راهنمای کامل انتخاب لباس عروس؛ با کمترین اشتباه بهترین را انتخاب کنید

نفس عمیق بکشید، چشم‌ها را ببندید و خود را در لباس عروسی زیبا تصور کنید. این تصویر را نگه دارید تا برایتان از انتخاب لباس عروس بگوییم و به شما کمک کنیم که تصویر رویایی‌تان در واقعیت کامل‌تر و جذاب‌تر شود.

قسمت نخست: کشف لباس عروس ایده‌آل

انتخاب لباس عروس مناسب
لباس عروس از آریابرند (AriaBrand)

برای شروع فرایند انتخاب لباس عروس خود را در ایده‌آل‌ترین حالت موردنظرتان تصور کنید. در تصویر رویایی، شما چه لباسی به تن دارید؟ دوست دارید که عروس‌خانمی اسپورت باشید؟ استایل‌های قدیمی از دهه‌های پیشین را می‌پسندید؟ دوست دارید باشکوه و مجلل در مراسم خود ظاهر شوید؟

اگر بدانید که تصویر رویایی‌ درباره ظاهرتان در روز عروسی چیست، بهتر می‌توانید به انتخاب دست بزنید. سعی کنید که واژه‌های مناسب و ویژگی‌های درستی را برای توصیف لباس موردعلاقه‌تان در نظر بگیرید. در این صورت، طراحان لباس، فروشندگان و خیاطانی که در ارتباط با شما قرار می‌گیرند، بهتر متوجه سلیقه و خواسته‌تان می‌شوند. مثلا بگویید که لباسی با این ویژگی‌ها می‌خواهید: باشکوه و پوشیده یا باز و اسپورت.

تِم و مدل خاص موردنظرتان را مطرح کنید

اگر برنامه‌ریزی نداشته باشید و از قبل ندانید که برای انتخاب لباس عروس با چه فرایندی روبه‌رو هستید، امکان دارد که سردرگم شوید. سردرگمی در خرید اصلا خوب نیست و باعث می‌شود که انتخاب‌های خوبی نداشته باشید.

با خود فکر کنید و ببینید که دوست دارید، برای مراسم ازدواجتان تِم و شمائل خاصی از استایل را ترتیب بدهید؟ این شب برای شما مهم است و همه می‌دانند، پس هیچ اشکالی ندارد که دوست داشته باشید، استایل و مراسمتان تِم و حالت خاصی داشته باشد که دوست دارید و از آن لذت می‌برید. به‌خرج‌دادن خلاقیت و نوآوری هم هیچ عیبی ندارد. پس طرح‌های ذهنی‌تان را به اجرا درآورید و از هیچ‌چیز نترسید، مراعات نکنید و خجالت هم نکشید.

بودجه و هزینه‌ها را ارزیابی کنید

بودجه‌ در دسترستان را مشخص کنید. بی‌گدار به آب نزنید. قبل از خرید مشخص کنید که چقدر پول برای لباس خرج خواهید کرد. این باعث می‌شود که راحت‌تر دست به انتخاب از میان موارد مختلف بزنید و در مسیر خرید، مدام گیج یا وسوسه نشوید.

آیا قصد کرایه‌کردن لباس را دارید؟ می‌خواهید آن را بدوزید؟ لباسی آماده را می‌خرید؟ برنامه‌تان چیست؟ قیمت را مشخص کنید تا کارتان راحت و منظم شود.

به شکل اندام خود توجه داشته باشید

انتخاب لباس عروس

هریک از ما دارای شکل اندام منحصر به خود هستیم. بدیهی است که درصد اندکی از ما هیکل و اندامی شبیه مدل‌های معروف دنیا داریم. این اصلا اشکالی ندارد. خبر خوب این است که برای هر شکلی از اندام لباس عروسی مناسب وجود دارد و همه می‌توانند در لباس عروس مناسب اندامشان زیبا و دیدنی شوند.

برای انتخاب لباس عروس حواستان به اندامتان باشد. ببینید که برای بدنتان چه لباس و مدلی مناسب‌تر است. لباس مناسب موردی است که اشکالات اندام را می‌پوشاند و زیبایی‌هایش را برجسته‌تر می‌کنند. علاوه بر زیبایی لباس و هماهنگی آن با اندامتان به راحت‌بودن هم دقت داشته باشید.

زمان و مکان خرید را مشخص کنید

انتخاب لباس عروس

برای انتخاب لباس عروس باید بدانید که قرار است به چه مزون‌ها و فروشگاه‌هایی مراجعه کنید. مزون‌ها بهترین گزینه برای خرید لباس عروس هستند. در این مکان‌ها، متخصصان و خیاطان هستند؛‌ آنها در انتخاب بهتر به شما کمک می‌کنند. خرید از فروشگاه‌ها، کرایه لباس و حتی خرید آنلاین هم از گزینه‌های دیگر است. اما خرید آنلاین برای لباس عروسی اصلا پیشنهاد نمی‌شود چون احتمالا دردسرهای فراوانی در این مسیر وجود دارد که خسته‌تان می‌کند و انرژی‌تان را از بین می‌برد.

علاوه بر مکان باید زمان مناسب برای خرید را هم در نظر بگیرید. برای خرید و انتخاب لباس عروس روزهای میانی هفته را انتخاب کنید. چرا؟ به دلیل اینکه در روزهای آخر هفته، فروشگاه‌ها و مزون‌ها بسیار شلوغ‌اند.

شلوغی مکان فروش لباس عروس‌ها به شما استرس وارد می‌کند و مانع از آن می‌شود که به‌درستی مدل‌ها را ببینید و امتحان کنید. به محدوده زمانی موردنظر برای خرید هم دقت داشته باشید. کار را به دقیقه ۹۰ نسپارید اما خیلی زود هم اقدام نکنید. ۳ تا ۶ ماه قبل از عروسی به فکر لباس عروس باشید.

اگر خیلی زود اقدام کنید، احتمال دارد که مدل‌های جدید را از دست بدهید یا وزنتان تغییر کند و لباس برایتان اندازه نشود. اگر هم دیر به خرید بروید که احتمال دارد، گزینه مطلوبتان را پیدا نکنید و مجبور شوید که به موردی نامناسب تن بدهید یا لباسی بپوشید که دلخواهتان نیست.

از اکسسوری‌ها غافل نشوید

انتخاب لباس عروس

یادتان باشد که انتخاب اکسسوری‌های مناسب هم در فرایند انتخاب لباس عروس مهم است. به این موارد دقت کنید:

  • لباس زیری مناسب تهیه کنید؛
  • تور عروسی مناسبی انتخاب کنید؛
  • برای موها یا به عنوان تاج سر هم می‌توانید به سراغ اکسسوری‌ها بروید؛
  • کفش هم در دسته اکسسوری‌های لباس عروسی قرار می‌گیرد و باید ضمن زیبایی، راحت هم باشد؛
  • به فکر شنل، پالتو یا روپوشی برای فصل‌های سرد هم باشید.
  • به کیف و جواهرات تزیینی هم فکر کنید.

به پارچه لباس عروس دقت کنید

برای انتخاب لباس عروس مناسب باید با انواع پارچه‌ها هم آشنا باشید. اجازه بدهید که از پارچه‌های مختلف برایتان بگوییم:

  • پارچه شیفون یا کرپ: این پارچه‌ها سبک و نرم‌اند.
  • ساتن یا ابریشم: این پارچه‌ها نرم و براق‌اند.
  • تافته: این پارچه سنگین‌تر از گزینه‌های قبلی و براق است.
  • ارگانزا و توری: این پارچه‌ها سفت‌تر و ضخیم‌تر هستند.

تِم و مدل عروسی‌تان روی پارچه‌ لباس عروس اثرگذار است.

بهترین جنس‌های پارچه لباس عروس را ببینید


حتما بخوانید: همه چیز درباره پارچه دانتل؛ تفاوت آن با گیپور و ایده‌هایی جذاب برای دوخت

قسمت دوم: لباس عروس را متناسب با اندامتان انتخاب کنید

انتخاب لباس عروس

در این بخش از مقاله انتخاب لباس عروس می‌خواهیم درباره انواع اندام‌ها هم صحبت کنیم. اگر بدانید که چه نوع و مدل لباسی متناسب اندامتان است، لباس عروستان جلوه بسیار بهتری خواهد داشت. پس دقت کنید:

انواع اندام‌ها

انتخاب لباس عروس
شکل اندام؛ به‌ترتیب از راست به چپ: ساعت شنی-مستطیلی-مثلث برعکس-گلابی-سیبی

اجازه بدهید که ابتدا به معرفی انواع اندام‌ها بپردازیم:

  • مثلثی یا گلابی‌شکل: صاحبان این اندام‌ها، پایین‌تنه پهن‌تری نسبت به شانه‌ها دارند.
  • مثلث برعکس: صاحبان این اندام‌ها، شانه‌های پهن‌تر و پایین‌تنه کوچکی دارند.
  • سیبی‌شکل: صاحبان این اندام‌ها، سینه‌ها و پایین‌تنه‌ای بزرگ دارند اما کمرشان محدوده مشخصی ندارد و فاقد انحناست.
  • ساعت شنی: صاحبان این اندام‌ها، سینه‌ها و پایین‌تنه‌ای برجسته دارند و محدوده کمرشان هم مشخص است و انحنا دارد.
  • مستطیلی: صاحبان این اندام‌ها، از بالاتنه تا پایین‌تنه مستقیم و صاف هستند و کمرشان هم انحنا و گودی ندارد.

مدل دامن لباس عروس متناسب با اندام

حالا در ادامه بنا به نوع اندام‌، پیشنهاداتی درباره بخش دامن لباس عروس برایتان داریم:

اندام‌های مثلثی یا گلابی‌شکل

انتخاب لباس عروسی
لباس عروس با دامن حجیم و پفی

پیشنهاد

کسانی که اندام مثلثی یا گلابی دارند، بهتر است که به سراغ لباس‌هایی با دامن پُفی و حجیم بروند. دامن‌هایی که حالت کلاوش دارند هم گزینه مطلوبی خواهد بود. منظور از این دامن‌ها، دامن‌هایی است که حالت A انگلیسی دارد؛ یعنی از بالا به سمت پایین گشاد می‌شود. این مدل از لباس‌ها می‌توانند کمر و باسن بزرگ را بپوشانند.

پرهیز

اگر اندامتان مثلثی یا گلابی‌شکل است از پوشیدن لباس عروس راسته یا ترومپِتی خودداری کنید.

اندام‌های مثلث برعکس و سیبی‌شکل

انتخاب لباس عروس
لباس عروس با دامن به شکل A

پیشنهاد

کسانی که چنین اندامی دارند هم باید به سراغ لباس‌هایی به شکل A بروند یا دامن‌های پُفی و حجیم را انتخاب کنند.

پرهیز

این افراد هم باید از پوشیدن مدل‌های دامن ترومپتی خودداری کنند.

اندام‌های مدل ساعت شنی

انتخاب لباس عروس
لباس عروس مناسب بدن به شکل ساعت شنی

 

کسانی که صاحب چنین اندامی هستند، امکان انتخاب طیف وسیعی از مدل‌های لباس عروس را دارند. اما انتخاب بهتر و هوشمندانه‌تر، انتخاب مدلی است که انحنای بدنشان را بیشتر به نمایش می‌گذارد.

پیشنهاد

صاحبان اندام ساعت‌ شنی می‌توانند هر مدلی از لباس عروس را که دوست دارند به تن کنند.

اندام صاف یا مستطیلی

انتخاب لباس عروس
لباس راسته مناسب هیکل مستطیلی

پیشنهاد

لباس‌هایی با دامن پُفی یا راسته گزینه مناسب برای اندام‌های صاف یا مستطیلی هستند.

پرهیز

اگر اندام این‌چنینی دارید از پوشیدن لباسی با طرح ماهی خودداری کنید.

مدل بالاتنه لباس عروس متناسب با اندام

درباره دامن لباس عروس متناسب با اندام عروس‌خانم صحبت کردیم. حالا از بخش بالاتنه لباس و تناسب آن با اندام‌های مختلف می‌گوییم.

یقه دلبری

انتخاب لباس عروس

یقه دلبری در دسته یقه‌های باز قرار می‌گیرد و یقه شبیه قسمت بالایی دو انحنای قلب است. این مدل از یقه باعث می‌شود که در قسمت بالاتنه کشیده‌تر به نظر برسید. اگر سینه‌هایتان بزرگ است، به‌جای یقه دلبری کامل از یقه دلبری نیمه در طراحی لباستان استفاده کنید. یقه نیمه‌دلبری بلندتر است و سینه‌ها را بیشتر از مدل دلبری کامل می‌پوشاند.


حتما بخوانید: تاریخچه لباس عروس؛ این لباس زیبا از کی سفید شد؟

دکلته صاف

انتخاب لباس عروس

دکلته صافه هم باعث می‌شود که قسمت گردن و سینه‌تان بلندتر و کشیده‌تر به نظر برسد. البته این مدل نسبت به یقه دلبری کمی پوشیده‌تر است و محکم‌تر روی سینه می‌ایستد.

یقه هفت

انتخاب لباس عروس

یقه هفت هم باعث می‌شود که گردن و بالاتنه‌تان بلندتر به نظر برسد. پس اگر به دنبال این هستید که در این نواحی بدن کشیده‌تر جلوه کنید، یقه لباس عروستان را هفتی انتخاب کنید.

یقه باز تا شکم

انتخاب لباس عروس

اگر با پوشیدن لباس خیلی باز مشکلی نداشته باشید، این گزینه هم می‌تواند در میان انتخاب‌هایتان قرار بگیرد. این مدل یقه هم بالاتنه را کشیده نشان می‌دهد و معمولا به دلیل باز بودن یقه تا روی شکم، آستین‌های لباس در این مدل بلند گرفته می‌شود.

یقه بلند

انتخاب لباس عروس

آدری هپبورن و گریس کلی به یقه‌های بلند ارادات خاصی داشتند. یکی از دلایل همه‌گیرشدن این یقه‌ها در استایل‌های مختلف هم همین ارادات افراد معروف به آنها بود. این مدل از یقه برای عروس‌هایی مناسب است که شانه‌هایی پهن و گردنی بلند دارند.

یقه قایقی

انتخاب لباس عروس

یقه قایقی که مگان مارکل از طرفداران آن است هم می‌تواند گزینه خوبی برای عروس‌هایی با استخوان‌بندی ظریف در ناحیه سینه باشد. اگر استخوان ترقوه فرد ظریف باشد، این یقه می‌تواند زیبایی آن را به نمایش بگذارد.

یقه رومی

انتخاب لباس عروس

این مدل از یقه باعث جلب‌توجه ناحیه سر و گردن می‌شود. افرادی با بازوها و گردن ظریف با این سبک از یقه جذاب‌تر می‌شوند. پس اگر چنین اندامی دارید، در انتخاب لباس عروس می‌توانید به یقه رومی هم توجه داشته باشید.

یقه افتاده روی شانه

انتخاب لباس عروس

نوع دیگری از یقه‌ها یقه افتاده روی شانه یا  آف‌شولدر (off-shoulder) است. اگر شانه‌ها، بازوها و گردنی ظریف دارید، به سراغ این مدل بروید. در غیر این صورت باید انتخاب‌های دیگری داشته باشید. به‌طور کلی، مدل‌هایی از یقه که باز هستند و توجه را به استخوان ترقوه، شانه و گردن معطوف می‌کنند، گزینه‌هایی مناسب برای افرادی ظریف‌ترند.

یقه اسکوپ

انتخاب لباس عروس

یقه اسکوپ تقریبا برای همه افراد مناسب است. حالت U در بخش یقه وجود دارد و بنا به میل و سلیقه عروس، میزان بازبودن آن مشخص می‌شود. اگر دوست دارید که ناحیه گردن و بالاتنه‌تان کشیده‌تر به نظر برسد، باید یقه را بازتر بگیرید و عرض آن را زیاد کنید. اگر هم می‌خواهید که تمرکز و توجه را در بالاتنه به ظرافت و زیبایی استخوان سینه و ترقوه جلب کنید، لازم است که طول یقه را پهن‌تر و بیشتر کنید.

یقه هالتر یا گردنی

انتخاب لباس عروس

یقه هالتری یا گردنی برای کسانی که بازوهای درشت و بزرگ دارند، گزینه مناسبی نیست. تاکید این لباس روی بازوهاست و آنها را به‌شدت به نمایش می‌گذارد.

یقه گرد

انتخاب لباس عروس

یقه گرد باعث پهن‌تر جلوه‌کردن بالاتنه و سینه‌ها می‌شود. پس اگر عروس‌خانمی با شانه‌های باریک و سینه‌های کوچک هستید، امکان انتخاب این یقه برای لباس عروستان وجود خواهد داشت.

یقه مربعی یا امپراتوری

لباس عروس

یقه مربعی هم مانند یقه گرد برای دادن جلوه بیشتر به بالاتنه استفاده می‌شود و می‌تواند بنا به سلیقه و خواست افراد بازتر یا بسته‌تر دوخته شود. این یقه باعث می‌شود که توجه به سمت سینه و گردن جلب شود. یقه مربعی می‌تواند شانه‌ها را هم ظریف‌تر جلوه دهد.

قسمت سوم: توصیه‌هایی از حرفه‌ای‌ها هم بشنوید

درباره نکات مختلف انتخاب لباس عروس گفتیم. حالا توصیه‌های دیگری هم هست که شنیدن و به‌خاطرسپردن آنها خالی از لطف نیست. این توصیه‌ها را افراد باتجربه مطرح می‌کنند و جوان‌ها و بی‌تجربه‌ها به گوش می‌گیرند:

دور و اطرافتان را در هنگام خرید شلوغ نکنید

وجود همراهانی صبور و خوش‌سلیقه برای خرید عروسی و انتخاب لباس عروس بسیار خوب است اما اگر تعداد این دوستان و نزدیکان زیاد شود، کارتان پردردسر خواهد بود. پس فقط چند نفر را انتخاب کنید و با خود به همراه ببرید.

اهمیت لباس زیر را دست‌کم نگیرید

در بخش‌های قبلی متن هم به اهمیت لباس زیر اشاره کردیم. یادتان باشد که اگر لباس زیرتان به‌درستی انتخاب نشود و اهمیت آن را دست‌کم بگیرید، جلوه لباس عروس روی تنتان اصلا خوب نخواهد شد.

پا را از بودجه‌تان فراتر نگذارید

انتخاب لباس عروس

از قبل بودجه‌تان را مشخص کنید و در همان طیف قیمتی به‌دنبال لباس بگردید. اگر نمی‌توانید از حدی مشخص، بیشتر هزینه کنید، اصلا درست نیست که به سراغ گزینه‌های گران‌تر بروید. این کار هم وقتتان را تلف می‌کند و هم شاید حسرت و ناراحتی برایتان به همراه بیاورد.

صبر و حوصله به‌خرج بدهید

یادتان باشد که امکان دارد در همان فروشگاه یا مزون نخست با لباس موردعلاقه‌تان مواجه نشوید. شاید لازم باشد که مدل‌های مختلف را به تن کنید و چندین و چند فروشگاه را ببینید. پس صبور باشید و با داشتن طرحی در ذهن به دنبال لباس ایده‌آلتان بگردید. اگر در بازدیدهای نخست، هیچ موردی را نپسندید، دلسرد نشوید و بدانید که لباس رویایی‌تان جایی در انتظارتان است و بالاخره پیدا می‌شود.

از آدم‌های معروف الهام بگیرید

انتخاب لباس عروسی
کیت میدلتون- دوشس کمبریج، همسر پرنس ویلیام

اگر از خودتان طرح و ایده خاصی برای انتخاب لباس عروس در نظر ندارید، به آدم‌های معروف نگاه کنید. مدل‌ها و سلبریتی‌ها می‌توانند گزینه‌هایی الهام‌بخش برای رسیدن به طرح موردعلاقه‌تان باشند. سایت‌های مختلف، شبکه‌های اجتماعی و ژورنال‌های مد و فشن را نگاه کنید و ببینید که چه مدل‌هایی وجود دارد که برای شما هم جذاب و الهام‌بخش‌اند. سپس از آنها برای دوخت یا خرید لباس الگوبرداری کنید.

نظر نهایی را خودتان بدهید

از خواهر، مادر، دوست و… درباره موارد مناسب مشورت بگیرید اما مهم نظر خودتان است و بس. در نهایت، این شما هستید که باید لباس روز عروسی‌تان را بپسندید. حتی اگر به ساختارشکنی هم علاقه دارید، هیچ عیبی ندارد. مثلا لباس عروسی کوتاه بپوشید یا رنگی به غیر از سفید را انتخاب کنید. هیچ اشکالی ندارد.

خیاط ماهر انتخاب کنید

اگر می‌خواهید که لباستان را بدوزید، حتما به سراغ خیاطی بروید که امتحانش را پس داده است. چون دوختن لباس عروس کار هرکسی نیست. اندازه‌گیری اندام به‌درستی و دقت و دوختن لباس با پارچه‌های حساس لباس عروسی نیاز به تجربه و سلیقه دارد.

راحتی و آسایش را هم در نظر بگیرید

انتخاب لباس عروس
کتانی به‌جای کفش پاشنه‌بلند در عروسی

راحتی و آسایشی که باید در لباس و کفش داشته باشید از مهم‌ترین نکات در انتخاب است. راحتی را فدای ظاهر نکنید. منظور این نیست که ظاهری زیبا و دیدنی نداشته باشید، نه. منظور این است که دقت کنید، شما ساعاتی طولانی در مراسم جشن خواهید بود و اگر لباس یا کفشتان راحت نباشد، خاطره خوشی برایتان باقی نخواهد ماند و لحظه‌ها را سخت پشت سر خواهید گذاشت.

به جزئیات دقت کنید و عجله نداشته باشید

لباس عروس معمولا سفید است و جنس حساسی دارد. چه در زمانی که می‌خواهید لباسی را امتحان کنید و چه زمانی که لباس پسندشده خود را برای مراسم می‌پوشید، حواستان به کثیف‌نشدن آن باشد. برای امتحان‌کردن لباس، دقت کنید که آرایش صورت‌تان به لباس نمالد. برای مراسم هم همین موارد را در نظر بگیرید. عجله نکنید و بادقت کار را پیش ببرید تا حوادثی ناخوشایند پیش نیایند.

در آخر

انتخاب لباس عروس مناسب فرایندی جذاب است و البته کمی صبر، وقت و انرژی هم می‌طلبد. برای هر اندامی و با هر بودجه‌ای می‌توان لباسی زیبا تهیه کرد. مدل‌های مختلفی وجود دارند که در تناسب با اندامتان باعث زیباترشدن شما می‌شوند. با کم‌وزیادکردن تشریفات و حذف یا اضافه‌کردن برخی اکسسوری‌ها و موارد هم می‌توانید لباسی متناسب با بودجه‌تان تهیه کنید. پس نگران هیچ‌چیز نباشید. اگر پیشنهاد یا نظری درباره لباس عروس دارید، حتما با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: جدیدترین مدل‌های لباس عروس ۲۰۲۱؛ از لباس شنل‌دار تا پاپیون‌های بزرگ
منبع callablanche.com brides.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.