فرق آبرسان و کرم مرطوب‌ کننده دقیقا چیست؟

دنیای لوازم آرایش و محصولات مراقبت از پوست و مو کمی پیچیده است. این‌روزها، عناوین مختلفی به‌گوش می‌رسند و گاهی گیج می‌شویم و نمی‌دانیم که هرکدام دقیقا چه کارهایی برای پوست و موهایمان می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم از فرق آبرسان و کرم مرطوب‌ کننده بگوییم و با این دو محصول مهم برای پوست بیشتر آشنا شویم.

آبرسان یا مرطوب‌ کننده؛ درباره داشتن پوستی سالم و زیبا چه چیزهایی را بلدیم؟

فرق آبرسان و مرطوب‌کننده

محصولات بسیار زیادی در بازار وجود دارد که دو عنوان آبرسان و مرطوب‌ کننده را یدک می‌کشند. اما واقعا فرق میان این دو چیست و چه عملکردی دارند؟ اصلا تفاوتی میان این دو وجود دارد؟ فرق آبرسان و کرم مرطوب‌ کننده چیست؟ شاید در دنیای مراقبت‌های پوستی، به‌طور عام و نه‌چندان تخصصی، این دو واژه به‌جای هم به‌کار رفته باشند اما با هم تفاوت‌هایی عمده و بزرگ دارند.

آبرسان‌ها با مرطوب‌ کننده‌ها فرق دارند و برای داشتن پوستی خوب باید از هردوی آنها به‌طور ترکیبی و تلفیقی استفاده شود. کسانی که پوست خشکی دارند، به محصولات آبرسان و مرطوب‌ کننده بیش از دیگران نیازمند هستند. اما اجازه بدهید که برایتان درباره هریک از این محصولات بیشتر توضیح بدهیم. ماجرا چیست؟ آبرسان با مرطوب‌ کننده چه فرقی دارد؟

جزئیاتی خواندنی درباره فرق آبرسان و کرم مرطوب‌ کننده

فرق آبرسان و مرطوب‌کننده

پوستی که خشک است، زیبایی ندارد و البته سالم هم نیست. اگر پوستتان خشک است باید حسابی به آن رسیدگی کنید. چنین پوستی آسیب‌پذیر است و زود چروک می‌شود. اما اگر دچار چنین وضعیت پوستی شده‌اید، باید علائمتان را بررسی کنید و بعد به‌سراغ محصولات مرطوب‌ کننده و آبرسان بروید.

آیا می‌دانستید نوشیدن آب به‌مقدار کافی باعث می‌شود که پوستتان آبرسانی شود؟ واقعیت این است که سلول‌های پوست می‌توانند آب را در خود نگه دارند. سلول‌های پوستی که حاوی آب هستند، منعطف و پُر خواهند بود. این ویژگی سلول‌ها باعث می‌شود که پوست هم کشیده‌تر و منعطف‌تر به‌نظر برسد.

تفاوت پوست بی‌آب و سالم مانند تفاوت دانه‌ای پرآب با کشمش است. پس پوست به آب نیاز دارد تا منعطف و پُر به‌نظر برسد. بعد از اینکه آبرسانی به آن انجام شد، این مرطوب‌ کننده‌ها هستند که می‌توانند به معادله وارد شوند و به حفظ وضعیت پوست در حالت پرآب کمک کنند.

مرطوب‌ کننده‌ها سدی روی سطح پوست می‌سازند و مانع از خروج آب‌هایی می‌شوند که به پوست رسیده و آن را تروتازه کرده است. مرطوب‌ کننده‌ها و آبرسان‌ها شرکای هم هستند و در پروژه سالم و زیباسازی با هم مشارکت می‌کنند. آبرسان‌ها پوست را نرم و منعطف  و مرطوب‌ کننده‌ها از وضعیت مثبت به‌وجودآمده پاسداری می‌کنند.

فرق آبرسان و کرم مرطوب‌ کننده

فرق آبرسان و مرطوب‌کننده

فرق محصولات آبرسان و مرطوب‌ کننده در چیست؟‌ موادی که در محصولات آبرسان استفاده می‌شود، به پوست آب بیشتری تقدیم می‌کنند و در ضمن موجب می‌شوند که آب در سلول‌های پوستی به دام بیفتد. مواد موجود در محصولات مرطوب‌ کننده هم سعی دارند به بهبودی پوست‌هایی کمک کنند که آب از دست داده‌اند.

پوست‌های بدون آب نیاز به آب‌رسانی دارند و پوست‌های خشک هم به مرطوب‌ کننده‌ها احتیاج پیدا می‌کنند. یادتان نرود که  خشکی یک مشکل است اما بی‌آب‌شدن پوست چیزی است که همه می‌توانند تجربه کنند و دچارش شوند.

حالا یک پرسش: شما به کدام‌یک نیاز دارید؟ آبرسان یا مرطوب‌ کننده؟

فرق آبرسان و مرطوب‌کننده

تا اینجا متوجه شدید که پوست هم به محصولات آبرسان نیاز دارد و هم مرطوب‌ کننده‌ها. اما باتوجه به اینکه جنس پوست آدم‌های مختلف با هم متفاوت است، درصد و میزانی که برای استفاده از این دو نوع محصول وجود دارد، برای هرکس متفاوت است. در هر حال، برای رسیدن به نوعی تعادل در استفاده از آبرسان‌ها و مرطوب‌ کننده‌ها باید به نشانه‌ها دقت کنید. مثلا بدانید که:

  • پوستتان نیاز به آبرسانی دارد؟‌ اگر پوستتان بی‌حال و نازک شده و چروک‌ها بیش از گذشته روی آن نمود پیدا می‌کنند، باید بدانید که به‌احتمال زیاد، دچار بی‌آبی شده است.
  • پوسستان نیاز به مرطوب‌سازی دارد؟ اگر پوستتان خشک و خشن شده و پوسته‌پوسته می‌شود، به‌احتمال زیاد باید به‌سراغ مرطوب‌ کننده‌ها بروید.

گاهی هم شرایط نامساعد پوستی، تلفیقی از دو حالت بالاست و لازم است که از مرطوب‌ کننده‌ها و آبرسان‌ها به‌طور هم‌زمان بهره ببرید. البته به‌طور کلی هم مرطوب‌ کننده‌ها و آبرسان‌ها در کنار هم بسیار مفید هستند.


حتما بخوانید: همه چیز درباره کرم ویتامین سی؛ مزایای استفاده از این کرم چیست؟

چه موادی در محصولات آبرسان استفاده می‌شود؟

فرق آبرسان و مرطوب‌کننده

در محصولات آبرسان از موادی استفاده می‌شود که به پوست آب اضافه می‌کنند؛ تا اینجا که بدیهی است. در واقع، تلاش بر این است که مواد موجود در آبرسان‌ها آب را در سلول‌های پوستی افراد به دام بیاندازند. پوست به دلایل مختلف بی‌آب می‌شود. برای نمونه، خواب ناکافی، رژیم غذایی نامناسب یا استرس هم می‌توانند روی پوست اثرات منفی بگذارند.

در محصولات آبرسان از موادی با مولکول‌هایی استفاده می‌شود که توانایی جذب آب دارند. مانندِ؟ برای نمونه، هیالورونیک اسید (hyaluronic acid). این ماده می‌تواند باعث جذب آب شود و میان میزان آب و چربی پوست تعادل به‌وجود بیاورد. در این محصولات از مواد دیگری مانند عصاره ریشه شیرین‌بیان هم استفاده می‌شود. این ماده می‌تواند پوست را درخشان کند و آبرسان باشد.

مواد دیگری مانند اسیدهای آلفا هیدروکسی هم در مرطوب‌ کننده‌ها موجودند. این اسیدها هم ریشه گیاهی دارند و از نمونه‌های معروفشان می‌توان به اسید سیتریک اشاره کرد. اسیدهایی که گفته شد هم در نقش لایه‌بردار خوب ظاهر می‌شوند و هم می‌توانند به پوست آبرسانی کنند.

محبوب‌ترین آبرسان‌های پوست را ببینید

چه موادی در محصولات مرطوب‌ کننده استفاده می‌شود؟

فرق آبرسان و مرطوب‌کننده

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، پوست‌های خشک نیاز به مرطوب‌شدن دارند. زمانی پوست خشک می‌شود که نمی‌تواند به‌اندازه کافی چربی تولید کند. ضمن اینکه مستعد از دست‌دادن آب هم هست. این شرایطِ چرب‌نبودن و بی‌آبی منجر به خشکی پوست می‌شود و آن را به‌شدت بدحالت و بی‌حال نشان می‌دهد. در این شرایط، بهترین کار چیست؟ رفتن به‌سراغ محصولات مرطوب‌ کننده‌ای که حاوی مواد رطوبت‌زا هستند؛ مانند گلیسیرین، سیلیکون یا سرامید.

سرامیدها نوعی چربی هستند که به‌طور طبیعی در بدن وجود دارند و به کاهش آسیب‌پذیری و خشکی پوست کمک می‌کنند. سیلیکون‌ها هم مواد مرطوب‌ کننده دیگری هستند که حکم روان‌کننده را دارند و با نرم‌کردن پوست از ایجاد اصطکاک میان آن و اشیا و چیزهای دیگر جلوگیری می‌کنند.

این‌ها نمونه‌ای از محصولات مرطوب‌ کننده هستند. مواد دیگری مانند روغن نارگیل، شی‌باتر، دایمتیکون و… هم در محصولات به‌کار می‌رود.

پرطرفدارین مرطوب‌کننده‌ها را ببینید

اگر درباره وضعیت پوستتان شک دارید: از هردو استفاده کنید

بیشتر متخصصان پوست معتقدند که استفاده از محصولات آبرسان و مرطوب‌ کننده به‌طور هم‌زمان نتایج مثبت و بهتری به‌همراه دارد. با مصرف محصولات آبرسان می‌توانید در درجه‌نخست، میزان آب موجود در پوست را افزایش بدهید و بعد به‌کمک مواد مرطوب‌ کننده، آبی که در پوست به‌وجود آمده، حفظ کنید و نگه دارید.

برای استفاده تلفیقی از دو محصول، باید ابتدا آبرسان‌ها را به‌مدت ۳۰ ثانیه روی پوست بمالید و بعد از یک‌دقیقه به سراغ لایه‌ای از مرطوب‌ کننده‌ها بروید. بعد از اینکه محصولات مذکور را روی پوست ماساژ دادید و پخش کردید، آن را آماده آرایش بهتر هم خواهید کرد. چه‌چیزی از این بهتر؟

پرسش‌هایی که شاید برای شما هم پیش بیایند

فرق آبرسان و مرطوب‌کننده

زمانی که صحبت از محصولات بهداشتی و آرایشی می‌شود، مجموعه‌ای از پرسش‌های متداول در ذهن همه به‌وجود می‌آید. در ادامه برخی از این پرسش‌ها مطرح می‌شوند:

آیا آب هم می‌تواند نقش مرطوب‌ کننده داشته باشد؟

آب به‌تنهایی نمی‌تواند پوست را مرطوب کند. چربی طبیعی پوست باعث می‌شود که آب روی سطح آن با تبخیر از بین برود. پس اگر برای رطوبت پوست، فقط به آن آب می‌زنید و بعد ماجرای مرطوب‌سازی را رها می‌کنید، باید بدانید که هیچ اثر مثبتی نخواهید دید و حتی بعد از تبخیر آب از روی پوست، آن را خشک هم می‌کنید.

استفاده از مرطوب‌ کننده‌ها مهم‌تر است یا آبرسان‌ها؟

واقعیت این است که هیچ‌یک از این دو نوع محصول بر دیگری برتری ندارد و به‌عبارت بهتر، هر دوی آنها برای داشتن پوستی شفاف و سالم ضروری هستند. فقط باید نیاز پوستتان را بهتر و دقیق‌تر بشناسید و اقدام به استفاده از محصولات مناسب برای آن کنید.

آبرسانی به پوست از راه مواد خوراکی هم ممکن است؟

فرق آبرسان و مرطوب‌کننده

بله. مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی از آب مانند هندوانه، خیار، توت‌فرنگی و… هم می‌توانند باعث آبرسانی طبیعی به پوست شوند. پس به تغذیه سالم هم دقت داشته باشید و با انتخاب مواد غذایی مناسب سعی کنید که پوستتان را زیباتر کنید.

در آخر

ار فرق آبرسان و کرم مرطوب‌ کننده برایتان گفتیم و حالا به‌احتمال زیاد دیگر تفاوت‌های این دو را می‌دانید. شاید بعضی‌ها فکر کنند که رسیدگی به پوست با تغذیه مناسب و دوری از محصولات مراقبتی و بهداشتی کفایت می‌کند. اما این‌طور نیست. واقعیت این است که برای داشتن پوستی سالم و زیبا باید به‌فکر شناخت محصولات مناسبی باشیم که در کنار سبک زندگی سالم یعنی ورزش و تغذیه خوب، به ما برای رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب کمک می‌کنند.

شما فرق آبرسان و مرطوب‌ کننده را می‌دانستید؟


در ادامه بخوانید: راهنمای کامل خرید کرم ضد آفتاب؛ کدام ضدآفتاب مناسب پوست شماست؟
منبع aveeno.com theklog.co coveteur.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.