روانشناسی رنگ طوسی؛ این رنگ در استایل نماد چیست؟

در ادامه سری مقالات روانشناسی رنگ‌ها، این بار سراغ روانشناسی رنگ طوسی رفته‌ایم. البته این مطلب به‌طورکلی برای خاکستری هم صدق می‌کند، زیرا واژه gray را در فارسی هم طوسی و هم خاکستری (ashy) ترجمه می‌کنند.

رنگ طوسی نماد چیست؟

طوسی یا خاکستری رنگی است که درست بین دو انتهای مطلق (سیاه و سفید) در طیف رنگ قرار می‌گیرد. این رنگ پرزرق‌وبرق نیست، توجهات را به خود جلب نمی‌کند و می‌تواند کسل‌کننده، دلگیر و حتی الهام‌بخش باشد. طوسی کمی مبهم و پیچیده به نظر می‌آید. مانند رنگ مشکی می‌توان از این رنگ برای تأکید رنگ‌های دیگر استفاده کرد.

طوسی رنگی کاملا خنثاست و نماد عقل، سازش، بلوغ و مسئولیت است. معمولا آن را رنگی محافظه‌کار، زیبا و جذاب می‌دانیم، هر چند می‌تواند سرد و مرموز باشد.

جوانب مثبت طوسی

طوسی رنگی جدی است و برخلاف رنگ‌هایی مانند قرمز، هیچ افراطی در آن دیده نمی‌شود. ترکیب طوسی با هر رنگ تعادلی منطقی ایجاد می‌کند. رنگ طوسی با خردمندی و تجربه در ارتباط است، از آن نوعی که با افزایش سن به دست می‌آید و در کنار موهای خاکستری، جلوه‌ای زیبا از فرد به نمایش می‌گذارد.

جوانب منفی طوسی

از نظر هیجانی، این رنگ سرد و غیرصمیمی به نظر می‌رسد و با مسائلی همراه است که از نظر اخلاقی غیرشفاف هستند. اصطلاح «منطقه خاکستری» به همین بلاتکلیفی در شناخت اشاره دارد. اگرچه این رنگ را رنگ خردمندی می‌دانیم، پول‌هایی که برای رنگ‌کردن موهای جوگندمی‌مان هزینه می‌کنیم نشان می‌دهد که چندان هم به این رنگ علاقه نداریم.

رنگ طوسی در فرهنگ‌های مختلف

روانشناسی رنگ طوسی - طوسی در فرهنگهای مختلف
ردای طوسی مشخصه راهبان فرقه فرانسیسکن است

رنگ طوسی هم مانند همه رنگ‌های دیگر در فرهنگ‌های مختلف نماد مفاهیم مختلفی است. برای مثال در قرون وسطا، این رنگ را فقرا و راهبان می‌پوشیدند و در آن زمان اعتقاد بر این بود که رنگ‌های طوسی و قهوه‌ای نماد فقر هستند. در مسیحیت، طوسی رنگ روزه، عزاداری و توبه است.

در کشورهای آسیایی طوسی نماد مسئولیت‌پذیری است و در بین بومیان آمریکا مفاهیم دوستی و افتخار را می‌رساند.

در چین، از واژه Hui (هوی) برای طوسی استفاده می‌کنند که به معنای خاکستر، گردوغبار، افسرده و ناامید است. آنها طوسی را رنگی متواضعانه می‌دانند که اغلب رنگ تن‌پوش دهقانان و افراد عادی بوده است.

در انگلستان و اسکاتلند، راهبان فرقه فرانسیسکن معمولا طوسی می‌پوشیدند. در آسیا هم راهبان اغلب لباس‌های خاکستری یا طوسی به تن می‌کنند.

در فرهنگ عامه، طوسی برای نشان‌دادن رنگ لباس یا پوست موجودات افسانه‌ای به کار می‌رود.


حتما بخوانید: روانشناسی رنگ بنفش؛ همه چیز درباره استفاده از بنفش در استایل

روانشناسی رنگ طوسی

روانشناسی رنگ طوسی - روانشناسی رنگ طوسی

افرادی که بیشتر از دیگران رنگ طوسی یا خاکستری می‌پوشند، معمولا شخصیتی درونگرا دارند، محافظه‌کارند و دوست ندارند در جمعیت دیده شوند یا متمایز باشند. بیشتر ترجیح می‌دهند در پس‌زمینه محو باشند.

از سوی دیگر، لباس‌های طوسی و خاکستری شیک هستند و می‌توانند شخصیت حرفه‌ای یا جدی فرد را نشان دهند. معمولا افرادی که صاحب کسب‌وکار تجاری هستند بیشتر به‌دنبال لباس‌های رنگ طوسی هستند. ازآنجاکه هیجان چندانی در این رنگ وجود ندارد، کاملا با محیط کسب‌وکار سازگار است.

افرادی که متقاضی یک شغل جدید هستند، هنگام مصاحبه کاری بهتر است رنگ طوسی بپوشند، چرا که با این کار افراد مصاحبه‌کننده قانع می‌شوند که متقاضی بیشتر روی امور کاری متمرکز است و آماده پذیرش قوانین محیط کار جدیدش است.

اگر لباس‌های طوسی را به هر رنگ دیگری ترجیح می‌دهید، این ویژگی‌ها در شما پررنگ‌تر است:

  • خاکی، عمل‌گرا و مسئولیت‌پذیر هستید؛
  • دوست ندارید توجه زیادی را جلب کنید و به‌دنبال محوشدن در جمع هستید؛
  • تمایل دارید از خودتان محافظت کنید، چون اغلب احساس خطر می‌کنید؛
  • اغلب نسبت به موقعیت‌ها و حوادث بی‌تفاوت هستید؛
  • به‌راحتی دوستان جدیدی پیدا نمی‌کنید و اغلب اوقات هیجانات در شما کمرنگ هستند؛
  • به جز کارهای موردعلاقه‌تان معمولا اشتیاق و انرژی کافی ندارید؛
  • معمولا خونسردی، آرامش و ثبات فکری از ویژگی‌های بارز شماست.

اثر رنگ طوسی

همان‌طور که می‌دانید رنگ‌ها از نظر جسمی و روحی بر ما تأثیر می‌گذارند. اثرات رنگ طوسی در مقایسه با سایر رنگ‌ها کمتر است، بااین‌حال می‌تواند هم روی خلق‌وخوی ما و هم بر رنگ‌های دیگری که در اطراف‌مان داریم اثر تعدیل‌کننده‌ای داشته باشد. طوسی کاملا خنثاست و می‌تواند ته‌رنگ‌های روشن‌تر را تعدیل کند.

به‌طورکلی لباس‌های رنگ طوسی آرامش و خونسردی به همراه می‌آورند، اما می‌توانند گاهی دلگیرکننده باشند.

اثر طوسی روشن

روانشناسی رنگ طوسی - اثر طوسی روشن
عکس برگرفته از سایت ecoohotnadzor31

این رنگ با آرامش و تمرکز همراه است و به شما کمک می‌کند راحت فکر کنید. علاوه‌برآن، با خرد و روشنگری همراه است.

اثر طوسی تیره

همان‌طور که گفتیم سایه‌های تیره‌تر طوسی می‌توانند دلگیرکننده و غم‌انگیز باشند که البته به مکان و نحوه استفاده از آن هم بستگی دارد. سایه‌های تیره طوسی یادآور روزهای ابری و خاکستری هستند و بهتر است افرادی که افسرده و ناامید هستند دوروبر این رنگ نگردند.

طوسی تیره بیشتر با رمز و راز، رسمی‌بودن و جدیت همراه است.

جملات برخی افراد مشهور درباره رنگ طوسی

آندره ژید نویسنده فرانسوی و برنده جایزه نوبل ادبیات درباره این رنگ گفته بود:

حقیقت، خاکستری‌رنگ است.

و لئوناردو داوینچی نقاش ایتالیایی گفته بود:

یک روز خاکستری، بهترین نور را ارائه می‌کند.

افرادی که بیشتر از سایرین خاکستری می‌پوشند

روانشناسی رنگ طوسی - افراد مشهور و رنگ طوسی
باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا که به رنگ طوسی علاقه زیادی دارد

آلبرت اینشتین: ظاهرا فقط کت‌وشلوار طوسی داشته است؛ زیرا معتقد بود نباید برای انتخاب رنگ‌های مختلف لباس نیروی مغزش را هدر دهد!

مارک زاکربرگ: مارک که صاحب شبکه اجتماعی فیسبوک است، همیشه یک تی‌شرت خاکستری به تن دارد.

باراک اوباما: رئیس‌جمهور سابق آمریکا، کمد لباسی را که در کاخ سفید داشت به گنجینه‌ای از لباس‌های آبی و طوسی تبدیل کرده بود.

جذاب‌ترین طوسی‌ها را ببینید

یک پیشنهاد منومدی

بااینکه رنگ طوسی یکی از رنگ‌هایی است که برای محیط‌های کاری بسیار مناسب است، سعی نکنید از سرتاپا خودتان را در این رنگ محو کنید، زیرا ممکن است چهره بی‌تفاوت و غیرقابل‌درکی از خودتان به نمایش بگذارید که شما را نادیده بگیرند. پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را با رنگ‌های گرم که انرژی بیشتری ایجاد می‌کنند ترکیب کنید.

حالا نوبت شماست. به نظر شما چطور لباس‌های رنگ خاکستری یا طوسی را با رنگ‌های دیگر ترکیب کنیم که شخصیتی برجسته از ما به نمایش بگذارد؟ از چه رنگ‌هایی بهتر است استفاده کنیم؟ لطفا در دیدگاه‌ها برایمان بنویسید.


در ادامه بخوانید: روانشناسی رنگ سفید؛ پوشیدن رنگ سفید نشانه چیست؟
منبع sensationalcolor colorpsychologymeaning
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
8 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    به نظر من طوسی و سرمه ای از همه ترکیب‌ ها زیباتره.البته طوسی و سفید هم همیشه کاربردی و زیباست

    1. فائزه حاجی‌آبادی می‌گوید

      ممنون از کامنتتون. بله این دو ترکیب هم بسیار زیباست. خصوصا طوسی و سفید در تابستان بسیار جذابه.

  2. علی تهرانی می‌گوید

    لباس پالتو یا نیم پالتو مردانه رنگ طوسی با ترکیب پلیور اسکی یقه رنگ سفید یا آبی سوخته سرمه ایی با شلوار جین آبی تند الا با کفش نیم بوت مشکی بپوشید خیلی جذابتر عالی خوشتیپ جلوه می دهد و فوق العاده به آدم انرژی اعتماد بنفس می دهد .

    1. بهاره رضاجو می‌گوید

      درود علی جان و سپاس از ترکیبی که پیشنهاد دادی.

  3. ناشناس می‌گوید

    چه قدر این مرده مدل زشته۱

    1. بهاره رضاجو می‌گوید

      درود مجدد. دوست عزیز، در مطلب دیگه‌ای هم کامنتی با همین مضمون داشتید. می‌تونستیم شما رو بن کنیم، اما ترجیح دادیم تبدیلش کنیم به یه نکته آموزشی. پیشنهادی براتون دارم و اون اینه که از برچسب‌زدن زشت و زیبا به انسان‌هایی که نقشی در آفرینش صورتشون نداشته‌ن دست بردارید. امید که خودتون رو اصلاح کنید.

  4. مقیم زاده می‌گوید

    به نظر من طوسی باخیلی از رنگها ست میشه مثلا طوسی بازرد،طوسی وزرشک، طوسی وآبی کاربنی ،طوسی وسفیدووووو کلا طوسی رنگ جذاب وپرکاربردیه

    1. بهاره رضاجو می‌گوید

      درود. بله دلیلش اینه که این رنگ خنثاست و بیشتر رنگ‌ها می‌تونن باهاش ترکیب جذابی رو درست کنن. سپاسگزارم از دیدگاهتون.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.