جوانسازی پوست به روش آر اف (RF)؛ روش، مراقبت‌ها، فواید و مضرات احتمالی

درمان رادیوفرکانسی (RF) پوست، روشی برای محکم کردن پوست با روشی غیرتهاجمی و بدون جراحی است. با این روش افتادگی‌ و شل‌شدگی‌های پوست بهبود یافته و ظاهر پوست جوان‌تر به نظر می‌رسد. اگر می‌خواهید همه چیز درباره این روش از جوانسازی پوست را بدانید، با ما در این مقاله از «منومد» همراه شوید.

درمان رادیوفرکانسی (RF) چیست؟

درمان رادیوفرکانسی که به آن «سفت کردن پوست با رادیوفرکانسی» هم گفته می‌شود، یک روش غیرتهاجمی سفت و محکم کردن پوست است. در این روش، با استفاده از امواج انرژی، لایه عمیق پوست به نام درم «Derm» حرارت داده می‌شود. لایه درم پوست، در واقع لایه میانی و زیر لایه اپیدرم پوست است. حرارت موجب تحریک پوست و تولید کلاژن می‌شود.

کلاژن، رایج‌ترین پروتئین در بدن است که نقش مهمی در ساختار پوست و استحکام آن دارد. هرچه سن‌ افزایش می‌یابد، سلول‌های پوست، کلاژن کمتری می‌سازند. شلی و افتادگی پوست معمولا از سنین ۳۵ تا ۴۰ سالگی شروع می‌شود چراکه در این زمان از مقدار و کیفیت کلاژن پوست کاسته می‌شود.

درمان رادیوفرکانسی برای سفت کردن شلی و افتادگی پوست و درمان علائم پیری پوست،‌ از سال ۲۰۰۱ شروع شد و نتایج خوبی هم داشته است.

امواج رادیوفرکانسی

جوانسازی پوست به روش رادیوفرکانسی

موج رادیوفرکانسی، نوعی تشعشع است که از خود انرژی به شکل امواج الکترومغناطیسی متصاعد می‌کند. این انرژی بسته به نوع انتشار در طبقه کم‌انرژی یا پرانرژی قرار می‌گیرد. تشعشعات ایکس و گاما، از نوع تشعشعات پرانرژی‌اند، در حالی‌که امواج رادیوفرکانسی تشعشعی کم‌انرژی به حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید.

امواج رادیویی، وای‌فای و مایکروویو، از نوع امواج کم‌انرژی هستند. تشعشع مورد استفاده در رادیوفرکانسی برای سفت کردن پوست، حدود ۱ بیلیون بار کمتر از انرژی تولید شده در اشعه ایکس است.

روش کار رادیوفرکانسی چیست؟

محکم کردن پوست با استفاده از روش رادیوفرکانسی نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد و بسته به محل درمان، حدود یک ساعت طول می‌کشد و فرایندی تقریبا بدون درد است.

پیش از شروع درمان، متخصص پوست، با بررسی وضعیت پوست تعداد جلسات درمان رادیوفرکانسی را تعیین می‌کند. همچنین او ممکن است از پوست‌تان عکس گرفته و آن را با بعد از درمان و مشاهده نتایج مقایسه کند.

همچنین پیش از شروع درمان باید پوست به بیماری خاصی، مانند رزاسه، مبتلا نباشد یا فرد در حال درمان این نوع مشکلات پوستی نباشد. درمان‌هایی که بر اساس حرارت انجام می‌شوند، التهاب‌های پوستی را افزایش داده و رگ‌ها را گشادتر می‌کنند. به همین دلیل افرادی که به رزاسه، پارگی مویرگی یا واریس مبتلا هستند، نباید تحت درمان رادیوفرکانسی قرار بگیرند.

زنان باردار هم نباید این نوع درمان افتادگی پوست را انجام دهند.

در طول درمان، فرایند زیر انجام می‌شود:

۱. ابتدا پوست صورت‌ فرد کاملا تمیز و ضدعفونی می‌شود.

۲. سپس ابزار الکترود رادیوفرکانسی روی محل درمان حرکت داده می‌شود.

امواج رادیوفرکانسی لایه عمیق پوست‌ را بین ۵۰ تا ۷۵ درجه سلسیوس گرم می‌کند. تحقیقات نشان داده است، با حفظ حرارت بیش از ۴۶درجه سلسیوس به مدت ۳ دقیقه، بدن شروع به تولید پروتئین‌های شوک در برابر حرارت می‌‌کند. این پروتئین‌ها به‌نوبه خود موجب تولید الیاف جدید کلاژن می‌شوند.

موقع درمان، فرد احساس گرما یا لرزش‌هایی شبیه سوزن سوزن شدن در پوست خود خواهد کرد که گاهی‌اوقات کمی آزاردهنده می‌شوند. اما نباید این احساس ناراحتی در حد احساس سوختگی در پوست باشد.

زمان اثربخشی رادیوفرکانسی و دوام آن چقدر است؟

کمی وقت در حد ۲ تا ۶ ماه لازم است تا پوست، سلول‌های جدید، کلاژن و الاستین تولید کند و ظاهر و تناژ پوست تغییر کرده و بهبود یابند. البته گاهی‌اوقات نتایج آنگونه که باید نیست و یک مرحله دیگر درمان باید انجام ‌شود. برخی از افراد برای بهبود پوست‌شان به ۲ تا ۶ جلسه درمان نیاز دارند.

پوست مدام در حال پیرشدن است اما مراقبت مناسب از آن، به حفظ نتایج درمان رادیوفرکانسی کمک می‌کند. با توجه به نوع مراقبت از پوست، این روش درمان از یک تا سه سال دوام دارد.

توجه:

درمان افتادگی و پیری پوست با روش رادیوفرکانسی، به وسیله متخصصان پوست، جراحان پلاستیک و زیبایی در کلینیک انجام می‌‌شود. اگر این کار را در سالن زیبایی انجام می‌دهید، باید مراقب باشید فردی که این درمان را برای شما انجام می‌دهد، مدارک و مجوز لازم را که برای افراد متخصص مراقبت از پوست و مو صادر می‌شود، داشته باشد.


حتما بخوانید: بهترین روش‌های مراقبت از پوست در افراد بالای ۵۰ سال

فواید درمان پوست با رادیوفرکانسی چیست؟

درمان افتادگی پوست

اصلی‌ترین فایده رادیوفرکانسی، محکم کردن پوست و خلاصی از چین و چروک‌های پوست است. اما این روش به‌دلیل توانایی‌اش در تولید کلاژن می‌تواند صدمات پوستی ناشی از نور خورشید را درمان کند. این روش درمان فواید متعددی برای پوست دارد:

درمان آفتاب‌سوختگی

قرار گرفتن زیر نور فرابنفش خورشید موجب تجزیه شدن الیاف کلاژن پوست می‌شود و نظم آنها را به‌هم می‌ریزد. محققان در بررسی‌های خود دریافتند، ۳ ماه انجام درمان رادیوفرکانسی می‌تواند صدمات پوستی ناشی از آفتاب‌سوختگی را درمان کند.

لاغری بدن

درمان رادیوفرکانسی می‌تواند در از بین بردن چربی‌های اضافه شکم و پهلو موثر باشد و موجب لاغری و بهبود ظاهر فرد شود. در یک بررسی در سال ۲۰۱۷ روی ۲۴ داوطلب آزمایش، مشخص شد ۲۳ نفر از این افراد بعد از ۵ تا ۸ جلسه درمان رادیوفرکانسی برای لاغری، از نتایج آن راضی و لاغرتر شده بودند.

بهبود افتادگی صورت

در یک بررسی مشخص شد که ترکیب درمان رادیوفرکانسی با الکترومغناطیسی پالسی به مدت ۸ هفته می‌تواند افتادگی و شلی پوست صورت را تا حد چشمگیری بهبود بخشد و در زیبا کردن و شکل دادن به صورت نقش مهمی داشته باشد.

چین و چروک و خطوط ظریف روی پوست

تحقیقی در سال ۲۰۱۸ روی چین و چروک زنان ۷۰ ساله نشان داد که پس از سه جلسه درمان در مدت زمان بیش از ۶ هفته، چروک‌های دور چشم تا حد چشمگیری کم می‌شود.

رادیوفرکانسی برای لاغری صورت

درمان رادیوفرکانسی، یکی از بهترین روش‌های غیرتهاجمی برای لاغر کردن صورت است. این روش از جوانسازی پوست، برای از بین بردن چربی‌های اضافی صورت بسیار خوب است. در یک بررسی روی ۱۴ زن میانسال، پس از ۵ هفته درمان، از چربی صورت ۹۰درصد از زنان کاسته شد.

از دیگر فواید این روش درمانی باید به غیرتهاجمی بودن آن اشاره کرد و فرد پس از انجام این درمان می‌تواند پس از گذشت یک روز از درمان به کار و فعالیت‌های روزمره‌اش بازگردد. همچنین فرد می‌تواند از محصولات بهداشتی و آرایشی استفاده کند. هیچ نوع لایه‌برداری پوستی صورت نمی‌گیرد و زخمی ایجاد نمی‌شود. همچنین این نوع درمان جوانسازی پوست، بسیار ارزان‌تر از جراحی‌های زیبایی است. تغییرات پوست هم به مرور و طبیعی رخ می‌دهد.

خطرات احتمالی درمان افتادگی پوست با رادیوفرکانسی

درمان شل‌شدگی و افتادگی پوست، مادامی‌که متخصص پوست یا جراح زیبایی انجام دهد، ایمن است. اگر روند کار درست انجام نشود، احتمال سوختگی وجود دارد. همچنین از رایج‌ترین عوارض جانبی این درمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تورم
  • قرمزی
  • خارش یا سوزش پوست

البته این عوارض موقتی هستند و معمولا پس از ۲۴ ساعت برطرف می‌شوند. اما اگر این عوارض تا چند روز باقی ماند و رفع نشد یا جوش و تغییرات پوستی غیرقابل توضیح به‌وجود آمد، باید فورا به متخصص پوست مراجعه کرد.

افرادی که پوست تیره‌تر دارند بیش از دیگران در خطر عوارض جانبی درمان‌های رادیوفرکانسی و البته لیزر قرار دارند.

شکل تشعشعات رادیوفرکانسی در این روش درمانی شبیه تشعشعاتی است که از دیگر ابزارها، مانند لوازم خانگی مانند تلفن‌های همراه یا وای‌فای متصاعد می‌شود. اگرچه هنوز اثرات منفی احتمالی طولانی‌مدت تشعشعات کم‌انرژی کاملا شناخته شده نیست، سند و مدرکی هم دال بر مضر بودن تشعشعات رادیوفرکانس ارائه نشده است.

سازمان جهانی بهداشت، امواج رادیوفرکانسی را به‌طور بالقوه در میان امواج سرطان‌زا قرار داده است. این بدین‌معناست که این نوع درمان ممکن است فرد را در خطر ابتلا به سرطان قرار دهد. با این حال مدرکی معتبر بین این نوع درمان و سرطان میان افراد پیدا نشده است. امواج مورد استفاده در این ابزارها بسیار کم‌انرژی هستند و نمی‌توانند فرد را در معرض سرطان قرار دهند.

ابزارهای خانگی رادیوفرکانسی برای درمان افتادگی پوست

ابزار خانگی رادیوفرکانسی

برخی از شرکت‌ها، ابزارهای خانگی رادیوفرکانسی به فروش می‌رسانند. بنابر بررسی‌ها برخی از این ابزارها در درمان افتادگی پوست و چین‌وچروک‌ها موثرند. در تحقیقی که سال ۲۰۱۷ روی این دستگاه‌های خانگی انجام شد، ۳۳ داوطلب آزمایش به مدت ۶ هفته انجام دادند و تمامی آنها شاهد بهبود پوست‌شان بودند و هیچ نوع عارضه جانبی هم تجربه نکردند.

انواع دستگاه‌های رادیوفرکانسی (RF)

دستگاه‌های رادیوفرکانسی با توجه به قابلیت نفوذشان به عمق پوست، در انواع متفاوتی تولید می‌شوند. از دستگاه‌های رایج می‌توان به انواع مونوپلار یا تک‌قطبی (Monopolar)، کویتیشن (Cavitation)، بایپلار یا دوقطبی (Bipolar)، تریپلار یا سه‌قطبی (Tripolar)، مولتی‌پلار یا چندقطبی (Multipolar) و آر اف فرکشنال (Fractional) اشاره کرد. متخصص پوست با توجه به نوع پوست فرد، از یکی از این دستگاه‌ها استفاده می‌کند.

درمان‌های ترکیبی

برخی از افراد برای اینکه زودتر به نتیجه برسند و شرایط پوست‌شان را به سرعت بهبود ببخشند، از درمان‌های زیبایی ترکیبی استفاده می‌کنند. همراه با درمان‌ رادیوفرکانسی می‌توان درمان‌های زیر را هم انجام داد:

  • تزریق‌ سم بوتولینوم (بوتاکس)
  • پرکننده‌های پوستی (مانند پرکننده‌های خط فک یا رفع چروک لب)
  • میکرونیدلینگ

کلام آخر

هرچه سن بالاتر می‌رود، از کیفیت و کمیت کلاژن پوست کاسته می‌شود و به همین دلیل پوست دچار پیری و افتادگی می‌شود. درمان رادیوفرکانسی می‌تواند تا حد مطلوبی مشکلات چین‌وچروک و افتادگی پوست را برطرف کند. اما پیش از اقدام به این نوع درمان، حتما بررسی کرده و بهترین مرکز زیبایی را بیابید.  این درمان جوانسازی پوست را نزد متخصص پوست انجام دهید.

اگر شما هم در این زمینه تجربه‌ای دارید، خوشحال می‌شویم با ما هم در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: همه چیز درباره میکرونیدلینگ؛ روشی کم‌هزینه برای داشتن پوستی صاف
منبع healthline.com clevelandclinic.org specialistsindermatology.com
ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.