روانشناسی رنگ آبی؛ چرا باید آبی بپوشیم؟

آبی یکی از رنگ‌های اصلی چرخه رنگ است و یکی از پرکاربردترین رنگ‌ها به شمار می‌رود. در این مطلب می‌خواهیم از ویژگی‌های افرادی که زیاد آبی می‌پوشند و روانشناسی رنگ آبی صحبت کنیم.

رنگ آبی نماد چیست؟

روانشناسی رنگ آبی - رنگ آبی نماد دریا و آسمان است

آبی نماد اعتماد و وفاداری است. وقتی به آبی فکر می‌کنیم، اولین تصویری که به ذهنمان می‌آید، دریا و آسمان است. این رنگ می‌تواند نشانه شجاعت و فداکاری هم باشد.

جوانب مثبت آبی

از جنبه مثبت، آبی نمادی از خرد و درک عمیق است. این رنگ نشان‌دهنده آرامش، خونسردی و قابل‌اطمینان‌بودن فرد است. از سوی دیگر، رنگ‌های آبی معمولا انتخاب افراد مهربان، دلسوز، متین و باوقار، مودب و حتی خجالتی هستند.


حتما بخوانید: روانشناسی رنگ طوسی؛ این رنگ در استایل نماد چیست؟

جوانب منفی آبی

از جنبه منفی، آبی می‌تواند نمادی از افسردگی و ناامیدی باشد. در آبی شور و اشتیاقی وجود ندارد.

معنای آبی در فرهنگ‌های مختلف

بیشتر افراد در جوامع و کشورهای مختلف دنیا از رنگ آبی استقبال می‌کنند. ۵۳ درصد از کشورهای جهان در پرچم‌شان رنگ آبی دارند.

یک نکته جالب: رنگ آبی موجود در پرچم فرانسه، یکی از پرطرفدارترین رنگ‌های سال ۲۰۲۱ است.

در فرهنگ غربی، آبی به‌معنای قرار گرفتن در حالتی غم‌انگیز است.

درباره دین، رنگ آبی برای هندوها نشانه عشق و جاودانگی است و برای یهودیان نمادی از الوهیت و قداست است. در بسیاری از مناطق خاورمیانه، رنگ آبی به‌معنای حفاظت و دفع ارواح شیطانی است. برای آفریقایی‌ها، رنگ آبی نشانه هارمونی و خرد است.

روانشناسی رنگ آبی

روانشناسی رنگ آبی - روانشناسی رنگ آبی

رنگ آبی در لباس می‌تواند به‌معنای آرامش یا جدیت باشد. از یک سو، آبی باعث نشاط می‌شود و می‌تواند لبخند به لب‌هایتان بنشاند. از سوی دیگر می‌تواند نشان‌دهنده چیزی سنتی و کاملا جدی باشد. بنابراین طیف گسترده‌ای از معانی مختلف را برای لباس‌های آبی‌رنگ داریم. آبی روشن، آبی تیره، تناژ آبی (آبی خنثا) و آبی خالص، هر یک می‌توانند تداعی‌کننده احساسات و معانی مختلفی باشند.

یکی از بهترین جنبه‌های رنگ آبی این است که بعد از سیاه، سفید و خاکستری راحت‌ترین انتخاب برای رنگ لباس است. به همین دلیل است که آبی یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها برای زنان و مردان در سنین مختلف است. اگر از جمعی از افراد (مخصوصا بزرگ‌سال) بپرسید که رنگ موردعلاقه آنها برای لباس چیست، بیشترین پاسخی که خواهید شنید آبی است.

روانشناسان می‌گویند کسانی که بیشتر از هر رنگ دیگری، لباس‌های رنگ آبی را انتخاب می‌کنند پدرومادری فوق‌العاده یا کارمندی نمونه خواهند شد. آرامش و صمیمیت از رایج‌ترین خصوصیات این افراد است.

آبی بهترین رنگ برای یونیفرم‌های کاری و کت‌شلوارهای تجاری است. هنگام شرکت در یک مصاحبه کاری، لباسی به رنگ آبی بپوشید تا صداقت و وفاداری شما به شغل جدید و نیز آرامش و اعتمادبه‌نفس‌تان را نشان دهد.

آبی خالص؛ سیرترین آبی

روانشناسی رنگ آبی - آبی خالص

آبی خالص رنگی است که هیچ رنگ دیگری در آن مخلوط نشده است. این رنگ از همه آبی‌ها سیرتر است. دقت کنید که سیرتر بودن را با تیره‌تر بودن اشتباه نگیرید. وقتی می‌گوییم سیرتر است، یعنی غلظت آبی در آن بیشتر است، درحالی‌که تیره‌تر است یعنی نسبت رنگ سیاه در آن بیشتر است. این قانون درباره همه رنگ‌های دیگر هم صدق می‌کند.

آبی در روی چرخ رنگ روی نیمه سرد/ خنک قرار دارد. بنابراین آبی رنگی سرد به حساب می‌آید. براساس یک مطالعه، رنگ آبی فشارخون را کاهش می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید آرام و صمیمی به نظر برسید، لباس‌هایی به رنگ آبی انتخاب کنید. علاوه بر آن آبی خالص می‌تواند خلاقیت را تقویت کند، بنابراین برای نشان‌دادن هوش و خلاقیت‌تان می‌توانید به این رنگ لباس اعتماد کنید. لباس زیر به رنگ آبی خالص است:

روانشناسی رنگ آبی - آبی خالص
عکس برگرفته از سایت alphacoders

به‌طورکلی در افرادی که بیشتر از دیگران آبی خالص می‌پوشند، معمولا این ویژگی‌ها پررنگ‌تر است:

  • آرامش؛
  • هوش و خلاقیت؛
  • کارآمدی؛
  • صداقت؛
  • اعتمادبه‌نفس.

در طبیعت، آسمان و دریا هر دو آبی هستند (منظور رنگی است که از آنها مشاهده می‌کنیم، وگرنه آب آبی‌رنگ نیست!). هر دوی آنها احساس آرامش و امنیت ایجاد می‌کنند.

نکته: پوشیدن لباس‌هایی به رنگ آبی خالص ممکن است برای مردان انتخابی ریسکی به حساب بیاید، اما زنان هیچ محدودیتی در پوشیدن آن ندارند. به‌طورکلی رنگ‌های متوسط تا کاملا سیر برای خانم‌ها مناسب‌تر است. بنابراین اگر آقا هستید، هرگز از سرتاپا لباس‌های آبی خالص نپوشید و این رنگ را برای کراوات، کفش، ساعت مچی، جوراب و دستمال‌جیب کنار بگذارید.

آبی روشن؛ ترکیب آبی با سفید

روانشناسی رنگ آبی - آبی روشن

آبی روشن همان آبی کم‌رنگ است که از مخلوط آبی با سفید به دست آمده است. چون ترکیبی از هر دو رنگ است پس باید خواص هر دو رنگ را داشته باشد. آبی روشن، از یک طرف با خلوص، پاکی، تمیزی و شفافیت سفید در ارتباط است و از طرف دیگر، با آرامش، دوستی، صمیمیت، جوانی و وفاداری آبی همراه است. رنگ زیبا و ملایم لباس زیر را ببینید:

روانشناسی رنگ آبی - آبی روشن
عکس برگرفته از alphacoders

با پوشیدن لباس‌های آبی روشن، فردی ساده، راحت، آرام و قابل‌اعتماد به نظر می‌رسید. لباس‌های جین آبی روشن هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها عالی هستند.

آبی تیره؛ ترکیب آبی و سیاه

روانشناسی رنگ آبی - آبی تیره

ازنظر فنی، آبی تیره را سایه آبی می‌نامند. این آبی از مخلوط آبی و سیاه با نسبت‌های مختلف به دست می‌آید.

سایه‌های آبی زیبایی و پیچیدگی را به ما نشان می‌دهند که هر دو ویژگی‌های رنگ سیاه هستند. در افرادی که عاشق رنگ آبی تیره هستند، ویژگی‌هایی مانند قابل‌اعتمادبودن، اقتدار، هوش، اعتمادبه‌نفس و قدرت پررنگ‌تر است. لباس زیر به رنگ آبی تیره است:

روانشناسی رنگ آبی - آبی تیره
عکس برگرفته از سایت alphacoders

کت‌وشلوار آبی تیره برای یک مراسم رسمی، تأثیری به‌یادماندنی از شما خواهد گذاشت. افرادی که آبی دوست دارند و نمی‌خواهند مشکی بپوشند، می‌توانند لباس آبی تیره مخصوصا سرمه‌ای را به‌جای مشکی برای مراسم رسمی انتخاب کنند.

آبی سرمه‌ای، لاجوردی و آبی نفتی مثال‌هایی از آبی تیره هستند. آبی نفتی و لاجوردی پررنگ‌ترین آبی‌ها به شمار می‌روند. رنگ‌های تیره در طیف آبی اثر آرام‌بخشی دارند. این رنگ‌ها هوش، اعتماد، کارآمدی و آرامش را تداعی می‌کنند.

تناژ آبی؛ ترکیب آبی و خاکستری

روانشناسی رنگ آبی - تناژ آبی

تناژ به رنگ‌هایی گفته می‌شود که با خاکستری مخلوط شده‌اند. تناژ آبی هم مخلوط آبی و خاکستری است.

ازآنجاکه خاکستری بین سفید و سیاه است، تناژ آبی باید ویژگی‌های هر دو رنگ سیاه و سفید را هم داشته باشد. تناژ آبی برخلاف آبی خالص، حالت کسل‌کننده و خنثا دارد. رنگ لباس زیر را ببینید:

روانشناسی رنگ آبی - تناژ آبی
عکس برگرفته از سایت COLORBUX

در افرادی که رنگ لباس‌هایشان را از تناژ آبی انتخاب می‌کنند، ویژگی‌هایی مانند حرفه‌ای‌بودن و جدیت بیشتر قابل‌مشاهده است.

نمونه‌هایی از تناژ آبی عبارت‌اند از:

  • آبی خاکستری؛
  • کوه‌یخی؛
  • خاکستری نظامی؛
  • خاکستری سرد.

به‌طورکلی آبی نشانه وفاداری، آرامش و طراوت است. گاهی اوقات شاید فرد را مغرور نشان دهد، اما در بیشتر مواقع مخصوصا در مردان، با فردی شوخ‌طبع مواجه هستیم. زنانی که رنگ آبی را در لباس‌هایشان می‌پسندند، می‌توانند کمی مرموز باشند و جذابیت زیادی را به نمایش بگذارند.

جذاب‌ترین آبی‌ها را ببینید

حالا شما برایمان بگویید، اولین حسی که از نگاه‌کردن به فردی که آبی می‌پوشد پیدا می‌کنید چیست؟ به نظر شما رنگ‌ها تا چه اندازه می‌توانند ویژگی‌های شخصیتی افراد را بازگو کنند؟


در ادامه بخوانید: روانشناسی رنگ مشکی؛ از جسارت تا مسئولیت‌پذیری و اعتماد
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.