‌ها مدام خشک می‌شوند، چند بار در روز از بالم کمک بگیرید. اگر می‌خواهید که آرایش کنید، بالم را قبل از استفاده از برق لب یا رژ معمولی به کار بگیرید؛‌ یعنی ابتدا بالم را روی لب‌ها بمالید و بعد از مواد دیگر استفاده کنید. معمولا ۶ تا ۸ بار در روز لازم است که بالم لب را تجدید کنید.

در آخر

در خرید بالم لب و محصولات مشابه به مواد سازنده‌شان دقت کنید. هرچقدر که میزان مواد شیمیایی در تولید محصول کمتر باشد، اثربخشی بیشتری خواهد داشت و عوارض کمتری برای‌تان به‌وجود خواهد آورد. اگر به سراغ بالم لب‌هایی بروید که پر از مواد شیمیایی، رنگ و عطرهای مصنوعی هستند، پوست لب‌تان خشک‌تر از خشک می‌شود و اصلا فایده‌ای در استفاده از بالم لب نصیب‌تان نمی‌شود. درست است که بعضی از بالم‌ها بوی خیلی خوبی می‌دهند اما اگر این عطر و رایحه مصنوعی باشد، وضعیت پوست لب‌تان به مخاطره خواهد افتاد. پس در انتخاب بالم لب به مواد موجود در آن دقت زیادی داشته باشید. تجربه استفاده از بالم‌ها را دارید؟‌ برای‌تان مفید بوده‌اند؟


در ادامه بخوانید: چطور با ماسک آرایش شیک و جذابی داشته باشیم؟
منبع goodhousekeeping.com webmd.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.