تفاوت دئودورانت با ضدتعریق؛ کدام محصول مناسب‌تری برای شماست؟

برخلاف تصور بسیاری از افراد، دئودورانت و ضدتعریق با هم یکسان نیستند و تفاوت‌های مهمی دارند. در این مطلب می‌خواهیم درباره تفاوت دئودورانت با ضدتعریق از نظر عملکرد و مشکلی که رفع می‌کنند صحبت کنیم تا هنگام خرید آنها را با هم اشتباه نگیرید.

تفاوت دئودورانت با ضدتعریق فقط در عملکرد و ترکیبات آنهاست

تفاوت دئودورانت با ضدتعریق - دئودورانت یا ضدتعریق
دو محصول کاملا مشابه هستند، اما ترکیبات به‌کاررفته در آنها و عملکردشان متفاوت است

بسیاری از ما، هنگام خرید محصولات خوشبوکننده برای زیربغل و کل بدن‌مان، بیشتر به رایحه محصول توجه می‌کنیم و دقت نمی‌کنیم که این محصول دقیقا چه کاری انجام می‌دهد. در بین رول‌هایی که برای رفع مشکل بوی بد عرق در بازار وجود دارند، برخی از آنها دئودورانت هستند و برخی دیگر ضدتعریق. شکل‌وشمایل آنها تقریبا یکی است، اما کاری که برایمان انجام می‌دهند متفاوت است. بنابراین برای خرید آنها باید مشخص کنید که می‌خواهید بوی بد عرق‌تان را از بین ببرید یا اینکه اصلا عرق نکنید.

اگر روی محصولی که استفاده می‌کنید دئودورانت (Deodorant) نوشته شده است، این محصول به جلوگیری از بوی بد زیربغل کمک می‌کند.

اما اگر روی آن نوشته شده است ضدتعریق (Anti-perspirant)، این محصول میزان تعریق شما را کاهش می‌دهد.

دئودورانت یا ضدتعریق؛ کدام یک بهتر است؟

درواقع هیچ‌یک نسبت به دیگری برتری ندارد. کار این دو کاملا با هم متفاوت است. بنابراین بستگی به خودتان دارد که هدف اصلی‌تان از خرید آنها چیست.

یک‌سری محصولات ترکیبی هستند که هم ضدتعریق‌اند و هم دئودورانت. در اصل این محصولات همان ضدتعریق هستند که رایحه دارند و بنابراین دئودورانت هم به حساب می‌آیند.

ترکیبات موجود در دئودورانت‌ها

  • ستیل الکل؛
  • دایمتیکون؛
  • نشاسته ذرت هیدرولیز شده؛
  • پروپیلن گلیکول؛
  • عطر؛
  • سیکلومتیکون.

ترکیبات موجود در ضدتعریق‌ها

اگر محصولی که خریداری می‌کنید هر نوع نمک آلومینیوم دارد، ضدتعریق است.

  • کلروهیدرات آلومینیوم؛
  • تری کلروهیدرکس گلیسین آلومینیوم زیرکونیم؛
  • هیدروکسی برومید آلومینیوم؛
  • سولفات آلومینیوم؛
  • کلروهیدروکسی لاکتات آلومینیوم سدیم.

بااینکه مواد طبیعی مانند هاماملیس، نمک‌های معدنی، رازک، جوش شیرین و تالک می‌توانند عرق را کاهش دهند اما تنها ماده‌ای که سازمان غذا و دارو به‌عنوان ضدتعریق شناخته است، آلومینیوم است.

عرق بدن اصلا بو ندارد

تفاوت دئودورانت با ضدتعریق - عرق بو ندارد

شاید باورتان نشود اما عرق اصلا بو نمی‌دهد! بویی که شما فکر می‌کنید از عرق بدن است، درواقع از واکنش بین عرق با باکتری‌هایی که روی پوست هستند ناشی می‌شود. حالا چرا زیربغل بوی بیشتری می‌دهد؟ دلیلش این است که برخی نواحی بدن مستعد وجود تعداد بیشتری باکتری هستند. ازآنجاکه معمولا زیربغل فضایی بسته است، عرق در آن محبوس می‌شود و محیطی ایده‌آل برای رشد باکتری‌های بیشتر فراهم می‌کند. در برخی قسمت‌های بدن ممکن است حتی چربی و پروتئین هم تولید شود که به‌مراتب بوی قوی‌تری ایجاد می‌کنند.

به همین دلیل است که وقتی بعد از تمرینات ورزشی، جلسات پُراسترس یا گرمای شدید هوا بیشتر عرق می‌کنیم، بوی شدیدتری از ما به مشام می‌رسد. عرق بیشتر با واکنش بیشتر با باکتری‌های روی پوست همراه هست و بوی بد بیشتری هم ایجاد می‌کند.

بنابراین اگر مشکل‌تان بوی نامطبوع عرق است، دئودورانت لازم دارید. اما ضدتعریق چه؟

پرطرفدارترین دئودورانت‌ها را ببینید

نمای بدی که خیس‌شدن زیربغل ایجاد می‌کند

تفاوت دئودورانت با ضدتعریق - نمای بد عرق در زیربغل

تصور کنید در یک جلسه مهم باید شرکت کنید یا تازه با فردی آشنا شده‌اید و قرار است یکدیگر را ملاقات کنید. بدتر از همه اینکه فرض کنید لباس آبی، طوسی یا کلا رنگ روشن پوشیده‌اید. حتی اگر دئودورانت استفاده کرده باشید و کاملا خوشبو باشید، نمای بد دایره خیس زیربغل‌تان تصویر ناخوشایندی است! پس در این مواقع دئودورانت فایده ندارد.

در چنین شرایطی باید از ضدتعریق استفاده کنید. ضدتعریق‌ها میزان تعریق را به‌شدت کاهش می‌دهند و پوست‌تان را خشک نگه می‌دارند.

محبوب‌ترین ضدتعریق‌ها را ببینید

پس دئودورانت برای بوی بد عرق است و ضدتعریق برای جلوگیری از عرق‌کردن. حالا بیایید ببینیم اینها چطور کار می‌کنند.


حتما بخوانید: معروف‌ترین عطرهای مردانه جهان را بشناسید

دئودورانت؛ با کاهش باکتری‌ها بوی بدن را از بین می‌برد

دئودورانت در شکل‌های مختلف رولی، اسپری و صابونی وجود دارد.

دئودورانت‌ها بوی نامطبوع بدن را خنثا می‌کنند. آنها تعریق را متوقف نمی‌کنند، بلکه با استفاده از ترکیباتی که خواص ضدمیکروبی اسیدی یا نمکی دارند به کاهش رشد باکتری‌ها کمک می‌کنند. شما همچنان عرق می‌کنید، اما چون باکتری‌ها بسیار کم شده‌اند، بوی کمتری از عرق به مشام می‌رسد. بیشتر دئودورانت‌ها رایحه هم دارند که با آنها هم مدت طولانی‌تری از بوی عرق راحت می‌شوید و هم عطر خوبی از شما به مشام می‌رسد.

دئودورانت حاوی ترکیبات آنتی‌باکتریال برای کاهش باکتری و عطرهایی برای خوشبوشدن بدن است. اگر عطر یا ادکلن استفاده می‌کنید، رایحه دئودورانت را متناسب با آن انتخاب کنید که دو عطر متضاد از شما به مشام نرسد.

آیا می‌توان از دئودورانت در سایر نقاط بدن استفاده کرد؟

معمولا بهتر است از دئودورانت در نزدیکی کشاله ران و قفسه سینه استفاده نکنید. می‌توانید در این نواحی از پودر بچه استفاده کنید که ایمن‌تر و طبیعی‌تر است. ازآنجاکه حاوی رایحه هستند ممکن است پوست‌تان حساسیت نشان دهد.

ضدتعریق؛ با کاهش تعریق بوی بدن را از بین می‌برد

تفاوت دئودورانت با ضدتعریق - ضدتعریق با کاهش تعریق بوی بدن را کاهش می‌دهد

ضدتعریق‌ها هم در شکل‌های مختلف رولی، اسپری و صابونی وجود دارند.

ضدتعریق‌ها حاوی مواد مؤثره‌ای (معمولا نمک‌های آلومینیوم) هستند که با ایجاد مانع روی پوست، به کاهش میزان تعریق کمک می‌کنند. برخی از آنها حتی تا ۴۸ ساعت جلوی عرق‌کردن را می‌گیرند.

بنابراین اگر قرار است در شرایطی قرار بگیرید که ممکن است عرق زیربغل‌تان مشخص شود، از ضدتعریق استفاده کنید.

برخی از ضدتعریق‌ها به‌جای نمک آلومینیوم از عصاره‌های طبیعی گیاهان استفاده می‌کنند تا به‌جای مسدود کردن منافذ تعریق، فقط اندازه آنها را کاهش دهند.

آیا آلومینیوم موجود در ضدتعریق خطرناک است؟

آلومینیوم موجود در ضدتعریق درهنگام استفاده نوعی ژل روی پوست تشکیل می‌دهد. این ژل موقتا غدد عرقی روی پوست‌تان را مسدود می‌کند و به این ترتیب میزان تعریق شما کاهش می‌یابد.

ازآنجاکه ضدتعریق از تشکیل عرق (عملکرد طبیعی و بیولوژیکی بدن) جلوگیری می‌کند، سازمان غذا و دارو آن را نوعی دارو طبقه‌بندی می‌کنند. با وجود اینکه خیلی‌ها از مضر بودن آلومینیوم در ضدتعریق‌ها صحبت می‌کنند، ضدتعریق‌های حاوی نمک‌ها آلومینیوم ایمن هستند و باعث سرطان نمی‌شوند.

تاکنون هیچ ارتباط مستقیمی از نظر بالینی بین استفاده از ضدتعریق‌های حاوی آلومینیوم و سرطان پستان از جانب مؤسسه ملی سرطان در آمریکا (NCI) یافته نشده است.

آیا ضدتعریق را در نواحی دیگر بدن می‌توان استفاده کرد؟

ضدتعریق‌ها فقط برای زیر بغل نیستند. می‌توانید از آنها در جاهای دیگری از بدن ازجمله موارد زیر استفاده کنید:

  • پاها؛
  • دست‌ها؛
  • پشت؛
  • قفسه سینه.

البته اگر تعریق شدید در این نواحی شما را آزار می‌دهد از ضدتعریق استفاده کنید.

نکاتی برای خرید دئودورانت و ضدتعریق

بعد از اینکه مشخص کردید برای چه هدفی می‌خواهید از این محصولات استفاده کنید، باید یک‌سری نکات را در نظر بگیرید.

شکل دئودورانت یا ضدتعریق را انتخاب کنید

این محصولات در شکل‌های رولی، اسپری و صابونی (جامد) وجود دارند. هریک از آنها مزایا و معایبی دارند.

رولی

تفاوت دئودورانت با ضدتعریق - نوع رولی

نوع رولی این محصولات یک بطری شیشه‌ای یا پلاستیکی است با یک توپی غلتان روی سر آن که وقتی آن را روی پوست می‌کشید، مایع یا ژل به بیرون هدایت می‌شود.

اسپری

تفاوت دئودورانت با ضدتعریق - اسپری

نوع اسپری آن یک قوطی آئروسل است که پیشرانه آن مایع را به بیرون هدایت می‌کند. آن را باید مستقیم روی پوست (و نه لباس) بپاشید.

صابونی

تفاوت دئودورانت با ضدتعریق - نوع صابونی

نوع جامد آن خشک است و در بطری‌هایی تقریبا شبیه به رول‌ها قرار دارند با این تفاوت که روی سرشان توپی ندارد و خودش را باید مستقیما به پوست بمالید.

مزایا و معایب شکل‌های مختلف دئودورانت یا ضدتعریق

  • اسپری بزرگ است و فضای زیادی را اشغال می‌کند. رول‌ها و صابونی‌ها کوچک‌ترند و در کوچک‌ترین کیف‌ها هم جا می‌شوند.
  • استفاده از اسپری آسان‌تر است و سریع‌تر هم خشک می‌شود. برای استفاده از رول‌ها باید صبر کنید تا خشک شود بعد لباس بپوشید. بنابراین وقتی که دیرتان شده است با آن مشکل خواهید داشت. با صابونی‌ها هم نیاز نیست خیلی صبر کنید تا خشک شود.
  • اسپری را بهتر است در محیط‌های بسته بدون تهویه استفاده نکنید. اما رول‌ها و صابونی‌ها را همه جا می‌توانید استفاده کنید.
  • بعد از استفاده از اسپری و رول‌ها روی لباس‌های تیره رگه یا لکه سفید باقی نمی‌ماند اما با صابونی‌ها امکانش هست.
  • در گذشته از کلروفلوئورکربن یا سی‌اف‌سی در قوطی‌های آئروسل قدیمی استفاده می‌کردند که برای لایه ازن مضر بود. خوشبختانه استفاده از این پیشرانه دیگر ممنوع شده است، بنابراین استفاده از اسپری مشکل ندارد.
  • بسیاری از اسپری‌های امروزی فاقد آب و الکل هستند. به همین دلیل موقع اسپری‌کردن با هجوم مایع سرد روبه‌رو نمی‌شوید.

ترکیبات روی برچسب محصول را بخوانید

ترکیبات محصول را بررسی کنید. معمولا ماده اصلی که در ضدتعریق‌ها استفاده می‌کنند آلومینیوم کلراید است. درصد آن را بررسی کنید که برایتان مناسب باشد. معمولا ۱۰ و ۲۰ درصد نرمال است و از ۲۵ درصد به بالا برای افرادی بهتر است که بیش‌ازحد عرق می‌کنند.

برخی از ضدتعریق‌ها را پزشک باید تجویز کند

اگر می‌خواهید در باشگاه و برای تمرینات ورزشی از ضدتعریق استفاده کنید می‌توانید آن را از داروخانه تهیه کنید، اما اگر بیماری هایپر هیدروز یا دیافورز دارید، نوع مناسب آن را پزشک باید تجویز کند.

میزان یا مدت‌زمان تعریق نوشته‌شده روی محصول را بررسی کنید

بررسی کنید که ضدتعریق تا چه میزانی عرق را کاهش می‌دهد یا چقدر دوام می‌آورد. برخی حتی تا ۴۸ ساعت جلوی تعریق شما را می‌گیرد.

اگر پوست حساس دارید، هر محصولی مناسب شما نیست

اگر پوست‌تان حساس است، محصولی را بخرید که برای پوست‌های حساس فرموله شده باشد. این فرمول‌ها معمولا فاقد رایحه یا مواد تحریک‌کننده هستند.

رایحه محصول را امتحان کنید

دئودورانت‌ها و گاهی ضدتعریق‌ها در رایحه‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. حتما بوی آن را استشمام کنید که ببینید آیا موردعلاقه‌تان هست یا نه. اگر اهل عطر و ادوکلن هم هستید، رایحه‌ای را انتخاب کنید که با عطرتان جور باشد وگرنه ترکیبی آزاردهنده از دو بوی متضاد خواهید داشت.

اگر از مشکل تعریق بیش‌ازحد رنج می‌برید، لطفا برایمان بگویید آیا به پزشک مراجعه کرده‌اید؟ پزشک برایتان چه روش‌های درمانی را توصیه کرد؟


در ادامه بخوانید: ۱۰ عطر مردانه جذاب و خوشبو با قیمت مناسب
منبع thompsontee choice softandgentle
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.