همه چیز درباره کرم روز و شب؛ کرم روز و شب دقیقا چه تفاوتی باهم دارند؟

اگر شما هم مانند بسیاری از افراد فقط یک نوع روتین مراقبت از پوست را دنبال می‌کنید بدون اینکه توجهی به زمان انجام این کار داشته باشید، وقت آن است که دیدگاهتان را تغییر دهید. پوست ما در روز نیازهای متفاوتی نسبت به شب دارد و بنابراین باید از هر محصول در جای درست آن استفاده کنیم. در این مطلب درباره تفاوت کرم روز و شب صحبت خواهیم کرد.

کرم روز و کرم شب چه تفاوتی با هم دارند؟

تفاوت کرم روز و شب - کرم روز کاربردی مجزا از کرم شب دارد
تفاوت کرم روز و شب در کارکرد و مزایایی است که برای پوست ما دارند

همان‌طور که گفتیم، نیازهای پوست ما در روز و در شب متفاوت است. در طول روز، پوست ما در برابر عواملی مانند گردوغبار، آلودگی و پرتوهای مضر نور خورشید قرار می‌گیرد و بنابراین به محافظت نیاز دارد. از سوی دیگر، در ساعات شب، پوست خودبه‌خود کار ترمیم و بازسازی خودش را انجام می‌دهد؛ اما اگر با محصولات مراقبت از پوست به آن کمک کنیم، بهتر می‌تواند از عهده این کار برآید. تفاوت کرم روز و شب در همین کارکردی است که برای پوست دارند.

کرم روز از پوست ما در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید محافظت می‌کند. همچنین به‌دلیل دارا بودن ترکیبات سرشار از آنتی‌اکسیدان، می‌تواند رادیکال‌های آزاد را که باعث پیری زودرس، خطوط ظریف، چین‌وچروک و ازدست‌دادن خاصیت الاستیک پوست می‌شود، خنثا کند.

کرم شب دارای ترکیباتی است که برای ترمیم و بازسازی پوستمان مفید هستند و به‌صورت عمیق در پوست نفوذ می‌کنند. بنابراین در روتین مراقبت از پوست که یک نوبت آن در روز و یک نوبت آن در شب است، بهتر است هم کرم روز و هم کرم شب را بگنجانیم.

کرم‌های روز بافت سبکی دارند و به‌طور کلی نه چرب هستند و نه چسبناک. به همین دلیل به‌راحتی می‌توان آنها را زیر آرایش استفاده کرد. کرم‌های شب سنگین‌ترند و برای جبران رطوبت پوست و جلوگیری از پیری زودرس ساخته شده‌اند.

تفاوت کرم روز و شب - تفاوت بافت کرم روز و شب
بافت کرم روز سبک و بافت کرم شب غلیظ و سنگین است

کرم‌های روز و شب باید حاوی چه ترکیباتی باشند؟

اول از همه اینکه هر دو باید حاوی ترکیبات مرطوب‌کننده باشند. در کنار آن، باید از موادی تهیه شده باشند که ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های ضروری را برای پوست تأمین کنند. برای نمونه، اسید هیالورونیک برای رطوبت‌رسانی بیشتر، عصاره چای سبز که منبع غنی آنتی‌اکسیدان است، نیاسینامید که خطوط و چین‌وچروک را کاهش می‌دهد و پوستی یکدست و یکنواخت ایجاد می‌کند و در نهایت ویتامین E که از پیری زودرس جلوگیری می‌کند، بهترین ترکیبات مورداستفاده در کرم‌های روز و شب هستند.

آیا استفاده از کرم روز ضروری است؟

تفاوت کرم روز و شب - استفاده از کرم روز ضروری است
کرم روز می‌تواند از پوست ما در برابر پرتوهای مضر نور خورشید محافظت کند

البته که هست. گفتیم پوست در طول روز درمعرض عناصر مضر مانند آلودگی، گردوغبار و پرتوهای UV خورشید قرار می‌گیرد. اگر از پوستمان محافظت نکنیم، باید منتظر ایجاد رادیکال‌های آزاد باشیم که به‌راحتی خطوط ظریف و چین و چروک در پوست ایجاد می‌کنند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند خاصیت ارتجاعی یا الاستیک پوست را از بین ببرند.

پرتوهای فرابنفش خورشید یا UV بر دو نوع UVA و UVB هستند که یکی مسئول پیری پوست است و دیگری در ابتلا به انواع سرطان پوست نقش دارد. این پرتوها به عمق پوست نفوذ می‌کنند و به فیبرهای کلاژن آسیب می‌رسانند. علاوه بر آن، باعث ایجاد چین و چروک، رنگ غیریکنواخت پوست، تغییر بافت پوست و مشکلاتی از این دست می‌شوند.

بسیاری از ما برای محافظت از پوستمان هم ضد آفتاب و هم مرطوب‌کننده استفاده می‌کنیم. در حالی که یک کرم روز مناسب، نه تنها هر دو مزیت را به ما ارائه می‌دهد، بلکه با ترکیبات آنتی‌اکسیدانی‌اش از آسیب‌دیدگی پوست هم جلوگیری می‌کند.

پرفروش‌ترین کرم‌های روز

آیا استفاده از کرم شب ضروری است؟

تفاوت کرم روز و شب - کرم شب برای پوست ضروری است
کرم شب با بافت غلیظ و ترکیباتی غنی، به پوست در ترمیم خود کمک می‌کند

شاید بگویید پس کرم روز مهم‌تر از کرم شب است؛ اما اصلا این طور نیست. برای نمونه، یکی از ترکیبات ضروری که باید آن را در روتین پوست خودتان بگنجانید رتینول است. متأسفانه رتینول ماده‌ای است که در روز نباید از آن استفاده کرد. بنابراین کرم شب هم نقش مهمی در روتین مراقبت از پوست دارد.

شب‌ها در خواب، سلول‌های پوست کار ترمیم و بازسازی آن را به عهده می‌گیرند. بنابراین اگر قبل از رفتن به رختخواب از محصولات مراقبت از پوست استفاده کنیم، کار این سلول‌ها را راحت‌تر کرده‌ایم. باز هم ممکن است بگویید مرطوب‌کننده کافی است، چرا باید از کرم شب استفاده کنیم؟

حقیقت این است که کرم شب علاوه بر اینکه مرطوب‌کننده است، مزایای بیشتری هم به پوست ارائه می‌دهد. برای مثال می‌تواند با آسیب‌هایی که پوست در طول روز از نور خورشید، گردوغبار و آلودگی‌ها دیده است، مقابله کند. این کرم با ترکیبات غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها به ترمیم پوست و کاهش علائم پیری زودرس مانند خطوط ریز و چین و چروک کمک می‌کند.

برای بهره‌مندی از مزایای کرم شب، آن را روی پوست تمیز با حرکات دایره‌ای روبه‌بالا بمالید و با پوستی سالم و درخشان از خواب بیدار شوید.

پرفروش‌ترین کرم‌های شب

چرا کرم شب معمولا حاوی رتینول است؟

رتینول ماده‌ای قدرتمند است که به‌خاطر توانایی‌اش در کاهش خطوط ظریف و چین و چروک، بازگرداندن استحکام پوست و بهبود بافت پوست شناخته‌شده است. همان طور که گفتیم، رتینول را در روز نمی‌توانید استفاده کنید؛ زیرا پوست را نسبت به پرتوهای UV حساس می‌کند. گاهی هم ممکن است باعث قرمزی، پوسته‌پوسته‌شدن و تحریک پوست شود. به همین دلیل از رتینول در شب استفاده می‌کنند. برای اینکه مرطوب‌کننده و رتینول را با هم در یک مرحله استفاده کنید و نیازی به خریداری دو محصول جدا نداشته باشید، می‌توانید از کرم شب حاوی رتینول استفاده کنید.

پوست‌های حساس به رتینول از چه کرمی استفاده کنند؟

یکی دیگر از مشکلات رتینول این است که خودش و محصولاتی که از آن ساخته شده‌اند برای دوران بارداری و شیردهی خطرناک هستند. پوست‌های حساس هم نمی‌توانند از رتینول استفاده کنند. نگران نباشید، یک جایگزین طبیعی برای رتینول وجود دارد که بدون عوارض جانبی است و باکوچیول (Bakuchiol) نام دارد.

تفاوت کرم روز و شب - باکوچیول
باکوچیول گیاهی است که می‌تواند جایگزین رتینول برای پوست‌های حساس باشد

باکوچیول را از گیاه بابچی (Babchi) می‌گیرند و برای انواع پوست ازجمله پوست‌های حساس مناسب است. این ماده می‌تواند به تقویت عملکرد سلول‌های پوست، بهبود استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش خطوط ریز و چین و چروک کمک کند. همچنین می‌تواند در تولید کلاژن، ایجاد درخشندگی و بازگرداندن سلامت پوست به آن مؤثر باشد.

خبر خوب اینکه، این ترکیب را هم در روز و هم در شب می‌توانید استفاده کنید. این گیاه پوست را نسبت به پرتوهای فرابنفش حساس نمی‌کند و برای خانم‌های باردار هم بی‌خطر است.


حتما بخوانید: بهترین کرم‌های ضدآفتاب‌ ایرانی را بشناسید

جمع‌بندی

در روتین مراقبت از پوست معمولا از محصولات مختلفی استفاده می‌کنیم. برای مثال، مرطوب‌کننده، تونر، ضدآفتاب و گزینه‌های درمانی. همه اینها را باید به فاصله چند دقیقه از یکدیگر استفاده کنیم و آن هم در دو نوبت، یکی روز و دیگری شب. این کار برای عده‌ای می‌تواند خسته‌کننده باشد و عده‌ای دیگر هم سرشان شلوغ است و زمان کافی ندارند. کرم روز و کرم شب می‌توانند جایگزین چندتا از این محصولات باشند. برای مثال کرم روز می‌تواند به‌تنهایی به‌جای مرطوب‌کننده و ضدآفتاب به کار رود و کرم شب به‌جای مرطوب‌کننده و رتینول. درواقع، تفاوت کرم روز و شب در ترکیبات و مزایایی است که به پوستمان ارائه می‌دهند. امتحان کنید، خواهید دید که بعد از مدتی چطور از پوست‌تان راضی خواهید بود.

آیا شما از کرم روز یا شب استفاده می‌کنید؟ محصولی که می‌خرید حاوی چه ترکیباتی است؟ لطفا برایمان در دیدگاه‌ها از کرم روز یا شب موردعلاقه‌تان بنویسید.


در ادامه بخوانید: فرق آبرسان و کرم مرطوب‌ کننده دقیقا چیست؟
منبع themomsco
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.