بررسی استایل بریژیت باردو؛ یک فشن آیکن کاملا کلاسیک

بریژیت باردو یکی از بازیگران صاحب سبک سینما در لباس‌پوشیدن و یکی از نمادین‌ترین افراد در مد کلاسیک است. در این مطلب، با بررسی استایل بریژیت باردو نکات آموزشی طراحی استایل او را یاد خواهیم گرفت.

تاریخچه کوتاهی از زندگی بریژیت باردو

بریژیت باردو (Brigitte Bardot)، در سال ۱۹۳۴ در پاریس به دنیا آمد. این اسطوره سینما به‌خاطر علاقه شدیدش به جنوب فرانسه، عکس‌هایی که در ساحل می‌گرفت و البته نقش‌های سینمایی‌اش، بسیار مشهور بود. بریژیت از کودکی قصد داشت بالرین شود؛ اما راجر ولادیم (Roger Vladim)، بازیگر، نویسنده و کارگردان فرانسوی که بعدها با او ازدواج کرد مسیر زندگی‌اش را تغییر داد. راجر او را در یک نمایش مد در سال ۱۹۴۹ دید و به او پیشنهاد بازی در فیلمش را داد. این فیلم هرگز ساخته نشد؛ اما بریژیت را تشویق کرد به‌عنوان یک هنرپیشه فکر کند و پس از چندین نقش کوچکتر، سرانجام کارش را در سینما آغاز کرد.

اولین فیلم مهم او، و خدا زن را آفرید (And God Created Woman) بود که ولادیم در سال ۱۹۵۳ ساخت و اتفاقا جنجال زیادی به پا کرد. در همان سال او در مقابل کرک داگلاس معروف در فیلم کار عشق (Un Acte D’Amour) بازی کرد و کانون توجه بین‌المللی شد.

استایل همیشه‌مد بریژیت باردو

بریژیت همیشه، خواه در زندگی حرفه‌ای خواه در زندگی شخصی، از استایل خاصی پیروی می‌کند. آیتم‌های خاصی اغلب اوقات در لباس‌پوشیدن و در نوع آرایش چشم‌ها و موهای او تکرار می‌شوند. افراد صاحب‌سبک همین‌طور هستند. آنها در طراحی استایلشان تنوع کافی به کار می‌برند، اما به بخش‌هایی از آن که می‌دانند درست مناسب آنهاست پایبند می‌مانند. همچنین برای اینکه کسی به نماد سبک تبدیل شود، باید طوری لباس بپوشد که چنددهه بعد هم لباس‌هایش قابل‌پوشیدن باشند. بریژیت بسیار هوشمندانه لباس می‌پوشید؛ به همین دلیل است که وقتی امروز تصاویر او را می‌بینیم، باور نمی‌کنیم که لباس‌های او متعلق به دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی هستند.

آیتم‌های ضروری در استایل بریژیت باردو

آیتم‌هایی که بریژیت باردو اغلب اوقات در استایل خود از آنها استفاده می‌کرد عبارت‌اند از:

۱. کلاه‌های متنوع در اندازه‌های متفاوت

استایل بریژیت باردو - کلاه‌های متنوع
کلاه از آیتم‌هایی است که بریژیت اغلب در استایل خود از آنها استفاده می‌کرد

بریژیت از کلاه‌های متنوعی در طراحی استایل خود استفاده می‌کرد. او می‌دانست بسته به موقعیت خود دقیقا چه کلاهی بر سر بگذارد. برای نمونه، برای پرواز به لندن در فرودگاه کتی با طرح پلنگی به تن داشت. برای ترکیب با آن یک کلاه خز به‌رنگ خال‌های کتش روی سر گذاشته بود:

استایل بریژیت باردو - کلاه‌های متنوع
در اینجا کلاه او در ترکیب با موهای بلوندش، درست شبیه طرح کت اوست

کلاه حصیری لبه‌پهن که علاقه زیادی به آن داشت. او در کنار ساحل هم همیشه از کلاه‌های حصیری بزرگ و تزئین‌شده با گل‌ها استفاده می‌کرد:

استایل بریژیت باردو - کلاه‌های متنوع
کلاه حصیری موردعلاقه بریژیت

۲. دامن‌های پرپشت اسپانیایی

بریژیت به‌شدت از دامن‌های طبقه‌طبقه پرپشت الهام‌گرفته از لباس‌های اسپانیایی استقبال می‌کرد. لباس‌هایی که چنین دامنی داشتند، از آیتم‌هایی بود که اغلب در استایل او در دهه ۱۹۶۰ دیده می‌شد.

این لباس زرد درست مانند پرتوهای خورشید او را دربرگرفته است و به‌شدت با موهای بلوندش هماهنگ است:

۲. دامن‌های پرپشت اسپانیایی

بریژیت به‌شدت از دامن‌های طبقه‌طبقه پرپشت الهام‌گرفته از لباس‌های اسپانیایی استقبال می‌کرد. لباس‌هایی که چنین دامنی داشتند، از آیتم‌هایی بود که اغلب در استایل او در دهه ۱۹۶۰ دیده می‌شد.

این لباس زرد درست مانند پرتوهای خورشید او را دربرگرفته است و به‌شدت با موهای بلوندش هماهنگ است:

استایل بریژیت باردو - لباس پرپشت اسپانیایی

بریژیت دقیقا می‌دانست چطور باید مانند یک حرفه‌ای ژست بگیرد. لباسی با دامن پرپشت از پارچه گینگهام (پارچه نخی با چهارخانه ریز) و موهایی که در دو طرف بافته و با روبان همرنگ لباسش بسته است، ظاهری کاملا دخترانه به او بخشیده‌اند:

استایل بریژیت باردو - لباس پرپشت اسپانیایی

او مشابه همین لباس‌ها را در یکی از فیلم‌هایش پوشید. این لباس قرمزرنگ هم از لباس‌های نمادین بریژیت به شمار می‌رود:

استایل بریژیت باردو - لباس پرپشت اسپانیایی

۳. بلوزهای کشباف سبک

یکی از زیباترین لباس‌های بریژیت که هنوز هم مد هستند، بلوزهای کشباف اوست. مخصوصا وقتی آنها را با شلوار جین ترکیب می‌کرد، استایلی ساده ولی اسپرت به او می‌داد.

بلوز کشباف قرمزی که بریژیت موبند قرمز خود را با آن ست کرده است:

استایل بریژیت باردو - بلوز کشباف

ترکیب بلوز کشباف و جین از انتخاب‌های او هنگام دوچرخه‌سواری هم بود؛ زیرا دوست داشت در عین اینکه ساده‌ترین لباس‌ها را می‌پوشد، جذاب به نظر برسد:

استایل بریژیت باردو - بلوز کشباف

شلوار جیر، کمربند بزرگ با بلوز کشباف یقه سه‌سانت او، چیزی است که هنوز هم مد است:

استایل بریژیت باردو - بلوز کشباف

۴. لباس‌های راه‌راه

یکی دیگر از لباس‌های موردعلاقه بریژیت لباس راه‌راه است. اندام او کاملا بی‌نقص بود و به همین دلیل، مشکلی نداشت که از راه‌راه‌های افقی استفاده کند یا عمودی.

این لباس راه‌راه با نوارهای نازک و ژاکت پشمی روی آن که با تل پارچه‌ای روی موهایش ست کرده است، با موهایی بلوند جذابیتی کاملا زنانه به او بخشیده‌اند:

استایل بریژیت باردو - لباس‌های راه‌راه

یک بلوز راه‌راه دیگر با نوارهای آبی و مشکی عمودی:

استایل بریژیت باردو - بلوز کشباف

یک بلوز آبی روشن بسیار زیبا با راه‌راه‌های سفید در قسمت یقه:

استایل بریژیت باردو - بلوز کشباف

۵. هرچه ساده‌تر، جذاب‌تر

استایل بریژیت باردو - هرچه ساده‌تر، جذاب‌تر
استایل بریژیت اغلب اوقات ساده و بدون جواهرات زیاد است

بریژیت هرگز مانند الیزابت تیلور یا مارلن دیتریش لباس‌های تجملی با جواهرات بسیار زیاد نمی‌پوشید. همچنین بر این باور بود که برای ایجاد ظاهری جذاب، همیشه لازم نیست لباس‌های یقه‌باز یا دامن‌های خیلی کوتاه بپوشیم و نیاز هم نیست خودمان را در جواهرات غرق کنیم. این فشن‌آیکون فرانسوی می‌دانست چطور از یک کت‌ودامن کاملا پوشیده یا یک تی‌شرت و شلوار جین ساده، جذاب‌ترین استایل را طراحی کند.


حتما بخوانید: معروف‌ترین جواهرات الیزابت تیلور؛ از ست یاقوت کارتیه تا زمرد چشم‌نواز بولگاری

۶. قدرت سیلوئت آفشولدر

استایل بریژیت باردو - لباس‌های آفشولدر

بریژیت با پیراهن‌های آفشولدر ترکیبی شیک با دامن‌های میدی، کامل و حتی شلوار کوتاه به وجود می‌آورد. این ظاهر کاملا زنانه، برای هر تیپ بدنی مناسب است.

۷. کفش‌های پاشنه تخت

استایل بریژیت باردو - کفش‌های پاشنه تخت

بریژیت در کودکی باله کار می‌کرد و به همین دلیل علاقه زیادی به کفش‌های بدون پاشنه شبیه کفش‌های باله داشت. این کفش‌ها جزء اصلی کمد لباس او بودند. او همیشه از طرفداران پروپاقرص برند کفش فرانسوی رپتو (Repetto) بوده است. حتی در سال ۱۹۵۶ با این شرکت همکاری کرد و از آنها خواست کفش‌های کاملا تخت شبیه کفش باله برای رقصندگان طراحی کنند تا بتوانند در طول روز آنها را بپوشند. به این ترتیب سبک سندریلیون (Cendrillion style) متولد شد و او همه‌جا حتی در برخی فیلم‌ها از این کفش‌ها می‌پوشید. نیم‌قرن بعد، کیت ماس، سوپرمدل معروف و میراندا کر، هنرپیشه، از طرفداران این سبک کفش شدند.

۸. سبک موها و آرایش خاص

استایل بریژیت باردو - آرایش چشم‌ها و موها

اگر می‌خواهید استایلی برجسته برای خود ایجاد کنید، بهترین سبک موها، لباس و آرایشی که به شما می‌آید پیدا کنید و به آن پایبند باشید. منظور این نیست که همیشه باید با ظاهری تکراری دیده شوید، فقط کافی است برخی از آیتم‌های استایلتان را بیشتر اوقات در ترکیب با آیتم‌های جدید تکرار کنید.

در طول دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، ظاهر خاص بریژیت او را به جایگاه نمادین مد رساند. او تنوع زیادی در استایلش ایجاد می‌کرد، اما یک ظاهر خاص داشت که به امضای او تبدیل شده بود. او اغلب چشم‌هایش را به‌شکل گربه‌ای و با مداد سیاه آرایش می‌کرد و موهایش بیشتر اوقات، به‌صورت لایه‌های درهم‌ریخته بود یا اینکه آنها را با یک هدبند ساده تزئین می‌کرد.

محبوب‌ترین مدادهای چشم در دیجی‌کالا

۹. سیلوئت متناسب و قالب تن

استایل بریژیت باردو - سیلوئت متناسب
بریژیت در حال تمرین برای ادای احترام به ملکه الیزابت، با لباسی اندامی به‌سبک چینی

بررسی استایل بریژیت باردو نشان می‌دهد به لباس‌های متناسب علاقه بیشتری دارد. سبک باردو این باور را تداعی می‌کند که تو باید لباس‌هایت را بپوشی، نه اینکه آنها تو را بپوشند. این بدان معناست که باردو به لباس‌های بیش از حد گشاد یا بگی که سیلوئت اندام او را محو کنند تمایل ندارد. البته منحنی‌های اندام باردو واقعا بی‌نقص بود و بسیار مهم است که همیشه تناسب لباس را طوری حفظ کنید که اشکالات اندامی شما را بپوشاند.


حتما بخوانید: سیلوئت لباس چیست و انواع سیلوئت لباس کدامند؟

۱۰. کت‌های چهار دکمه

استایل بریژیت باردو - کت‌های چهاردکمه

بریژیت به کت‌ها و پالتوهای چهاردکمه علاقه زیادی دارد. او بیشتر کت‌های چرم، خز، بارانی و پالتوهای خود را از مدل چهاردکمه انتخاب می‌کند.

چند مدل کت رسمی زنانه ببینید

برخی از لباس‌های بریژیت باردو در گذر زمان

حالا بیایید برخی از بهترین لباس‌های او را با هم ببینیم.

۱۹۵۴، جشنواره فیلم کن

استایل بریژیت باردو - برخی از بهترین لباس‌های بریژیت

بریژیت با این لباس که گل‌هایی در کمر آن دوخته شده بود و دستکش ظریف تا آرنج، تصویر یک زن متین و باوقار دهه ۱۹۵۰ را به نمایش گذاشت.

اکتبر ۱۹۵۶، دیدار با ملکه الیزابت

استایل بریژیت باردو - برخی از بهترین لباس‌های بریژیت

بریژیت برای حضور در برابر ملکه الیزابت، یک لباس ساتن گلدوزی‌شده و دستکش‌های سفید بلند پوشیده بود که به‌اندازه کافی باوقار به نظر برسد. قبل از مراسم، او برای تمرین ادای احترام به ملکه لباسی الهام‌گرفته از فرهنگ چین به تن داشت.

دسامبر ۱۹۵۸؛ مراسم ماریا کالاس

استایل بریژیت باردو - برخی از بهترین لباس‌های بریژیت

بریژیت برای مراسم جشن ماریا کالاس (Maria Callas) در سالن اپرای پاریس، یک لباس تافته با توری ابریشمی و دستکش‌های بلند تیره پوشیده بود. او روی سرش توری قرار داده بود که نیمی از صورتش را می‌پوشاند.

محبوب‌ترین لباس‌های شب زنانه در دیجی‌استایل

دسامبر ۱۹۶۱، برای یک برنامه تلویزیونی

استایل بریژیت باردو - برخی از بهترین لباس‌های بریژیت

بریژیت در این برنامه، ظاهری آندروژنی با کت‌وشلوار خاکستری و کلاه برای خود ایجاد کرده است. برای اینکه این ظاهر کمی زنانه‌تر باشد، یک گل کاملیا روی برگردان یقه کت نصب کرد.

سال ۱۹۶۳، در کنفرانس مطبوعاتی فیلم زیبای احمق

استایل بریژیت باردو - برخی از بهترین لباس‌های بریژیت

بریژیت با لباسی که یادآور مجموعه پاییز/ زمستان ۲۰۱۱-۲۰۱۲ لویی ویتون بود، در کنفرانس مطبوعاتی فیلم زیبای احمق (The Ravishing Idiot) همراه با آنتونی پرکینز شرکت کرد.

سپتامبر ۲۰۰۷، در کاخ الیزه

استایل بریژیت باردو - برخی از بهترین لباس‌های بریژیت

در این تصویر بریژیت باردو در ۷۳سالگی خود است. با لباسی کاملا مشکی درحالی‌که به‌دلیل مشکلات لگن با عصا راه می‌رفت، در کاخ الیزه جلسه‌ای با نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه، درباره محیط‌زیست داشت. متین و زیبا، با اندامی فوق‌العاده عالی و استایلی که همچنان هم آن را حفظ کرده است. این تصویر بیشتر از هرچیزی نشان می‌دهد که سبک واقعا بی‌انتهاست.

بریژیت باردو در بازنشستگی

استایل بریژیت باردو - بریژیت در بازنشستگی

بریژیت در سال ۱۹۷۳ بازنشسته شد و اکنون که ۸۹ سال دارد، در جنوب فرانسه زندگی می‌کند. او علاقه بسیار زیادی به حیوانات دارد و سال‌هاست ازطریق بنیاد بریژیت باردو، به حمایت از حقوق حیوانات و آگاهی‌بخشی درباره آنها مشغول است.

یکی از جالب‌ترین نکات استایل بریژیت باردو آن است که همیشه جلوتر از زمان خودش لباس می‌پوشید. با اینکه چند دهه از دوران او می‌گذرد، لباس‌هایش امروزی به نظر می‌رسند و برای دوران معاصر کاملا مناسب‌اند. بررسی استایل بریژیت باردو نشان می‌دهد بی‌اعتنایی به ترندهای روز و پایبندی به سبکی که به امضای شما تبدیل شود، دربرابر آزمون زمان مقاومت می‌کند.

به نظر شما استایل خاص داشتن چقدر مهم است؟ ترجیح می‌دهید با ترند روز حرکت کنید یا همیشه یک سبک خاص بپوشید؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: چطور استایل شخصی خودمان را بسازیم؟
منبع vogue whowhatwear
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.