پارچه سولارو چیست؟ روش تولید، ویژگی‌ها و نکات جذاب

پارچه سولارو، نوع خاصی از پارچه پشمی است که بیشتر مردم آن را با رنگ خاص  و  خاصیت رنگین کمانی‌اش می‌شناسند. این پارچه بیشتر برای استفاده در فصول گرم مناسب است و به همین دلیل طرفداران زیادی نیز در سراسر جهان دارد. آیا می‌دانید ویژگی‌های پارچه سولارو چیست؟ در این مطلب، درباره این پارچه و ویژگی‌های آن صحبت خواهیم کرد.

پارچه سولارو چیست؟

پارچه سولارو چیست؟ - مشخصات

در ابتدا این نکته را یادآور می‌شویم که تعداد اندکی از پارچه‌ها یک تصویر قابل تشخیص دارند. پارچه سولارو یکی از آن پارچه‌هاست که با تنوع در تار و پود و بازتابی که در مقابل نور ارائه می‌دهد قابل شناسایی است. همچنین یک پارچه پشمی با وزن متوسط است که به‌طور معمول از آن در ساخت و بافت کاردیگان کلاسیک استفاده می‌کنند.

سولارو یک رنگ نمادین دارد؛ برای مثال رنگ بژ مایل به سبز یا سایه‌های رنگین کمانی قرمز و قرمز آجری. یعنی وقتی از جلو به این پارچه نگاه می‌کنیم رنگ بژ مایل به سبز را مشاهده می‌کنیم و زمانی که از پشت نگاه می‌کنیم، رنگ قرمز مایل به آجری را مشاهده خواهیم کرد. در حالت کلی، خاصیت این پارچه به‌گونه‌ای است که هنگام تماس با نور‌ خورشید، یک اثر نوری در رنگ آن ایجاد می‌شود. به طوری که رنگ نهایی پارچه بین سایه‌های طلایی، قرمز و حتی سبز در نوسان باشد.


حتما بخوانید: کاردیگان چیست؟ چطور آن را به درستی ست کنیم؟

علت تولید پارچه سولارو چیست؟

پارچه سولارو در اصل اولین پارچه‌ای است که در سال‌های بین قرن نوزدهم و بیستم با هدف محافظت از سربازان انگلیسی در برابر اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش تولید شد؛ زیرا در آن زمان، تصور بر این بود که اشعه ماوراء بنفش عامل ایجاد اختلالات فیزیولوژیکی و عصبی در سربازان است. جدا از این موضوع، همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم این پارچه از دو زاویه رنگ‌های مختلف دارد. از‌این رو سربازان از سمت قرمز پارچه برای زه‌دوزی کلاه‌های خود استفاده می‌کردند و سمت بژ پارچه را نیز برای دوخت یونیفرم استفاده می‌کردند تا از پوست خود در برابر برخورد مستقیم اشعه‌‌های مضر خورشید محافظت کنند.

بررسی تاریخچه پارچه سولارو

پارچه سولارو چیست؟ - تاریخچه

پارچه سولارو اولین پارچه‌ای بود که در اوج دوره استثمار به دست یک انسان ساخته شد. ماجرا از این قرار بود که درآن زمان، قدرت‌های بزرگ مانند انگلستان، فرانسه، اسپانیا، پرتغال، ایالات متحده و بلژیک از ابتدای قرن بیستم در انتقال نیروهای خود به کشور‌هایی که دارای شرایط آب‌وهوایی بسیار متفاوت با کشور مبدا بودند با مشکل مواجه شدند. این مشکل دو دلیل داشت؛ دلیل اول،‌ آفتاب سوختگی سربازان و مشکلات بعد از آن بود و دلیل دوم، برخورد مستقیم پوست سربازان با خورشید که ممکن بود زمینه مشکلات جدی‌تر را درباره سلامتی آنان ایجاد کند.

آشنایی با مخترع پارچه سولارو و اهداف او

در سال ۱۹۰۷، لویی وستنرا سامبون که یک پزشک انگلیسی با اصالت ایتالیایی بود، بعد از دریافت حمایت برخی ارگان‌ها، آزمایش‌های خود را در جهت تولید این پارچه آغاز کرد. او با انجام یک‌سری مطالعات به این نتیجه رسیده بود که آب‌و‌هوای مناطق گرمسیری، علت بروز برخی بیماری‌های مرتبط با نور خورشید است. سپس در برخی از گزارش‌های خود اشاره کرد که با بررسی رنگدانه‌های پوست نژادهای مختلف، به شواهدی دال بر وجود ارتباط مسقیم بین رنگدانه‌های پوست و توانایی محافظت این پارچه از پوست پی برده است. همچنین آزمایش‌های او نیز این نظریه را تأیید کردند که پارچه سولارو یک محافظت طبیعی و مؤثر در برابر اشعه ماورای بنفش موجود در نور خورشید به‌ویژه در مناطق گرمسیری ایجاد می‌کند.

بررسی تأثیرات رنگ قرمز

همچنین مخترع پارچه بار‌ها از بومیان مناطق استوایی شنیده بود که رنگ قرمز یک خاصیت مقاوم در برابر نور خورشید دارد. از‌این‌رو تصمیم گرفت رنگ قرمز را با هدف محافظت از پوست در پارچه استفاده کند. سپس در این خصوص تحقیقات خود را کامل کرد.

پیشرفت علوم بهداشتی و رد شدن خاصیت حفاظتی پارچه

در آغاز قرن بیستم، با پیشرفت علوم بهداشتی، یک پزشک آمریکایی با نام جیمز فِلان، برای بررسی دقیق‌تر تأثیر این پارچه روی سلامت پوستی، روی پانصد سرباز در کشور فیلیپین که لباس‌هایی از جنس سولارو پوشیده بودند، یک آزمایش جدید انجام داد و ثابت کرد که این پارچه در اصل هیچ کارایی خاصی برای محافظت از افرادی که آن را می‌پوشیدند ندارد. در مقابل یک لباس بسیار ناراحت است و برای سلامتی سربازان نیز مضر است! از آن لحظه به بعد سولارو به طور قطعی از نقش درمانی و پزشکی خود خارج شد و صرفاً به یک نماد از لباس خنک برای فصل تابستان تبدیل شد.

پارچه سولارو و دنیای مد

بعد از آن در دهه ۱۹۳۰، پارچه سولارو وارد دنیای مد مردانه شد. بوتیک‌های طراح معروف ساویل رو، انواع مختلفی از این پارچه‌ را می‌فروختند. پارچه سولارو در ابتدا با نام پارچه مناسب فصول گرم یا پارچه مناطق گرمسیری معروف بود، سپس در سال ۱۹۳۱ اسمیت وولنز با تأسیس یک شرکت انحصاری برای تولید پارچه، نام پارچه را به «سولارو» تغییر داد، به ثبت رساند و تمامی حقوق آن را به‌دست آورد. حقوق پارچه سولارو تاکنون نیز متعلق به این شرکت است.

سرنوشت پارچه سولارو بعد از جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم و حتی پس از اتمام آن، به دلیل اینکه تولید‌کنندگان در تهیه مواد خام با مشکل مواجه بودند، خیاطان ایتالیایی تصمیم گرفتند تمام ذخایر نظامی را بازیابی کنند و سپس سعی در گسترش آن داشته باشند.
طبق این تلاش‌ها در دهه‌های ۵۰ و ۶۰، پارچه سولارو دیگر یک پارچه ساده نبود؛ چرا که بعد از تولید‌های حرفه‌ای یک پارچه با خاصیت تنفس‌پذیری بالا و مقاوم در برابر چین و چروک معروف بود. همچنین یک پارچه خاص برای کمد لباس‌های مردانه بود. خصوصا مردانی که به دلیل شغل یا دلایل دیگر مجبور به سفر در فصول گرم بودند و پارچه سولارو جزء جدا‌نشدنی لباس‌های آنها بود.

روش تولید پارچه سولارو چیست؟

پارچه سولارو نیز از نخ پشم یا گاهی پنبه تولید می‌شود و مراحل اولیه ساخت آن تفاوت چندانی با پارچه‌های دیگر ندارد؛ اما نکته مهم در مورد سولارو این است که هنگام تولید، رنگ نخ پنبه و پشم اهمیت زیادی دارد. همان‌طور که می‌بینیم، پارچه سولارو از بافت نخ‌های پشمی قرمز و زیتونی تولید می‌شود. به‌طوری که نخ تار که قرمز رنگ است در حالت عمودی قرار دارد و نخ پود که خاکی رنگ است در حالت افقی قرار می‌گیرد. ازآنجاکه این دو رنگ یک حالت تضاد در رنگ نهایی پارچه ایجاد می‌کنند، بعد از قرار گرفتن در مقابل نور موارد مذکور قابل مشاهده خواهد بود.

پارچه سولارو در کدام کشور تولید می‌شود؟

با اینکه از سال‌ها قبل تولید انحصاری این پارچه به کشور انگلستان مربوط است، امروزه به‌دلیل محبوبیت بیش از اندازه کت‌و‌شلوار سولارو، کشور ایتالیا نیز از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این پارچه به شمار می‌رود.

بررسی نکات مهم درباره کت‌ و شلوار سولارو

فصول مناسب برای پوشیدن کت و شلوار سولارو: در طول مطلب به این نکته اشاره کردیم که پارچه سولارو، برای استفاده از فصول گرم مناسب است. برای مثال از ماه اردیبهشت تا شهریور بهترین فاصله زمانی برای پوشیدن کت و شلوار سولاروست.

موقعیت‌های مناسب برای کت و شلوار سولارو: در حالت کلی با اینکه کت و شلوار یک لباس رسمی است، اما کت و شلوار سولارو در دسته‌بندی مابین لباس‌های رسمی و غیر رسمی قرار دارد. یعنی اینکه کت‌وشلوار سولارو هنگام رفتن به موقعیت‌های بسیار رسمی انتخاب چندان مناسبی نیست.

نکات مهم در استایل کردن کت و شلوار سولارو چیست؟‌

برای استایل کردن کت و شلوار سولارو در ابتدا باید به دو نکته مهم توجه داشته باشیم:
۱. هرگز کت و شلوار سولارو را جدا از هم نپوشید.
۲. در انتخاب رنگ کفش، کراوات، پاپیون یا دستمال گردن توجه و دقت کافی داشته باشید.

روش استایل کردن کت و شلوار سولارو

کت و شلوار سولارو یک استایل مونوکروم است، فقط یک طرح دارد و به همین دلیل نیز مخاطب از نظر انتخاب گزینه با محدودیت مواجه است. پس برای اینکه یک استایل شیک و قابل قبول با کت و شلوار سولارو بسازیم، بهتر است به پوشاک و اکسسوری‌های خود توجه و دقت کافی داشته باشیم.
این گزینه‌ها شامل رنگ پیراهن، رنگ و طرح کراوات، نوع کمربند و رنگ کفش است.

توجه به رنگ پیراهن

بهترین گزینه در مورد انتخاب پیراهن، یک پیراهن ساده به رنگ سفید است. اینکه چه نوع یقه‌ای را ترجیح می‌دهید به انتخاب خودتان بستگی دارد. در مورد مدل پیراهن نیز، پیراهن مردانه دکمه‌دار انتخاب مناسبی برای ساخت استایل رسمی است. البته برای اینکه استایل شما اسمارت کژوال به نظر برسد می‌تواند از تی‌شرت نیز استفاده کنید. همچنین تی‌شرت دکمه‌دار نیز می‌توانید بپوشید تا استایل شما به‌طور کامل در حالت کژوال قرار گیرد.

کراوات و پاپیون

توجه داشته باشید که هیچ اجباری برای استفاده از کراوات و پاپیون همراه کت و شلوار سولارو وجود ندارد؛ اما اگر می‌خواهید جنبه رسمی‌تر کت و شلوار سولارو را افزایش دهید، کراوات و پاپیون ایده خوبی است.

ست کردن رنگ کفش و کمربند

استفاده از کمربند نیز برای رسمی‌تر کردن استایل یک اکسسوری مناسب است. رنگ مشکی انتخاب خوبی است؛ بااین‌حال، این نکته بسیار مهم است که برای اینکه استایل شما یک استایل شیک و قابل قبول باشد، رنگ کفش و کمربند خود را باهم ست کنید.

چند مدل کت‌وشلوار شیک مردانه در دیجی‌کالا

سخن پایانی

در این مطلب درباره پارچه سولارو و ویژگی‌های آن صحبت کردیم و با کت‌وشلوارهای سولارو و روش‌های استایل کردن آنها آشنا شدیم. نظر شما درباره پارچه سولارو چیست؟ لطفا نظرات و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: کت و شلوار تاکسیدو چیست؟ همه نکات درباره این استایل رسمی را بدانید
منبع harrisons1863 barrocoitalia husbands-paris
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.