یک راهنمای کامل برای انتخاب و خرید کفش عروس

بسیاری از افراد تصور می‌کنند خرید کفش عروس به‌معنای خرید یک کفش سفید پاشنه‌بلند است و کار واقعا راحتی است. جالب اینجاست همین افراد هنگام خرید عروسی، به کفش که می‌رسند با مشکل مواجه می‌شوند. بنابراین اگر عروسی‌تان نزدیک است، قبل از انتخاب کفش، این راهنما را بخوانید تا راحت‌تر تصمیم بگیرید.

نکات مهم در انتخاب و خرید کفش عروس

واقعیت این است که خرید عروسی با وجود تشویش‌هایی که ایجاد می‌کند، باز هم یکی از جذاب‌ترین کارهایی است که هرکسی ممکن است در زندگی انجام دهد. به همین دلیل اغلب خانم‌ها عجله می‌کنند و ممکن است به این دلیل تصمیم اشتباه بگیرند. برای مثال، ممکن است بلافاصله با دیدن اولین کفش آن را بخرند، بدون اینکه توجه کنند باید با لباسشان مطابقت داشته باشد. عجله نداشته باشید؛ ابتدا نکات زیر را در نظر بگیرید و بعد برای خرید کفش عروس اقدام کنید.

۱. خرید کفش عروس باید قبل از سفارش لباس انجام شود

خرید کفش عروس - نکات خرید کفش برای عروسی
اول لباس عروس را سفارش دهید بعد کفش انتخاب کنید.

این تصمیم بستگی به اولویت شما دارد. باید ببینید کفش برایتان مهم‌تر است یا لباس. بااین‌حال، از نظر بسیاری از مدیران خلاق و طراحان استایل، عروس‌خانم‌ها باید ابتدا لباس را سفارش دهند و سپس کفش عروسی خود را بر اساس آن انتخاب کنند.

هیجان خود را کنترل کنید. درست است که ذوق دارید، اما عاقلانه است که ابتدا لباس خود را انتخاب کنید. درواقع لباس‌عروس شما رنگ، ارتفاع پاشنه و تزئینات کفش عروس را تعیین می‌کند. وقتی به مزون مراجعه می‌کنید، آنها از شما می‌خواهند یکی از کفش‌هایی را که با پاشنه آن راحت هستید همراه بیاورید تا بلندی لباس را با آن اندازه کنند. بعد از آن می‌توانید تا همان ارتفاع، کفش عروسی را خریداری کنید؛ نه کوتاه‌تر و نه بلندتر.

البته یک‌سری طراحان کفش بر این باورند که همیشه مهم نیست ابتدا لباس یا کفش را انتخاب کنید. برخی از خانم‌ها ابتدا کفش را خریداری می‌کنند و سپس براساس آن لباس طراحی می‌کنند. این روش سخت‌تر است؛ ولی برای کسی که کفش را مهم‌تر از لباس می‌داند سخت نیست.

۲. بلندی پاشنه باید راحتی شما را تضمین کند

خرید کفش عروس - نکات خرید کفش برای عروسی
کفش‌های با پاشنه ضخیم و محکم برای راه‌رفتن راحت‌ترند.

کفش عروس معمولا بهتر است پاشنه بلند داشته باشد. دلیلش این است که کفش‌های پاشنه‌بلند شیوه راه‌رفتن یک خانم را تغییر می‌دهند. یادتان باشد در خیابان راه نمی‌روید که شلنگ‌تخته بیندازید! شما عروس هستید و شیوه راه‌رفتنتان بسیار اهمیت دارد. بااین‌حال انتخاب درست ارتفاع پاشنه درهنگام خرید کفش عروس بسیار مهم است.

مگر آنکه قدتان خیلی بلند باشد که بخواهید کوتاه‌ترین پاشنه ممکن را انتخاب کنید، وگرنه پاشنه کفش عروس بهتر است از ۳ سانتی‌متر به بالا باشد. البته یک نکته مهم در اینجا وجود دارد و آن این است که اگر بخواهید پاشنه ۱۰سانت هم بپوشید، مانعی ندارد؛ حتی اگر داماد از شما کوتاه‌تر باشد. او از قبل می‌دانست که از او بلندتر هستید!

ارتفاع پاشنه‌ای که اغلب می‌پوشید و با آن راحت هستید، بهترین انتخاب است. شما قرار است نزدیک به ده‌دوازده ساعت یا حتی بیشتر این کفش‌ها را بپوشید، بنابراین به‌دنبال کفش‌هایی باشید که به پوشیدن آنها عادت دارید. هیچ فاجعه‌ای بدتر از این نیست که نتوانید با آنها به‌خوبی راه بروید و زمین بخورید! البته اگر از کمردرد و پادرد بعد از جشن بگذریم.

ارتفاع کفش بعد از راحتی شما، به بلندی دامن لباس عروسی هم بستگی دارد. برای مثال، اگر لباس عروس را با کفش پاشنه ۱۰سانت پرو کرده‌اید، باید کفش پاشنه ۱۰ سانت بخرید. اگر حتی یک‌سانت کوتاه‌تر یا بلندتر از آن باشد، مشکل‌ساز خواهد شد.


حتما بخوانید: راهنمای کامل انتخاب لباس عروس؛ با کمترین اشتباه بهترین را انتخاب کنید

۳. بلندی لباس عروس هم مهم است

خرید کفش عروس - نکات خرید کفش برای عروسی
چون لباس کوتاه است و کفش دیده می‌شود، آن را به تناسب لباس در نظر بگیرید.

همان‌طور که گفتیم، بلندی لباس عروس با انتخاب اندازه پاشنه کفش عروس ارتباط دارد. بااین‌حال، باید به جلوی کفش هم دقت کنید. آیا بلندی لباستان طوری است که کفش دیده می‌شود؟ اگر بله، باید کفشتان بیشترین هماهنگی را با لباستان داشته باشد. اگر لباستان آن‌قدر بلند است که اصلا کفشتان دیده نمی‌شود، تقریبا اهمیتی ندارد که آیا تور و پارچه لباستان متناسب با کفشتان هست یا نه. در چنین شرایطی، اگر کفشی راحت و کاربردی انتخاب کنید خیلی بهتر از آن است که کفشی متناسب با لباستان انتخاب کنید که در آن راحت نیستید.

موضوع مهمی که وجود دارد این است که اگر کفشتان دیده نمی‌شود، دلیل بر این نیست که کفشی که انتخاب می‌کنید باید از نظر شکل و رنگ نامناسب باشد.

۴. قرار نیست کفش عروس حتما سفید باشد

خرید کفش عروس - نکات خرید کفش برای عروسی
قرار نیست کفش عروس حتما سفید باشد.

در بسیاری از فرهنگ‌ها به‌جز عده‌ای مانند هندوستان، چین و ژاپن، رنگ سنتی مربوط به عروس سفید است. به همین دلیل، اغلب عروس‌خانم‌ها فکر می‌کنند باید کفش عروسی را سفید یا عاجی انتخاب کنند. هیچ قانون سفت و سختی وجود ندارد و با خیال راحت می‌توانید هررنگی را انتخاب کنید، فقط کافی است با رنگ لباستان ترکیب خوبی ایجاد کند.

برخی طراحان لباس حتی انتخاب کفش رنگی را روش خوبی برای صرفه‌جویی در بودجه می‌دانند. بسیاری از عروس‌ها بعد از جشن، دیگر از کفش عروسی خود به‌دلیل سفید بودن یا تزئیناتی که روی آن وجود دارد، استفاده نمی‌کنند. بنابراین اگر کفش رنگی بخرید، بعدها می‌توانید آن را با لباس‌هایی که ازنظر رنگ با آن مطابقت دارند، بپوشید.

در غرب، آبی رایج‌ترین رنگی است که بعد از سفید برای کفش عروسی انتخاب می‌کنند. سایر رنگ‌ها شامل رنگ‌های متالیک نظیر نقره‌ای، طلایی، رزگلد، مسی، صورتی روشن، نعنایی پاستلی و آبی کم‌رنگ هستند. در کشور ما برخی از عروس‌خانم‌ها قرمز هم می‌پوشند:

خرید کفش عروس - نکات خرید کفش برای عروسی
در غرب، آبی بعد از سفید رایج‌ترین رنگی است که برای کفش عروس استفاده می‌شود.

۵. به تزئینات کفش دقت کنید

خرید کفش عروس - نکات خرید کفش برای عروسی
این نگین‌ها معمولا گوشه‌های تیز دارند و لباس را نخ‌کش می‌کنند. روی آنها دست بکشید و بررسی کنید.

اگر لباس عروس شما بسیار بلند است و فنر ندارد، مسلما دامن آن به کفش شما برخورد خواهد کرد. در این صورت هرچه کفش ساده‌تر باشد بهتر است؛ زیرا کریستال، منجوق و نگین‌های تیز کفش ممکن است دامن لباس را نخ‌کش کنند. یک روش خوب این است که یک تکه پارچه با خودتان ببرید و روی تزئینات کفش بکشید تا مشخص شود که گیر می‌کند یا نه.

۶. چرخیدن هنگام رقص را با کفش امتحان کنید

خرید کفش عروس - نکات خرید کفش برای عروسی
این کفش‌ها که بند محکم دارند از پا جدا نمی‌شوند و موقع چرخیدن مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

بسیاری از رقص‌ها شامل چرخیدن است و باید مراقب باشید هنگامی که می‌رقصید و می‌چرخید، سر نخورید. موقع امتحان‌کردن کفش چند بار بچرخید و زیره کفش را امتحان کنید.

یکی دیگر از مشکلاتی که البته احتمالا بسیاری از عروس‌های ایرانی ندارند، رقصی است که در آن داماد عروس را بلند می‌کند و می‌چرخد. بارها دیده شده که هنگام چرخش، کفش از پای عروس درآمده و پرتاب شده است! اگر قرار است چنین رقصی در جشن داشته باشید، مطمئن شوید کفشتان بند دارد و دور مچ پای شما بسته می‌شود.

۷. قبل از روز عروسی چندین بار کفش‌هایتان را بپوشید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که بعد از خرید کفش عروس باید انجام دهید این است که وقتی آنها را خریدید، تا روز عروسی بایگانی نکنید. حتما چندین بار آنها را بپوشید تا شکل پاهایتان را به خود بگیرند. اطمینان حاصل کنید که کفش‌های شما دارای لایه‌های اضافی برای راحتی پا هستند. نکته مهم دیگر این است که روی زیره آنها سلفون بکشید تا زمانی که آنها را می‌پوشید و تمرین می‌کنید لک نشوند یا آسیب نبینند. در روز عروسی حتما سلفون‌ها را بردارید.

۸. خرید کفش عروس باکیفیت به‌نفع خودتان است

خرید کفش عروس - نکات خرید کفش برای عروسی
ظرافت و کیفیت کفش را ببینید.

کفش عروس باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. درست است که کمی گران‌تر است، ولی به این فکر کنید که به‌نفع خودتان خواهد بود. تولیدکنندگان بزرگ کفش عروس می‌دانند که عروس باید ساعت‌های طولانی روی پاهای خود بایستد و با آن کفش‌ها راه برود. بنابراین با لایه‌بندی‌های اضافی کفش‌ها را طوری طراحی می‌کنند که کمترین درد به پاها منتقل شود. بنابراین ارزش آن را دارد که برای خرید کفش عروس بودجه مناسبی کنار بگذارید. اگر فکر می‌کنید هزینه کفش برای یک شب زیاد است، همان‌طور که در بخش‌های قبل گفتیم، مدل رنگی آن را بخرید که بعدها هم بتوانید از آن استفاده کنید.

۹. کفش را حتی‌الامکان متناسب با سبک لباس انتخاب کنید

خرید کفش عروس - نکات خرید کفش برای عروسی
کفش‌های کلاسیک برای لباس‌عروس‌های کلاسیک بهترند.

لباس عروس سبک‌های مختلفی دارد. هر سبک ممکن است از استایل دوران خاصی در تاریخ مد الهام گرفته باشد. برای مثال، اگر لباس شما به سبک کلاسیک مانند لباس‌های پرنسسی است، کفش‌های ساده و کلاسیک انتخاب کنید.

برعکس، اگر لباس‌تان مد روز است، می‌توانید کفش عروس را از سبک‌های جسورانه‌تر انتخاب کنید. این کفش‌های مدل‌های خاص‌تری دارند:

خرید کفش عروس - نکات خرید کفش برای عروسی
کفش‌های مد روز را برای لباس‌های به سبک جدید انتخاب کنید.

در صورتی که لباس عروس شما تزئینات و جزئیات زیادی دارد، کفش مجلسی ساده و ظریف با رنگ ملایم بهترین انتخاب است. این کفش ظاهری شیک به شما می‌بخشد. اگر لباستان ساده است، کفش مجلسی را می‌توانید از نوع استیتمنت در نظر بگیرید که توجه بیشتری را جلب کند. در چنین شرایطی، بهتر است بلندی لباس تا روی کفش‌هایتان باشد که کفش دیده شود:

خرید کفش عروس - نکات خرید کفش برای عروسی
کفش‌های دارای تزئینات زیاد برای لباس‌های ساده‌تر بهتر است، زیرا تعادل برقرار می‌کند.

۱۰. خرید کفش عروس سفارشی هم تصمیم جالبی است

اگر دوست دارید کفش عروسی‌تان سفارشی باشد، می‌توانید آن را با لباس عروس خود ست کنید. وقتی لباس عروسی را سفارش دادید، می‌توانید از مزون بخواهید از پارچه و تزئیناتی که برای لباس عروس شما استفاده می‌کند، نمونه‌ای به شما بدهد تا آن را به کفاش بدهید. آنها می‌توانند با استفاده از همان پارچه و همان طرحی که روی لباس عروسی شما کار شده است، کفش‌تان را طراحی کنند. این کفش منحصربه‌فرد مخصوص شماست و برای افرادی مناسب است که می‌خواهند برای همیشه کفش خود را نگه دارند.

ازآنجاکه خرید کفش عروس سفارشی مقرون‌به‌صرفه نیست، اگر به‌فکر بودجه خود هستید، لزومی ندارد این کار را انجام دهید. کفش‌های عروس بسیار زیبایی هستند که می‌توانید آنها را بخرید و با لباستان ست کنید.

۱۱. آب‌وهوا را هنگام خرید کفش عروس در نظر بگیرید

یکی از چالش‌های اساسی هنگام خرید کفش عروس، انتخاب فصل و سردی و گرمی هواست. اگر عروسی شما در فصل سرد سال است، بهتر است از کفش‌های بسته استفاده کنید که بخش بیشتری از پاهایتان را پوشش دهد. کفش‌های بازتر برای تابستان مناسب‌تر هستند.

نکته مهم دیگر این است که گرمی و سردی هوا درهنگام خرید کفش عروس روی سایز پاهای شما تأثیر می‌گذارد. مثلا اگر هوا سرد است، پاهایتان منقبض است و ممکن است کوچک‌تر از چیزی که هست به نظر برسد. برعکس در هوای گرم، پاهایتان منبسط شده و ممکن است در کفشی که اندازه‌تان است راحت نباشید. این موضوع را در نظر بگیرید که عروسی شما دقیقا چه زمانی است. برای نمونه اگر عروسی‌تان آذرماه است و از مرداد به‌فکر خرید کفش هستید، باید بدانید بعدا در سرمای پاییز پاهایتان سایز کوچک‌تری خواهد داشت.

این نکته فقط برای راحتی پای شماست وگرنه سرما و گرمای هوا تغییر محسوسی در سایز پا ایجاد نمی‌کند.

۱۲. محل برگزاری عروسی در خرید کفش عروس مهم است

خرید کفش عروس - نکات خرید کفش برای عروسی
اگر جشن عروسی شما در ساحل است، بهترین کار استفاده از صندل‌های ساحلی مخصوص عروس است.

نکته بسیار مهمی که برای خرید کفش عروس باید حتما در نظر داشته باشید این است که محل برگزاری عروسی شما کجاست. اگر در تالار جشن می‌گیرید، معمولا مشکل خاصی وجود ندارد، فقط باید به کف تالار توجه کنید. کفش را طوری انتخاب کنید که روی زمین سر نخورید. اگر جشن در باغ و فضای باز برگزار می‌شود و زمین آن چمن است، کفش انتخابی شما باید به‌گونه‌ای باشد که در چمن نرم فرو نرود. برای مثال، پاشنه‌های خیلی باریک مناسب چنین زمینی نیستند. برای جشن عروسی ساحلی هم پاشنه‌بلند ایده جالبی نخواهد بود.

جنس کفش شما هم اهمیت دارد. برای مثال، بیشتر کفش‌های عروس را از ساتن تهیه می‌کنند. اگر قرار است روی چمن یا شن و ماسه یا سنگ‌های سیمانی راه بروید، مطمئن باشید هم لک می‌شود و هم ممکن است خراش بیفتد. درست است که در شلوغی آن روز، چنین چیزی حتی به چشمتان هم نمی‌آید، ولی اگر مدل کفشتان طوری است که بعدها هم می‌توانید آن را بپوشید، حیف است خرابش کنید.

۱۳. خرید کفش عروس را برای دقیقه نود نگذارید

خرید عروسی به‌اندازه کافی استرس‌زا هست؛ بنابراین بهتر است با موکول‌کردن کارها به آخرین لحظه بدترش نکنید. به‌موقع و بعد از سفارش لباستان، وقتی بلندی لباس در پرو مشخص شد، برای خرید کفش اقدام کنید. همه اینکه زمان زیادی برای جستجو و انتخاب خواهید داشت، هم اینکه می‌توانید راه‌رفتن را مدتی با آن تمرین کنید.

از آن گذشته، اگر در لحظه آخر به فکر کفش‌خریدن بیفتید، اگر گشتید و کفش مدنظرتان را پیدا نکردید چه؟ در صورتی که به‌موقع اقدام کنید، حداقل می‌توانید سفارش بدهید برایتان کفش بدوزند. همه این کارها زمان‌بر است؛ پس از قبل برای آن برنامه‌ریزی کنید.

۱۴. خرید کفش عروس به‌شکل حضوری بهتر است

خرید کفش عروس - نکات خرید کفش برای عروسی
حضوری بروید و کفش را امتحان کنید.

درست است که امروزه خرید آنلاین همه کارها را راحت کرده است و حتی برای خرید کفش هم می‌توان از راه دور اقدام کرد، ولی بهتر است این کار را نکنید. پوشیدن کفش و امتحان‌کردن آن یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید هنگام خرید کفش عروس انجام دهید. شما در حال خرید اسنیکر نیستید که اگر کمی گشاد یا تنگ بود با کفی آن را حل کنید یا اینکه مرجوعش کنید و یک شماره بزرگ‌تر یا کوچک‌تر بخرید. کفش عروس باید به‌موقع آماده باشد و باید با آن راه بروید تا راحتی آن را ببینید. بسیاری از کفش‌ها اندازه پای شما هستند، اما لبه آن، انحنای کف آن و حتی گشادی دهانه آن ممکن است مناسب پای شما نباشد.

برای نمونه، شماره پای من ۳۷ است. گاهی اوقات کفش مجلسی شماره ۳۷ خریده‌ام که عرض آن کاملا برای پای من گشاد است و با آن نمی‌توانم قدم از قدم بردارم. در حالی‌که اندازه آن از انگشت تا پاشنه پا، کاملا اندازه است. بنابراین، ریسک نکنید و به فکر خرید آنلاین نباشید.

نکات کوتاه درباره انتخاب و خرید کفش عروس

  • همیشه با خودتان کفش اضافی به جشن ببرید تا اگر در بدترین حالت، اتفاقی برای کفش عروسی‌تان افتاد، یک‌جفت کفش مجلسی کارتان را راه بیندازد.
  • چسب زخم و کفی ژل‌مانند برای وقت مبادا همراه داشته باشید یا به خانواده بدهید در کیفشان نگه دارند که اگر پای شما زخم شد، اعصابتان به هم نریزد.
  • اگر کفشی که می‌خواهید را پیدا نکردید، سفارش بدهید برایتان بدوزند. بهتر است زودتر اقدام کنید و به یکی دو هفته آخر موکول نکنید.

مدل‌های جذاب کفش پاشنه‌بلند با رنگ‌های روشن

سخن پایانی

کفش عروسی یکی از مهم‌ترین آیتم‌هایی است که به‌عنوان عروس باید به آن توجه داشته باشید. کفش‌ها استایل شما را تکمیل می‌کنند و بسیار مهم است که متناسب با لباس‌تان انتخاب شود. از سوی دیگر، همان‌طور که در مطلب دیدیم، کفش با راحتی شما در هنگام جشن ارتباط مستقیم دارند. بنابراین، هنگام خرید کفش عروس مطمئن شوید که کفشی کاملا راحت انتخاب کرده‌اید که بعد از پایان جشن، شما را دچار پادرد و کمردرد نمی‌کند.

اگر در شرف عروسی هستید، آیا برای خرید کفش عروس اقدام کرده‌اید؟ اگر این مطلب توانست کمکتان کند، لطفا برایمان کامنت بگذارید و از تجربیات خرید خود بگویید. در پایان، امیدواریم در بهترین روز زندگی‌تان بدرخشید.


در ادامه بخوانید: همه چیز درباره لباس عروس کیت میدلتون؛ جزییات جذابی که نمی‌دانستید
منبع hitched easyweddings zola
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.