روانشناسی رنگ مشکی؛ از جسارت تا مسئولیت‌پذیری و اعتماد

می‌گویند اگر رنگ مشکی وجود نداشت، دنیا خیلی ملایم به نظر می‌رسید، زیرا هیچ تضادی با رنگ‌های روشن و باطراوت ایجاد نمی‌شد. همین جمله کافی است تا به اهمیت رنگ مشکی پی ببریم. در این مطلب سراغ روانشناسی رنگ مشکی رفته‌ایم.

رنگ مشکی نماد چیست؟

 روانشناسی رنگ مشکی - رنگ مشکی نماد چیست
رنگ مشکی نمادی از قدرت و جسارت است

رنگ مشکی نماد قدرت و جدیت است. افرادی که بیشتر لباس‌هایشان را از رنگ مشکی انتخاب می‌کنند، تمایل دارند قدرتمند جلوه کنند. رنگ مشکی با اعتمادبه‌نفس، اعتبار، هوش و جذابیت در ارتباط است.

مشکی رنگی جهانی است و تقریبا می‌توان گفت در بیشتر فرهنگ‌ها تفسیر افراد از این رنگ یکسان است. از جنبه مثبت، این رنگ نماد کلاس، ظرافت و جذابیت است، اما از جنبه منفی در بیشتر فرهنگ‌ها آن را نمادی از عزاداری، غم، سیاهی، مرگ و حتی شخصیت‌های شیطانی می‌دانند. مد سنتی حتی لباس مشکی را برای زنان درست نمی‌داند و بر این باور است که همان اندازه که سفید رنگ پاکی است، لباس مشکی با سیاهی، انحراف و خطرناک‌بودن در ارتباط است.

لباس‌های مشکی به‌شدت در بین خرده‌فرهنگ‌هایی مانند گروه‌های دوچرخه‌سوار، گت‌ها و پانک‌ها طرفدار دارد. برای مثال گرایش پانک‌ها، مخالفت با هنجارهای سنتی و برهم‌زدن ایده‌آل‌های مربوط به لباس، جنسیت و موسیقی بود.

تاریخچه رنگ مشکی

 روانشناسی رنگ مشکی - رنگ مشکی در گذشته بیشتر برای عزاداری بود
ملکه ویکتوریا در لباس عزاداری در قرن نوزدهم میلادی

رنگ مشکی قرن‌هاست که بخش بزرگی از لباس‌های افراد در جوامع مختلف را تشکیل می‌دهد. در قرن ۱۴ میلادی، رنگ‌های مشکی بسیار زیبایی برای لباس تولید کردند. این رنگ‌ها را بیشتر افراد برجسته می‌پوشیدند زیرا تولید این رنگ‌ها مخصوصا رنگ مشکی و بنفش که تهیه آنها سخت بود، بسیار گران تمام می‌شد.

ملکه الیزابت اول برای پرتره‌ای که بعد از حمله ارتش اسپانیا در سال ۱۵۸۸ از او طراحی کردند، لباس سیاه پوشید. بعدها در قرن نوزدهم ملکه ویکتوریا همان لباس را برای عزاداری دخترش به تن کرد.

در سال ۱۹۲۷ کوکو شانل، غول صنعت مد، با ایجاد یک خط مد از لباس‌های مشکی، اعتبار این رنگ را از آن خود کرد.

پوشیدن لباس مشکی در فیلم‌ها هم از دیرباز نمود خاصی داشته است. برای مثال، آدری هپبورن با لباس مشکی‌اش در ترکیب با رنگ سفید در فیلم «صبحانه در تیفانی» خوش درخشید. جیمز باند، مردان سیاه‌پوش، زن گربه‌ای در بتمن و نئو در سه‌گانه ماتریکس همگی لباس‌هایی خاص با رنگ مشکی به تن می‌کردند.

 روانشناسی رنگ مشکی - رنگ مشکی در فیلم‌ها
تصویری از نئو و ترینیتی در فیلم ماتریکس با لباس‌های مشکی

ویژگی‌های روانشناسی رنگ مشکی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مشکی اصلا رنگ نیست و در واقع آکروماتیک (فاقد رنگ) است. ازآنجاکه مشکی همه نورها را جذب می‌کند، درواقع رنگ نیست و نشان‌دهنده تاریکی است.

قدرت و جسارت

فردی که لباس مشکی می‌پوشد، جسور، جدی، با اعتمادبه‌نفس، قوی و حتی برتر به نظر می‌آید.

مسئولیت‌پذیری و اعتماد

روانشناسی رنگ مشکی
مشکی می‌تواند حس مسئولیت‌پذیری و اعتماد را القا کند

رنگ مشکی حسی از احساس مسئولیت را منتقل می‌کند. کسی که رنگ مشکی می‌پوشد قابل‌اعتمادتر به نظر می‌رسد. شما ترجیح می‌دهید در بانکی سرمایه‌گذاری کنید که رئیس آن کت‌وشلوار مشکی پوشیده است یا بانکی که رئیس آن صورتی می‌پوشد؟

درست است که رنگ لباس نمی‌تواند با قطعیت نشان دهد که فردی قابل‌اعتماد است یا نه، ولی به‌طورکلی از لحاظ روانشناسی، فردی که مشکی می‌پوشد قابل‌اعتمادتر و مسئولیت‌پذیرتر به نظر می‌رسد.

تأثیرگذار بودن

برای تأثیرگذاری روی اطرافیان، هیچ رنگی بهتر از مشکی نیست. افرادی که مشکی می‌پوشند معمولا بیشتر روی دیگران تأثیر می‌گذارند و جلوه بیشتری دارند.

انواع رنگ مشکی

رنگ مشکی را تقریبا در هر موقعیتی می‌توانید بپوشید. چه برای مصاحبه شغلی، چه دورهمی‌های دوستانه و حتی مراسم سوگواری، همیشه می‌توانید مشکی بپوشید بدون اینکه نگران باشید رنگ آن مناسب هست یا نه. بااین‌حال می‌توانید از انواع رنگ مشکی استفاده کنید که یکنواخت باشد.


حتما بخوانید: در دورهمی‌های دوستانه چه بپوشیم؟ برای آقایان

مشکی روشن

گاهی اوقات به رنگ مشکی کمی سفید اضافه می‌کنند و مشکی‌ای به دست می‌آید که کمی روشن‌تر است و بیشتر به خاکستری سیر شباهت دارد.

رنگ سیاه خالص بیش‌ازحد جدی است و ممکن است فرد را کمی سرسخت نشان دهد. رنگ مشکی روشن می‌تواند کمی تعادل ایجاد کند.

مشکی تیره

این مشکی را در گذشته نشانه تاریکی، خشونت، شر، غم، جداشدن، فال بد و حتی مرگ می‌دانستند.

مشکی تیره با میزان رنگدانه سیاه در آن ارتباط زیادی ندارد و بیشتر به دلیل بافت سطح آن، تیره‌تر است. اگر سطح پارچه مشکی نور بیشتری را جذب کند، تیره‌تر به نظر می‌رسد. بنابراین تیرگی یا درخشندگی مشکی به بافت سطحی آن وابسته است.

در داستان‌ها و روایات فیلم‌ها همیشه سیاه معیاری برای اندازه‌گیری بدی بوده است. دراکولاها، اشرار شیطانی و افراد بدطینت همیشه سیاه‌ترین سیاه‌ها را می‌پوشیدند.

رنگ مشکی در صنعت مد

 روانشناسی رنگ مشکی - مشکی در صنعت مد

امروزه دیگر رنگ مشکی در لباس‌ها، معانی و تفسیرهای گذشته را ندارند و می‌توان گفت مشکی به نمادی از شیک‌پوشی تبدیل شده است. این رنگ قدرتمند است و مسئولیت‌پذیری، قدرت، اعتمادبه‌نفس، مرموز بودن، رسمی بودن و استقلال را به تصویر می‌کشد.

به همین دلیل رنگ مشکی در صنعت مد بسیار محبوب است. بیشتر رنگ‌ها فصلی و دوره‌ای هستند و با گذشت زمان از مد می‌افتند، اما رنگ مشکی مانند رنگ سفید، هرگز از مد نمی‌رود.

جذاب‌ترین لباس‌های مشکی زنانه را ببینید

یک پیشنهاد دوستانه

حقیقت این است که اگر مشکی با توجه به رنگ پوستتان رنگی مطلوب برایتان نباشد، می‌تواند به‌جای اینکه شما را جسور و قدرتمند نشان دهد، کاری کند که بیمار و پژمرده به نظر برسید. بنابراین لباس مشکی برای هر کسی مناسب نیست.

آیا می‌دانید چطور می‌توان لباس‌های مشکی را با رنگ‌های دیگر ست کرد، به‌طوری‌که کمی تعادل در تیرگی آن ایجاد شود و بهترین کنتراست را ایجاد کند؟ لطفا پیشنهادهایتان را برای ما بنویسید.


در ادامه بخوانید: استایل بازیگران فرندز؛ ۱۱ درس مد از این سریال جذاب که هرگز قدیمی نمی‌شوند
منبع colorbux
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.